Ga naar inhoud

draagarmen Meyle


salukje

Aanbevolen berichten

Zijn de mensen die hun draagarmen hebben laten vervangen door die van Meyle (HD) inclusief rubbers nu echt tevreden erover of niet. Hebben deze echt een verbetering gebracht, of is het een kwestie van goed uitlijnen geweest wat een verbeterde resultaat heeft gegeven? <_< Ben van de week wezen kijken en ze hadden ze op voorraad voor 470 euro compleet liggen. Heb nu //M rubbers in combinatie met de originele draagarmen, maar dit geeft nog niet het gezocht resultaat helaas. :sick:

Of zeggen jullie ga maar naar Roodkapje om deze te laten nakijken?

:sick:

Link naar reactie
  • Reacties 22
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Heb nu //M rubbers in combinatie met de originele draagarmen, maar dit geeft nog niet het gezocht resultaat helaas. <_<

Of zeggen jullie ga maar naar Roodkapje om deze te laten nakijken?

Ik heb Roodkapje er net M-rubbers in laten zetten met de originele draagarmen en ik ben heel tevreden (maar stel geen race-eisen). Misschien toch even naar laten kijken?
Link naar reactie
Ik heb Roodkapje er net M-rubbers in laten zetten met de originele draagarmen en ik ben heel tevreden (maar stel geen race-eisen). Misschien toch even naar laten kijken?

M rubbers bij een Z3 verschillen nogal met die van de Z4 want je wielvlucht verandert bij de Z4.

Ik heb Meyle via e-bay gekocht voor ik meen 250 incl. verzendkosten, ik ben tevreden.

Voor het uitlijnverhaal voelde het na de plaatsing beter/strakker aan, hou rekening met iets meer "stuiter effect" bij een hobbel oid wordt dit harder doorgegeven wat ik als prettig ervaar de originele rubbers zijn een stuk zachter.

Ik heb info@autoteilemann.de een mail gestuurd en gezegd dat ik 250 EUR wilde betalen incl. verzendkosten naar Nederland ik kreeg een mail terug met rekeningnummer etc.. na betaling netjes factuur en snel verzonden.

Artikel 203513 REP.-SATZ,QUERLENKER BMW MEYLE 316050 0000/HD (dit is de e46 complete draagarmen en rubbers)

Andre :kisstogether:

Link naar reactie
M rubbers bij een Z3 verschillen nogal met die van de Z4 want je wielvlucht verandert bij de Z4.
:rolleyes: Even niet op het subforum gelet. Excuus.

Gelieve mijn vorige bijdrage te negeren op het Misschien toch even naar laten kijken? na.

Misschien reageert Roodkapje zelf nog?

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Heel toevallig heeft Ruud er vorige week een complete set Meyle HD met rubbers onder mijn e46 gezet (nog spierpijn Ruud?)

Is wel een andere auto maar lijkt heel erg op de Z4 wbt dit onderdeel. Heb 253 euro betaald bij autoteileman op ebay.

Is er wat verbeterd? Het korte antwoord is JA!

Ik ga een apart topic openen over mijn ervaringen over rijgedrag.

Link naar reactie
  • 3 maanden later...

Nee ik had de complete set voor die prijs. Dat zijn dus de draagarmen MET de rubbers er al aan vast. Het voordeel daarvan is dat je niet hoeft te kloten met het erop persen van die rubbers want dat schijnt nogal een klotewerkje te zijn. De rubbers van Meyle zijn niet van rubbers maar een soort silicone spul dat dus niet week wordt na een tijdje (zoals de originele dat doen) de stugheid is wel zo ongeveer te vergelijken met een nieuwe standaard rubber. Als je stugger wil zou je naar powerflex kunnen kijken. Maar eerlijk gezegd is dit voor mij (voor een e46 dat wel) al behoorlijk sportief genoeg. Maar het angt uiteraard samen het soort auto, met de rest van je onderstel (ik heb Eibach) en het soort wielen met banden (ik heb 17")

Link naar reactie

Bevoorderen de Meyle HD ook de rechtuitstabiliteit of alleen het strakker sturen? Heb een beetje een elastisch gevoel in het stuur! :unsure:

Heb ook naar AC schnitzer gemaild waar ik een setje stabilisator stangen kan halen van hun. Diameter voor zou 27mm en achter 23mm.

in combinatie met nieuwe schokdempers van Koni en nieuwe originele veren (voor de hoogte) hoop ik eindelijk een andere auto hiermee te krijgen, wat strakker stuur en minder nerveus is in het stuur.

Link naar reactie

Juist de rechtuitstabiliteit gaat er hard op vooruit. Het onrustig gevoel komt juist omdat er door hobbeltjes of spoorvorming krachten op de rubbers komen. Als de rubbers dan speling hebben onstaan er rare bewegingen en dit wordt dan weer doorgegeven aan de voorwiel ophaning. Dit komt dus puur door de draagarmrubbers. Omdat vaak blijkt dat de fusees ook slecht zijn kan je net zo geod alles vervangen omdat het vroeg of laat toch moet en je dan dus niet die rubbers hoeft te persen. Als je pech hebt (zoals bij mij) zit het toch al vastgerot en kan je alsnog met de WD40 en moker aan de gang alhoewel dit meer bij e46 schijnt te gebeuren dan bij e36 (volgens Ruud) Ik heb noodgedwongen ook de stuur stangen moeten vervangen (bleek bij het uitlijnen) want ze kregen ze niet los (vastgerot) en moesten dus doorgezaagd worden. Achteraf niet erg want dat schijnt ook te helpen. Ik heb de stuurstangen ook van Meyle zodat ik ze niet weer over een paar jaar kan vervangen. En uiteraard uitlijnen als alles klar is en je hebt weer een nieuwe auto. Dikkere swaybars zijn meer voor stakkere bochten. Verlagings veren eigenlijk ook maar natuurlijk ook voor de looks. Schnitzer veren/stangen waren dacht ik gewoon van Eibach. Ik zou dat dan maar even achterwege laten en eerst gewoon de rubbers gaan doen. Als je dempers versleten zijn kan je ze vervangen (moet toch ook ooit gebeuren) maar als alles nog netjes is zie ik daar nou niet direct de noodzaak toe.

Link naar reactie

Ha ha daar heb ik iets aan, ik heb nog niet zo lang geleden //M rubbers laten zeten, en toen merkte ik wel een redelijke verbetering, maar het is het nog niet helemaal :angry: misschien nieuwe stuurstangjes erbij doen dan.

Mijn schokdempers, zijn helaas te slap vindt ik, dus wil ik ze vervangen door Koni's in combinatie met originele veren van BMW met de originele hoogte, deze zijn helaas niet via een andere merk als bv Eibach te krijgen. Wel lagere, maar die wil ik niet meer, aangezien ik soms drempels lichtje raakt mijn mij huidige "is" onderstel, wat maar 1,5 cm lager is dan normaal. Alles wat ik toe nu toe gevonden heb is geeft zelf een nog lagere uitkomst, dus naar - 3 cm. Ziet er allemaal leuk uit maar met alle drempels is het geen doen meer. AC-schnitzer gebruik Bilstein schokdempers en Eibach veren, maar wordt de auto ook hiermee een stuk lager :rant:

Als het hiermee allemaal niet lukt om de auto naar mijn zin te maken dan geef ik het op :drank: en zal ik naar een andere cabrio op zoek moeten gaan :m:

Ps: Fusse is toch weer iets anders dan de draagarmen???? :stupid:

Link naar reactie
  • 3 maanden later...

Zo, na een tijdje gereden met de nieuwe veranderingen zal ik proberen te schrijven wat het voor de auto gedaan heeft.

Eerst had ik de schokdemper en veren laten vervangen, dus van een sportonderstel ben ik naar KONI overgestapt icm originele veren van BMW alleen wel weer omhoog gebracht iets van 1,5 cm.

Eerst indruk is super, tot ik op hogere snelheden ging rijden ;) Toen voelde de auto in zijn besturing heel erg licht en nog steeds wazig.

Conclusie was dus.... B)

Goed, nog mijn eigen niet al te veel zorgen gemaakt want ik moest nog de draagarmen van Meyle eronder laten zetten, wat afhankelijk samen met de rest had moeten gebeuren maar de onderdelen waren niet op tijd.

Op zicht niet erg achteraf want nu weet ik welk onderdeel wat verbeterd in de auto.

Dus iets later de draagarmen laten doen en toen...........JA eindelijk verbetering in het stuurgevoel :thumbup: dat werd tijd.

Voor mijn auto bleek dus de combinatie van nieuwe schokdempers/veren samen met de M rubers geen goede te zijn, zelfs slechter dan de M rubbers met het sportonderstel.

Maar de combinatie met de Meyle HD is bijna geweldig zou ik zeggen.

Stuurgevoel is nu correct ik ben tevreden en beter verwacht ik niet dat het zal worden met nog verdere aanpassingen. Kan weer veilig met 1 hand op het stuur over slechte wegen doorrijden.

Over de KONI's met de originele BMW veren (niet verlaagd dus) kan ik kort zijn. SUPER.

Geen verlies in comfort dempen veel beter dan de originele SACHS dempers, meer het gevoel van dat de auto goed op de weg ligt, stabieler, en ook meer grip in de bochten tegenwoordig.

De auto is weer lekker "neutraal" geworden, en beter sportief te berijden.

Wat ik nog aan zit te denken is misschien de stabilizatorstangen voor en achter van ACS te monteren wat de auto iets minder "rol" zou moeten geven in de bochten, deze zijn ietjes dikker dan "sportstangen"

Je voelt nu goed onder je kont dat de auto van achteren zich in een bocht zet.

Maar ja ik zie wel......

Dus wat ik zeker kan aanraden wat ook niet gelijk veel geld kost voor mensen die problemen in het stuurgevoel hebben zijn de draagarmen van Meyle HD, zou zeggen begin eerst hiermee en bouw het verder uit als je wilt.........

Ben ook blij met het weer "omhoog" brengen van de koets. Absoluut geen last meer van drempels........ heerlijk :notok:

Hoop hiermee enkele mensen te kunnen helpen met mijn ervaringen.

DJLeonardo> hiermee bevestig ik ook jou bevindingen ;)

Link naar reactie

Ik heb de "versterkte" spoorstangen (compleet dus incl spoorstangeinden) van Meyle op m'n Z3. Via de duitse Firma www.autoteilemann.de heb ik deze gekocht. Inclusief de manchetrubbers en verzendkosten voor 77 euro.

Deze leverancier levert ook de draagarmen Meyle en......met het rubberlager reeds gemonteerd !!!!!!!!! :

"QUERLENKER-SATZ MEYLE BMW E36 Z3 VERSTÄRKTE AUSFÜHRUNG MIT HYDROLAGER VORMONTIERT"

Staat overigen ook op eBay.de: (Artikelnummer) 390129632364 a raison van 187,- euro (per 2 draagarmen).

Succes !

P.s.: nieuwe spoorstangen, nieuwe banden en vers uitgelijnd.........wat een verschil !!!!!!!

Link naar reactie
  • 4 jaren later...

Ik haak maar even in op een bestaand draagarm topic....

Vorige week heb ik mijn achterbanden vervangen, en ik wilde de auto gelijk laten uitlijnen.

Maar de bandenspecialist constateerde dat er aardig wat speling op de draagarmrubbers zat en adviseerde om die eerst maar eens te gaan vervangen.

Nu heb ik zelf thuis ook even getest hoe de boel is: als ik de auto op de handrem zet en in de 1e versnelling dan probeer ik te "draaien" aan het voorwiel (lees: pak de spaken van de velg beet, en geef er een ruk aan ), dan zie/voel ik gewoon dat er een wel een halve cm speling inzit.

Het wiel beweegt dus gewoon een halve cm (of meer) naar achter als ik dat doe :blink: .

Dan is het wel versleten denk ik of niet :unsure:

Nu zie ik op ebay.de Meyle setjes staan, maar heb ik alleen deze set nodig ?

http://www.ebay.de/itm/BMW-3er-E46-Coupe-Cabrio-MEYLE-HD-Querlenker-Satz-verstarkt-L-R-Hydrolager/390790474138?_trksid=p2047675.c100005.m1851&_trkparms=aid%3D222007%26algo%3DSIC.MBE%26ao%3D1%26asc%3D20140117130753%26meid%3D44802bfa49af4504bc3b4285a3352d52%26pid%3D100005%26prg%3D20140117130753%26rk%3D4%26rkt%3D6%26sd%3D331183781688&rt=nc

Of deze set met ook die "pendelstutzen" (reactiestangen ?)

http://www.ebay.de/itm/BMW-3er-E46-Z4-MEYLE-QUERLENKER-SET-MIT-PENDELSTUTZEN-VERSTARKTE-HD-VERSION-/390885546256?pt=DE_Autoteile&hash=item5b02981910

Als iemand trouwens nog een andere leverancier weet dan houd ik mij aanbevolen.

Link naar reactie

Ik zou toch ff op een brug kijken met een bandenlichtertje oid want dit is een beetje een speculatieve methode. Raden welke onderdelen stuk zijn en die klakkeloos kopen is geen zekere uitkomst voor oplossen van een probleem. Om speling te vinden moet je het echt met je ogen zien. Er kan net zo goed iets anders aan de hand zijn.

Je kan je complete draagarmen vervangen, maar ook alleen een set rubbers. Dat is heel veel goedkoper.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Wat Guido zegt ja!

Aan een wiel trekken geeft altijd beweging,daar zijn die rubbers in de draagarmen ook voor.

teveel is niet goed en dat kan een automonteur met een koevoet of grote schroevendraaier vrij snel zien.

Toevallig vorige week met de polo van mijn meissie naar een garage geweest en idd te veel speling (beginnend)op het linkerdraagarm rubber dus bij de volgende apk beide kanten laten vervangen,en uitlijnen.

Link naar reactie

Ok, dan gaan we daar nog even verder naar kijken.

Maar stel dat de draagarmrubbers versleten zijn, het is tenslotte toch een bekend E46/E85 kwaaltje.

Merk je dan veel verschil in rijeigenschappen en levensduur als ik Meyle monteer of bijvoorbeeld een goedkopere set zoals deze van Moog ? http://www.mister-auto.nl/fl/draagarm/moog-bm-wp-4738_g273_a134BM-WP-4738.html

Link naar reactie

Ik zie je de hele tijd complete ophangingssets posten voor een probleem wat eventueel alleen draagarmrubbers betreft. Dat is nergens voor nodig. Je neemt pas nieuwe draagarmen als je kogels ook versleten zijn. Dat scheelt geld èn inbouwtijd/kosten. Een hele draagarm vervangen is aanzienlijk meer werk dan alleen de achterste rubbers.

Kijk en vergelijk:

meyle HD complete ophangingsset:

http://www.ebay.de/itm/BMW-3er-E46-Coupe-Cabrio-MEYLE-HD-Querlenker-Satz-verstarkt-L-R-Hydrolager/390790474138

267 euro

Meyle HD rubbers in houders:

http://www.ebay.de/itm/BMW-3ER-E46-MEYLE-HYDROLAGER-KIT-VERSTARKTE-HD-AUSFUHRUNG-FUR-QUERLENKER-L-R-/200953566737

56 euro (dus bespaar ik je nu 211 euro alleen al in aanschaf!)

Losse meyle HD rubbers (als je een perssetje hebt is het monteren hiervan vaak maar 15min werk):

http://www.ebay.de/itm/Lagerung-2-x-MEYLE-HD-VA-rechts-links-BMW-3-E46-316-318-320-325-330-Z4-E85-86-/290702901176

40 euro. (als je geen pers/set hebt zou ik niet voor deze gaan gezien het kleine prijsverschil)

Ik zou altijd voor òf oem (oem=lemforder), òf meyle HD (niet de normale meyle, maar die zijn voor dit punt niet leverbaar), òf polyurethaan rubbers gaan, zeker voor de voorwielophanging. Dus geen goedkopere merken als moog, TRW etc.

Maar het belangrijkste is dus even goed kijken wat er werkelijk aan de hand is zodat je visuele bevestiging hebt welke onderdelen je moet vervangen.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Ik zou altijd voor òf oem (oem=lemforder), òf meyle HD (niet de normale meyle, maar die zijn voor dit punt niet leverbaar), òf polyurethaan rubbers gaan, zeker voor de voorwielophanging.

X2...

Bij dit soort onderdelen is het cliché 'goedkoop is duurkoop' niet ver bezijden de waarheid: aftermarketkwaliteit van ophangingsdelen is soms FORS minder dan OEM. Bij rubbers/fusees, op het eerste gezicht heel simpele onderdelen, kan het verschil in levensduur tussen OEM en aftermarket gi-gan-tisch zijn!

Link naar reactie

@Guido, ik was denk ik wat afgeleid door eerdere users in dit topic die complete draagarmen hebben vervangen...

Ik heb vandaag de auto nog even op de brug gehad bij een kennis, en de kogels zijn nog wel goed, maar de draagarmrubbers zijn inderdaad wel aardig ruim aan beide kanten

Daar bestel ik denk dan maar losse Meyle rubbers in houder voor, voor dat beetje prijsverschil ga ik niet persen, (perssetje heb ik ook niet, dan word dat weer knutselwerk)

Die Meyle rubbers zijn nog steeds hydrolagers of niet ? zijn polyurethaan rubbers beter of is dat meer voor de M-versies ?

aangepast door gasman
Link naar reactie

Meyle zijn nog steeds hydrolagers ja, maar volgens zeggen van meyle een beter ontwerp (wij van wc-eend.....)

Persoonlijk vind ik polyurethaan beter. Dat geeft een wat sportiever tintje (meer feedback), maar anderen hebben wellicht weer andere ervaringen.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.