Ga naar inhoud

Gezocht: fatsoenlijke accountant!


RvE

Aanbevolen berichten

De laatste tijd is me opgevallen dat het forum gebruikt wordt als een plek om ook andere dingen dan een Z3/4 te bespreken, met mensen die je (min of meer) kent. Zo heeft David zijn LCD TV gekozen met hulp van ons allen en heeft Ad de bevestiging gevonden dat de iPhone niet is wat hij zoekt :D . Heel goed! :newblush:

Ik zou ook graag eens mijn oor te luister leggen omtrent iets niet alledaags: ik zoek een nieuwe account en wil graag eens horen wat de mede-Forum-ondernemers hier voor ervaringen mee hebben.

De situatie is bij mij zo: ik heb twee BV's, 1 beheer-BV en een werkmaatschappij-BV. Beide zijn gewoon 100% van mij, dus geen gedoe met aandeelhouders. Ook staan er maar twee mensen op de payroll: mijn vrouw (doet...ahum...administratie :drank: ) en ikzelf. Ik ben freelance consultant, dus geen gedoe met inkoop en voorraadwaardering: gewoon uren draaien en factureren maar! Nu ben ik als sinds 2000 ondernemer, maar pas sinds 1-1-2007 "onder BV" zoals dat heet. Al die jaren gebruik ik voor mijn boekhouding het hele simpele pakket "snelstart" in zijn meest eenvoudige uitvoering ("Boek 1" voor de kenners).

Sinds ik de BV's heb, heb ik ook een accountant. Een lokale, kleine (AA, geen RA) accountant met drie man personeel. Zijn "adviezen" zijn meer anekdotes "ik had ooit een klant in Aruba…" waar ik dan maar uit moet halen wat er voor mij op van toepassing is. En zijn facturen zijn lump sum bedragen, zonder specificatie en zijn, zonder uitzondering, altijd een verrassing. <_< Daarnaast biedt hij geen boekhoudpakket aan waardoor ik makkelijk mijn boekhouding door hem kan laten controleren voor de jaarrekeningen. Dus ik print alle (!) Snelstart journaalposten voor een heel jaar uit en dump die bij hem in grote mappen. Een gegarandeerde manier om weer twee lump sum facturen van minimaal 1000 euro te krijgen. Ik kan nog wel even doorgaan, maar dat bespaar ik je. Er moet gewoon iets beters komen.

Dus ik ben op zoek naar een accountant die mij gericht van advies kan voorzien, een (online) boekhoudpakket aanbiedt, mijn payroll draait en me enige regelmaat kan verschaffen voor wat de kwaliteit van diensten en hoogte van de rekeningen betreft. Ik hoef niet voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten. Ik betaal graag voor kwaliteit en stabiliteit.

Nu heb ik zelf al even gezocht en kom andere BDO en Accon-AVM tegen. Maar ik ben heel benieuwd wat jullie ervaringen zijn.

Bij voorbaat dank voor input/meningen/tips! Groet, Ruud

Link naar reactie
  • Reacties 26
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Als ervaringsdeskundige kan ik hier wel wat over zeggen Ruud. Ik heb zelf in een ver verleden PD boekhouden gedaan en beschik over veel fiscale kennis vanuit mijn huidige werkzaamheden. Ik kan dus goed beoordelen of een accountant zijn werk doet en tegen een faire prijs. In de afgelopen jaren ben ik met verschillende mensen gaan samenwerken in verschillende BV's Inmiddels zijn deze heel verschillende activiteiten uitgegroeid tot een personal holding met daar onder 3 werkmaatschappijen en een tussenholding met daaronder ook een werkmaatschappij. In de loop der jaren heb ik twee registeraccountants gehad een "boekhoudkantoor" en een AA-accountant. Mijn conclusies zijn:

Het boekhoudkantoor doet zijn werk maar al te veel fiscale kennis is eigenlijk nooit aanwezig (merk ik ook bij vrienden en relaties die met een dergelijk kantoor werken) De prijs is relatief laag maar daar krijg je dan ook weinig voor.

De RA kantoren hebben duidelijk meer kennis en bewaken ook beter termijnen richting de belastingdienst en stellen veel meer vragen. Dat is soms lastig maar dit voorkomt allerlei gedoe met de belastingdienst achteraf. Mijn ervaring is wel dat als je een wat moeilijker fiscale vraag stelt ook de RA dit vaak niet weet. Na een tijdje komen ze dan met wat vage adviezen tegen een veel te hoge prijs. En met name dat laatste werd ik een beetje moe van. De RA's vroegen voor een niet al te uitgebreide administratie (ik verkoop uren en heb wat kosten (vooral autokosten :schater: )) per BV zomaar 3.500 per jaar plus 1.750 voor de VpB aangifte. Dat is bij de beesten af natuurlijk als je dat vertaalt in uren. Bij mij dus geen RA meer over de vloer. Rovers zijn het en als excuus gebruiken ze dat over elk dossier 6 ogen moeten gaan of zoiets (zorgplicht gelul)

Ik ben onlangs overgestapt naar een AA kantoor. Goede prijs/kwaliteit verhouding, althans dat verwacht ik want ik heb zakelijk al met hen samengewerkt voor klanten van hen die ik moet adviseren en dat geeft veel vertrouwen.

Ik weet niet hoe gecompliceerd jouw bedrijf is vanuit de fiscale optiek maar als dat wel meevalt dan zou ik voor een AA kiezen. Voor maximaal 2.000 euro per BV kom je al een heel eind en bij een AA is best wel veel kennis aanwezig.

Link naar reactie

Dankjewel Frank. <_< Ook goed om eens wat "ballpark figures" te zien van ondere ondernemers.

Voor mijn beheer BV (meeste werk vanwege payroll, auto, pensioen) had ik in 2007 voor 1350 euro aan Accountantskosten. Aangifte vpb kwam op 1200 euro (beide ex btw). Dat is dus nog redelijk als ik het zo zie, wat jou (ongetwijfeld complexere ondernemingen) voor de kiezen hebben gekregen.

Link naar reactie

Het is bij accountants gebruikelijk dat op de facturen staat "verrichte werkzaamheden".

Ben jaren geleden al overgestapt om elk jaar, vooraf, offerte te vragen voor mijn pakket ( 2 bv's + salarisadministratie + aangifte vennootschap+inkomstenbelasting).

Eventueel meerwerk moet goed omschreven zijn, anders gaat factuur terug.

Verwacht geen advies van een accountant, zorg dat je zelf geinformeerd ben en vraag dan of "dit of dat" een goed idee is. Dan "dwing" je ze om ergens over na te denken.

Volgens mij moet jouw pakket voor 2 a' 3 duizend euries gedaan kunnen worden. RA is inderdaad niet nodig.

Heb zelf ook snelstart en ben verleden jaar gewisseld van een RA zonder, naar een AA met snelstart. Wel zo fijn met tussentijds gegevens uitwisselen.

Link naar reactie

Dankjewel Henk!

Ben jaren geleden al overgestapt om elk jaar, vooraf, offerte te vragen voor mijn pakket ( 2 bv's + salarisadministratie + aangifte vennootschap+inkomstenbelasting).

Mijn accountant bood me ook al aan om vooraf te bepalen wat ik kwijt zou zijn aan de zaken die ik door het jaar heen nodig heb, nu het eerste BV jaar afgesloten is. Hij kent nu mijn boekhouding en weet wat er door de tent gaat: alleen maar uren, die "ingekocht" worden met een salaris (+autokosten) en die tig keer over de kop gaan en dan een uitgaande factuur vormen. Het is in ieder geval allemaal vrij eenvoudig.

Heb zelf ook snelstart en ben verleden jaar gewisseld van een RA zonder, naar een AA met snelstart. Wel zo fijn met tussentijds gegevens uitwisselen.

Dat is een goede tip. Ik heb via de Snelstart site een tweetal kantoren gevonden, ik ga eens bellen.

Link naar reactie

Grote kantoren en dure leasebakken moeten natuurlijk ook meebetaald worden.

Als bedrijfskundige heb zelf 17 jaar ervaring (teamleider, bedrijfsadviseur) op op accountantskantoren (RA) en het zijn gewoon urenfabrieken waarbij tarieven soms geheel zijn doorgeschoten.

Ik ben vorig jaar zelf een administratie, belasting en advieskantoor gestart en met groot succes mag ik wel zeggen (www.agro-consultancy.nl)

Daarnaast ben ik ook actief als consultant voor bedrijven die tijdelijk een professional nodig hebben (strak zetten administratie en managementrapportage, AO/IC)

Zelf werk ik met AFAS, een zeer betaalbaar, compleet en professioneel pakket met zéér goede service. Voor klanten is een online versie beschikaar voor nog geen € 50/mnd. Geen sores met updates, onderhoudsabonnemeten, backups en hard- en software.

Als je interesse hebt geef ik je graag nadere toelichting......

Zo zie je maar....... naast de Z3 is er nog veel in het leven <_<

Link naar reactie
Grote kantoren en dure leasebakken moeten natuurlijk ook meebetaald worden.

Als bedrijfskundige heb zelf 17 jaar ervaring (teamleider, bedrijfsadviseur) op op accountantskantoren (RA) en het zijn gewoon urenfabrieken waarbij tarieven soms geheel zijn doorgeschoten.

Ik ben vorig jaar zelf een administratie, belasting en advieskantoor gestart en met groot succes mag ik wel zeggen (www.agro-consultancy.nl)

Daarnaast ben ik ook actief als consultant voor bedrijven die tijdelijk een professional nodig hebben (strak zetten administratie en managementrapportage, AO/IC)

Zelf werk ik met AFAS, een zeer betaalbaar, compleet en professioneel pakket met zéér goede service. Voor klanten is een online versie beschikaar voor nog geen € 50/mnd. Geen sores met updates, onderhoudsabonnemeten, backups en hard- en software.

Als je interesse hebt geef ik je graag nadere toelichting......

Zo zie je maar....... naast de Z3 is er nog veel in het leven ;)

Wat zit je jezelf nu te verkopen man ;) Dat je nog toe durft te geven dat je op een RA kantoor hebt gewerkt. :huh: Dacht trouwens dat er geen accountants op dit forum aanwezig zouden zijn. Accountants zijn of te zuinig om in een funauto als de Z te rijden, of ze hebben een ster op de motorkap

Link naar reactie

De man vraagt om een tip niet om een uitgebreide analyse van de uitzuigers die zich onder de accountants bevinden. Ruud, ik zit al jaren na volle teverdenheid bij de Gibo groep. Dit is een landelijke keten van accountants buro's. Zij hebben op alle gebieden specialisten zitten. Zo heeft de fiscus bij voorbeeld een behoorlik stuk van mijn woning meebetaald. Ze hebben een prima online boekhoud programma. Zelfs een leek als ik weet hoe het werkt. Begin van het jaar is het voor hun alleen nog een druk op de knop en ik heb mijn jaarrekening. Ik betaal zo rond de 3500 euro op jaarbasis. Dit is inclusief mijn personeelsadminstratie. Wellicht eens een afspraak maken met een kantoor bij jouw in de buurt :huh:

Link naar reactie
Accountants zijn of te zuinig om in een funauto als de Z te rijden, of ze hebben een ster op de motorkap

Dit zou ik toch enigszins willen nuanceren.

Mijn vrouw is accountant (AA RA) en rijdt toch al sinds 1996 in een Z3! (4 verschillende, dat wel)

Verder zie ik dat je al volop advies hebt gehad dus daar laat ik mij wijselijk buiten.

Link naar reactie
De man vraagt om een tip niet om een uitgebreide analyse van de uitzuigers die zich onder de accountants bevinden. Ruud, ik zit al jaren na volle teverdenheid bij de Gibo groep. Dit is een landelijke keten van accountants buro's. Zij hebben op alle gebieden specialisten zitten. Zo heeft de fiscus bij voorbeeld een behoorlik stuk van mijn woning meebetaald. Ze hebben een prima online boekhoud programma. Zelfs een leek als ik weet hoe het werkt. Begin van het jaar is het voor hun alleen nog een druk op de knop en ik heb mijn jaarrekening. Ik betaal zo rond de 3500 euro op jaarbasis. Dit is inclusief mijn personeelsadminstratie. Wellicht eens een afspraak maken met een kantoor bij jouw in de buurt :huh:

Ga toch weg man. Gibo is voor boeren. Je zit zeker ook bij de bank van Fatima het Hockeyreclamezangeresje?

Link naar reactie
............................................. Zo heeft de fiscus bij voorbeeld een behoorlijk stuk van mijn woning meebetaald. :blink:

Ahum,....... het "inkomen" van de fiscus komt o.m. van de belastingbetalingen door forumleden. Blijkbaar hebben wij dus aan jouw stulpje meebetaald :wub:

Link naar reactie

Dat hok van je mag je houden, helemaal daar aan het einde van de wereld.

Die zooi die er in staat, ach niets bijzonders...

Je zal genoeg belasting betalen dus ook wel lekker als er eens wat terugkomt.

Link naar reactie
Ahum,....... het "inkomen" van de fiscus komt o.m. van de belastingbetalingen door forumleden. Blijkbaar hebben wij dus aan jouw stulpje meebetaald :P

In all fairness: het huis van Roger en Nicole is volgens mij wel de meest "voor Forum-gebruik opengestelde" toko (iig zolang als ik hier rondloop), dus een flink aantal forumleden (ikzelf en mijn mizzz coupe inclusief) heeft toch al wat voor zijn belastingcentjes terug gezien. :drank:

Als ik dan toch wat uit mag zoeken: de perfectdraft. :lol: Sinds de wervende sales pitch van Nicole (terwijl ze een vakkundig biertje tapte), begrijp ik dat mijn eigen Beertender maar een Lutser-device :nono: is. Wil je een echt lekker getapt biertje, dan moet er een perfectdraft komen! :ok:

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.