Ga naar inhoud

Honda stopt F1

Z3Mrunner

Aanbevolen berichten

Het Formule 1-team van Honda zal in 2009 niet meer aan de start verschijnen. De Japanners trekken de stekker uit de Formule 1-project.

Hoewel het nog niet officieel bevestigd is zou vanavond tijdens een spoedvergadering op de fabriek in Brackley alle medewerkers zijn medegedeeld dat Honda het nieuwe seizoen niet gaat halen. Als er tegen die tijd geen koper is gevonden zal de hele fabriek worden gesloten en verliezen alle medewerkers hun baan.

Het team benadrukt dat het gedwongen ontslagen zoveel mogelijk wil voorkomen. Talloze medewerkers zouden al contact gelegd met concurrerende Formule 1-teams, op zoek naar een nieuwe baan. De medewerkers van Honda's HGT-divisie in Engeland hebben de opdracht gekregen naar Japan te vliegen, daar zullen ze hoogstwaarschijnlijk de mededeling krijgen dat ze geen werk meer hebben. Honda zou twee mogelijke kopers op het oog hebben, maar het stoppen betekent ook dat het stopt als motorleverancier. Als er dus al een koper word gevonden moet die nog op zoek naar een motorleverancier.

Het terugtrekken van Honda betekent een triest einde voor een legendarische naam in de Formule 1. De Japanners boekten in de jaren tachtig vele successen als motorleverancier. De laatste overwinning behaalde het team in 2006 in Hongarije. Afgelopen seizoen kwam het team niet verder dan de voorlaatste plaats bij de constructeurs.

Link naar reactie
  • Reacties 15
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik had het al gelezen. Jammer dat de mooiste plofs van de F1 ermee ophouden. Ik heb afgelopen week een stuk gelezen over sponsoring in Amerika van de diverse sporten. Het schijnt een ramp te zijn. Zelfs Tiger Woods moet inleveren. En dan te bedenken dat zo'n 2e rangs spits nog 27 miljoen oplevert. Zo'n jochie wat 90 minuten lang alleen maar op het veld loopt te spugen :huh:

Link naar reactie
En Honda zal vrees ik niet het laatste merk zijn dat ermee ophoudt in de F1 :huh:

Misschien krijgen ze nu door dat het geen kwaad kan om de kosten voor de F1 te gaan drukken. Straks rijden er alleen nog Ferraries en McLarens rond. Cool.<_<

Link naar reactie
Ik had het al gelezen. Jammer dat de mooiste plofs van de F1 ermee ophouden. Ik heb afgelopen week een stuk gelezen over sponsoring in Amerika van de diverse sporten. Het schijnt een ramp te zijn. Zelfs Tiger Woods moet inleveren. En dan te bedenken dat zo'n 2e rangs spits nog 27 miljoen oplevert. Zo'n jochie wat 90 minuten lang alleen maar op het veld loopt te spugen <_<

Ja maar hij heeft wel een coole vader. :huh:

Vader Huntelaar neemt domme reporter in de zeik. (Ik heb er geen verstand van, haha)

Link naar reactie
En Honda zal vrees ik niet het laatste merk zijn dat ermee ophoudt in de F1 :lol:

Ze Zijn ook niet de eerste: Als het geld op is...

Het is toch eigenlijk maar een belachelijk circus, dat Formule 1.

Als je leest wat dat allemaal kost dan snap je best dat er een paar teams in de moeilijkheden Zitten.

Een setje remschijven van een Renault van dit jaar: ± €10.000.- per wagen en Ze hebben Zo'n Zes sets per Race nodig... :P

Link naar reactie
  • 2 weken later...
Suzuki ook al (reden volgens mij niet in WRC topklasse, maar toch). Blijven dadelijk alleen Citroen, Mitsubishi en Ford over in WRC?

Als rallyfan moet ik je corrigeren : sinds vorig jaar reed Suzuki mee in het WRC, echter zonder succes.

Dat ze de stekker uit het WK programma zouden trekken, was al lang verwacht.

Mr Tajima, de man die het WRC programma op poten zette, werd midden dit jaar al naar een andere afdeling "verwezen".

Subaru was ook te verwachten : zij hadden veel geinvesteerd in de nieuwe Impreza S12, maar behalve enkele top-3 plaatsen, kwam er niet veel uit. En Japanners houden niet van gezichtsverlies.

Blijft dus nog over in de WRC klasse : Citroen met alleswinner Sebastien Loeb en Ford dat met een serie jonge Finnen probeert Citroen te verslaan. Mitsubishi rijdt enkel in de groep N klasse en kan geen aanspraak maken op algemene overwinningen.

Volgens mij kent het WRC Rally volgend jaar zijn ondergang en gaat de nieuwe klasse IRC (door Eurosport zwaar gepushed) met het succes lopen. Is ook iets budget vriendelijker dan het WRC.

IRC gebruikt ook een 4x4, maar zonder Turbo, 2 liter, mechanische diff's, eerder basic dan high tech.

Geniet even van een ritje in de heuvels rond San Remo (o ja, t'is wel 's nachts :thumbup: ) :

San Remo rally IRC

Link naar reactie

I stand corrected Frank. :thumbup:

Ik dacht dat die "Mitsu's Evo-de-zoveelste" directe concurrenten waren van de Impreza's, Xsara/C4 en Focussen.

Skoda heeft toch ook ooit nog een Fabia WRC gehad (heb ik nog een Colin McRae slotcar van!), waar is die gebleven?

skodaeo8.jpg

Mooi filmpje (linkje hieronder in frame) trouwens:

Ik wist niet dat je zo goed (en zo snel) Italiaans Spaans kon Frank! :thumbup: :thumbup:

Link naar reactie
Skoda heeft toch ook ooit nog een Fabia WRC gehad (heb ik nog een Colin McRae slotcar van!), waar is die gebleven?

skodaeo8.jpg

Ik wist niet dat je zo goed (en zo snel) Italiaans kon Frank! :nasty: ;)

Skoda heeft de wagen ingezet tot 2006, dan afgevoerd wegens geen succes en te hoog gegrepen (qua budget dan toch)

Het Belgische First motorsport heeft dan een programma in elkaar gestoken om Francois Duval een aantal (Europese) WK rally's te laten rijden, maar nog voor de zomer bleek de sponsor een bedrieger te zijn en met een verlies van ongeveer 750 000 € (jawel) verdwenen Duval en het team uit de scène.

Skoda is nu klaar met de nieuwe Fabia S2000 om eveneens in het IRC in te zetten en zal dit ook doen vanaf de Monte Carlo.

skodafabias2000cv4.png

En betreffende de taal in het filmpje, is volgens mij spaans, want on-board bij Garcia Ojeda (Sp).

In '99 ben ik op vakantie geweest in de heuvels rond San Remo. Geloof me maar, alle wegen zien er daar zo uit.

Om naar de kust te rijden, dienden we een afdaling van zo'n 25 minuten te doen, zeer tot genoegen van Mr Frank en zijn zonen.

Mijn vrouw heeft er nog nachtmerries van B) Jammer dat het met een Peut 306 was, moeten nog eens terug met de QP...

Link naar reactie
  • 2 weken later...
  • 2 weken later...
  • 1 maand later...

Had je al meegekregen dat Mercedes de motoren waarschijnlijk gaat leveren voor het Honda team van komend jaar???

Overigens is er ook een kans dat Sir Richard Branson het team gaat kopen. Dat is mooi, want dan komt er weer wat meer pron content in de F1, die sinds het vertrek van Eddie alleen nog een beetje door Red Bull wordt onderhouden.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in