Ga naar inhoud

Klassiekers kopen de beste investering

RvE

Aanbevolen berichten

Volgens een Duitse toko voor klassiekerverkopenregistraties zijn klassiekers de beste investering op goud na. Artikeltje hier op Autoweek.

Ondanks de crisis stijgt de waarde van dure klassieke auto’s gestaag. Naast goud is een klassieker vandaag de dag de beste investering die je kunt doen, aldus het Duitse Classic data.

Het Duitse Classic Data beheert een databank waarin alle wereldwijde klassiekerverkopen en –voorraden worden geregistreerd. De analisten daar, hebben de afgelopen 23 jaar een gemiddelde waardestijging van 7,5 procent per jaar geregistreerd. “Niets, behalve misschien goud, heeft in die tijd zo veel rendement opgeleverd,” zegt Jochen Strauch van Classic Data in Die Welt.

Met name de globalisering en de snelle economische groei in landen als Rusland, is goed voor de waardestijging van klassiekers. In de klasse tot 70.000 euro bespeurt Classic Data door crisis een lichte daling in de vraag. “De mensen die in deze klasse zoeken, worden eerder geraakt door de crisis. De vraag naar ‘top 100’-auto’s gaat daarentegen onverminderd voort.” In november is bijvoorbeeld een Bugatti 57 S voor zeven miljoen euro van eigenaar gewisseld. Een halfjaar geleden is zo’n zelfde auto voor vier miljoen euro door Bonhams in Londen geveild. Onlangs is een BMW 507 verkocht voor 800.000 euro; dat is 250.000 euro dan er vorig jaar voor werd geboden.

Classic Data vindt verder dat de bezitters van zo’n auto niet alleen een waardevolle investering doen, maar ook iets te bezitten waarvan er maar weinig is. “Bovendien kun je ‘m uit de garage rijden er mee rijden. En dat kan met aandelen of beleggingsfondsen niet.”

De vraag blijft natuurlijk wat je nu moet kopen om een toekomstige klassieker te krijgen. De bedragen richting de miljoen ga je volgens mij niet redden met normale auto's die in massa geproduceerd zijn. Maar als je kijkt hoe goed Z8jes hun waarde houden en voor welke bedragen de eerste generatie :( 3 inmiddels gaan, zou een mooie Z3 ( :P dan wel, ben ik bang :fiew: ) het wel goed doen op een veiling in 2029.

Mooie foto bij het artikel trouwens:

c3b0c41d28fed196bdfacf182b509908.jpg

Link naar reactie
  • Reacties 14
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

schreef BMW-Z-CSi:
Ik heb nog 2 van die hoerensloepen (lees: 635 CSi's) staan... iemand interesse? :fiew:

Eentje was toch voor de onderdelen voor de andere?

Ik heb laatst wel eens gekeken naar mooie BMW's uit eind jaren 70, begin 80 (belastingvrij). Een full options 6 of 5 serie is toch wel gaaf, helemaal als je er LPG in legt (wat dan weer niet goed is voor de "klassiekerwaarde" natuurlijk). Deze 633CSI ziet er heel goed uit.

Een CS (E9) coupe is nog mooier natuurlijk:

Davis-BMW_3.0CS.jpg:P

Maar dan gaat het al hard richting mijn geboortejaar, 1972, en zijn "full options" ook wat minder (geen airco en zo :( ) Maar evengoed is dit een prachtige wagen

Link naar reactie

Ik weet niet hoe het komt, maar voor oldtimers ed loop ik nooit echt warm... Ik zou m'n frankskes er niet willen aan spenderen.

Link naar reactie
  • Administrator
  schreef RvE:
Eentje was toch voor de onderdelen voor de andere?

Neuh, ik heb de zwarte in een garagebox staan en de zilveren is compleet gestript om te worden opgeknapt. Die was technisch 100% alleen qua plaatwerk een drama.

Link naar reactie
  schreef BMW-Z-CSi:
Ik heb nog 2 van die hoerensloepen (lees: 635 CSi's) staan... iemand interesse? :thumbup:

Super geile discorock glitter bakken. Anytime in het oranje! Stoute droom van me, al jaren.... :rolleyes::schater:

Link naar reactie
  schreef BMW-Z-CSi:
Neuh, ik heb de zwarte in een garagebox staan en de zilveren is compleet gestript om te worden opgeknapt. Die was technisch 100% alleen qua plaatwerk een drama.

Rob, doe dan even een mooie flinke LPG tank in die zwarte (gasdop mooi achter de nummerplaat wegwerken aub). PM me maar als ie klaar is. :thumbup:

Heeft ie airco en leer trouwens? :rolleyes:

Link naar reactie

Hoe Zuinig moet je Zijn op een oude... Mevetes ?

Damn...Ik krijg dat woord niet uitgesproken, maar een duitse Z freak Zag dit ding tijdens een pauZewandeling staan... :rolleyes:

Daar ligt toch ook beslist een laag pekel op straat ?

Link naar reactie
  schreef Zedri:
Hoe Zuinig moet je Zijn op een oude... Mevetes ?

Damn...Ik krijg dat woord niet uitgesproken, maar een duitse Z freak Zag dit ding tijdens een pauZewandeling staan... :thumbup:

Daar ligt toch ook beslist een laag pekel op straat ?

Hij heeft er misschien nog eentje op overschot staan? :rolleyes:

En, het is niet Mevetes, maar STER. Zo moeilijk is dat toch niet :schater:

Link naar reactie
  • Administrator
  schreef RvE:
Rob, doe dan even een mooie flinke LPG tank in die zwarte (gasdop mooi achter de nummerplaat wegwerken aub). PM me maar als ie klaar is. :muur:

Volgens mij moet een kentekenplaat te allen tijde vast zitten aan de carrosserie en mag deze niet bewegen of draaien. Anders zou ik er gelijk een roterend exemplaartje opzetten :o

Heeft ie airco en leer trouwens? :rolleyes:

Yep en yep :thumbup:

Link naar reactie
  • Administrator
  schreef RvE:
En automaat? (hoort eigenlijk wel een beetje bij zo'n heerlijke sloep :stupid: )

Nope, short shift sportbak (dus de 1 waar de 2 zit in de Z3). Vrij zeldzaam, want meestal zijn het idd automaten en als het al handgeschakelde zijn, dan meestal geen sportbak.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in