Ga naar inhoud

stuurt 16 inch beter?


guusz3.0coup

Aanbevolen berichten

Niet voor t mooie maar meer voor t lekker sturen vermoed ik dat 16 inch beter is.

Ik heb nu 17 inch met 225 voor en 245 mm achter (Mischbereifung noemen Duitsers dat) maar dat is eigenlijk een ramp want heel gevoelig voor langsrichels (spoorvorming) en je voelt de balans van de auto -vooral als je wat wilt spelen- te laat aan en hij verzet zich wat tegen bochten nemen; ook de stabiliteitscontrole slaat heel snel in waardoor je die op een beetje sportief tochtje al uit moet zetten. Ik heb een proef genomen met 4 stalen 16 inch wielen en 225 mm rondom en dat beviel stukken beter. Is het betere stuurgedrag nu een gevolg van het achter 225 i.p.v. 245 of ook 16 i.p.v. 17 inch??? en een idee voor een merk/type (licht) lichtmetaal? Wie heeft een idee of advies?

Alvast bedankt.

Link naar reactie
  • Reacties 10
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Hoi

De 16 inch heeft wat meer bandhoogte

Dit geeft wat meer comfort en dempt wat stuurcorrecties.

Mijn inziens geeft dat een "comfortabeler" stuur en rij-gedrag

Een 17 of 18 in band heeft veel minder bandhoogte. Deze zal ook stijver gemaakt moeten worden om de natuurlijke "ballon" vorm van het loopvlak tegen te gaan.

Dit geeft een veel directer stuur gedrag. hiermee ook onrustiger

Dit directere stuurgedrag kan je opvatten als sportiever.

Als je breder profiel neemt bv 245 ipv 225 achter , geeft dit meer grip ( tot op zekere hoogte in natte weersomstandigheden)

Dus standaard 16 velgen , zonder spoorverbreders geven het meeste comfort.

17 of 18 velgen met breedset geeft een sportiever weggedrag ( meer grip) maar minder comfort.

Link naar reactie
Dus standaard 16 velgen , zonder spoorverbreders geven het meeste comfort.

Sinds wanneer is de 16" standaard?

De Z is bij mijn weten standaard met 3 maten geleverd 15" (heel in den beginne), 16" en 17"

16" of 17" zou helemaal niets met he spoor gedrag te maken moeten hebben.

Eerste simpele checks zijn:

Zijn de voor banden en achterbanden van een gelijk merk en type? De Z3 is daar namelijk zeer gevoelig voor, bij ongelijke banden gaat hij al snel "zoeken".

Klopt de bandenspanning?

Het "zoekerige is redelijk simpel door een veerpootbrug te verhelpen, daarna kan je nog eens verder gaan door de ophangrubbers te vervangen door die van een ///M etc etc........ de echte specialisten hier kunnen er ongetwijfeld meer over vertellen.

Link naar reactie

Al dat geneuzel over spoorvorming, onrustig stuurgedrag oid, echt nergens voor nodig! Ik rijd al jaren met 18" en ondervind nergens last van en met wat kleine aanpassingen is het nog beter geworden. Stuurt echt als een kart, ik nodig je uit om het eens te proberen. Lennard Wanders (nederlands driftkampioen) verzorgde de ombouw en kan je er alles over vertellen. Zijn telefoonnummer is 0643086902.

nieuwedraagarmverlengbupp8.jpg

Je ziet wat paarse rubbers op de achtergrond. Dat is competitiespul en niet eens zo duur mits je niet voor een dubbeltje op de eerste rang wilt zitten.

19102008087kk5.jpg

De auto staat nu op 255-35-18 met een ET van 11 !! met een negatief camber van zo'n 8 graden. Werkelijk subliem stuurgedrag.

Link naar reactie

kan bovenstaande alleen maar bijtreden : ik heb 18" met 255 achteraan, veerpootbrug en verlaagd met Bilstein B8 schokdempers. Stuurt scherp en heel ver aan de limiet.

Gisteren nog een Trackday op circuit Zolder gereden (voormiddag in gietende regen) en viel me weer op hoe ver de limiet lag.

Op nat wegdek met ASC uit, licht driftend uit de bocht komen. Niks verrassingen of dergelijke... Gewoon gezond rijgedrag.

Als je volgens mij vooraan en achteraan 16" met 225 rondom gaat opleggen, dan kan je pas echt spelen (of driften) wegens veel minder grip op de achteras.

Link naar reactie
Ik heb nu 17 inch met 225 voor en 245 mm achter (Mischbereifung noemen Duitsers dat) maar dat is eigenlijk een ramp want heel gevoelig voor langsrichels (spoorvorming)

Klinkt heel bekend. Mijn 2.8 coupe heeft de af fabriek 17" mischbereifung, net zoals die van jou. En het stuurgedrag was erg zoekerig. Vooral als je accelereerde en de voorkant lichter werd, was het zaak het stuur goed vast te houden. Was wel leuk, maar niet altijd even veilig. Dus is de coupe naar Roodkapje geweest voor een veerpootbrug en nieuwe :thumbup: rubbers in de draagarmen, dezelfde maatregelen die Chris hierboven aangeeft. (hier een linkje naar de foto's van de operatie om je een idee te geven).

Het stuurgedrag is nu een stuk rustiger. Als je in een bocht flink op het gas gaat voel je de achterkant beter aan, doordat je minder het vage stuurgedrag hoeft te corrigeren en je dus beter aanvoelt wat de kont van de auto doet. In mijn ogen een waardevolle operatie, zeker de moeite waard om te proberen

Link naar reactie

Ik rij nu 3 jaar met 18'' velgen met Avon ZZ3 banden [alleen om de naam al :thumbup: ] , M-veren en Bilsteindempers en heb totaal geen last van zoekerigheid of gevoeligheid voor spoorvorming.

Toen mijn ZZZ nog ultra verlaagd was [en elke keer vastliep op verhogingen] had ik daar meer last van, dan voelde je 'm echt in het spoor in de weg trekken; toen reed ik met 16'' Z-starvelgen en Michelin banden [van €250 per stuk :wave: ] dus de combinatie die je hebt is wel belangrijk.

Vroeger met een Mustang was het verschil nog veel groter, daar was gewoon niet mee te rijden met de originele amerikaanse banden/velgen.

Link naar reactie
Niet voor t mooie maar meer voor t lekker sturen vermoed ik dat 16 inch beter is.

Ik heb nu 17 inch met 225 voor en 245 mm achter (Mischbereifung noemen Duitsers dat) maar dat is eigenlijk een ramp want heel gevoelig voor langsrichels (spoorvorming) en je voelt de balans van de auto -vooral als je wat wilt spelen- te laat aan en hij verzet zich wat tegen bochten nemen; ook de stabiliteitscontrole slaat heel snel in waardoor je die op een beetje sportief tochtje al uit moet zetten. Ik heb een proef genomen met 4 stalen 16 inch wielen en 225 mm rondom en dat beviel stukken beter. Is het betere stuurgedrag nu een gevolg van het achter 225 i.p.v. 245 of ook 16 i.p.v. 17 inch??? en een idee voor een merk/type (licht) lichtmetaal? Wie heeft een idee of advies?

Alvast bedankt.

Ik rij in mijn 2.2 met 18" en ook breed achter, heb originele M veren / schokdempers, domstrebe en M rubbers in de draagarmen. Je voelt daarmee precies wat je auto doet en alle oneffenheden in de weg merk je in je stuur - maar juist omdat je alles voelt, heb je meer controle (maar wat minder comfort).

Het probleem met DSC heb ik ook en had ik met mijn LM 16" niet. Probeer je bandenspanning iets te verlagen. Ik heb nu 2,3 atm voor en 2,5 achter. Dat maakt veel uit.

Link naar reactie

Het hangt er vanaf wat je wilt bereiken, ik heb een setje 17" rondom 235 breed en een setje 18" mischbereift met 265 achter.

Hoe breder de band hoe meer hij hapt bij het dwarsgaan, dus als je lekker wilt driftten dan is de 16" smalle band een goede optie.( vergeet niet om de band flink hard op te pompen )

Als je al heel goed kan driftten dan maakt t niet zoveel uit want dan kan je waarschijnlijk zelfs met een stadsbus mooi dwars tegensturend de bocht om.

Veel staat of valt met de afstelling van je onderstel, standaard is de z een gevoelig kort autotje en als je dan te groot of te breed gaat rijden dan is het gevoel van tramlining snel opgewekt. Er is al een hoop van voorbij gekomen in dit topic denk aan hoogte van de auto, uitlijning van de voor en achterwielen, stijver maken dmv veerpootbrug en hardere rubbers, schokdempers en veren.....etc

Als ik het goed heb ben je ontevreden met de voorkant van de auto ( zoekerigheid, geen stuurrespons/gevoel).

en de achterkant ( happen, teveel grip ), je hebt al uitgeprobeerd met 16" en dat beviel stukken beter .

Ik denk wel dat het beter sturen door een kleinere wiel/band combinatie kan komen aan de voorkant.

De winst aan de achterkant is ook duidelijk, je voelt de balans van de auto duidelijker en je hebt niet teveel grip waardoor je meer kunt spelen.

Als het goed bevalt dan zou ik op zeker voor 16" gaan in 225 rond, een prima combinatie om sportief mee te rijden.

Greetz! Gman

Link naar reactie
  • 2 maanden later...

Zeer bedankt voor de wijze reacties op mijn vraag of 16 inch niet beter is om lekker te sturen.

De mischbereifung (225/45/17 + 7,5j voor en 245/40/17 + 8,5j achter, continental sportcontact 2) die bij aanschaf op mijn z3 zat was eigenlijk een ramp.

Verlagen (intrax en bilstein B8 sprint waren een flinke verbetering en vooral een simpele veerpootbrug. Nu ik rondom 7 inch brede en 16 inch hoge velgen heb met 4 even brede winterbanden (205/55/16) is de tramlining (voortdurend op zoek naar sporen om in te gaan hangen; soort oorlogje tussen voor- en achterwielen) als sneeuw voor de zon verdwenen en zit er veel meer gevoel in de handling. Of het sneller gaat weet ik niet maar het is wel stukken leuker: je voelt veel beter als ie wat gaat glijden, betere balans, beetje driften is makkelijker en de esp begint zich er veel later mee te bemoeien. Het ziet er met 205 natuurlijk niet uit; ga op zoek naar goeie 225's (50/16).

Heeft iemand een tip?

(test in automotorsport3-07 vond goed: uniroyal ralley 550, bridgestone turanza er300, pirelli p7)

ps In de Duitse Sportauto las ik dat o.a. bij de bmw 335i snellere tijden op Hockenheim werden weggezet op een auto zonder mischbereifung .

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.