Ga naar inhoud

Verzekering bij importeren


Aanbevolen berichten

Als je een auto importeert vanuit Duitsland kun je dat doen op een exportkenteken.

Daarbij kun je een WA verzekering nemen van de ADAC/Arisa, kosten Für Pkw, Wohnmobil 80 € für 15 Tage

Nou is mijn zorg een beetje... Je zal even een echte "knalrit" van de reis huiswaarts maken. Tja dan heb je wel een hoop geld te verliezen.

En ook voor in Nederland, ik heb geen garage (helaas meer) waar ik de auto tot de kentekenplaten er zijn, veilig kan stallen.

Via Polis Direct waarnaartoe ik belde voor een offerte (een tip van Carin in deze posting, dank daarvoor!) kreeg ik een telefoonnummer van GRB Verzekeringen.

Je kan daar dus vooraf een tijdelijke verzekering afsluiten:

5 dagen € 215,- inclusief 7,5% assurantiebelasting

15 dagen € 349,38 inclusief 7,5% assurantiebelasting

Cataloguswaarde tot 50.000

Eigen risico is 500 euro per gebeurtenis. Ik wil voor 15 dagen doen als ik morgen slaag. Dan voeren we de week daarop op vrijdag in, en gaan er zo'n 6-7 dagen overheen voordat ik hem daadwerkelijk op kenteken kan verzekeren.

Mijn eigen verzekeraar biedt eveneens tijdelijke dekking, maar ook slechts WA.

Is dit wijsheid? Of zijn er nog andere aanbieders? Ben je de verzekering via Adac eveneens verplicht? Of hoeft die niet als je een geldige groene kaart kan overleggen?

Link naar reactie
  • Reacties 22
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Jacq, waag er eens een PM aan naar Pierrez101. Deze Limbo heeft bij wijze van spreken al vijftig auto's geimporteerd en hij zal beslist een adequaat antwoord hebben. Succes.

Link naar reactie

@ Eric Z : Helemaal mee eens, maar je rijdt toch in een auto die je niet kent, niet gewend bent, ook niet qua type.

En hij staat hier nog een dag of 6 voor de deur dan. Voor dat geld zeg ik dan weer, ik ga snachts gewoon slapen. -_-

@ Rob : Muchos dank! Dat ga ik gelijk even doen! Edit, zn mailbox is vol ;)

Link naar reactie
@ Rob : Muchos dank! Dat ga ik gelijk even doen!

Jack, dat gaat niet via het forum want Pierre's inbox blijkt vol te zijn. Ik had dit zojuist ook al geprobeerd.

Ik heb Pierre echter zojuist per reguliere mail gevraagd of hij op jouw post in dit topic wil reageren, nogmaals, gezien zijn ruime ervaring hiermee.

Link naar reactie
Jack, dat gaat niet via het forum want Pierre's inbox blijkt vol te zijn. Ik had dit zojuist ook al geprobeerd.

Ik heb Pierre echter zojuist per reguliere mail gevraagd of hij op jouw post in dit topic wil reageren, nogmaals, gezien zijn ruime ervaring hiermee.

wat ik heb begrepen is pierre een paar daagjes weg -_-

Link naar reactie

Ik ben er nog vanaf morgen idd een paar daagjes weg.

Exportkenteken is gekoppeld aan een Duitse exportverzekering. Je moet deze in Duitsland afsluiten, zijn idd verschillende aanbieders meestal in de buurt van Het Strassenverkehramt waar je voor je exportkenteken moet zijn. Prijzen varieren een beetje tussen de 80 en 100 euro. Afhankelijk van de duur van je exportkenteken bijv. 14 dagen krijg je ook je exportkenteken dan dus ook voor 14 dagen. Dit is echter puur een WA verzekering.

Formeel mag je hier dus in NL niet mee rijden totdat je de BPM betaald hebt. Mij hebben ze in 15 jaar echter nog nooit hier op aangesproken. ;)

Wat ik verder altijd doe is bij mijn verzekering Centraal Beheer de rest (diefstal en casco) verzekeren, dus alles behalve het WA risico. Dit kan bij Centraal Beheer op chassisnummer. Weet dat de meeste andere maatschappijen dat niet doen. -_-

Heb mijn mailbox weer leeggemaakt maar zal waarschijnlijk niet op het forum zijn tot dinsdag.

Suc6.

Pierre

Link naar reactie

zelf bij de import van de mijne een tijdelijke casco afgesloten via de KNAC. Was lang niet zo duur. Enige verplichting was dat ik daar ook mijn wa+casco zou afsluiten maar dat maakte voor mij niet uit want was goedkoper dan andere aanbieders.

Link naar reactie

Hai Joost, die regeling van die ontheffing lees je niet veel over maar inmiddels hadden wij hem ook gevonden en wilden het zo gaan doen.

Bedankt voor je tips. Toch even fijn om te lezen dat die manier ook goed werkt. Ik ben zeer blij met alle informatie!

Ga het ook zeker bundelen voor iedereen die nog ooit voor het eerst wil importeren!

Link naar reactie

Ik zie er niets over staan. Behalve dat het toegestaan is om maximaal 2 weken met een in het buitenland geregistreerd kenteken te rijden.

En dat je indien je langer dan die 2 weken wilt rijden, binnen die termijn de BPM geregeld moet hebben. De planning is om die direct te gaan betalen bij aankomst in Nederland.

Maar dan heb je uiteraard nog geen kentekenplaten.

Laat het uiteindelijk niet toegestaan zijn, dan wordt het waarschijnlijk toch wel gedoogd. Want waar het strengst op gecontroleerd wordt is het afdragen van die BPM. Die we direct gaan betalen.

Link naar reactie

Kan dat dan?

Er staat mij bij dat de volgorde is: kentekenkeuring - invoeren (= BPM betalen).

Je wordt bij de RDW in ieder geval van het RDW-loket met de daar verkregen papieren doorgestuurd naar het douane-loket.

Link naar reactie

Blijkbaar kan dat dus met een vrijstelling, het binnen 2 weken regelen. Maar wij rijden in 1 rechte lijn maar gelijk naar het RDW, dan weten we zeker dat dat geen problemen meer oplevert.

Edit: Tros Rader heeft toevallig 2 weken terug hier aandacht aan besteed. Een exportkenteken is in Nederland ook 2 weken geldig. Zie:

http://www.trosradar.nl/index.php?id=uitze...mp;itemUid=1248

Link naar reactie
Neem maar van mij aan dat je niet met een export kenteken in Nederland mag rijden, ook niet met de door Joost voorgestelde manier.

Het mag dus wel. Ik heb zelfs contact met een van de 2 personen bij de dounae die deze vrijstelling registreren. En deze persoon gaf aan dat dit wel degelijk akkoord was om zo te doen.

Link naar reactie
Het mag dus wel. Ik heb zelfs contact met een van de 2 personen bij de dounae die deze vrijstelling registreren. En deze persoon gaf aan dat dit wel degelijk akkoord was om zo te doen.
Dan lullen ze lekker langs elkaar heen bij het 0800 nummer. Mij werd wat anders verteld, en met een officiële waarschuwing ga ik het er niet op wagen <_<
Link naar reactie
Dan lullen ze lekker langs elkaar heen bij het 0800 nummer. Mij werd wat anders verteld, en met een officiële waarschuwing ga ik het er niet op wagen :thumbup:

Bij dat 0800 nummer weten ze er ook niks van ;-)

De reden dat ik de persoon van de douane zelf heb gesproken is omdat de site er uit lag voor de aanvraag van de vrijstelling. Geluk bij een ongeluk.

Link naar reactie

Bij dat 0800 nummer zitten gewoon van die telefonistes inderdaad met basiskennis. Die roepen maar wat.

Ik mag aannemen dat Tros Radar het uitgebreid uitgezocht heeft. En bij het RDW is niets te vinden dat dit niet mag met een exportkenteken.

Dan moeten ze maar duidelijk zijn.

Heb inmiddels contact gehad met de Knac. Maar aangezien de auto nog gekeurd moet vrijdag, moet die verzekering wel met een telefoontje kunnen worden afgesloten.

Dat gaat daar niet. Ik moet afsluiten voor vrijdag en dan de groene kaart meenemen. Wat als de koop dan niet doorgaat? Dan zit je 6 maanden aan een verzekering vast voor een auto die je niet hebt.

Dus ga hem toch bij GRB afsluiten, kan gewoon vanuit DE bellen, ze faxen dan de groene kaart. Wel prettig dat ze gewoon gespecialiseerd zijn in import auto's verzekeren.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.