Ga naar inhoud

Z3 kofferbaklampje/ schakelaar en alarm ellende


dickydik

Aanbevolen berichten

He hoi,

ik had op het forum al 1 en ander opgezocht maar ik kom er nog niet achter wat er de oorzaak van is dat mijn kofferbak lampje blijft branden .

De bruine draad en de bruin/witte draad van de kofferbak schakelaar in de koffer zelf doorgeknipt , omdat ik dacht dat 1 van de draden ( de massa ) ergens contact zou maken met de carrosserie ( of bij de doorvoer koffer ==> kofferdeksel , of in de kofferdeksel zelf ) en daardoor een gesloten circuit zou vormen wat aan zou geven dat de koffer open was en het lichtje moet laten branden. Helaas lampje ging wel uit en ik dacht het gevonden te hebben , ik pakte daarna wat uit de auto (deed de deur open ) en daarna bleek het kofferbak lampje weer te branden ???????? . De massa accu klem los gehad i.v.m. resetten ( had ik hier ook ergens gelezen ) het alarm ging wel gelijk krijsen , maar het lampje was er niet echt van onder de indruk . Nu kan ik er wel voor zorgen dat z'n lampje nooit meer gaat branden :ok: maar dat is niet de mannier . Een week geleden kreeg ik de auto niet meer op het alarm zonder dat die na 30 / 40 sec afging :m: , ik dacht dan maar geen alarm en heb hem alleen op slot gezet , nu achteraf blijkt dus dat de accu het niet volhoudt het kofferbak lampje een week van stroom te voorzien . Ik heb wel in de electrische schema's opgezocht waar te zoeken maar daar kom ik ook niet aan uit :notworthy: , heeft iemand nog een goeie tip , ik hoef geen licht in de kofferbak want daar zit ik toch nooit maar ik wil wel graag de auto op alarm kunnen zetten ( ook bleef de startonderbreking een paar keer inkomen , had ik een stukje gereden, auto uit en niet op alarm wil ik na een uurtje weg staat hij op de startonderbreker :thumbup: ?????) .Ook het airbag lampje staat al een tijdje in , misschien tijd om een afspraak in reeuwijk te maken ???? ( ik heb wel gelezen dat ruud in frankrijk zat ,maar waarschijnlijk komt hij ook weer terug ).

Gr vanuit een zonovergoten zeeland .

dirk

ben zelf aan het werk , maar wens degene die gaat toeren mooie kilometers toe :m:

Link naar reactie
  • Reacties 19
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Lees dit maar eens. Roadsters hebben vergelijkbare problemen met de bedrading kan ik je uit eigen ervaring vertellen...

Of de schakelaar defect is, moet vrij eenvoudig te meten zijn. Maar als de bedrading bij jou ook zo kapot is als op de foto's, kun je allerlei chaotisch gedrag van de electronica verwachten. Een brandend lampje is dan nog het minste. Kortsluiting, kapotte zekeringen, alarmsysteem dat hel wel/niet doet op onverwachtte momenten...

Link naar reactie
Voorlopige oplossing voor stroomverbruik: Lampje eruit halen..

En misschien is de kofferbakschakelaar defect; die maakt normaalgesproken deel uit van het alarmsysteem (net zoals motorkap-schakelaar).

Lampje eruit gehaald had ik idd al gedaan omdat ik anders volgende keer weer met een lege accu zit , de kabbelboom tussen kofferbak==>koffer deksel vervangen lijkt mij ook weinig zin hebben aangezien ik de schakelaar draden in de kofferbak heb afgeknipt ( schakelaar is verbreek contact ) en dat dan toch het lampje blijft branden en dan ook het alarm een seintje geeft dat de koffer nog open staat .

Link naar reactie

Jaja, dat lampje eruit halen lijkt een leuke oplossing, maar als die kabels kapot zijn en kortsluiting maken (of af en toe kortsluiting maken) loopt je accu ook leeg, blijft je lampje toch gewoon branden en krijg je straks misschien je auto niet meer op slot omdat (door de mogelijke kortsluiting) continue het maak de boel open signaal wordt doorgeven....

Misschien ben ik niet helemaal duidelijk geweest: het gaat er bij de kabelboom niet alleen om de bedrading van de schakelaar, maar de hele draadboom (remlicht, schakelaar, bedrading centrale vergrendeling,.....). Bij een coupe zitten er nog wat extra draden bij.

Alleen al het feit dat je de bedrading van de schakelaar hebt doorgeknipt en toch het lampje blijft branden (hoe weet je dat eigenlijk?) zegt mij genoeg.

Link naar reactie
Jaja, dat lampje eruit halen lijkt een leuke oplossing, maar als die kabels kapot zijn en kortsluiting maken (of af en toe kortsluiting maken) loopt je accu ook leeg, blijft je lampje toch gewoon branden en krijg je straks misschien je auto niet meer op slot omdat (door de mogelijke kortsluiting) continue het maak de boel open signaal wordt doorgeven....

Misschien ben ik niet helemaal duidelijk geweest: het gaat er bij de kabelboom niet alleen om de bedrading van de schakelaar, maar de hele draadboom (remlicht, schakelaar, bedrading centrale vergrendeling,.....). Bij een coupe zitten er nog wat extra draden bij.

Alleen al het feit dat je de bedrading van de schakelaar hebt doorgeknipt en toch het lampje blijft branden (hoe weet je dat eigenlijk?) zegt mij genoeg.

Het beste zou dus zijn de hele draadboom te vervangen ??? Omdat het lampje bleef branden ( je vraagt hoe ik dat weet , die snap ik ff niet ( dat is toch lampje erin en wanneer hij brand kan ik dat toch zien ( en na ff bij het eruit halen kon ik het zelfs voelen :m: )), het lampje moet toch volgens tekening branden bij een gesloten contact , dus wanneer ik dan beide draden ( van de schakelaar ) doorknip , of daarvoor het stekkertje van de schakelaar afhaal moet het lampje toch gewoon uitgaan ???? maar doordat dat niet het geval is zou ik denken dat het probleem misschien dieper in de auto ( kabelboom) zit .

Maar misschien denk ik ook wel te moeilijk en moet ik gewoon de draadboom vervangen ( 50 euro dacht ik ) maar ik zou het zonde van de tijd en moeite vinden wanneer achteraf blijkt dat dat het niet is :fiew: ( maar ja je moet ergens beginnen met dingen uit te sluiten) .

gr dirk

Link naar reactie
Het beste zou dus zijn de hele draadboom te vervangen ???
Precies: het stuk draadboom van de auto naar het kofferdeksel is erom berucht dat de draden stuk gaan. En stuk betekent hier: óf draadbreuk óf isolatiebreuk. En bij dat laatste kunnen ze onderling de meest vreemde kortsluitingen veroorzaken.
Omdat het lampje bleef branden ( je vraagt hoe ik dat weet , die snap ik ff niet

Er zijn hier al heel creatieve discussies over geweest: hoe je erachter kunt komen dat het lampje blijft branden als de kofferbakklep dicht is....
... dus wanneer ik dan beide draden ( van de schakelaar ) doorknip , of daarvoor het stekkertje van de schakelaar afhaal moet het lampje toch gewoon uitgaan ???? maar doordat dat niet het geval is zou ik denken dat het probleem misschien dieper in de auto ( kabelboom) zit .

Precies!

Soms kun je het al voelen aan de zwarte hoes van de kabelboom. Als je er in knijpt, voel je de draden zitten. Soms - maar niet altijd - voel je dan al dat er draden zijn gebroken. Ik kon zo de kapotte kabels uit de kabelboom trekken!

Zelf heb ik een tijdje geleden die zwarte hoes een stukje opgeschoven en kon toen zowel de gebroken kabels als de kapotte isolatie herstellen.

Een nieuwe kabelboom tussen auto en kofferbakdeksel moet er bij mij dus ook nog een keertje in.

Maar ik wacht even tot de aantallen Rogier's prijs drukken :schater:

Succes!

Link naar reactie

He hoi ,

De kabelboom koffer kofferbak deksel nog eens aan een inspectie onderworpen , ik kan er niets aan zien / voelen maar dat wil niet zeggen dat er geen kabelbreuk in zit , toch maar een mailtje naar ruud gedaan vorige week en daar kan ik nu volgende week terecht . Gelijk het blijven branden van mijn airbag lampje controleren . Mezelf een verlichtings set angel eyes chroom ( voor bij de zilver kleurige auto ) en rood/wit achter en witte zijknippers kado gedaan die ruud dan in gaat bouwen .

ik ga het laten weten wat de storingen waren in ieder geval , bedankt voor het mee denken :newblush: .

gr dirk :thumbup:

Link naar reactie
  • 4 weken later...

He hoi ,

hier nog een vervolg mailtje , drie weken geleden bij ruud geweest om de angel eyes te laten monteren samen met de rood/witte achterlichten ( jammer van het linker achterlicht welke niet zo mooi aansluit dan de orgineele unit maar dit zouden ze allemaal hebben ( ligt aan de giet mal :( ) ) . De angel eyes zijn aangesloten als stadslichten maar overdag zie ik ze niet echt branden ( wanneer ik overdag andere bmw's tegenkom zie ik wel duidelijk de ringen branden , heeft iemand de zelfde ervaring hiermee ????? ) . De heldere koplampen met zonder oranje staan wel super ( ook de aangeschafte xenon lampen geven een aparte look ), de zij blinkers zijn ook vervangen door heldere en in de stadslichten in de bumper zitten nu de witte lampjes die ik in het mailtje van Z3tje zag

(quote : uiteindelijk zijn het lampjes uit de autostyle collectie geworden en ze kosten maar 2,95 euro per setje Art. nummer is EU 1012 LB ).

Het alarm was een probleem op zich welke niet zo 1 2 3 door ruud opgelost kon worden het blijkt dat er nog een alarm bij gebouwd is ( vorige eigenaar ) en dat werkt over het bmw alarm heen .Omdat ik nog 1 maand garantie had bij de garage in wekerom 180 km van huis dacht ik het probleem daar maar te leggen en hun gelijk te vertellen van het blijven branden van het airbag lampje .De auto daar twee weekjes geleden gebracht en na een week opgehaald , ze hebben het alarm afgesteld en een nieuwe micro switch in de bijrijders deur gezet ( dat die micro switch van de bijrijders deur het kofferbak lampje kan laten branden bij gesloten koffer is dan wel weer knap :thumbup: ) maar het lijkt erop dat alles weer in orde is :wave: .Ook het lampje van de airbag brandt niet meer , hiervan hebben ze de stekker verbinding weggehaald en de stroom touwtjes aan elkaar gesoldeerd om zo de kleine weerstand die z'n stekker heeft weg te halen :o .

Een kleine antenne ,een paar chrome uitlaat sierstukjes ( 48,- euro p.s. bij de dealer ) en de kleine slijtage plekken op de zwart leren bekleding van de stoelen met schoensmeer behandeld ( ging inderdaad goed marijke :ok: ) maakt de ZZZ nog weer wat mooier dan dat hij/zij al was .

gr dirk

Link naar reactie
een nieuwe micro switch in de bijrijders deur gezet ( dat die micro switch van de bijrijders deur het kofferbak lampje kan laten branden bij gesloten koffer is dan wel weer knap :thumbup: )
Errug knap - volgens mij hebben die niets met elkaar te maken :ok: .
maar het lijkt erop dat alles weer in orde is :wave: .

En als het blijft werken, is het goed.

Bedankt voor de update!

Link naar reactie

He hoi

hier nog een vervolg mailtje over het alarm :banaan: :rant: , nadat de motorkap was open geweest om de koplampen op juiste hoogt te stellen na inbouw xenon 8000k , was het alarm weer naar mij aan het krijsen :muur: . het schakelaartje met contact spray :kisstogether: enz weer opgang proberen te helpen maar helaas . Waar ik wel achter kwam is dat wanneer de motorkap open is ik het kofferbak lampje niet uit krijg wanneer ik het schakelaartje induw. met andere woorden zodra de motorkap open gaat brandt het kofferbak lampje :( ( zou iemand dit voor mij eens bij de eigen zzz willen uit proberen s.v.p. ) .

:groupwave: = wanneer je vergeten bent het plastic dopje van de contact spray van je veerpoot af te halen en je gooit de motor kap dicht :muur::muur: , een piep klein andersom deukje in de tot toen onbeschadigde motor kap .Wrijven helpt niet maar toch wel een klein beetje het is al minder maar omdat ik weet waar het zit zal ik het blijven zien :( .Maar eens contact opnemen met de spot repair mensen ???

De garantie man in wekerom gevraagd een motorkap schakelaartje op te sturen , en omdat hij zelf er van overtuigd was 2 weken geleden dat het de bijrijders deur schakelaar was , hoef ik hierna nog maar een schakelaar of 2 een radar metertje en een alarm module dan is hij weer zo goed als nieuw :schater: .

Nu dus de motor kap schakelaar maar los gehaald en dan werkt mijn alarm tenminste weer en gaat ook het kofferbak lampje in gesloten toestand weer uit.

Voor aankomend weekend geven ze mooi weer af kunnen we fijn nog een stukje open toeren in het zonnige zeeland .

gr dirk

Link naar reactie
Waar ik wel achter kwam is dat wanneer de motorkap open is ik het kofferbak lampje niet uit krijg wanneer ik het schakelaartje induw. met andere woorden zodra de motorkap open gaat brandt het kofferbak lampje :groupwave: ( zou iemand dit voor mij eens bij de eigen zzz willen uit proberen s.v.p. ) .

Nou, dat klonk zo vreemd dat ik het inderdaad maar eens geprobeerd heb (met een QP dan dus), maar met de motorkap krijg ik de binnenverlichting niet aan... Lijkt me ook een wat vreemde feature.... :kisstogether:

Link naar reactie
een motorkap schakelaartje op te sturen

De originele motorkapschakelaar van BMW is niet goed; ik had 6½jaar geleden ook een alarmprobleem; de specialist die het toen -onder garantie van BMW- gerepareerd heeft [en goed, werkt nog altijd perfect ;) ], heeft behalve de unit waar wat mee was mij ook gewezen op het feit dat die schakelaar [hij had een nieuwe besteld bij BMW, die heb ik nog steeds ergens liggen] vaak niet helemaal ingedrukt wordt [van binnen dus, het voelt alsof de schakelaar wél ingedrukt is] waardoor het alarm [tijdens rijden bijv.] een valsmelding krijgt.

Hij heeft toen een andere niet-BMW schakelaar gemonteerd en sindsdien nooit meer problemen gehad.

Link naar reactie

Die motorkap schakelaar is een bekende boosdoener; daar zijn er al heel wat van vervangen.

[snip] gewezen op het feit dat die schakelaar vaak niet helemaal ingedrukt wordt [van binnen dus, het voelt alsof de schakelaar wél ingedrukt is] waardoor het alarm [tijdens rijden bijv.] een valsmelding krijgt

;) dat moet ik ook eens proberen: rijden met ingeschakeld alarm... nog even uitzoeken hoe dat moet :sleepy: .

Dit topic wordt hoe langer hoe zweveriger.

Link naar reactie

He hoi ,

zweverig nog niet zweverig genoeg :nono: ,nu begon afgelopen weekend de ZZZ te krijsen toen ik de garage deur open deed , ik heb nog z'n handomatic kanteldeur en ik dacht dat ik misschien de auto ongemerkt geraakt had :ok: , maar na nog een keer testen en zeker te weten dat ik de auto niet aangeraakt had was het resutaat het zelfde :thumbup: . Vanmiddag de garage deur heel voorzichtig geopend niets aan de hand nu ging het alarm af bij het ( beheerst ) dicht doen van de deur . Zijn ze weer opnames van candid camera aan het maken ?? Wie kan mij vertellen welk alarm er nu verkeerd staat ( te gevoelig ) ,waar de opnemer zit en of ik die op een beetje eenvoudige wijze zelf iets minder gevoelig kan zetten . ( met de kap open had ik volgens mij geen last met het in alarm komen bij het open van de garage deur , maar ga dit zo toch nog ff testen ) .

schakelaartje voor de motorkap nog niet onvangen , wel een zondag lekker open gereden en in knokke ( belgie ) rijden er ook leuke auto's rond .

gr dirk

Link naar reactie

Het schijnt dat er ooit een experimenteel bio-electronisch alarmsysteem in ontwikkeling is geweest dat zich maar eigen inzicht ontwikkelt tot de omgeving waarin het object zich bevindt. Misschien dat je daar een prototype van hebt dat de beveiliging effectief heeft uitgebreid tot de garagedeur?

Daar kun je toch alleen maar blij mee zijn.

Pas als het achter je rug de garagedeur sluit als je binnenkomt, het licht dooft en de motor start wordt het link.

Link naar reactie
Pas als het achter je rug de garagedeur sluit als je binnenkomt, het licht dooft en de motor start wordt het link.

:schater::schater: Kom op Tja, pak je DNA knutseldoos uit de kast en fabriceer eens een leuk Z-bio-alarmpje voor het forum.

Link naar reactie
He hoi ,

zweverig nog niet zweverig genoeg :wub: ,nu begon afgelopen weekend de ZZZ te krijsen toen ik de garage deur open deed , ik heb nog z'n handomatic kanteldeur en ik dacht dat ik misschien de auto ongemerkt geraakt had

gr dirk

Ik heb hetzelfde probleem als ik mijn garagedeur open.

Deze sectionaaldeur loopt niet al te soepel en maakt wat herrie wat blijkbaar door het alarm opgepikt wordt en waardoor het alarm lekker gaat staan te janken.

Neem mijn autosleutels nu altijd mee als ik de garagedeur moet openen, het is me al een aantal keren overkomen.

Ik ben aan een oplossing aan het werken om de garage automatisch te openen en voorlopig heb ik deze bedacht die tot nu toe alleen voor mijn motor werkt:

:unsure:Oplossing om garagedeur te openen :blink:

Link naar reactie
  • 1 jaar later...
  • Administrator

He luitjes,

Een hoop gelezen over het bekende "blijven branden" van het kofferbaklampje.

Ik heb dus hetzelfde euvel! Na enkele dagen accu leeg :fiew:

Lampje blijft dus branden bij gesloten bak.

Voorlopig opgelost door lampje eruit te halen. Kabelboom ziet er op het eerste gezicht goed uit.

Is schakelaartje in slot makkelijk te vervangen? Eruit te halen ? ;)

Als ik het goed begrijp schakelt het schakelcontact naast het slot het lampje niet rechtstreeks uit?

Het electr. schema lezend zou je zeggen van wel, maar zal wel via de controlbox lopen he?

Hoop vragen, misschien enkele te beantwoorden

Alvast bedankt.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.