Ga naar inhoud

Zuiger S50 blok


chaser32

Aanbevolen berichten

Goedenavond allemaal,

Ik ben hier vandaag voor de eerste maal, toch ben ik reeds 3 jaar de trotse eigenaar van een zwarte 2000 M-coupé.

Het betreft hier een uitvoering in kylami orange uitvoering.

Een 4-tal weken geleden maakte ik een tocht van ongeveer 140 Km, op het einde van de rit aan de verkeerslichten voelde ik dat de wagen niet helemaal zuiver liep.

Ik heb de wagen onmiddellijk aan de kant gezet en contact opgenomen met een bevriende mecanicien, die vertelde mij dat het waarschijnlijk een slechte ontsteking was en mij verder geen zorgen diende te maken hierover. Daarna stond de wagen 5 dagen stil wegens vakantie. Na 5 dagen startte ik de wagen en draaide hij compleet normaal. Ik was opgelucht maar maakte toch een afspraak met de garage om dit na te kijken. Dit kon pas na 14 dagen, maar wederom hetzelfde verhaal, geen probleem waarschijnlijk een bougieke dat slecht contact geeft. De wagen draaide normaal bij koude temperaturen maar van het moment de motortemperatuur op +/- 100 ° kwam begon hij onregelmatig te draaien. Na analyse bij garage 1 stelden ze vast dat er een electronisch probleem aangegeven werd door de computer bij de vanos kleppen. Rekening 1000 € om dit op te lossen. Bij garage 2 was de analyse iets anders : zuiger verbrand 5000 € om de zuigers te vervangen of 15000 € voor een nieuw blok. De reden voor deze schade zou te wijten zijn aan slechte benzine. Erg confronterend om dit vast te stellen aangzien ik reeds 5 jaar vaste klant ben bij Esso en zelden ergens anders ga tanken en dan nog voor een beperkt bedrag. De wagen is momenteel in de garage en zij wachten op mijn beslissing. Motor compleet vervangen of alleen de zuigers, met het risico dat er bij het openmaken van het blok nog meer schade aan het licht komt met als gevolg dat de kosten hoger kunnen oplopen dan een nieuw blok. Sigh.... ben echt op zoek naar goede raad hier,

Link naar reactie
  • Reacties 7
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik zal eerst gaan uitzoeken wat er precies aan de hand is.

Daarna conklusies trekken. :thumbup:

Groot verschil 1000 of 15000 pleuro's

Maar ik zal zeker eens terug gaan naar alle twee de garage's.

En uitleg gaan vragen.

En het probleem wat hierna komt.

Wat gaan we er aan doen.

Als je weet wat er aan de hand is.

Link naar reactie

Thnkx, Ik ga zeker contact opnemen met deze mensen.

De mensen van garage 2 lieten me in het motorblok kijken waarbij ik zelf kon zien dat de zuiger langs de zijkant een stukje was weggebrand, de mensen van garage 1 hebben gewoon de foutmelding van de computer in rekening gebracht.

Ik heb ondertussen toch al wel redelijk wat mensen geconstuleerd ivm dit probleem en de meerderheid stelt ook slecht brandstof als oorzaak.

Het lijkt me echter zeer vreemd aangezien het hier toch een gerenommeerd bedrijf betreft.

Heb ondertussen het ganse web al ondersteboven gehaald om meer info over dit probleem te weten te komen maar helaas met weinig resultaat.

Voorlopig gaat mijn voorkeur uit naar het inbouwen van een nieuw motorblok aangezien ik niet direct van plan ben om mijn QP weg te doen. Normaalgezien zou ik binnen een aantal maanden een nieuwe wagen bij aangeschaft hebben en de M-power als week-en wagen gebruikt hebben maar ondertussen denk ik dat de situatie lichtelijk gaat veranderen.

Tips zijn altijd welkom.

Link naar reactie

Ja, omdat wanneer de compressie tegenvalt er schade aan de zuiger en zuigerveren is ontstaan door de hitte. Verder moet er ook gekeken worden naar eventuele schade aan cylinderwand. Alsdan kan er een diagnose gesteld worden, een plan van aanpak gepresenteerd en het daarbij behorende kostenplaatje.

Ik adviseer je daarvoor te gaan naar een vrije garage gespecialiseerd in BMW. Op dit forum is Roodkapje een dergelijke specialist en in Boekel zou je naar Van Ratingen kunnen gaan, dat is ook een vertrouwd adres. Er zullen er ongetwijfeld meer zijn.

Als de cylinderkop toch eraf moet en de betreffende zuiger eruit voor controle en er met jouw auto fors gereden is, dan is het gelijktijdig vervangen van drijfstanglagerschalen aan te raden. Verder meteen klepsteelrubbers vervangen en controleren of klepgeleiders nog in orde zijn. De boel ligt toch open en de extra kosten zijn gering.

Link naar reactie

Is er ook een storings analyse gedaan ?

Een zuiger wordt niet zomaar te warm.

Slechte benzine zou je mijns inziens ook gemerkt moeten hebben :

Pingelen bij het optrekken in lage toeren etc ....

Zelf heb ik ooit een lekke koppakking gehad

Kosten toen ca 1500 gulden bij de dealer ( het meeste arbeids loon)

In jouw geval gaat er ook mogelijk veel arbeid in zitten.

Arbeids loon bij de dealer is schrikbarend hoog

Dus beter uit te kijken naar een goede BMW specialist of revisie bedrijf.

Nieuwe motor is wel erg rigoreus .

Demontage van de kop moet toch voor nieuwe zuigers..

Dan kan men goed kijken of de cylinderwand ok is ...

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.