Ga naar inhoud

Gebruikte Z4 kopen


GuidoK

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik ben van plan een gebruikte handgeschakelde Z4 3.0 (uit 2003 of 2004) in duitsland te kopen, maar het is mij niet helemaal duidelijk welke opties er zijn en wat die inhouden.

Ook zou ik graag willen weten op welke punten ik moet letten (veel voorkomende technische mankementen) bij aankoop.

Allereerst de opties:

-Ik wil een z4 met groot navigatiescherm. Ik heb al her en der vernomen dat de taal en kaarten te updaten zijn naar nederlands. Geldt dit voor alle versies van het navigatiesysteem of moet ik bepaalde versies echt ontwijken?

-Bij alle z4's die ik zie zit linksboven de pook een knop. Ik neem aan dat dit de sport knop is (gas/stuur). Sommige hebben rechtsboven óók een knopje; zoals hier te zien. Wat is dit knopje?

-Sommige z4's worden aangeboden met 'M-onderstel'. Wat zijn eigenlijk de verschillen, en welke invloed heeft dit op het rijden?

-Welke hifi pakketten zijn er voor de z4 geleverd? sommigen worden aangeboden met "Hifi System Professional DSP". Wat krijg je hiervoor?

-Zit er in een Z4 eigenlijk een bluetooth carkit? Eventueel afhankelijk van hifi of navigatiepakket? Of zijn er eventuele uitbreidingen voor? Ik heb natuurlijk liever een af-fabrieksysteem dan een losse unit met extra schermpje/knopjes wat je altijd minder mooi wegwerkt.

-Zitten de M stoelen beter dan de normale stoelen (ik weet het, heel persoonlijk, maar als ze veel beter zijn is het natuurlijk waard een extra tripje te maken, Z4's met M stoelen zijn best dun gezaaid op autoscout24 etc)

Zijn andere opties nog echte musts? Soms als je er teveel naar kijkt zie je door de bomen het bos niet meer.

Nu technische aandachtspunten.

Ik ben er al achter dat gebroken veren vaak voorkomen, maar dat dit goedkoop te fixen is (ik heb een brug en ook wel een veerspanner :thumbup:). Misschien een mooi afdingpunt :m:

Ik heb wat zaken gelezen over haperende stuurbekrachtiging icm hitte. Komt dit vaak voor?

Zijn er nog andere eventuele verborgen gebreken, misschien electronische problemen die lastig op te lossen zijn?

Je ziet bij veel leren stoelen in advertenties dat de lendesteun snel slijt. Kan dit nog een beetje knap weggewerkt worden door een bekledingsspecialist oid (heeft iemand hier ervaring mee?)

Link naar reactie
  • Reacties 49
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

-Ik wil een z4 met groot navigatiescherm. Ik heb al her en der vernomen dat de taal en kaarten te updaten zijn naar nederlands. Geldt dit voor alle versies van het navigatiesysteem of moet ik bepaalde versies echt ontwijken?

sommigen hier zijn erg vaardig in het upgraden naar de meest recente firmware.

-Bij alle z4's die ik zie zit linksboven de pook een knop. Ik neem aan dat dit de sport knop is (gas/stuur). Sommige hebben rechtsboven óók een knopje; zoals hier te zien. Wat is dit knopje?

Geen knopje, airbag indicatie voor passagier.

-Sommige z4's worden aangeboden met 'M-onderstel'. Wat zijn eigenlijk de verschillen, en welke invloed heeft dit op het rijden?

Verlaagd en stugger, strakker sturen maar gevoeliger.

-Welke hifi pakketten zijn er voor de z4 geleverd? sommigen worden aangeboden met "Hifi System Professional DSP". Wat krijg je hiervoor?

laat ik aan de hifi pro's, ik weet wel dat dit de topset is en zeer goed klinkt!

-Zit er in een Z4 eigenlijk een bluetooth carkit? Eventueel afhankelijk van hifi of navigatiepakket? Of zijn er eventuele uitbreidingen voor? Ik heb natuurlijk liever een af-fabrieksysteem dan een losse unit met extra schermpje/knopjes wat je altijd minder mooi wegwerkt.

idem, even een hifi pro afwachten

-Zitten de M stoelen beter dan de normale stoelen

M stoelen bieden meer steun en ogen mijns inziens mooier. Wel schijnen ze op langere ritten eerder te leiden tot vermoeidheid.

Zijn andere opties nog echte musts? Soms als je er teveel naar kijkt zie je door de bomen het bos niet meer.

Navigatie is een must (miste ik op mijn Z4... :thumbup: )

Xenon af fabriek is een must (miste ik op mijn Z4)

Hifi pro is een must (heerlijk van genoten!)

Lichtsensor, regensensor.

CD wisselaar

Nu technische aandachtspunten.

Ik ben er al achter dat gebroken veren vaak voorkomen, maar dat dit goedkoop te fixen is (ik heb een brug en ook wel een veerspanner :m:). Misschien een mooi afdingpunt :thumbup: Ik heb wat zaken gelezen over haperende stuurbekrachtiging icm hitte. Komt dit vaak voor?

sticky steering, er zijn er al heel wat die hier tegenaanlopen. Klik. Kijk ook even op Z4-forum.com voor details.

Je ziet bij veel leren stoelen in advertenties dat de lendesteun snel slijt. Kan dit nog een beetje knap weggewerkt worden door een bekledingsspecialist oid (heeft iemand hier ervaring mee?)

Ja valt vaak goed te behandelen, al blijven de smeerseltjes vaak tijdelijke oplossingen.

Link naar reactie
@MdV: respect voor je geduldige antwoord :thumbup: . Ik had al zoiets van "check the FAQ", gebruik de zoekfunctie en blader eens door de Z4 technieklounge. :thumbup:
Ik dacht hetzelfde. Maar goed er zal wel een huisgenote doktertje moeten spelen waardoor hij zich verveelt :schater: Ehhhhhm, kan ik nog een aanvulling geven :thumbup: Yep, bluetooth niet mogelijk Ik had een parrot erin. Hifi professionel een prima installatie. M stoelen op de kortere afstand prima echter op de langere afstand waardeloos. Wat betreft de import. Kijk ook vooral eens in NL. Het loont bijna niet meer de moeite een exemplaar uit Duitsland te halen. Succes met de zoektocht :m:
Link naar reactie
Welkom Guido. @MdV: respect voor je geduldige antwoord . Ik had al zoiets van "check the FAQ", ]

Voor iemand die zoveel vragen heeft is dit de gemakkelijkste weg. Bovendien zijn een aantal vragen nu gebundeld in een overzichtelijk topic.

Complimenten dus voor @MDV

Het loont bijna niet meer de moeite een exemplaar uit Duitsland te halen. Succes met de zoektocht ;)

Dit geldt m.i. voor áuto's ouder dan ca. 5 jaar. Op auto's van ca. 3 jaar kan nog ca. 3000 euro voordeel gehaald worden. (dat is dan ook de marge van de autohandelaars?).

Voordeel van eigen import is natuurlijk het veel groter aanbod, mn als je een bepaalde kleurcombinatie carosserie/interieur/uitvoering zoekt.

Link naar reactie
Welkom Guido.

@MdV: respect voor je geduldige antwoord ;) . Ik had al zoiets van "check the FAQ", gebruik de zoekfunctie en blader eens door de Z4 technieklounge. B)

Ja, maar de faq.. da's een z3 faq, en nofi maar eigenlijk al mijn vragen richten zich specifiek op de Z4. Niets is van een algemeen karakter. Daarnaast heb ik uiteraard al de search gebruikt en uiteraard in de technieklounge gekeken.

Daarnaast heb ik bijv. niet goed ergens kunnen afleiden of bijv. een ingebouwde bluetooth carkit (of de mogelijkheid voor een af-fabriek unit) afhankelijk is van het ingebouwde audiosysteem, maar ik zal wel niet goed gezocht hebben als het er zo duidelijk bovenop ligt. Daarnaast wordt hier door een ander beweert dat bluetooth helemaal niet mogelijk is. Zo duidelijk is het kennelijk niet.

Ik kijk voornamelijk in duitsland omdat de keuze daar zo ontzettend veel groter is. (en ik denk dat het ook een stukje goedkoper is). Sowieso lijken de z4's daar met meer opties uitgerust te zijn.

Link naar reactie
Ja, maar de faq.. da's een z3 faq, en nofi maar eigenlijk al mijn vragen richten zich specifiek op de Z4. Niets is van een algemeen karakter. Daarnaast heb ik uiteraard al de search gebruikt en uiteraard in de technieklounge gekeken.

Daarnaast heb ik bijv. niet goed ergens kunnen afleiden of bijv. een ingebouwde bluetooth carkit (of de mogelijkheid voor een af-fabriek unit) afhankelijk is van het ingebouwde audiosysteem, maar ik zal wel niet goed gezocht hebben als het er zo duidelijk bovenop ligt. Daarnaast wordt hier door een ander beweert dat bluetooth helemaal niet mogelijk is. Zo duidelijk is het kennelijk niet.

Ik kijk voornamelijk in duitsland omdat de keuze daar zo ontzettend veel groter is. (en ik denk dat het ook een stukje goedkoper is). Sowieso lijken de z4's daar met meer opties uitgerust te zijn.

check een de z4 lounch daar staat een topic in over de navi. inc de update naar versie 32 deze is in het engels er staat ook een updat naar versie 27 in deze is nederlands en werkt met de nieuwste dvd kaarten gebruik op eigen risico

Link naar reactie
Kijk ook vooral eens in NL. Het loont bijna niet meer de moeite een exemplaar uit Duitsland te halen. Succes met de zoektocht ;)

Het loont zeker nog wel om in Duitsland te kijken.....jij vergeet namelijk ook dat de BPM regeling per 1 Augustus ook een stuk gunstiger is geworden...(bpm over de inkoopwaarde ipv de cataloguswaarde).

Link naar reactie

David, dat heb ik ff gemist. Nu gaat men waarschijnlijk zeggen dat ik moet zoeken, maar ik ben lui, dus kun je me zeggen waar ik daar info over vind? Als ik bij autoweek een BPM berekening vraag is dit nog niet berekent op de manier die jij noemt.

@ RVE, wist je weer niet wat mount olympus was??? Er valt ook nog zo veel te leren voor jou ;)

Link naar reactie
Het loont zeker nog wel om in Duitsland te kijken.....jij vergeet namelijk ook dat de BPM regeling per 1 Augustus ook een stuk gunstiger is geworden...(bpm over de inkoopwaarde ipv de cataloguswaarde).

Even een kleine toevoeging/verduidelijking: De BPM wordt niet over de inkoopwaarde (van bijv. factuur) berekend, maar op basis van bestaande koerstabellen (Autotelex/ANWB, etc). En heb je het verschil al eens berekend? De nieuwe BPM regeling kan inderdaad goedkoper zijn, maar alleen als je te maken hebt met een auto die in NL fors harder afschrijft dan gemiddeld. Voor het overige loopt het voordeel gemiddeld op tot 100 a 200 euri's per import. Wel gunstiger dus, maar niet aanzienlijk. Afgelopen week heb ik een uitvoerige vergelijking gemaakt voor een specifiek geval en daar bleek dat het na 3 jaar zelfs goedkoper werd om obv afschrijvingstabel te importeren dan obv koerslijst.

Ik zou dus vantevoren uitzoeken of het echt zo is, voordat je blind van een groot voordeel uitgaat.

Link naar reactie
Even een kleine toevoeging/verduidelijking: De BPM wordt niet over de inkoopwaarde (van bijv. factuur) berekend, maar op basis van bestaande koerstabellen (Autotelex/ANWB, etc). En heb je het verschil al eens berekend? De nieuwe BPM regeling kan inderdaad goedkoper zijn, maar alleen als je te maken hebt met een auto die in NL fors harder afschrijft dan gemiddeld. Voor het overige loopt het voordeel gemiddeld op tot 100 a 200 euri's per import. Wel gunstiger dus, maar niet aanzienlijk. Afgelopen week heb ik een uitvoerige vergelijking gemaakt voor een specifiek geval en daar bleek dat het na 3 jaar zelfs goedkoper werd om obv afschrijvingstabel te importeren dan obv koerslijst.

Ik zou dus vantevoren uitzoeken of het echt zo is, voordat je blind van een groot voordeel uitgaat.

Klopt inderdaad, goede aanvulling ! Bij mij scheelde het zo'n 350 Euro als ik het mij goed weet te herinneren. Ik vind import in ieder geval nog altijd aantrekkelijker dan in NL kopen.

Link naar reactie
Bluetooth wel mogelijk, had ik op mijn eerste 2004 Z4 zowel als mijn 2007 M. Is onafhankelijk van de HIFI optie.

Er zijn wel verschillende modellen ULF voor de bluetooth, en die bepalen welke telefoons ermee werken.

misschien domme vraag, maar waar staat ulf eigenlijk voor? (ik begrijp dat je daar de bluetooth module bedoeld die waarschijnlijk op de systeembus wordt aangesloten).

Ik heb op bimmernav wel wat compatibiliteitslijsten gevonden, maar daar stonden alleen prehistorische telefoons op (dat zie je wel vaker). Ik zal dus het beste moeten hopen, en testen bij aanschaf.

Link naar reactie

BMW heeft heel lang achter gelopen op de ordinaire parrots als het ging om bluetooth compatibiliteit. De bluetooth "standaard" is namelijk niet echt een standaard en heeft vele dialecten. Sinds een kleine 2 jaar hebben de software versies eindelijk een goede compatibilitiet met vele en moderne telefoons.

Mocht het niet werken, moet je dus ff een software update doen.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.