Ga naar inhoud

Het gaat weer goed in de autobranche


Z3Mrunner

Aanbevolen berichten

  • Reacties 73
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Ja doei, als ik naar een auto ga kijken heb ik al van tevoren bedacht of ik hem wil of niet. Ik ga geen dagen daarna nog lopen neuzelen of ik het wel of niet of wel of niet ga doen. Zonde van mijn tijd en de verkoper zijn tijd dat geneuzel... :blink:

Da's knap. Hoe heb je dan besloten dat je die auto wilt, als je nog geen idee hebt hoe ie rijdt? Of doet dat er niet toe? :newblush:

Je kunt dat geneuzel vinden en je kunt je als verkoper navenant gaan gedragen, maar dan ben je wel je potentiële klant kwijt. Zo zijn we weer aanbeland bij het onderwerp van het topic. Kennelijk kan men zich nog steeds zulk gedrag permitteren. Ik hoef die auto niet te kopen hoor, er zijn wel meer leuke auto's te koop. Of anders wacht ik nog een tijdje. Geen enkel probleem. Andersom ben ik waarschijnlijk wel de enige (of een van de zeer weinige) serieuze belangstellende(n) geweest voor die auto. We zijn nu een paar maanden verder. Ik heb ondertussen een toffe nieuwe auto, maar die SLK in Ochten staat nog steeds te koop en ik kom daar nooit meer terug... Dus wiens probleem is dat? Niet het mijne... :blink:

Als je mij een auto wilt verkopen investeer je maar een beetje tijd en moeite in een proefrit, anders gaat het feest niet door. Dan ben ik vetrokken naar de concurrent. :thumbup:

Link naar reactie
Ik vind het niet raar hoe de beste man reageert. Kijk eerst bij de nadere exemplaren en kom daarna maar terug voor die proefirt. Je kan iedereen wel even laten sturen die komt kijken maar dat schiet niet echt op. Enig idee hoe sommigen de auto na een proefrit terug brengen en vervolgens een "wij denker er nog even over" zeggen en weer gaan. Als ik een auto verkoop zorg ik dat we het eens zijn over de prijs en dat de auto verder bevalt. Als het rijden de doorslag moet geven is het geen probleem om de sleutel af te geven. Maar als iemand al met een negatieve blik naar een auto komt kijken zit ik weer snel binnen en schop de honden naar buiten :thumbup::schater:

I couldn't agree more :newblush:

Link naar reactie
I couldn't agree more :newblush:

niet keer twee

Ik betrap me er zelf ook wel eens op, maar het is natuurlijk raar dat de meeste mensen naar auto's zoeken a.d.h. van de prijs en looks en dan besluiten welke auto ze willen ZONDER er ook maar ooit in te hebben gereden. Ja ook ik had al besloten dat ik een Z3 wilde voordat ik er in gereden had. Gelukkig viel dat niet tegen maar eigenlijk is dat gek.

Dan is het ook niet verwonderelijk dat autoverkopers er dan ook vanuit gaan dat je de auto wel of niet wil hebben afhankelijk het feit of je uit de prijs komt. Krom is het wel. Zeker voor een tweedehands auto die anders rijdt dan een andere auto van identiek model, puur door het verleden van de auto.

Dus wat Roger zegt, denkt en doet is niet ongebruikelijk maar wel (zoals vaker bij zijn bijdrages) volkomen kolder. Laat ik nou toevallig ook verkoper zijn (in een iets ander genre welliswaar) Als ik me zou gedragen zoals die vent uit Ochten dan zat ik heel snel zonder baan.

Link naar reactie

Ik acht mezelf gelukkig dat ik indertijd bij Daimler Benz een erg goede verkoopsopleiding kreeg. (vrachtwagenverkoop, dus naast je technische bagage toch ook wat verkooptechnieken, tenslotte gaat het om investeringsgoederen die dus niet in een impuls gekocht worden, maar dienen te voldoen aan de noden van de klant).

Het 'moederhuis' had 'Europaweit' een enquete gedaan bij hun klanten, en wat mij het meest is bijgebleven is opmerking nummer 1: de verkoper praat teveel (en luistert dus niet).

Ook gebrek aan kennis eigen product (en waarin het zich onderscheidde van de concurrentie) was een belangrijke opmerking.

Daarnaast leerden we ook dat het benadrukken van de positieve eigenschappen van het eigen product, en ZEKER NIET afbrekend doen over de concurrentie goed overkwamen bij de potentiële koper.

Wat ik zelf ook deed was, als de klant dan toch een Scania, Volvo, Iveco of DAF gekocht had, eens gaan zien als de wagen geleverd was (meestal later dan beloofd), hem gaan gelukwensen. NOOIT zou ik het product hebben 'afgebroken', maar wat ik wel zei, was: "nu, ik hoop dat u er even tevreden mee zal zijn als indien je een Mercedes had gekocht". Even bedanken omdat je de kans kreeg ook een offerte te mogen maken enz....

Heel wat van deze prospecten werden dan later tóch klant, omdat ze niet vergeten waren dat je hen correct behandelde, ook al had je geen contract kunnen schrijven.

Link naar reactie

Zelfde ervaring bij Martinistad, de BMW dealer in Groningen.

Ik kwam daar voor een auto van nog geen 5000 euro, nota bene een lancia. Ik was aangekomen in mijn Z3M en gaf aan dat ik niks in te ruilen had. Zelfs toen wouden ze me er nog geen proefrit in laten maken, en hooguit 100 euro van de prijs af doen. :newblush:

En het was toch ook geen auto waar je alleen maar even voor een proefritje voor naar de dealer gaat. Daarnaast konden ze wel zien dat ik de centen er wel voor had, als ze een beetje keek waar ik in aan was komen rijden.

Ik kan me voorstellen dat ze toch wel wat meer interesse hadden om voor hun zo'n vreemde auto de deur uit te krijgen...

Dat bleek ook wel, toen we een week later weer terug kwamen, zag ik de verkoopster opglimmen en was ineens alles mogelijk. 1000 euro van de prijs af en proefrit waren zo geregeld... After sales waren daarna weer belabberd, dus ik ga er voorlopig niet weer heen...

Link naar reactie
Dus wat Roger zegt, denkt en doet is niet ongebruikelijk maar wel (zoals vaker bij zijn bijdrages) volkomen kolder.
:newblush: Gelukkig zijn jouw bijdrages wel van hoogstaande kwaliteit dus dat heft elkaar mooi op :thumbup:
Als je mij een auto wilt verkopen investeer je maar een beetje tijd en moeite in een proefrit, anders gaat het feest niet door.
Ach wat jammer, ik had nog een mooi slsterretje voor je in de aanbieding :schater:
Link naar reactie

Dus wat Roger zegt, denkt en doet is niet ongebruikelijk maar wel (zoals vaker bij zijn bijdrages) volkomen kolder.

Gelukkig zijn jouw bijdrages wel van hoogstaande kwaliteit dus dat heft elkaar mooi op

zit toch niet steeds zo tegen elkaar aan te pissen. Ga eens samen naar de kroeg, drink veel bier, en je zult zien, dan kun je nog veel beter tegen elkaar aan pissen :schater: (en daarnaast zul je merken dat jullie allerbeide toch niet zulke moeilijke pisnichtjes zijn, die jullie nu klaarblijkelijk veronderstellen :newblush: ). Het is wel handig om het binnenkort een keer te doen, want anders krigen jullie al uitslag op allerlei vervelende plekken voordat je de echte persona leert kennen.

Link naar reactie
, als je wilt kopen straal je dat uit en als je niet wilt kopen straal je dat ook uit. En daar reageert een verkoper op. Dus als potentials klagen dat ze niet serieus genomen worden, dan hebben ze dat aan zichzelf te danken.

Klopt, heb een aantal maanden autoverkoper geweest, omdat ik "in between jobs" was.

Voordeel hiervan was dat ik redelijk relax aan het werk ging, cijfers en "moeten verkopen" was minder aan mij besteed...

Zodoende kreeg ik ook voldoende tijd om me rustig met potentiële klanten bezig te houden. En na verloop van tijd kon ik vrijwel zeker voorspellen of het een kijker, testrijder, koper, of dergelijke was. Je merkt het gewoon aan de reakties op jouw gerichte vragen.

Heel vaak ook klanten meegemaakt, die dus echt met een mentaliteit binnenkomen van : " ik ga hier de belangrijkste aankoop van mijn leven doen en jij bent uitverkoren. Maar dan wil ik wel dat je voor mij door het stof kruipt, al mijn vragen en eisen voldoet, enz..." Waarbij ik dan dikwijls dacht en ook zei : "hey, het is maar een auto".

En of je nu BMW, Ford of Lada koopt of verkoopt, het blijft een auto die je na 5 min. al in de prak kan gereden hebben... :thumbup:

Link naar reactie
...................................... Je merkt het gewoon aan de reakties op jouw gerichte vragen.

Beste Frank, in mijn bovenstaande ervaring werd er 1x gevraagd "of we het konden vinden" en de 2e keer werd er niets gevraagd en hebben we zelf wat autos bekeken.

Nou heb ik natuurlijk een uitstraling van mister Nobody :thumbup: maar die lui moeten niet op mijn uiterlijk afgaan.

Vanuit onze showroom zie ik de klanten, met hun verschillende autos (oud, nieuw,goedkoop, duur, kontant betaald of met een te hoog leascontract!!) parkeren en uitstappen in hun verschillende outfit/kleding.

Ik kan op dat moment totaal niet inschatten waarvoor ze komen, wat ze nodig hebben en of ze veel of weinig korting willen bedingen en/of ze t.z.t gemakkelijk de factuur zullen voldoen.

Door zelf vragen te stellen kom ik het te weten en kan ik e.e.a. goed inschatten.

Link naar reactie
Beste Frank, in mijn bovenstaande ervaring werd er 1x gevraagd "of we het konden vinden" en de 2e keer werd er niets gevraagd en hebben we zelf wat autos bekeken.

Nou heb ik natuurlijk een uitstraling van mister Nobody :thumbup: maar die lui moeten niet op mijn uiterlijk afgaan.

Door zelf vragen te stellen kom ik het te weten en kan ik e.e.a. goed inschatten.

Ben natuurlijk niet jullie slechte ervaringen met verkopers aan het goed praten, gaf gewoon mijn ervaring even mee.

En zoals je zelf vermeld (en wat ik dus ook schreef) moet je wel een minimum aan vragen stellen, vooraleer je iemand kan inschatten. -_-

Link naar reactie

Volgens mij moeten meer vrouwen auto's gaan verkopen, dan loopt het allemaal wat soepeler af. Als de verkoopster dan vraagt: "en wilt u een lekker proefritje maken?" wil zelfs de blinde koper die niet voor de proefrit kwam gelijk al overstag gaan. Het is allemaal niet zo moeilijk... je moet gewoon iedereen hetzelfde behandelen, hoe zij vervolgens hiermee omgaan is aan hen. Zo geef je de koper (de man, de vrouw mag slechts de kleur bepalen :unsure: ) altijd het gevoel dat hij de controle heeft over het gesprek en voor je het weet heeft hij het gevoel dat hij een fantastische deal heeft gesloten.

Het is zo makkelijk....... :sick: maar helaas zijn de meeste autoverkopers nog man, met alle foute inschattingen en wijzen van benaderen die erbij horen.

Link naar reactie
  • 4 weken later...
Schitterende De Niro, op zijn best als "wise guy".

Zo zou je moeten doen met die zanikers die maar blijven vragen en zagen voor nog een procentje :schater:

You want see the manager? :schater::schater::schater:

Dit is een iets langere versie waarbij hij ook Lexus voor den ballen schopt. :schater:

Link naar reactie
  • 4 maanden later...
  • Administrator
Ik vind het niet raar hoe de beste man reageert. Kijk eerst bij de nadere exemplaren en kom daarna maar terug voor die proefirt. Je kan iedereen wel even laten sturen die komt kijken maar dat schiet niet echt op. Enig idee hoe sommigen de auto na een proefrit terug brengen en vervolgens een "wij denker er nog even over" zeggen en weer gaan. Als ik een auto verkoop zorg ik dat we het eens zijn over de prijs en dat de auto verder bevalt. Als het rijden de doorslag moet geven is het geen probleem om de sleutel af te geven. Maar als iemand al met een negatieve blik naar een auto komt kijken zit ik weer snel binnen en schop de honden naar buiten <_<:schater:

Ik zie dit topic nu pas om de een of andere reden - of eigenlijk omdat het weer opgebracht wordt in de interessante ads sectie - maar hoe "de beste man" reageerde was in mijn ogen echt niet logisch; wat Individual - discreet als hij is nalaat te vertellen - ik was er namelijk bij. Wij komen voorrijden in 1) Mercedes SLK oud type (Individual) en 2) MX5 uit 2003 (ikzelf). Beide cabrio's, beide met de kap omlaag en beide in mint condition (voor hun leeftijd). Wij geven "de beste man" aan dat wij gebeld hebben en onafhankelijk van elkaaar speciaal uit 1) Amersfoort en 2) Amsterdam gekomen zijn. Alsof wij bij elkaar een dikke 175 km (enkele reis) gaan rijden om een ritje in een SLK met nota bene de lichtst denkbare motor te maken. Mijn (voormalige) MX5 had nog een betere gewicht / vermogen ratio en zowel Individual als ik hadden dus al een cabrio in prima staat voor de deur staan. Als het dus om een ritje in een cabrio was gegaan, dan hadden we beter naar elkara toe kunnen rijden en een rondje rijden, of naar de Hoge Veluwe kunnen karren ...

Wij stellen "de beste man" gerichte vragen waaruit echte interesse blijkt (zoals bijvoorbeeld: als ie gekocht wordt, wat kost het dan om via jullie de motorkap opnieuw te laten spuiten (vanwege de steenslag), etc.). Wij praten met hem over de prijs en geven aan dat we het aanbod wel redelijk, maar nog niet top vinden. Ik snap dan niet dat wij niet even een stukje kunnen rijden ter overtuiging, als wij interesse hebben en je aan onze auto's kunt zien dat die niet afgeragd zijn. Desnoods met een garagemedewerker op de bijrijdersstoel in plaats van samen. Ik heb het nog nooit zo meegemaakt, terwijl ik toch al best wat auto's gekocht heb, waarvan meerdere cabrio's, ook bij soortgelijke bedrijven. Ik zou ook nooit meer naar "de beste man" teruggaan....

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.