Ga naar inhoud

Winterstalling? / Waar aan denken?


JP's Z4

Aanbevolen berichten

Weet iemand waar ik een hoes kan krijgen voor een Z4? Je hoeft geen reclame te maken, maar misschien een stukje op weg helpen? Ik zie alleen maar VS aanbieders.

Aldi heft wel eens nylon hoezen

Zelf heb ik een 2 persoons dekbedovertrek opengeknipt .

Deze bedekt de hele Z3 van voor tot achter

Link naar reactie
  • 3 maanden later...

Aangezien onze Z deze winter voor het eerst geschorst gaat worden en dus minimaal drie maanden binnen blijft, toch maar eens gekeken naar een acculader om de accu in conditie te houden. Gisteren deze lader gehaald bij Aldi:

BILD18.JPG

Lekker compact ding en nog slim ook (beveiliging tegen ompolen of verkeerd voltage ed). De indicatoren zijn lekker simpel, de accu is kapot, of wordt opgeladen of is vol en wordt via druppelladen vol gehouden.

Link naar reactie

Als ik de Z zou stallen voor een paar maanden, dan zou ik zeker ook wat aan de banden doen. Of de kar op blokken, of iets van steun ofzo (dat isolatieschuim?).

Ik merk namelijk nu al dat m'n banden gaan trillen na 3-4 weken stilstand (ik heb de Conti's). Gaat ook wel weer weg na een kort stukje, maar toch. 3+ maanden zou zonder voorzorgsmaatregelen vast niet goed voor ze zijn.

Link naar reactie
vraagje, waarom koop je dan zo'n (toch best wel) goedkoop dingetje

om dezelfde reden dat ik mijn momentsleutel bij de Lidl heb gekocht natuurlijk!! :fiew:

Als ik de Z zou stallen voor een paar maanden, dan zou ik zeker ook wat aan de banden doen. Of de kar op blokken, of iets van steun ofzo (dat isolatieschuim?).

Thanks for the tip. :m: Ik ben van plan om gewoon bij ons achterom wat te rijden, een keer per maand of zo, dan heeft alles ook weer even gelopen.

We zullen zien wat ik in de lente allemaal moet vervangen :punk:

Link naar reactie

elke maand ff een blokje om rijden is altijd verstandig.

Als je airco hebt moet je deze ook ff aanzetten; dan wordt de vloeistof even rondgepompt en dat voorkomt dat je rubber afdichtingen gaan lekken.

Link naar reactie
Thanks for the tip. :ok: Ik ben van plan om gewoon bij ons achterom wat te rijden, een keer per maand of zo, dan heeft alles ook weer even gelopen.

Je bedoelt in de tuin een beetje heen en weer? Daar wordt de motor niet goed warm van. Wel blow-by gassen en vocht in je olie -> verzuring. Dan kun je 'm beter NIET laten draaien denk ik. Dat is wat ik zou doen als ik 'm stil zou zetten.

Maar hier betreden we het pad der fantasieverhalen over wat er wel en niet goed is, leuk discussieonderwerp. En eentje waar geen eind aan komt. Ook heel veel stuurlui, overigens.

Had iemand al gesuggereerd om je banden een paar bar of zo hoger op te pompen?

Link naar reactie

ach het hangt er maar helemaal vanaf hoever je wilt gaan in je hobby

kijk (allemaal in mijn bescheiden mening natuurlijk)een motor is gemaakt van allerlei verschillende onderdelen die eigenlijk verschillend onderhouden en in conditie gehouden moeten worden.

wat vroegah wel werd gedaan (of aangeraden kijk maar eens in oude instructieboekjes van diverse motoren)was de olie eruit en dan speciale conserveringsolie erin even draaien en stilzetten klaar.

in het voorjaar alles in omgekeerde volgorde .

wel zijn allen erover eens NOOIT EVEN KORT DE MOTOR LATEN DRAAIEN ,dit geeft condens, slijtage,verzuring etc etc alleen maar meer kans.

wat je wel kan doen is de motor kunnen tornen om bv de klepveren gelijk te belasten etc

ik heb t al eens eerder verteld (volgens mij)maar de motor van mn bootje (2.0ltr 4 cyl)uit t jaar kruik staat ook de hele winter stil,daar tap ik de benzine uit de carbs af en spuit ik wat storage seal in de cylinders even tornen en tot t voorjaar dan maar weer ,en zodra t weer vaarseizoen is draai ik de sleutel om en pruttelt ie in no time weer als vanouds

tuurlijk ververs ik de olie ook wel en vervang ik t filter op tijd ,nieuwe pookies enz enz

en zo gaat t met 99,9 % van de bootmotortjes in de winter en op zich kan dat verder geen kwaad .

t accutje staat bij mij in de garage en die laad ik af en toe eens bij ,continue aan een druppellader kan ook maar zorg dan wel dat je weet dat dat goed gaat,als de druppellader teveel of te weinig geeft dan word je accu dr ook niet beter van.

een accu loopt lagzaam leeg als je m zo wegzet (zgn zelfontlading)dat word erger als de accu ouder word een druppellader moet dat net tegen gaan ,wat betekend dat wanneer de lader aangesloten is de spanning max zon 13,2 volt mag zijn (ongeveer)

en wat betreft de banden tja ik zou zeggen het beste is om ze van de vloer te hebben dus de auto op assteunen denk ik

en ander misschien wat meer druk en wat naar voren en naar achter af en toen dan maar.

ik hoop dat iemand hier wat aan heeft :blush:

Link naar reactie

Nog even een vraag, moet de accu er uit als hij aan een druppellader komt te staan of kan hij aangesloten blijven, mijn Ztje staat in een grote afgesloten parkeer kelder en de bedoeling was om hem eens in de twee weken even te laten draaien en te verplaatsen (er moet nog wel even een hoes over, ben nog aan het zoeken naar de goede, er zijn veel verschillende soorten). ;)

Link naar reactie

Ik heb de accu er niet uitgehaald en staat gewoon aangesloten. CTEK3600 met klemmen op de min en de plus op de juiste pool aan sluiten en de CTEK3600 regelt alles geheel automatisch. Je

hoeft alleen maar in de drukken of het om een motor gaat of een auto of dat hij uit moet. De achterklep kan ook gewoon dicht. (De kabel tussen de achterkleprubber en de achterklep doorleiden bij het rechter achterlicht.)

Hij zal eerst de accu bij gaan laden en daarna gaat hij in de druppel stand en volgt er een programma.

@De Beertjes: vooral niet de motor laten draaien. Zie verder de nodig tips op het forum voor winterstalling.

Link naar reactie

Ik gebruik de volgende, Optimate4, die perfect werkt en kost 50-60 euro bij een motorzaak, op internet heb ik ze al goedkoper gezien.

optimate4druppellader.jpg

Acculader, druppellader en accuconditioner voor je motor (ook te gebruiken voor de scooter, boot en auto)

2 jaar fabriekgarantie

Wordt geleverd inclusief TM-71 (snoerset met zekering voor bevestiging aan accu) en TM-74 (snoerset met krokodillenklemmen).

Druppellader/conditioner voor 12 Volts accu (AGM, MF en GEL)

De behuizing is van weersbestendig kunststof (vochtbestendig).

Zichtbaar wat de laadcapaciteit is

Zichtbaar wat de kwaliteit/status van de accu is

Hou je accu in conditie met de Optimate 4, ook al wordt ie lange tijd niet gebruikt (bijv. in de winter).

Het is zowel een acculader alsook een accu-conditioner.

Dit wil zeggen dat gedurende langere periode deze "lader" continue aan de accu kan worden gekoppeld.

Daarbij wordt gezorgd dat de accu in goede (lees: geladen) conditie blijft.

Draadje (linker op de foto) op accu aangesloten en kan dmv een koppeling snel aan en losgekoppeld worden.

Dan via de gesloten achterklep naar binnen zoals in een van de vorige posts al aangegeven.....en verder geen omkijken naar.

Grrroeten

Ad

Link naar reactie
Bedankt voor de info, is het beter om af en toe een stukje te rijden (als er geen sneeuw en ijzel ligt, PEKEL :thumbup: )

ik sluit mij volledig aan bij ad K. Ik gebruik de Optimate al een tijd voor zowel mijn auto,s als HD (vorige model ook al) accu laat ik zitten, sluit hem ook niet rechtstreeks op de accu aan maar op de plus / min motor ruimte. :rolleyes:

geloof mij werkt zelf op mijn X5 diesel

Link naar reactie

@ad

die optimate is helaas maar geschikt voor accu,s tot 50ah!

ik moet eerlijk zeggen dat ik ook niet perse weet of dat "ongeschikt "betekend voor grotere accu,s zoals bv in een 3,0ltr z

OptiMate 4: The new reference for total battery peace of mind. Truly unique diagnostic battery optimiser for 12V lead-acid batteries up to 50Ah, whether sealed maintenance-free, gel, or "flooded" type with filler caps.

volgende is belangrijk!

During the following 30 minutes the OptiMate offers the battery a supporting & maintaining charge, but only to the extent necessary to counter any losses or connected loads such as an electronic alarm or immobiliser. Overcharging and/or overheating of the battery is ruled out by this 50% duty cycle whereby the battery is interactively maintained for 30 minutes and then rests during the power drain tests of each alternative 30 minutes. The battery is always 100% in optimal service condition, but never overcharged.

onderstaande ook!

**The OptiMate’s high voltage desulphation mode cannot engage unless the battery is first disconnected from the vehicle’s electrical system. However, even if the battery is not disconnected, the OptiMate cannot damage sensitive vehicle electronics as the higher voltage mode can only engage if minimal or zero current is flowing into the battery. Suggestions of possible risk on some internet forums or chat sites are based on inadequate consideration of the technical facts and are incorrect.

Link naar reactie
die optimate is helaas maar geschikt voor accu,s tot 50ah!

Ik gebruik deze optimate al twee jaar voor mijn ZZZ en is altijd aangesloten als mijn ZZZ-tje in de garage staat, zomer en winter.

Houd de accu perfect op spanning en nooit geen probleem gehad...........in het begin de Optimate goed in de gaten gehouden.

Voornamelijk of hij niet warm werd oid bij het op vol vermogen laden.....niets aan te merken.

Ik heb voor mijn motor ook een optimate (ouder model) die houdt de orginele accu van 2001 tot op heden in leven...motor start nog steeds goed en de accu is nu 9 jaar oud.

Papier is geduldig......maar ervaringen tellen ook :rolleyes:

Grroeten

Ad

Link naar reactie
Ik gebruik deze optimate al twee jaar voor mijn ZZZ en is altijd aangesloten als mijn ZZZ-tje in de garage staat, zomer en winter.

Houd de accu perfect op spanning en nooit geen probleem gehad...........in het begin de Optimate goed in de gaten gehouden.

Voornamelijk of hij niet warm werd oid bij het op vol vermogen laden.....niets aan te merken.

Ik heb voor mijn motor ook een optimate (ouder model) die houdt de orginele accu van 2001 tot op heden in leven...motor start nog steeds goed en de accu is nu 9 jaar oud.

Papier is geduldig......maar ervaringen tellen ook :rolleyes:

Grroeten

Ad

helemaal mee eens, zelfde ervaring als ad k wat ik al zei, ik gebuik optimate al jaren, oud model en nieuwe model zowel voor mijn HD en nogmaals zelfs voor mijn x5 3.0 diesel

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.