Ga naar inhoud

Winterstalling? / Waar aan denken?


JP's Z4

Aanbevolen berichten

op je accu moet staan hoeveel ah deze geeft .

kijk niet naar de koudstart waarde maar naar de duurafname opgave

aan de hand van die gegevens kun je de lader kiezen.

maar zoals ik aan aangaf zal de 90 ah versie ruim voldoende zijn.

ik geloof uit mn hoofd dat de z4 die ik heb een 75 ah accu heeft

Link naar reactie

ad

absoluut waar dat laatste

maar bedenk als je de motor vers van de lader start dan doet ie t natuurlijk best(ook met een 9 jaar oude motor accu)maar wat nu als je de motor eens een weekje zonder lader wegzet en dan eens kijken wat ie doet

zon motor accutje gaat in principe inderdaad maar een jaar of 4 a 5 mee (uit ervaring)zonder continue aan de lader te hangen .

met het gebruik van zon lader rek je het leven misschien wel maar elke accu kun je maar zo,n 1000 keer opladen en dan istie kapot

(opladen is vanaf een volt of 10 a 11 weer naar 13,2 oid)

een z met diverse electrische onderdelen die de hele tijd wat stroom pakken zal zeker nut hebben van een ladertje als deze een tijd stil staat

ik rijd gewoon elke dag dat gaat ook prima voorlopig :rolleyes:

Link naar reactie
ik rijd gewoon elke dag dat gaat ook prima voorlopig :thumbup:

Dat is misschien veel beter dan een druppelaar kopen....voorlopig staat die van mij s'winters lekker bij de kachel in de garage en dan moet je wat.

Dagelijks naar mijn werk rijden met de ZZZ is voor mij geen optie want ik rij dagelijks zo'n 180 km en dan ben ik zo failliet met de huidige benzineprijzen.

Grrroeten

Ad

Link naar reactie
180 km pffoe

elke dag ??????????

Normaal 50 - 60 minuten enkele reis............vandaag totaal 4,5 uur in de auto gezeten om op en neer te rijden.....je moet wat over hebben voor een mooie baan. :rolleyes:

Grrroeten

Ad

Link naar reactie

Mijn zzz staat nu ook weer in de winterslaap. Viorig jaar had ik de accu niet losgekoppeld, kon ook geen druppellader aansluiten omdat hij in een garagebox stond zonder stroomaansluiitng. Accu was dus ter ziele. Heb hem dit jaar in een garagebox staan aan de Optimate druppellader gaat perfect. Omdat de auto is uitgerust met een klasse 3 alarm heb ik gewoon de pluspool losgehaald. Gebruikt hij op geen enkele manier stroom. Originele Z3 hoes eroverheen, banden op 4 bar gezet en lekker laten uitrusten tot maart. In het voorjaar gooi ik er dan een beetje Forte in en hij loopt weer als een zonnetje. Doe ik ook altijd bij de motorfietsen, gaat al jaren goed. Kenteken is geschorst, scheelt een hoop geld voor die paar maanden.

Drijfsijs

Link naar reactie

Ik dacht altijd dat de extra accu alleen ervoor was om het alarm alsnog af te laten gaan als er een stroomonderbreking wordt gedetecteerd. Ik denk dat het alarm niet lang in leven blijft met de noodaccu.

Ach, is die echt nodig als deze netjes binnen in de garage staat?

Link naar reactie

Die noodaccu in de alarmsirene is een NiCad. Als je die lang zonder spanning laat staan (accu eruit) vermoed ik dat hij niet alleen snel leeg is, maar misschien ook wel van kapot gaat. De vorige eigenaar van mijn Z3 had een seizoenskenteken en liet het ding gewoon 6 maanden in de garage staan. Toen ik 'm kocht bleek die NiCad dus ook hardstikke kapot. De accu zelf bleek ook slecht; vermoedelijk ook door het helemaal ontladen raken in die zes maanden - daar kunnen accu's niet tegen.

Helemaal zeker weten dat het aan het halfjaars stilstaan heeft gelegen doe ik natuurlijk iet, maar ik vermoed het wel.

Lekker aangesloten laten en een druppellader erop lijkt me het beste.

Link naar reactie

Zo, CTEK 4003 aangesloten, banden opgepompt... mijne is ook klaar voor de komende maanden.

Overigens lijken me die 4-5 bar die hier genoemd werden wel echt veel. Mijn banden geven max. 51 psi aan, wat in de buurt van 3.5 bar ligt. Amerikaanse Z rijders schrikken al van 48 psi (3.3 bar), en die zijn over het algemeen de jongens van de grote halen snel thuis school. Ik las ook dat moderne banden ook geen last zouden hebben van echt permanente 'flat spots'. Ik heb het dus maar even rustig aan gedaan en ze op 40 psi (2.8 bar) gezet.

Link naar reactie

Wellicht al behandeld: mijn broer zit eraan te denken zijn BMW in de garage van zijn huis te stallen en het kenteken evenals de verzekering te schorsen. Nu begrijp ik uit de polisvoorwaarden van de inboedelverzekering dat de auto hier niet toe behoort m.a.w. bij brand of diefstal van de auto uit de garage wordt niets uitgekeerd. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Link naar reactie

Onze Z is sinds twee weken ook geschorst. Ik heb nog gekeken om alles behalve de diefstaldekking van de autoverzekering te schorsen, maar dat was niet mogelijk, verzekering helemaal schorsen wel.

Ik denk niet dat een auto onder inboedel valt, ook al staat ie in de inpandige garage in je huis. Maar misschien zijn er verzekeringsspecialisten in de zaal?

Met kenteken schorsen moet ie trouwens niet te lang meer wachten, de schorsing moet minimaal 3 maanden zijn, dus als ie 'm nu shorst mag ie pas 17 maart 2011 weer gaan rijden.

Link naar reactie

Heb vanmiddag een C-Tec druppellader gekocht, de nieuwe XC 0.8, deze is geschikt voor het onderhouden van de accu tot 100 Ah, dus ruim voldoende voor de Z

De XS 0.8 is de kleinste 12V lader van CTEK en opvolger van de XS800. Hij heeft een uiterst geavanceerde techniek en is perfect voor het opladen van kleinere 12V accu’s die te vinden zijn in motorfietsen, jetski’s, ATV’s en gazonmaaiers. Hij is tevens geschikt voor onderhoudsladen van accu’s met een ‘normale capaciteit’, zoals accu’s in auto’s. Dankzij het unieke display kan de gebruiker het gehele oplaadproces volgen.

De XS 0,8 is een compacte en volautomatische 6-stapslader voor 12V accu’s van 1,2-32Ah, die geschikt is voor onderhoudsladen tot 100Ah. De XS 0.8 heeft een IP65-classificatie (spatwater- en stofdicht), levert 0,8A en is berekend op het beschermen van voertuigelektronica. Hij is vonkvrij en beveiligd tegen omgekeerde polariteit en kortsluiting. De XS 0.8 wordt geleverd met 5 jaar garantie.

Nu alleen nog even monteren en de banden op spanning zetten.

Bedankt voor alle info jongens :thumbup:

Link naar reactie
  • 1 jaar later...

Ik heb dit hele topic zitten doorspitten en op veel punten zijn de meningen verdeeld en blijf dus met een vraag zitten:

Ik ga de auto wegzetten maar heb daar geen mogelijkheid de auto/accu aan een druppellader te hangen. Moet ik nu de accu loshalen of eruithalen en deze aan een druppellader hangen of laten zitten en zien waar het schip strand? Ik heb een klasse 3 alarm, dus helemaal er uit zal wel weer geen goed idee zijn.

Het tolt me een beetje van alle verschillende verhalen ;)

Link naar reactie

tja ivo dat is een dilemma zeg.

kun je wel bij de auto wanneer je wilt?

is er een stopcontact?

zo ja dan zou ik bv elke maand of 6 weken even een uurtje of twee een acculader aansluiten om de boel weer even op te peppen en zo de winter door.

druppelladres ben ik ook niet zo heel gek op,vaak drukken die door tot vlak onder de dampspanning van de accu en dat is ook weer net iets teveel van het goede. (in mijn optiek)

een goede (cetek bv) kun je instellen om bv een spanning aan te houden van 13.6 v of zoiets en dat is veiliger .

wij hebben op dit moment ook speciale ladertjes in de winkel liggen die geheel waterdicht zijn en ook een heel laag amperage laden om alleen de zelfontlading en het rust verbruik aan te vullen.

ik vraag mij af wat er gebeurd wanneer je de accu er wel uit haalt maar het alarm niet aanzet.

Link naar reactie

De auto komt bij mijn ouders, dus ik kan er bij wanneer ik wil, met een beetje creativiteit denk ik dat ik er wel een verlengsnoer naar toe kan krijgen, maar eenvoudig zal dat niet gaan. Ik kom er wekelijks dus als ik eens-in-de-zoveel-tijd 'em even op de acculader zet denk ik dat dat de beste methode is.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.