Ga naar inhoud

ZZZ in panne...


///Maikel

Aanbevolen berichten

nu ben ik geen expert, maar onregelmatig lopen kunnen legio zaken zijn... (zelf ondervonden :thumbup: )

bougies vonken slecht, luchtmassameter kaduk, luchtfilter vuil, brandstofinjectoren vuil, etc etc

We hoeven inderdaad niet direct te concluderen dat het hier al om de "worst case" gaat.

Link naar reactie
  • Reacties 59
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

nu ben ik geen expert, maar onregelmatig lopen kunnen legio zaken zijn... (zelf ondervonden :angry: )

bougies vonken slecht, luchtmassameter kaduk, luchtfilter vuil, brandstofinjectoren vuil, etc etc

Ik hoop alleszins van harte dat ik het hier ergens moet gaan zoeken.

Link naar reactie

De suggesties ontstonden met het bezoek aan Ruud en het rijden van 120km

Ruud deed een suggestie in de richting van de koppakking.

Dan is het goed om te weten of dit zo is en in welke vorm.

Rijden met water in je olie geeft een flinke motorschade .

let ook op het koelwater nivo en je motor temp.

Hiermee voorkom je erger.

Laat Ruud maar testen of je koppakking echt inorde is .

Bij elke km stand en bij de elke motor is het mogelijk om een koppakking eruit te blazen.

Bv met een koude motor > vol gas en hoge toeren wegrijden

De thermische belasting is dan enorm > grote kans dat de kop kromtrekt >> gevolg lekke koppakking .

Link naar reactie
  • 1 maand later...
hoe loopt dit af?

Hey Pieter-Jan,

Toevallig dat je dit draadje net vandaag weer oppikt.

Ik zal even toelichten waarom, en wat er de voorbije 5 weken gebeurd is.

Tijdens het Pinksterweekend zijn Anneke en ik een weekendje naar Rijswijk bij Delft getrokken, en dit met de ZZZ. Bij nader inzien hadden we dit beter niet gedaan, maar goed... :drank:

Toen we weer huiswaarts wilden keren, kreeg ik reeds na 500m rijden een grote witte wolk uit de uitlaat.

Het was meteen duidelijk dat de ZZZ water aan het uitspuwen was, en meteen de wagen aan kant gezet.

Daar we op 170km van huis stonden, zat er niets anders op dan de wegenhulp te bellen.

Een uur later stonden we dan voor de 2de maal dit jaar achterop een takelwagen :groupwave:

...en nog eens anderhalf uur later stond de wagen op de parking van de garagist, en werden reeds de eerste diagnoses vastgesteld.

Alles wees erop dat de koppakking het had begeven.

Maar goed, what's done is done.

Mijn broer en zijn collega, beide ervaren mecaniciens bij Aston Martin, besloten om de ZZZ onder handen te nemen.

Ik ben ze hiervoor eindeloos dankbaar, want wie weet wat een kapitaal zou ik kwijt zijn als deze herstellingen dienden te gebeuren bij een dealer.

Uiteraard moeten deze jongens ook werken, en hebben ze beiden een huishouden. Hierdoor dienen de werken aan de ZZZ te gebeuren in de vrije tijd, en dit soms tot laat in de uurtjes --> respect kerels!! :birthday:

Hierdoor heb ik dus ook de Münchenrit moeten missen, maar het spreekt voor zich dat de auto weer top moet worden.

De 2 noeste arbeiders zijn dus begonnen met het motorblok open te gooien. Gelukkig had Jelle reeds zijn eigen 528 onlangs volledig gereviseerd. Dit gaf me dus een nog geruster gevoel :groupwave:

Hierna werd meteen duidelijk dat cilinder 2 water te verwerken had gekregen. Hij was namelijk volledig proper 'gestoomd'...

Er konden dus enkele dingen zijn misgegaan, waarbij de meest voor de hand liggende de koppaking of de cilinderkop zelf zijn.

Beide zijn ondertussen vervangen en/of nagekeken en afgevlakt, en zijn dus weer in topconditie. Daarnaast zijn er nog enkele dichtingen vernieuwd en zit er een nieuwe waterpomp op.

Het Vanos-systeem is nagekeken, en de remschijven worden nog vervangen door Brembo-max schijfjes.

En waarom was het nu net zo toevallig dat je vandaag dit topicje weer aanhaalde Pieter-Jan. Wel, heb vandaag mijn broer nog gesproken, en de ZZZ had vanavond de inlaatcollector er weer op zitten! :guitar: Maw, na nog enkele uurtjes werk morgen, is het de bedoeling dat m'n bolide dit weekend weer gestart wordt na 5 weken...

Allemaal zeer spannend, en ik hoop echt dat de problemen hiermee opgelost zijn. En zoniet.... Tja, dan beginnen we gewoon weer opnieuw :schater:

Link naar reactie
he, een afgeplatte cilinderkop. Hoeveel pk-tjes denk je meer te krijgen??

Euh, pktjes?? Dit was absoluut geen bewerking van de kop met het oog op pk-winst. :guitar:

Hem weer perfect aansluitend krijgen op de dichting daarentegen, dat wel :birthday:

Link naar reactie
Euh, pktjes?? Dit was absoluut geen bewerking van de kop met het oog op pk-winst. :birthday:

Volgens mij zit Bart nog in de brommertijd of zo!

Maar mooi te horen dat je Z straks weer helemaal okay is. :guitar:

Als je nog een keer bij Ruudkapje langs wil gaan, het is "Reeuwijk", niet "Rijswijk" :drank:

Link naar reactie
Als je nog een keer bij Ruudkapje langs wil gaan, het is "Reeuwijk", niet "Rijswijk" :guitar:

Ons hotelletje lag wel degelijk in Rijswijk hoor :birthday:

Link naar reactie

Hier trouwens nog een foto van vorige vrijdag. Toen was men bezig met het VANOS systeem weer te monteren.

En te zeggen dat het motorblok toen alweer half gemonteerd was :o

photorfy.jpg

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.