Ga naar inhoud

Dak problemen


Z3 Helly

Aanbevolen berichten

Goededag,

Ik heb een Z3 uit 1997. Vorig jaar is er een nieuwe softtop opgezet. Nu heb ik daar vanaf het begin al problemen mee die maar niet weg gaan. Ik ben al vaker dan 10 keer teruggegaan maar de problemen blijven. Vandaar dat ik ze hier post.

Probleem 1

Het dak lekt links in de hoek, bij de koppelingshaak. Het is heel raar maar als je de spuit er opzet gebeurt er op dat moment niks. Maar als het dak een tijd nat is geweest door regen dan begint hij in één keer ontzettend te lekken. Het lijkt er op dat hij ergens water opspaart en er dan in één keer uitgooit. En dat ook nog een precies op je broek, mijn collega's denken inmiddels dat ik incontinent ben <_<

Nu zegt het bedrijf dat ik het rubber moet vervangen a 500 euro!!! Heb ik dus niet zo'n zin in. De kap is vele malen opnieuw afgesteld. De ramen zijn ook al afgesteld.

Als je het rubber iets openmaakt zit er ook vocht in. Mijn vorige kap lekte nooit en nu in één keer wel.

Probleem 2

De achterbak is heel erg vochtig. Er hangen allemaal druppels aan de klep. En soms zit de accubak ook vol. Waar kan dit door komen?

Probleem 3

De kap is 1 jaar oud en ziet er al uit alsof hij 10 jaar is. Onder de achterruit zit allemaal groene aanslag. Het bedrijf adviseerde groene zeep met een borstel. En ja dat hoort er nou eenmaal bij werdt mij gezegd. Het gekke is dat de vorige kap die ik had 10 jaar oud was en nog nooit groene aanslag heeft gehad!!! En er al die tijd perfect uitzag.

Wie kan mij helpen met bovenstaande problemen?

Alvast bedankt

Link naar reactie
  • Reacties 9
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Een paar tips:

Rubbers moet je regelmaat verzorgen, vaseline of een rubberspray (ik gebruik die van Holts) voorkomt uitdroging en lekkages.

In de punt waar de A-stijl, de deurstijl en de de kap samenkomen zit een klein gootje in het rubber. In dit gootje zit een klein gaatje wat ervoor zorgt dat het water via de binnenkant van het rubber langs de A-stijl onderaan de deur weer eruit komt. Dit gaatje kan verstopt zitten. Even met een satéprikker openprikken en wellicht scheelt dat wateroverlast.

De kapvergrendeling is makkelijk zelf te verstellen. Deze moet met wat tegenwerking dicht en opengaan. Ik ga ervan uit dat dit wel snor zit.

Lekkage in de kofferbak komt 100% van de derde remlicht. Een zeer bekende kwaal en komt door verduurd rubber langs de lichtunit. Resultaat is een natte kofferruimte en water in de accubak. Rubber is te vervangen door een nieuwe (via de dealer te krijgen) of een beetje siliconenkit doet wonderen. Bij het terugschroeven van het 3e remlicht de schroeven niet te strak aandraaien, want anders gaat het alsnog lekken. (Bij de facelift is het ontwerp aangepast)

De kap is makkelijk schoon te houden met inderdaad groene zeep of gewoon autoshampoo. Recentelijk geleerd dat een kap niet slijt van water, maar eigenlijk alleen van zonlicht (UV). De groene aanslag is eigenlijk vrij normaal, zeker als de auto altijd buiten staat. Misschien stond de auto voorheen altijd in een garage?

Hopelijk heb je er wat aan. Succes ermee!

Link naar reactie

Wat de kofferbak betreft: ik heb dit enkele jaren geleden ook gehad, kwam doordat de afvoer/goot van de b-stijl [waar de deur sluit] verstopt zat; dan loopt de goot over en wordt de kofferbak en accubak nat.

Is de plaat tussen interieur-kofferbak nat? dan is dat de oorzaak.

Mijn 3e remlicht heeft nog nooit gelekt by the way...

PS: heb je wel een origineel dak gemonteerd gekregen; dit klinkt naar erg slechte kwaliteit.

Link naar reactie

Hoi Hellie

Er zijn ook goede onderhouds middelen voor het dak.

Dit beschermt en maakt het wateraftotend.

Hierdoor hecht het vuil minder (en misschien het groen ook wel)

Stel je verder even voor , zodat we weten tegen wie we aanpraten en plaats een paar mooie foto;s van je Zet.

Groeten en succes met het opsporen van de lekkage

Link naar reactie
Wat de kofferbak betreft: ik heb dit enkele jaren geleden ook gehad, kwam doordat de afvoer/goot van de b-stijl [waar de deur sluit] verstopt zat; dan loopt de goot over en wordt de kofferbak en accubak nat.

Is de plaat tussen interieur-kofferbak nat? dan is dat de oorzaak.

Mijn 3e remlicht heeft nog nooit gelekt by the way...

PS: heb je wel een origineel dak gemonteerd gekregen; dit klinkt naar erg slechte kwaliteit.

Ja volgens het bedrijf waar ik de softtop heb laten monteren is het een orgineel dak. Al moet ik wel zeggen dat de kleur iets anders is dan de oude kap.

Link naar reactie
De groene aanslag is eigenlijk vrij normaal, zeker als de auto altijd buiten staat. Misschien stond de auto voorheen altijd in een garage?

:birthday: Mijn auto staat dag en nacht buiten (overigens winter wel met hardtop), maar heb nog nooit groene aanslag gehad...

Ik heb de oorspronkelijke (11 jaar oude) kap nog en die ziet er wat kleur betreft nog uit als nieuw. Alleen wat slijtplekjes op de plaats van de stangen en afgelopen zomer de achterruit vervangen.

Mijn derde remlicht heeft ook gelekt en dat was met silicone opgelost, maar mijn koffer werd niet extreem nat... het water druppelde er gewoon een beetje binnen. Dus of het bij jou ook derde remlicht verhaal is... Je kan dat heel makkelijk voelen aan de binnenkant van de kofferbak-klep... als je langs de richel voelt waar het derde remlicht zit, is het daar nat als de lekkage daar zit (lijkt mij... :newblush: , bij mijn Z wel tenminste).

Succes.

Link naar reactie

Ik weet wel dat er erg veel verschillende kwaliteiten softtops worden aangeboden, je ziet ze soms zelfs al voor ruim €300...

Op winst beluste handelaren zullen dergelijke kappen monteren, ik ken [de reputatie van] de meeste cabriospecialisten wel [en die is o.h.a goed] dus ben eigenlijk wel benieuwd waar je dit hebt laten doen.

Een origineel dak [of een dak van goede kwaliteit] heeft af fabriek en soort vettige impregnerings-laag waardoor de regendruppels óp de stof blijven liggen en algaanslag wordt voorkomen.

Mijn Z3 staat sinds ruim een jaar in de garage, voorheen altijd buiten en ik kreeg pas wat groene alg aanslag nádat ik 'm grondig met groene zeep gereinigd had [toen was de kap ong. 3 jaar oud].

Nog een mogelijke oorzaak van je lekkage: niet of niet goed gemonteerde schroeven [kan de goot afdekken=lekkage].

Link naar reactie
Ik weet wel dat er erg veel verschillende kwaliteiten softtops worden aangeboden, je ziet ze soms zelfs al voor ruim €300...

Op winst beluste handelaren zullen dergelijke kappen monteren, ik ken [de reputatie van] de meeste cabriospecialisten wel [en die is o.h.a goed] dus ben eigenlijk wel benieuwd waar je dit hebt laten doen.

Een origineel dak [of een dak van goede kwaliteit] heeft af fabriek en soort vettige impregnerings-laag waardoor de regendruppels óp de stof blijven liggen en algaanslag wordt voorkomen.

Mijn Z3 staat sinds ruim een jaar in de garage, voorheen altijd buiten en ik kreeg pas wat groene alg aanslag nádat ik 'm grondig met groene zeep gereinigd had [toen was de kap ong. 3 jaar oud].

Nog een mogelijke oorzaak van je lekkage: niet of niet goed gemonteerde schroeven [kan de goot afdekken=lekkage].

Volgens het bedrijf Cabriocare uit Naarden is het een orginele. De BMW dealer die op de hoek daar zit heeft mij zelf doorgestuurd naar hun.

Of er echt water druppels op blijven liggen weet ik niet. Dit zou ik eens moeten bekijken. Ik moet wet zeggen dat de montage niet heel netjes gedaan is. Vooral bij de rand waar de kap vast zit aan de onderzijde. Als je de kap open doet dan zie je dat ze het doek hebben vast gekit met zwarte kit. Waarschijnlijk om het ook water dicht te maken oid. Hier zie je echt bergen kit zitten en het ziet er echt heel lelijk uit. Erg jammer waar er is nu niks meer aan te doen.

Wat ook erg jammer is is dat het achterruitje knikt wanneer je de kap open doet. Hierdoor is aan 1 kant het zwarte randje van de achteruit al lelijk knikt is. En ik weet niet of dit het nog jaren houdt.

Link naar reactie

De reputatie van Cabrio Care is goed, maar als ik lees dat er veel kit gebruikt is, hebben ze vast een monteur in opleiding aan jouw auto laten werken. Een originele kap moet zonder kit goed waterdicht zijn volgens mij. Misschien kun je de zaak een keertje aan Roodkapje tonen en een second opinion vragen, maar eigenlijk vind ik dat Cabrio Care dit moet oplossen. Je zult er wel geen kap van 300 Euro op hebben zitten.

Link naar reactie

Bij je elke BMW dealer kun je een soft top care set kopen. Kost 50 euro en bevat de volgende dingen:

- autoshampoo

- bomen hars verwijder middel

- soft top schoonmaakmiddel (dit is erg goed spul, was zeer verrast hoeveel vuil uit mijn dak kwam)

- impregneer middel (soft top water afstotend maken)

- spons

- klein borsteltje (soort nagelborsteltje)

Het heeft mijn soft top heel mooi diep zwart gemaakt en dat ziet er geweldig uit. Het soft top schoonmaak middel is wel erg agressief en mag niet op de lak komen, dit staat ook in de handleiding. Deze kit is de moeite waard.

voorbeeld soft top care

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.