Ga naar inhoud

Winterstalling? / Waar aan denken?


JP's Z4

Aanbevolen berichten

leuk om te zien wat op een vraag van iemand er binnenkomt aan feiten en dingen die van horen zeggen afkomen!

ik zit dus in de bootjes (dwz van buitenboordmotor tot 300pk diesel of benzine zooi)

wat ik meestal doe of aanraad aan de klanten is het volgende: gooi de laatste keer dat je nog gaat varen een brandstoftoevoeging in je tank, die ervoor gemaakt is om de brandstof optimaal te houden in de winterperiode.

deze kun je krijgen bij ons in de winkel, een goede automaterialenzaak ,of misschien via internet.

wij gebruiken middelen van forte .

gooi vlak voor de stalling de dieseltank helemaal vol,en de benzinetank ook (moet bij ons in de stalling leeg en ontlucht zijn)tegen condens.

benzine veroudert wel degelijk ,alhoewel een maand of 3 geen problemen zou moeten opleveren.

de motor nooit even een paar minuten in de maand laten lopen vanwege condensvorming etc.

accu,s volgeladen wegzetten een 1 x per maand naladen.

nog beter zou zijn om:de olie te verversen en vlak daarna de stalling in te gaan ,en dan direct de cylinders in te spuiten een speciaal conserveringsmiddel,ik tap bij mijn eigen boot de carbs af en spuit een beetje storage seal in de cylinders .

gr sander

ps tanks van een z4 zijn zowiezo van kunststof en ik vermoed van een z3 ook ,maar dat weet ik niet zeker dus op de knieen mannen.

Link naar reactie

@sandere39

Het fenomeen Gum vorming bij de benzine dateert nog van vroeger

20 jaar geleden of daarvoor raffineerde de raffinaderijen op hele andere condities

Zo bevatte de benzine nog diverse zware deeltjes en waxen.

Daarna werd de controle apparatuur steeds nauwkeuriger , zodat de raffinaderijen ook scherper konden raffineren.

Die waxen waren give a way >> of te zOnde om in de goedkope benzine te laten zitten

Deze kan je bv veel beter in de smeerolie stoppen > krijg je meer euro's per liter.

Ook was het zo dat de brandstoffen toen instabieler waren > of te wel ze verouderden sneller.

De benzine geeft geen gum vorming meer na een paar maanden.

Wel is het zo dat er door de ontluchting wat lichte delen verdampen.

Het vlampunt wordt iets verlaagd , maar dat is geen enkel probleem binnen die maanden.

Ook loopt het octaan getal iets terug.

Ook daar > als je de benzine koopt moet ie voldoen aan de spec. (95)

De leverancier bouwt een marge in naar boven om ook na weken de benzine nog te kunnen verkopen.

Na enkele maanden zal er misschien 94 ofzo overblijven!!

DUS VOOR ENKELE MAANDEN GEEN ZORGEN MAKEN

Link naar reactie

klopt! betwist ik dan ook niet!

alhoewel wij nog steeds regelmatig carburateurs staan uit te mesten van motoren die vaak langere tijd stil staan ,en dan ineens weer gebruikt worden om de volgende dag niet meer te willen lopen.

oorzaak vuile carb!!

wat gebeurd er: de motor word met volle carb weggezet ,en staat een hele winter of langer in de schuur.

word weer eens uit de schuur gehaald en gestart, doordat de brandstof in de carb is opgedroogd tijdens de stilstand is er een "soort"laagje ontstaan in de vlotterkamer ,die door de nieuwe benzine die erin komt oplost cq loslaat (vlokkerig)en dan fijn de sproeiers verstopt!

ik meen t echt dit komen wij in het voorjaar veel tegen, zowel bij 2 als 4takt motoren.

en of t nou gum of iets anders is t gebeurd!

diesels hebben hier geen last van terwijl het wel zo is dat diesel (veel)water bevat en als je de motor voor lange tijd stil wil zetten,doe je er verstandig aan om er een speciale vloeistof doorheen te laten lopen.

@sandere39

Het fenomeen Gum vorming bij de benzine dateert nog van vroeger

20 jaar geleden of daarvoor raffineerde de raffinaderijen op hele andere condities

Zo bevatte de benzine nog diverse zware deeltjes en waxen.

Daarna werd de controle apparatuur steeds nauwkeuriger , zodat de raffinaderijen ook scherper konden raffineren.

Die waxen waren give a way >> of te zOnde om in de goedkope benzine te laten zitten

Deze kan je bv veel beter in de smeerolie stoppen > krijg je meer euro's per liter.

Ook was het zo dat de brandstoffen toen instabieler waren > of te wel ze verouderden sneller.

De benzine geeft geen gum vorming meer na een paar maanden.

Wel is het zo dat er door de ontluchting wat lichte delen verdampen.

Het vlampunt wordt iets verlaagd , maar dat is geen enkel probleem binnen die maanden.

Ook loopt het octaan getal iets terug.

Ook daar > als je de benzine koopt moet ie voldoen aan de spec. (95)

De leverancier bouwt een marge in naar boven om ook na weken de benzine nog te kunnen verkopen.

Na enkele maanden zal er misschien 94 ofzo overblijven!!

DUS VOOR ENKELE MAANDEN GEEN ZORGEN MAKEN

Link naar reactie

Je zou zeggen dat als er lichtere delen uit je benzine verdampen het octaangetal juist hoger wordt ipv lager!

Lichtere (kortere) koolwaterstofketens hebben namelijk doorgaans een lagere zelfontbrandingstemperatuur en zijn derhalve minder klopvast.

Door het wegnemen van stoffen met laag octaangetal blijven de stoffen met hoog octaangetal over.

Dus waarom het octaangetal lager zou worden kan ik even niet rijmen.

Daarnaast blijven experts (oa brandstofleveranciers) zeggen dat verouderingsverschijnselen (bijv. gumvorming) weldegelijk nog kan optreden en de loop van de motor kan beinvloeden; het is maar net hoe je een 'paar' maanden definieert. (jaja, een paar is twee). Het is ook niet voor niets dat je speciale benzine op de markt hebt die niet of minder veroudert (aspen; niet verkrijgbaar aan de pomp :nono:). O.a. speciaal voor grasmaaiers; die staan ook de winter stil, terwijl die doorgaans zelfs hele simpele niet kritische low power motoren hebben.

Het zal er denk ik maar net aan liggen hoe lang je auto stilstaat, onder welke condities, en hoe gevoelig je motor hiervoor is.

Misschien is een additief verstandig al weet ik niet wat voor effect dit heeft op moderne verstuivers etc.

Stilstand is achteruitgang ;)

Link naar reactie

@sander

Bij de 2 takts met mengsmering > blijft natuurlijk de olie smering achter.

Eeen carb die ademt (in de vlotterkamer) dus dampt volledig uit.

Meestal kunnen deze gedraint worden . Dit staat ook in de instructie boekjes.

Bij oldtimers is dit ook het beste

Bij inspuitmotoren is dit niet nodig > gesloten systeem dus geen verdamping. Alleen in de tank

@ Guido

Niet de lichtere delen zorgen voor de klopvastheid , maar de aromatische .

Of te wel die met 5 / 6 verbindingen (benzeen / tolueen) etc.

Aangezien deze stoffen maar met een max % in de benzine mogen zitten , worden er tegenwoordig chemische additives (MTBE) gebruikt om de klopvastheid te verhogen

Link naar reactie

Bij inspuitmotoren is dit niet nodig > gesloten systeem dus geen verdamping. Alleen in de tank

weet je dat zeker?

in theorie zou dat idd zo moeten zijn

maar de toevoeging houd het hele brandstofsysteem schoon/fris (of zoiets)zeggen ze bij forte

ik denk dat het verder ook geen kwaad kan.

oja de meuk die we uit de carbs halen lost lekker op met aceton en ook bij de 4takt motoren ,daar zit GEEN olie doorheen.

Link naar reactie
Bij inspuitmotoren is dit niet nodig > gesloten systeem dus geen verdamping. Alleen in de tank

weet je dat zeker?

in theorie zou dat idd zo moeten zijn

maar de toevoeging houd het hele brandstofsysteem schoon/fris (of zoiets)zeggen ze bij forte

ik denk dat het verder ook geen kwaad kan.

oja de meuk die we uit de carbs halen lost lekker op met aceton en ook bij de 4takt motoren ,daar zit GEEN olie doorheen.

Ik ben het met je eens dat het geen kwaad kan .

Dus bij twijfel gewoon gebruiken. :kisstogether:

Ik zou het voor een paar maanden niet doen. Wel voor een half jaar bv.

Link naar reactie
@ Guido

Niet de lichtere delen zorgen voor de klopvastheid , maar de aromatische .

Of te wel die met 5 / 6 verbindingen (benzeen / tolueen) etc.

Aangezien deze stoffen maar met een max % in de benzine mogen zitten , worden er tegenwoordig chemische additives (MTBE) gebruikt om de klopvastheid te verhogen

Volgens mij hebben alle bestanddelen in een vloeistof per definitie invloed op de klopvastheid; de een verhoogt het relatief, de ander verlaagt het relatief.

Je kan dus helemaal niet zeggen dat iets zorgt voor klopvastheid; iets heeft een bepaalde klopvastheid. Ook moet de aromaat met 5 verbindingen volgens mij nog uitgevonden worden :kisstogether:

Maar even to the point: welke stof / stoffen precies verdampen er in een tank volgens jou dan uit benzine wat het octaangetal doet verlagen? Dat is immers wat je in 1e instantie beweert.

Link naar reactie
Volgens mij hebben alle bestanddelen in een vloeistof per definitie invloed op de klopvastheid; de een verhoogt het relatief, de ander verlaagt het relatief.

Je kan dus helemaal niet zeggen dat iets zorgt voor klopvastheid; iets heeft een bepaalde klopvastheid. Ook moet de aromaat met 5 verbindingen volgens mij nog uitgevonden worden :kisstogether:

Maar even to the point: welke stof / stoffen precies verdampen er in een tank volgens jou dan uit benzine wat het octaangetal doet verlagen? Dat is immers wat je in 1e instantie beweert.

eeh "klopvastheid"is dat niet een therm die gebruikt word in samenhang met verbranding ??

en niet met stilstaande brandstof of ben ik in de war?

Link naar reactie

klopvastheid is inderdaad een parameter om aan te geven hoe de verbranding verloopt.

Het is een verhouding die aangeeft hoe gelijkmatig (hoog octaangetal; gelijkmatige gecontroleerde verbranding) of hoe explosief de verbranding (laag octaangetal; minder gecontroleerde verbranding) verloopt.

octaangetal 0 staat voor een vloeistof van 100% heptaan en octaangetal 100 staat voor een vloeistof van 100% iso-octaan. (je kan dus ook negatief op de schaal komen of boven de 100). Je kan overigens op meerdere manieren het octaangetal vaststellen (RON, MON)

Elk element in een mengsel heeft een bepaalde klopvastheid wat meedoet in de som der delen; er is niet 1 stof in een mengsel die de klopvastheid bepaald. Indien stoffen uit een mengsel verdwijnen (verdamping oid) zal de klopvastheid / octaangetal dus veranderen.

Link naar reactie

Z3 3.0 stelde dat uit benzine tijdens stalling lichtere delen kunnen verdampen waardoor het vlampunt iets wordt verlaagt wat zou resulteren in een iets lager octaangetal.

Die relatie zie ik niet aangetoond om meerdere redenen:

1. vlampunt heeft m.i. niet zo heel veel met klopvastheid; het is de temperatuur waarbij een stof nog kan branden (even kijkende naar de range: ether: -45graden, benzine tussen 15 en 55 graden etc). Hij bedoeld wellicht zelfontbrandingstemperatuur, die zaken worden vaker door elkaar gehaald.

2. lichtere delen (vage definitie: kortere ketens? lagere massa? lagere dampdruk?) hebben niet per definitie een lager of hoger octaangetal. Voor alkanen zit hier nog enigzins een verband in betreffende zelfontbrandingstemperatuur, maar wat eveneens van invloed is op het octaangetal is bijv. de benodigde activeringsenergie. (octaangetal is uiteindelijk immers een meting)

Ik zie de stelling die Z3 3.0 hier stelde dus absoluut niet sluitend onderbouwd (ik sluit niet uit of het waar is of niet :notok: ), maar of het octaangetal van benzine veranderd of niet kan wel van invloed zijn op je motor. Die is immer afgeregeld en ontworpen op een bepaald getal of bepaalde range. Voor zover dat laatste dus de relatie tot dit topic.

Link naar reactie
Z3 3.0 stelde dat uit benzine tijdens stalling lichtere delen kunnen verdampen waardoor het vlampunt iets wordt verlaagt wat zou resulteren in een iets lager octaangetal.

Die relatie zie ik niet aangetoond om meerdere redenen:

1. vlampunt heeft m.i. niet zo heel veel met klopvastheid; het is de temperatuur waarbij een stof nog kan branden (even kijkende naar de range: ether: -45graden, benzine tussen 15 en 55 graden etc). Hij bedoeld wellicht zelfontbrandingstemperatuur, die zaken worden vaker door elkaar gehaald.

2. lichtere delen (vage definitie: kortere ketens? lagere massa? lagere dampdruk?) hebben niet per definitie een lager of hoger octaangetal. Voor alkanen zit hier nog enigzins een verband in betreffende zelfontbrandingstemperatuur, maar wat eveneens van invloed is op het octaangetal is bijv. de benodigde activeringsenergie. (octaangetal is uiteindelijk immers een meting)

Ik zie de stelling die Z3 3.0 hier stelde dus absoluut niet sluitend onderbouwd (ik sluit niet uit of het waar is of niet ;) ), maar of het octaangetal van benzine veranderd of niet kan wel van invloed zijn op je motor. Die is immer afgeregeld en ontworpen op een bepaald getal of bepaalde range. Voor zover dat laatste dus de relatie tot dit topic.

vandaar dat ik aanraad een additief in de tank te mikken en daar even mee te rijden ,tank afvullen en wegzetten die hap.

ik denk dat de motor dan in het voorjaar gewoon weer start.(anders ook wel hoor maar misschien beschermt het een beetje tegen narigheid)

Link naar reactie

Guido

Alle bestanddelen met een dampspanning van meer dan 10 gr bij 1 atm( of de temp in jouw winterstalling) zullen uitdampen.

Ik bedoelde ff snel te zeggen Benzeen C6H6 Tolueen C6H5 > zonder er een scheikundige draai aan te geven.

Ik heb zelf in labo's getest met de motoren voor de bepaling van de MON ( motor octane number) ( broertje van de RON)

Weet dat een paar manden geen probleem geven

En verder moet je hetzelf maar uitzoeken :D

Link naar reactie

What is Gasoline?Gasoline is a complex mixture of over 500 hydrocarbons that may have between 5 to 12 carbons. Smaller amounts of alkane cyclic and aromatic compounds are present. Virtually no alkenes or alkynes are present in gasoline. Compounds in Gasoline.

Gasoline is most often produced by the fractional distillation of crude oil. The crude oil is separated into fractions according to different boiling points of hydrocarbons of varying chain lengths. This fractional distillation process yields approximately 25% of straight-run gasoline from each barrel of crude oil. See Distillation Oil Refining.

The yield of gasoline ( = benzine ) may be doubled by converting higher or lower boiling point fractions into hydrocarbons in the gasoline range. See Conversion Refining.

Typical Composition of Gasoline

General Name Examples Percentage

Aliphatic - straight chain heptane 30-50

Aliphatic - branched isooctane

Aliphatic - cyclic cyclopentane 20-30

Aromatic ethyl benzene 20-30

What is the octane number?

Fuel octane requirements for gasoline engines vary with the compression ratio of the engine. Engine compression ratio is the relative volume of a cylinder from the bottom most position of the piston's stroke to the top most position of the piston's stroke. The higher an engine's compression ratio, the greater the amount of heat generated in the cylinder during the compression stroke.

If fuel octane is too low for a given compression ratio, the fuel prematurely and spontaneously ignites too early and the fuel charge EXPLODES rather than BURNS resulting in incomplete combustion. The net effect is a loss in power, possible engine damage, and an audible "knock" or "ping", referred to as detonation.

The octane number of gasoline is a measure of its resistance to knock. The octane number is determined by comparing the characteristics of a gasoline to isooctane (2,2,4-trimethylpentane) and heptane. Isooctane is assigned an octane number of 100. It is a highly branched compound that burns smoothly, with little knock. On the other hand, heptane, a straight chain, unbranched molecule is given an octane rating of zero because of its bad knocking properties.

Straight-run gasoline (directly from the refinery distillation column) has an octane number of about 70. In other words, straight-run gasoline has the same knocking properties as a mixture of 70% isooctane and 30% heptane. Many of these compounds are straight chain alkanes. Cracking, isomerization, and other refining processes can be used to increase the octane rating of gasoline to about 90. Anti-knock agents may be added to further increase the octane rating.

Octane rating versus type of compound:

Octane ratings decrease with increasing carbon chain length.

Octane ratings increase with carbon chain branching.

Octane ratings increase in aromatics with same number of carbons.

What octane gasoline should you purchase?

For most automobiles, use the lowest grade of 87 octane, unless they specifically say to use a higher octane gasoline. Using higher octane grades does not provide any extra power or extra mileage.

Link naar reactie
Ik bedoelde ff snel te zeggen Benzeen C6H6 Tolueen C6H5 > zonder er een scheikundige draai aan te geven.

En ik altijd maar denken dat tolueen C6H5CH3 was :D

Ook begrijp ik niet helemaal hoe jij dampspanning kan uitdrukken in massa bij een 1 atm. (dat moet toch altijd in Pascal?) :blink: maar dat ter zijde :blink:

Link naar reactie
  • 1 maand later...
  • 8 maanden later...

Voor het stallen van een caravan weet ik dat banden een probleem zijn, vooral in combinatie met vocht. Doordat de banden continu op één plaats belast worden, kan het rubber op die plaats scheuren. Oudere banden zijn hier wat kwetsbaarder voor. Als dan vocht bij het metalen vlechtwerk in de band komt, kan dat de structuur aantasten en ook de hechting van het loopvlak aan de basisstructuur aantasten. Vandaar dat bij caravans nog wel eens het hele loopvlak wil loslaten.

Sommige caravanners spuiten om deze reden hun banden in met siliconenspray.

Voor een Z is het probleem van de belasting natuurlijk wel kleiner: bij een vergelijkbaar gewicht ten opzichte van een flinke caravan heeft een Z 2x zoveel banden, en ook nog flink bredere banden. Bovendien staat de gemiddelde caravan 40 weken in de stalling, ik verwacht dat een Z er wat korter zal staan. Aan de andere kant: met een caravan zul je niet vaak harder dan 120 rijden, dat is toch anders met een Z.

Dus toch: verplaats de auto regelmatig, of zet 'm op blokken als het kan.

Link naar reactie

Mijn Zettie's staan reeds sinds jaren een zestal maanden per jaar stil, ik verplaats ze niet tussendoor.

Ze staan in een geisoleerde garage onder een hoes (tegen de kattenharen en poten :thumbup: ).

Ik zet er ieder weekend de accujogger op en de banden pomp ik op naar 4+ bar.

Gaat tot nu toe steeds perfect.

Als ik ze weer gebruik gaat de bandendruk naar 2.2 bar. In het begin trilt het dan een beetje maar dat is na een paar kilometer over.

Wat onder de banden nog goed schijnt te helpen is een plaat van dakisolatie (die stevige blauwe) onder iedere band, dat verdeeld de druk.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.