Ga naar inhoud

Winterstalling? / Waar aan denken?


JP's Z4

Aanbevolen berichten

  • 1 maand later...

Ik wil graag een acculader aanschaffen, wie kan mij helpen :)?

Ik heb dit topic ff doorgebladerd (ctrl+f: accu), maar vond zo snel nog niet wat ik zoek.

Ik huur momenteel een garagebox, waar helaas geen stopcontact beschikbaar is.

Ik wil de accu een keer in de zoveel tijd uit de auto halen, vol laden en weer terug plaatsen.

Dit is de accu:

dsc05020ze.jpg

Origineel BMW. Specificaties volgens het boekje: 12V, 70 Ampere.

Ik heb zelf ff een beetje research gepleegd. Ik begrijp dat de lader 12V moet leveren en daarnaast tussen de 10 en 20% van de capaciteit van de accu in ampere.

Dit betekent dat ik een lader moet hebben die tussen de 7 en 14 ampere levert. Wat is verder (echt) nog belangrijk? Ik lees dat 4-traps nodig is om de accu volledig op te kunnen laden. Een 2-traps lader laadt maar tot 90%. Anything else?

Link naar reactie

Het beste is een druppellader,die kan continu aanhangen,de batterij moet niet uit de auto.

Ik heb de "CTEK multi xs 3600" output 12VDC,3,6A/0,8, 4-steps charging made in Sweden.

Met zulk een lader kan je de batterij niet stuk laden.

Link naar reactie

Hoi Jochem,

Ik heb recent de CTEK MXS 3.6 aangeschaft, mijn coupe staat ook in de winterstalling!

Heeft de juiste specificaties en kost rond de 70 euro.

Apparaat ziet er degelijk uit en werkt perfect.

Accu was in 6 uurtjes weer helemaal vol geladen, nu staat ie op druppel laden.

Mzzl Maarten

Link naar reactie

ik heb zo, soort ding bij de lidl gekocht,doet t ook prima.

of een ladertje van de hornbach.

op zich hoef je niet zo ingewikkeld te doen over een lader tenzij je bijzondere omstandigheden en eisen hebt.

je moet alleen wel een goed afgeregelde lader nemen.dus eentje die niet doorlaad maar terug regelt wanneer 14,2 v bereikt word.(dampspanning)

en als je de lader constant op de accu wilt laten,dan moet je je verzekeren van een druppellader die laden vaak niet verder dan 13,6 oid

ik vind zelf een eeuwig aangesloten druppelaar niet altijd het beste .

aangepast door sandere39
Link naar reactie

^ Kan best zijn dat dit ook goed werkt,maar ik zeg altijd kwaliteit heeft zijn prijs anders reden we niet met een BMW toch? :lol:

aangepast door Ruud_19
FQ vervangen voor ^
Link naar reactie

misschien nieuws voor je,maar je betaald ook voor de naam die op vele producten staat.

ik bedoel alleen te zeggen dat je het zo ingewikkeld kunt maken als je maar wilt,het is alleen niet nodig.

een accu is een vrij simpel ding en als je er op een goede manier me omgaat hoeft dat niet perse duur te zijn.

Link naar reactie

Ik wil graag een acculader aanschaffen, wie kan mij helpen :)?

Dit betekent dat ik een lader moet hebben die tussen de 7 en 14 ampere levert. Wat is verder (echt) nog belangrijk? Ik lees dat 4-traps nodig is om de accu volledig op te kunnen laden. Een 2-traps lader laadt maar tot 90%. Anything else?

ik heb een optimate 6 gekocht bij onderhoudslader.nl

die met het witte stekkertje is wat goedkoper

hieronder wat ik betaald heb

Tecmate Optimate 6

vernieuwd model met SAE stekker 1 21% 107.00 € 107.00

Totaal inclusief BTW (er zijn geen transportkosten) :

Totaalprijs incl. BTW:

€ 107.00

ik heb m vandaag binnen gekregen en er meteen een oude accu mee opgeladen en hij werkt perfect.

het werkt super simpel

aansluiten en hoppa tijd voor koffie

het apparaatje regelt voor de rest alles zelf.

momenteel is ie bezig met mn ZZZ

daarbij heb ik m gekocht omdat er meer forumleden hier goede ervaringen mee hebben.

aangepast door coot
Link naar reactie

leuke typfout in de productomschrijving: "AMG batterijen" (moet AGM zijn)

Nu zal het voor jullie waarschijnlijk minder relevant zijn omdat jullie deze laders zullen gebruiken voor de accu in de auto (en dat is een start accu), maar als je de lader ook wilt gebruiken voor een accu in caravan of boot, dan zou ik toch kiezen voor een lader waarbij de spanningen instelbaar zijn voor verschillende accutypes. Bovenstaande laders (zoals de ctek etc) geven wel aan dat ze AGM, Gel en traktiebatterijen kunnen laden (bijv. optima accus!), maar deze batterijen hebben voor optimale levensduur allemaal hun eigen laadspanningen en curves nodig, en die kan je niet bepalen door een autodetectie oid. Dus als er geen keuzemogelijkheid hiervoor op de lader zit, kan je er vanuit gaan dat deze eigenlijk alleen optimaal werkt voor een autoaccu. Wil je optima accus, bootaccus of camperaccus etc laden (dus AGM, gel of traktiebatterijen), dan kan je beter kiezen voor bijv een lbc412 of lbc512 lader (ca, 100 euro). Daar kan je het soort accu gewoon op aangeven

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

De CTEK heeft die keuze mogelijkheid.

AGM wel (14,7V), maar geen gelaccu (max. 14,2V) of tractie.

Ten minste als ik afga op de specs en wat er in de gebruiksaanwijzing staat van de mxs5 waar gsusivo het over had

Maar goed, gelaccus en traktiebatterijen zie je niet zo heel vaak, of je moet in een rolstoel zitten.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

. Daar kan je het soort accu gewoon op aangeven

ach zou dat echt belangrijk zijn??

heb je dan een speciale regelaar op je dynamo zitten voor die speciale agm /gel/tractie batterij??

nee dus!

tuurlijk kun je met een ladertje met een mooi laadverloop iets meer rendement krijgen,maar het is marginaal.

en een oude ,slechte accu word nooit meer een goede accu.

echt niet!

Link naar reactie

Mijn post was gericht op systemen met traktie, gel en agm accu's (dus geen auto's).

En die hebben vaak wel separate laadsystemen/omvormers als ze vanaf een dynamo oid gevoed worden; zeker de eerste 2 varianten. Als je het goed wil doen ten minste. Anders gaat het rap ten koste van de levensduur. Dat is waar het om draait. Rendement is van ondergeschikt belang.

Een slechte akku wordt nooit meer een goede akku, maar een goede akku kan makkelijk een slechte worden.

AGM is minder kritisch, maar ook die heeft (formeel) een iets afwijkende curve tov normale calcium-lood, maar kan in de regel wel vanaf dynamo gevoed worden. Daarom winnen die dingen het ook in populairiteit in campers en kleine bootopstellingen.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie
  • Administrator

Leuk jongens, maar het gaat in dit topic om de winterstalling van AUTO's... Ik beschouw een ieder daarmee hiermee als meer dan voldoende geinformeerd over AGM accu's.

Korter: het is wel genoeg zo ;)

Link naar reactie

AGM's kunnen anders ook in auto's zitten hoor. Met name sport/raceautos en terreinauto's omdat ze niet kunnen lekken onder schuine hoeken etc.

Optima accus (creme de la creme, €300/stuk oid) zoals ik al schreef bijvoorbeeld.

Maar goed, daar waar men zich kennelijk niet mee kan identificeren wil men kennelijk liever ook niet lezen.

Link naar reactie

Hoi,

ooit heb ik de auto 4 jaar op gestalt zonder er aan te komen.

Auto goed warm rijden uitlaat zit vocht in.

Accu los,

Tank na gevult tot aan de rand.

Auto op gekrikt wielen net los

Ramen op een kiertje gezet

vocht vreeter in de kofferbak geplaatst.

Bougies los gedraaid met olie kan wat olie in de zuigers gedaan en met de hand rond gedraaid tegen roest.

Hoes over de auto geplaatst tegen stof ed goede kwaliteit.

Droge staling ventilatie is belangrijk.

Toen ik terug kwam van het buitenland.

Zat er een klein laagje schimmel bovenop de stoelen.

accu moeten vervangen en daarna gestart helaas toen de stal meester hem gekocht.

Natuurlijk geen garantie dat het voor jou ook werkt.

Een half jaar kan geen kwaad het is toch zo weer zomer.

success

Guus

Link naar reactie

Ja, vochtvreters zijn erg belangrijk want herfstlucht bevat veel vocht dat 's-winters neerslaat omdat het dan kouder wordt met als gevolg schimmel op de horizontale delen zoals de stoelen. Moet je alleen niet de deuren van je ZZZ inbouwen in stapels zomervelgen met banden zodat je ze niet meer er uit kunt halen om ze af en toe even te regenereren :muur: .

Link naar reactie

Ik heb nog ff een acculader vraagje...

M'n accu ligt nu aan de lader, ik heb alleen 1 stap in de instructies 'genegeerd'. Vooralsnog lijkt alles goed te gaan.

Er zit een schroefje op de lader waarop staat chassis gnd (chassis 'ground', oftewel 'aarde').

Er staat: De aarde van het chassis moet aangesloten worden op een geaard punt dat afhankelijk is van waar de accu-oplader geïnstalleerd is.

Verbindt de aarde van het chassis naar het chassis van het voertuig. Op een boot verbindt u deze aan de aardesystemen van de boot. Op een vaste locatie,

verbindt u het met de aarde.

Ik weet niet waar ik de chassis gnd aan moet koppelen? Ik heb de accu uit de auto gehaald, hij ligt gewoon in huis aan de lader.

Ik heb ook alle kabels gebruikt (naar stopcontact en de twee accu klemmen). Gewoon niet relevant dit?

Cheers

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.