Ga naar inhoud

Aansluiten Tomtom niet rokers uitvoering


blok

Aanbevolen berichten

Hallo beste mensen.

Nu ik een Z3 heb, maar er nog niet mee mag rijden, nog geen kenteken, heb ik voldoende tijd om overal over te denken.

De auto is een niet rokersuitvoering.

In de garage, waar vooraf de APK is gedaan, zonder afmelding, heb ik gevraagd of er een Tomtom kan worden aangesloten in het gat van de sigarettenaansteker. Men zei me dat er wel 12 volt spanning op staat. Men wist echter niet te vertellen of er nog een verloopstukje of zoiets moest worden aangeschaft om de Tt aan te sluiten. Ben van om de Tt One XL HD aan te schaffen.

Weet iemand hier een antwoord op. De auto is van mei 2000.

groet, blok

Link naar reactie
  • Reacties 11
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Bij mij doet ie het niet maar wanneer de 12V is aangesloten dan zou het geen probleem moeten zijn. Proberen is weten lijkt me?

Heb je gelijk in, maar toch, ik dacht misschien heeft hier iemand ervaring mee.

blok

Link naar reactie

Ik dacht dat de niet-rokers uitvoering alleen maar bestaat uit een plastic dopje in plaats van de sigaretten aansteker? Zo'n dopje zit er tenminste bij mij in. Maar daar past de oplader van de TomTom gewoon in en dat werkt.

Alleen is de plug van de TomTom ook gelijk de oplader en dat ding is dus GROOT. Zit eigenlijk wel een beetje in de weg en zeker als je in de achteruit moet :thumbup:.

Link naar reactie

Ik heb een TT XL HDT, maar mijn Z3 was een rokers uitvoering. Inmiddels heb ik 'm "omgebouwd" naar niet-rokers (er zit een plastic dop in de aansteker en de asbak is vervangen door een "muntenbakje"). Volgens mij staat er 12 volt op die aansluiting ongeacht van welke uitvoering je hebt. Dus je zou de voeding van je tomtom gewoon in de aansteker kunnen pluggen. (heb ik ook gehad, werkt). Maar, ik ben het met Bart eens:

Alleen is de plug van de TomTom ook gelijk de oplader en dat ding is dus GROOT. Zit eigenlijk wel een beetje in de weg en zeker als je in de achteruit moet :thumbup:.

Dus ik heb van de permanente voeding van onder het dashboard een extra 12 volt lijntje gelegd naar een soort "contra-sigarettenaansteker". Die contra stekker kreeg ik door een splitter te kopen en er daar een van de contra's vanaf te knippen. Ik heb nu ook mijn TomTom voeding in zijn geheel onder het dashboard weggewerkt. De kabel kom onder het dashboard bij de passagier en zit in het "kaartennetje" als ie niet gebruikt wordt.

Link naar reactie
  • Administrator

Links onder bij het voeteneinde van de bijrijder zit een prachtig plastic plaatje, waar precies genoeg ruimte is voor 2x een 12V stekker (uit bijv. de X5 zoals bij mij). Laat deze door een kenner aansluiten (constante stroom) en je kunt de kabels super wegwerken.

NB van die in de handel te koop zijnde splitters zijn ondingen. Vaak te groot, te gammel en bij het starten met aangesloten apparatuur kunnen ze ook overbelast raken. Heb daar slechte ervaringen mee.

Link naar reactie
NB van die in de handel te koop zijnde splitters zijn ondingen. Vaak te groot, te gammel en bij het starten met aangesloten apparatuur kunnen ze ook overbelast raken. Heb daar slechte ervaringen mee.

Ja, inderdaad. 1 keer geprobeerd, en meteen sloeg de zekering ervan door. Nooit meer gebruikt.

Link naar reactie
De kabel kom onder het dashboard bij de passagier en zit in het "kaartennetje" als ie niet gebruikt wordt.

Hebben wij (lees: Frank :lol:) ook zo gedaan en dat werkt perfect!

Doe anders ff een PB naar The Bob, die kan het je vast uitleggen (als ie tijd en zin heeft... :rolleyes: ).

Link naar reactie

Die splitters waar jullie zo'n slechte ervaringen mee hebben, zijn die zoals deze:

450568groot.jpg

Ik heb zoiets als deze:

12v-power-splitter.jpg

En daar dan gewoon een van die "doppen" vanaf geknipt.

Link naar reactie
Bij mij doet ie het niet maar wanneer de 12V is aangesloten dan zou het geen probleem moeten zijn. Proberen is weten lijkt me?

Mijn vorige Z3 had was ook een niet rokersuitvoering sigarettenaanstekker is dan een plastic dopje en de asbak vervangen door een bakje. Sigarettenaansteker is verder gewoon te gebruiken voor een oplader etc.........

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.