Ga naar inhoud

Vervangen wiellager


Aanbevolen berichten

Hoi,

Hierbij de "How it works" van het Z3 voorwiellager in 2 delen. Zie VERVANGEN WIELLAGER DEEL 2 voor het vervolg:

1. Handrem goed aantrekken

2. Wielbouten lossen

3. Wiel omhoog krikken

4. Wiel verwijderen

lager00.jpg

5. ASSTEUNEN PLAATSEN!!!!!!!

6. Gewicht van de auto op de assteunen laten rusten, krik nog een beetje spanning laten houden

lager03.jpg

7. Remklauw bouten los maken. Dit zijn twee bouten aan de achterkant (dop16). Mochten ze te vast zitten, gebruik dan een vuisthamertje om een paar kleine klappen te geven. Door de schokken zouden de bouten los moeten komen.

lager04.jpg

8. Remklauw verwijderen. Het kan zijn dat de remblokken achter een randje aan het uiteinde van de schijf blijven hangen (schijf is dan een beetje ingesleten). Druk dan voorzichtig met een waterpomptang de remblokken en daarmee de remzuigers iets terug. Nu is de remklauw te verwijderen.

lager05.jpg

9. Remklauw ophangen. Het gele touwtje heb ik gebruikt om de klauw aan de kant te hangen

10. Imbusbout uit remschijf verwijderen

lager07.jpg

11. Stofkapje verwijderen (plat schroevendraaiertje en hamer)

12. Naafmoer lossen. Eerst de borging uit de moer terug slaan. Dit is een deukje wat in de moer is gemaakt. Met een grote oude platte schroevendraaier of steenbeitel makkelijk te doen. Dan met dop 46 :thumbup: en een redelijke arm de moet los draaien.

lager08.jpg

13. Oud lager samen met remschijf verwijderen. Dit was mijn grootste angst. Hoe vast zou het lager zitten. Ik pakte het aan beide zijden er zo af! Foto geeft as weer waar GEEN lager meer op zit.

lager09.jpg

lager10.jpg

14. Schijf en lager scheiden. Leg de schijf op 2 houten blokken en neem dop 46 om de oude lager uit de schijf te slaan

lager06.jpg

15. Nieuwe delen, in dit geval MEYLE (made in Germany)

lager11.jpg

16. Smeren. Doe een dikke lik vet op de as voor eenvoudige montage in de toekomst

ZIE DEEL 2 VOOR HET VERVOLG

Link naar reactie
  • Reacties 7
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Precies...

En dan alles schoonmaken, voorzichtig het nieuwe lager monteren.

Let op..., niet te strak. Het wiel moet geen speling hebbeb, maar wel soepel draaien.

Vervolgens de rest schoonmaken en monteren.

Kind kan de was doen.... (of de dealer.)

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Vervangen wiellager DEEL 2

lager12.jpg

17. Plaatsen lager. Gewoon met de hand.

lager13.jpg

18. Nieuwe moer plaatsen. Met de hand erop draaien het eerste stuk. LET OP DAT ER GEEN VET OP DE AS ZIT. Dit werkt als smeermiddel tijdens het aandraaien zodat het koppel van 290 Nm in werkelijkheid hoger ligt door de smerende werking van het vet. Nu dus met 290m Nm aandraaien. Let ook op de professionele krik...komt hij bekend voor?

19. Plaats schijf en borgen met imbus boutje

20. Plaats remklauw en draai bouten goed vast aan

lager14.jpg

21. Plaats stofkapje. Gebruik een blok hout om in eerste instantie het kapje vanuit het midden iets vast te drijven, gebruik het blok daarna om de randen goed aan te slaan.

lager15.jpg

(bijna) KLAAR!

22. Plaats wiel

23. Krik auto op en verwijder assteunen

24. Zet auto op de grond en draai de wielbouten nogmaals aan

25. Start auto en rem een paar keer. De remblokken zullen zich dan weer zetten

Rrrrrrrijden maar! :D

Groeten,

Rogier

Link naar reactie
Precies...

En dan alles schoonmaken, voorzichtig het nieuwe lager monteren.

Let op..., niet te strak. Het wiel moet geen speling hebbeb, maar wel soepel draaien.

Vervolgens de rest schoonmaken en monteren.

Kind kan de was doen.... (of de dealer.)

Hoi Eggybee. Vindt je het OK als jouw berichtje er tussenuit gaat? Dan sluiten de 2 delen mooi op elkaar aan.

MODERATORS: kan iemand helpen om het berichtje van Eggybee ONDER deel 2 te zetten?

Alvast bedankt! Groeten Rogier

Link naar reactie
  • 7 maanden later...
Mooi verslag Brandrover! Dit wordt gewaardeerd. :thumbup: :D

hoi een vraag als je alleen maar de remschijven wilt vervangen dan hoef je in principe de moer niet los temaken voor de wiellager toch alleen 2 bouten van de remklauw d'af en imbus boutje of niet ?

Link naar reactie
hoi een vraag als je alleen maar de remschijven wilt vervangen dan hoef je in principe de moer niet los temaken voor de wiellager toch alleen 2 bouten van de remklauw d'af en imbus boutje of niet ?

Hoi Mex,

Inderdaad:

1. Remklauw eraf (2x 16 mm bout) en deze aan de kant hangen, NIET loskoppelen

2. Imbus boutje uit de schijf draaien

3. Met een kunststof hamer voorzichtig schijf los tikken

4. Klaar

Succes.

Groeten, Rogier :thumbup:

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.