Tja Geplaatst: 29 juni 2009 Delen Geplaatst: 29 juni 2009 schreef Z3Mrunner: Manuals is inderdaad voor mietjes. Daar doe ik niet aan. Mijn boekje zegt:Hoe beter u uw auto kent, des te veiliger en prettiger rijdt u. Daarom onze aanbeveling:Neemt u de informatie uit deze handleiding tot u, voordat u met uw nieuwe auto gaat rijden. Deze handleiding bevat belangrijke richtlijnen ten aanzien van de bediening, zodat u... Oh, euhhh, wat doe ik nou toch weer.... PS. Ik lees uit principe alle manuals. Quote Link naar reactie
RvE Geplaatst: 29 juni 2009 Delen Geplaatst: 29 juni 2009 schreef Tja: PS. Ik lees uit principe alle manuals.watje Quote Link naar reactie
Edwin Geplaatst: 29 juni 2009 Delen Geplaatst: 29 juni 2009 ehhh ik geloof dat ik zo thuis ook even de garage in moet. Quote Link naar reactie
Z3Mrunner Geplaatst: 29 juni 2009 Delen Geplaatst: 29 juni 2009 schreef Tja: Mijn boekje zegt:Neemt u de informatie uit deze handleiding tot u, voordat u met uw nieuwe auto gaat rijden.Ik los dat anders op: ik koop geen nieuwe auto's Quote Link naar reactie
IvoZ3 Geplaatst: 29 juni 2009 Delen Geplaatst: 29 juni 2009 FF i de garage alles op 0 gezet Quote Link naar reactie
Tja Geplaatst: 29 juni 2009 Delen Geplaatst: 29 juni 2009 schreef navigator: Na ieder gebruik moet je de sleutel terug in "ruststand" plaatsen, maw. de spanning ervan af nemen. Anders heb je na een jaartje of zo al geen controle meer over de precisie (momentsleutels worden jaarlijks gecontroleerd en gecalibreerd). Als jij 'm jaar in, jaar uit op spanning in je garage laat liggen, zal je uiteindelijk geen 100 Nm meer trekken, maar goed 80. En of dat zo goed is ... Dat wist ik niet, thanks Frank! [Loopt even naar de garage om met personenweegschaal, plankje (niet de weegschaal beschadigen i.v.m. goede relatie huisgenoot), bankschroef en rolmaat de momentsleutel te controleren....] .Resultaat: instelling 10 kgm (oudere momentsleutel) komt (reproduceerbaar) overeen met 23,5 kg op 42,5 cm = 9,99 kgm.Meetfout (geschat): 0,5 cm op de lengte en 1 kg op gewicht -> 2,4% + 4,3% = 6,7%.Ook gelijk even een paar andere waarden op de schaal gecontroleerd: same story.Aangezien ik niet aan vliegtuigen sleutel: goed genoeg . Quote Link naar reactie
Tja Geplaatst: 29 juni 2009 Delen Geplaatst: 29 juni 2009 schreef RvE: watje Die deur stond ver genoeg open, of niet Ruud? Ik noem het beroepsdeformatie . Quote Link naar reactie
Tja Geplaatst: 29 juni 2009 Delen Geplaatst: 29 juni 2009 schreef Z3Mrunner: Ik los dat anders op: ik koop geen nieuwe auto's Wat een verbluffend eenvoudige oplossing weer, Yangkie . Quote Link naar reactie
navigator Geplaatst: 29 juni 2009 Delen Geplaatst: 29 juni 2009 schreef Tja: Dat wist ik niet, thanks Frank! [Loopt even naar de garage om met personenweegschaal, plankje (niet de weegschaal beschadigen i.v.m. goede relatie huisgenoot), bankschroef en rolmaat de momentsleutel te controleren....] .Resultaat: instelling 10 kgm (oudere momentsleutel) komt (reproduceerbaar) overeen met 23,5 kg op 42,5 cm = 9,99 kgm.Meetfout (geschat): 0,5 cm op de lengte en 1 kg op gewicht -> 2,4% + 4,3% = 6,7%.Ook gelijk even een paar andere waarden op de schaal gecontroleerd: same story.Aangezien ik niet aan vliegtuigen sleutel: goed genoeg .Maximale afwijking is 6%...Maar aangezien je aan JOUW auto sleutelt, idd goed genoeg ;) Quote Link naar reactie
Tja Geplaatst: 29 juni 2009 Delen Geplaatst: 29 juni 2009 schreef navigator: Maximale afwijking is 6%...Maar aangezien je aan JOUW auto sleutelt, idd goed genoeg 't is een roadster, sowieso al wat flexibeler, toch ? Quote Link naar reactie
Z3Mrunner Geplaatst: 29 juni 2009 Delen Geplaatst: 29 juni 2009 schreef Tja: [Loopt even naar de garage om met personenweegschaal, plankje (niet de weegschaal beschadigen i.v.m. goede relatie huisgenoot), bankschroef en rolmaat de momentsleutel te controleren....] ;) .Resultaat: instelling 10 kgm (oudere momentsleutel) komt (reproduceerbaar) overeen met 23,5 kg op 42,5 cm = 9,99 kgm.Meetfout (geschat): 0,5 cm op de lengte en 1 kg op gewicht -> 2,4% + 4,3% = 6,7%.Oh, jeee een Tja-onderzoek! Als daar maar geen ellende van komt. Quote Link naar reactie
Tja Geplaatst: 29 juni 2009 Delen Geplaatst: 29 juni 2009 Blijft knap kalm. Dit keer geen tabelletjes gemaakt. Zou het daaraan liggen ;) . Quote Link naar reactie
RvE Geplaatst: 29 juni 2009 Delen Geplaatst: 29 juni 2009 schreef Tja: Die deur stond ver genoeg open, of niet Ruud? :fiew:Ja hoor Bart, nog verder open en ik had mijn coupe er sideways doorheen kunnen sliden :ok: schreef navigator: Maximale afwijking is 6%...Na de RTFM actie vanmiddag heb ik geleerd :smart: dat mijn Lidl momentsleutel "af fabriek" met een tolerantie van 4% afgesteld/getest is.Maar hij heeft van februari tot vanmiddag op 120NM geladen in de garage gelegen, zou dat er een aantal %en bij hebben gedaan schreef Z3Mrunner: Oh, jeee een Tja-onderzoek! Als daar maar geen ellende van komt. ;)Zolang de wielen van Tja-Junior's fiets niet als test-object zijn gebruikt gaat dat goed komen Quote Link naar reactie
navigator Geplaatst: 30 juni 2009 Delen Geplaatst: 30 juni 2009 schreef RvE: Na de RTFM actie vanmiddag heb ik geleerd ;) dat mijn Lidl momentsleutel "af fabriek" met een tolerantie van 4% afgesteld/getest is.Maar hij heeft van februari tot vanmiddag op 120NM geladen in de garage gelegen, zou dat er een aantal %en bij hebben gedaan Zo dramatisch snel gaat dat nu ook weer niet...Afwijkingen hebben te maken met veelvuldig gebruik (neem aan dat je niet iedere week van wielen wisselt), belasting (denk niet dat je de sleutel meerdere keren maximaal belast hebt) en nog wel een aantal "not to do"-factoren.Voor een hobbysleutel (zo mag ik die van jouw toch noemen?) is het vooral belangrijk dat je 'm na ieder gebruik netjes terug op 0 zet, kwestie van de veer te ontlasten. Het is die veer die net zorgt voor de spanning in de sleutel tijdens gebruik. Quote Link naar reactie
trapStaart Geplaatst: 30 juni 2009 Auteur Delen Geplaatst: 30 juni 2009 Okee... ik heb die draaimomentsleutel (zie boven) binnen.Nu heb ik dus ook nog een "dop" uit een "doppenset" nodig.Moet ik nu direct zoiets aanschaffen --> http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zcop_n...mmh_area_kz=8A# ?80 euro, dat wordt wel wat prijzig... Kan iemand me de dop die ik nodig heb aanwijzen? Quote Link naar reactie
Ronlittle Geplaatst: 30 juni 2009 Delen Geplaatst: 30 juni 2009 Je moet dopsleutel 17mm hebben.http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=820771Grtz Ron. Quote Link naar reactie
RvE Geplaatst: 30 juni 2009 Delen Geplaatst: 30 juni 2009 schreef trapStaart: 80 euro, dat wordt wel wat prijzig... Kan iemand me de dop die ik nodig heb aanwijzen?Ik gebruik idd ook gewoon een 17er dop uit een doppenset met bijbehorend verlengstuk (+/- 5 cm) Quote Link naar reactie
Tja Geplaatst: 30 juni 2009 Delen Geplaatst: 30 juni 2009 schreef Ronlittle: Je moet dopsleutel 17mm hebben.http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=820771Prima advies!Mocht je de dop ergens anders willen kopen (automaterialenhandel bijvoorbeeld) denk er dan aan dat je er een koopt met een 1/2 Inch aansluiting. Dat vierkantje op je momentsleutel, waar je de dop (of het verlengstukje) op zet, is namelijk 1/2 Inch groot.Maar er zijn ook andere maten (1/4 Inch, 3/8 Inch en nog meer), dus je moet wel een passende dop kopen.In de specificatie van je momentsleutel (de manual, je weet wel, die iedereen leest ) staat dit als 1/2". Quote Link naar reactie
trapStaart Geplaatst: 30 juni 2009 Auteur Delen Geplaatst: 30 juni 2009 Bedankt weer!Haha en ik maar zoeken naar "doppen" en "doppenset"... ik had natuuuurlijk "Steeksleutelinzetstuk" moeten gebruiken! Quote Link naar reactie
trapStaart Geplaatst: 4 juli 2009 Auteur Delen Geplaatst: 4 juli 2009 Nou, het grote draaien is gebeurd.Op 100 Nm deden alle wielbouten direct 'klik', dus het zat allemaal nog prima vast. Een heel avontuur dus.. Daarna maar meteen een ritje gemaakt --> :notworthy: Quote Link naar reactie
bridders Geplaatst: 4 juli 2009 Delen Geplaatst: 4 juli 2009 Vanuit betrouwbare bron vernomen...aanhaalmoment lichtmetalen velgen: 100 Nmaanhaalmoment stalen velgen: 120 Nm Quote Link naar reactie
IvoZ3 Geplaatst: 5 juli 2009 Delen Geplaatst: 5 juli 2009 schreef bridders: Vanuit betrouwbare bron vernomen...aanhaalmoment lichtmetalen velgen: 100 Nmaanhaalmoment stalen velgen: 120 Nmyep :notworthy: Quote Link naar reactie
sandere39 Geplaatst: 5 juli 2009 Delen Geplaatst: 5 juli 2009 schreef trapStaart: Nou, het grote draaien is gebeurd.Op 100 Nm deden alle wielbouten direct 'klik', dus het zat allemaal nog prima vast. Een heel avontuur dus.. Daarna maar meteen een ritje gemaakt --> :notworthy:eerst de bout in kwestie een kwartslag los en dan opnieuw vastzetten??? of is dat alleen bij bv een koppakking natrekken? Quote Link naar reactie
bridders Geplaatst: 5 juli 2009 Delen Geplaatst: 5 juli 2009 Natrekken is na mijn mening niet eerst weer de bout losdraaien, maar letterlijk een keertje na-trekken. Quote Link naar reactie
sandere39 Geplaatst: 5 juli 2009 Delen Geplaatst: 5 juli 2009 schreef bridders: Natrekken is na mijn mening niet eerst weer de bout losdraaien, maar letterlijk een keertje na-trekken.ok ik heb altijd geleerd om bij natrekken (welliswaar voor bv een cylinderkop)een kwart terug en dan weer opnieuw op het aantal nm,s vast trekkenik moet eerlijk bekennen dat ik nog nooit wielbouten heb nagetrokken nadat ze er uit zijn geweest vast is vast in mijn beleving maar dat het in het boekje staat geloof ik Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.