Ga naar inhoud

vaag stuurgevoel bij hoge snelheden


GVfB

Aanbevolen berichten

aangezien de zzzz uitgerust is met een volledig elektronische stuurbekrachtiging, en niet meer beschikt over de goeie ouwe hydraulische bekrachtiging, is het stuurgevoel bij hogere snelheden wat vaag naar mijn zin.

Behalve andere uitlijning, andere dempers, andere veren, andere velgen met echte banden, ... heb ik nu eindelijk de ophangingsdriehoeken en rubbers vervangen door de Meyle HD's... een wereld van verschil!!

Meyle002.jpg

Meyle003.jpg

Meer info vind je in de gallery: klikkerdeklik

Link naar reactie
  • Reacties 34
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

En daarom zit er bij de Z4M een hydraulisch systeem op. Ik heb nog niet in een "gewone" Z4 gereden dus kan niet aangeven wat het verschil is maar ben wel heel tevreden over de bekrachtiging van de Z4M. Toch raar. Kom je met een nieuw model en dan mag je verwachten dat je voor alles de beste techniek gebruikt maar in het topmodel grijp je terug op de traditionele bekrachtiging en gebruik je geen RFT's meer :birthday:

Link naar reactie

Je bent net Zo'n freak als Femme, Frank... :birthday:

Lekker de boel tunen en optimalisen naar eigen wens en smaak.

Link naar reactie
Toch raar. Kom je met een nieuw model en dan mag je verwachten dat je voor alles de beste techniek gebruikt maar in het topmodel grijp je terug op de traditionele bekrachtiging en gebruik je geen RFT's meer :birthday:

Zou dat niet het verschil Zijn tussen Z4's voor tourders en Z4's voor scheurders ?... :guitar:

(Ik schrijf het met een lachebekje maar volgens mij is het wel Zo.)

Link naar reactie
En daarom zit er bij de Z4M een hydraulisch systeem op. Ik heb nog niet in een "gewone" Z4 gereden dus kan niet aangeven wat het verschil is maar ben wel heel tevreden over de bekrachtiging van de Z4M. Toch raar. Kom je met een nieuw model en dan mag je verwachten dat je voor alles de beste techniek gebruikt maar in het topmodel grijp je terug op de traditionele bekrachtiging en gebruik je geen RFT's meer :birthday:

't ja, persoonlijk vind ik die hydraulische bekrachtiging idd in de rechtuitstand op de Z4M veel beter. Alleen, zelfs de Z4M vind ik tegen hoge snelheden wat zweverig aanvoelen. Eigenlijk heb ik op mijn zzzz niet echt meer een OEM ophangingssetup (Sachs sport dempers, Hartge veren, E46M voorste stabi, E85 M achterste stabi, andere spoorbreedte door lagere ET's, Dunlop SportMaxx), doch extra negatief camber, meer uitspoor en nu dus de andere draagarmen en rubbers maken dat ie veel "vaster" op de baan ligt. Persoonlijk idee natuurlijk.

Voorheen met identieke setup als hierboven 6000 km gedaan, enige verschil waren de Febi/Bilstein ophangingsrubbers en draagarmen, en het verschil is toch dramatisch... Ik ben tevreden!

Link naar reactie
't ja, persoonlijk vind ik die hydraulische bekrachtiging idd in de rechtuitstand op de Z4M veel beter. Alleen, zelfs de Z4M vind ik tegen hoge snelheden wat zweverig aanvoelen. Eigenlijk heb ik op mijn zzzz niet echt meer een OEM ophangingssetup (Sachs sport dempers, Hartge veren, E46M voorste stabi, E85 M achterste stabi, andere spoorbreedte door lagere ET's, Dunlop SportMaxx), doch extra negatief camber, meer uitspoor en nu dus de andere draagarmen en rubbers maken dat ie veel "vaster" op de baan ligt. Persoonlijk idee natuurlijk.

Voorheen met identieke setup als hierboven 6000 km gedaan, enige verschil waren de Febi/Bilstein ophangingsrubbers en draagarmen, en het verschil is toch dramatisch... Ik ben tevreden!

Ik heb onlangs de M rubbers gemonteerd aan de draagarmen (misschien wel gelezen) en ik heb afgelopen weekend een kleine 800 km door Duitsland gereden met snelheden tot 240 km/h en ben zeer tevreden, ik heb geen moment van vaagheid gevoeld ik vind het een aanbeveling voor iedere Z.

André

ps die draagarmen zien er alleen al stoer uit met dat blauw :schater: , zorgen jou rubbers ook voor een andere wielvlucht?

Link naar reactie

als iemand het verschil wil zien tussen Febis en de Meyle op vlak van stevigheid... klik voor video

De Febi's hebben 6000 km achter de rug, de Meyle's 0...

Beide van alu. Febi's zijn volgens mij net ietsje lichter, maar dat kan ook inbeelding geweest zijn.

Fuseekogels zijn dus ook vervangen.

Link naar reactie

Ik heb de wishbones op mijn auto laten vervangen door exemplaren voor een 330i met M-sportonderstel. Deze voelden ongeveer hetzelfde aan als wat GVfB laat zien in het filmpje met de Meyle exemplaren. Er was vrij veel kracht nodig om de kogels te verdraaien.

Ik heb niet gezien wat er onder mijn auto vandaan is gekomen. Als dat hetzelfde is als die Febis dingen kan ik me voorstellen dat het veel verschil zal uitmaken.

Het grootste probleem met mijn auto vond ik de gebrekkige rechtuitstabiliteit. De gevoeligheid voor spoorvorming was soms beangstigend.

Het voordeel van elektrische stuurbekrachtiging is het lagere gewicht en een lager brandstofverbruik. Eén van de kwaliteit van de Z4 is dat het een relatief lichte auto is gebleven. Voor de Z4M vond BMW deze voordelen kennelijk ondergeschikt aan het betere stuurgevoel van hydraulische bekrachtiging.

Link naar reactie

Als je de Z4 hebt met M onderstel dan zijn de rubbers net zo stug en is de auto ook veel minder vaag dan de originele setting. Het achterrubber van de rechter-draagarm-voor is bijna "op". Dit komt dat deze het dichtst bij de uitlaat loopt. Het verschil in stugheid kun je zien met een koevoet: meer speling, maar voel je dus ook duidelijk in de verschillende bochten.

Hier merk ik dus dat de M Rubbbers (als ze goed zijn) strak en rustig sturen.

Dus ik denk dat je misschien net zo goed de M draagarmen en de M rubbers had kunnen kopen?

Link naar reactie
Als je de Z4 hebt met M onderstel dan zijn de rubbers net zo stug en is de auto ook veel minder vaag dan de originele setting. Het achterrubber van de rechter-draagarm-voor is bijna "op". Dit komt dat deze het dichtst bij de uitlaat loopt. Het verschil in stugheid kun je zien met een koevoet: meer speling, maar voel je dus ook duidelijk in de verschillende bochten.

Hier merk ik dus dat de M Rubbbers (als ze goed zijn) strak en rustig sturen.

Dus ik denk dat je misschien net zo goed de M draagarmen en de M rubbers had kunnen kopen?

huh?

De ophangingsdriehoeken van het ///M ophanging op de niet-//M modellen zijn identiek aan de ophangingsdriehoeken van de "normale" non-sport ophanging. Hetzelfde geldt voor de bussen/rubbers.

Ik denk niet echt dat de warmte van de uitlaat er ook maar iets mee te maken heeft... zowel links als rechts zijn de kogels even "slap".

Het is niet voor niets dat BMW over een periode van 3 jaar reeds 3 revisies van de driehoeken heeft doorgevoerd. De originele lëmforders zijn gewoon prul. Deze zijn identiek aan diegenen die op de E46 gebruikt worden, behalve de ZHP uitvoering. Het is deze uitvoering die Femme heeft laten plaatsen op zijn Alpina Roadster. Deze zijn voorzien van een andere rubbersamenstelling op de kogels. De PRE 2002 ZHP driehoeken zorgen ook voor een wijziging aan de wielvlucht.

Link naar reactie
huh?

De ophangingsdriehoeken van het ///M ophanging op de niet-//M modellen zijn identiek aan de ophangingsdriehoeken van de "normale" non-sport ophanging. Hetzelfde geldt voor de bussen/rubbers.

Ik denk niet echt dat de warmte van de uitlaat er ook maar iets mee te maken heeft... zowel links als rechts zijn de kogels even "slap".

Het is niet voor niets dat BMW over een periode van 3 jaar reeds 3 revisies van de driehoeken heeft doorgevoerd. De originele lëmforders zijn gewoon prul. Deze zijn identiek aan diegenen die op de E46 gebruikt worden, behalve de ZHP uitvoering. Het is deze uitvoering die Femme heeft laten plaatsen op zijn Alpina Roadster. Deze zijn voorzien van een andere rubbersamenstelling op de kogels. De PRE 2002 ZHP driehoeken zorgen ook voor een wijziging aan de wielvlucht.

Mee eens de m rubbers zijn totaal anders dan de rubbers van een m techniek onderstel, de originele m techniek rubbers zijn olie gevuld waardoor je met een koevoet makkelijker speling voelt, de M rubbers zijn net als de upgrade's van GFvB en Femme helemaal massief waardoor de stuurkwaliteiten zeer zeker verbeteren, ik denk dat ik ook andere draagarmen neem dan de originele.

André

Link naar reactie
Het lijkt nu alsof de Z3 af fabriek toch een betere auto is, iig qua wegligging.

't ja, het stuurgevoel wordt in de zzzz bij hoge snelheden wat vaag... Maar dit wil niet zeggen dat de wagen niet meer "op de weg ligt". In elk geval durf ik te beweren dat de Z3 met zijn E30 achteras absoluut niet hetzelfde niveau haalt van wegligging (lees: bochtensnelheid en stabiliteit!) als de Z4. Tot de introductie van de Z4 in 2003 was de Porsche Boxster dé referentie van de roadsters op het gebied van wegligging. Die rol heeft de Z4 bij zijn introductie overgenomen.

Neem nu een Lotus Elise. Op circuit is deze wagen een droom. Alleen vanaf 160 km/u lijkt het wel alsof je voorwielen geen grond meer raken; zo lichtvoetig.

Bij elke ontwikkeling van een nieuwe wagen is het vooral de wegligging en het rijcomfort dat een enorme sprong voorwaarts neemt.

Voorbeeldje: een BMW E92 met sportpakket ligt stukken beter op de weg(lees: hogere mogelijke bochtensnelheid) als een E46M bijvoorbeeld. Deze laatste werd nochtans in de markt geplaatst als sportwagen. Een standaard supersportwagen van de jaren '70 of '80 met massa's pk kan op circuit absoluut niet meer met de moderne wagens die slechts een fractie van het vermogen hebben. (Zoals de gasten van TG demonstreerden met rondetijden van een Ferrari 308 GT4, Maserati Merak en Lambo P250 vs een Astra Diesel...)

Link naar reactie
Het lijkt nu alsof de Z3 af fabriek toch een betere auto is, iig qua wegligging.

de Z3 vereist aardig wat aanpassingen om het weggedrag op een acceptabel niveau te krijgen (aanpassingen onderstel, dempers, veerpootbrug) dus om het een betere auto qua wegligging te noemen... geldt IMHO iig niet voor de standaard af fabriek set up

Link naar reactie
Het lijkt nu alsof de Z3 af fabriek toch een betere auto is, iig qua wegligging.

Misschien is het onderstel van de Z4 zo goed dat je zelfs kunt voelen of je rubbers massief of oliegevuld zijn. Het zou kunnen zijn dat je het bij een Z3 niet eens kan voelen vanwege "vager" weggedrag (op hogere snelheden).

Enne Martijn, het weggedrag van mijn standaard Z3 coupe vind ik al heel acceptabel hoor! :wave:

Het heeft natuurlijk alles te maken met je referentiekader. Zoals ik hierboven (maar ook in andere topics) lees zijn er Z-rijders die regelmatig op circuits vertoeven of zelf heel veel verstand hebben van ondersteltechniek :thumbup: . Dat zo'n mannen naar DE ultimate setup gaan zoeken lijkt me logisch.

Link naar reactie

Er zijn IMHO weinig punten van aanmerking aan de Z4 maar het valt wel op dat het stuurgedrag door practisch iedereen genoemd wordt (nu er meer mensen met een Z4 hier op het forum komen) dit komt mede door het electronische gedeelte dat het stuurgedrag gewoon overgevoelig is en door de setup van wat rubbers en draagarmen te wijzigen komt hier een stuk verbetering in, vlak ook de bandenkeuze niet uit dit kan een wereld van verschil maken.

André

Link naar reactie
Er zijn IMHO weinig punten van aanmerking aan de Z4 maar het valt wel op dat het stuurgedrag door practisch iedereen genoemd wordt (nu er meer mensen met een Z4 hier op het forum komen) dit komt mede door het electronische gedeelte dat het stuurgedrag gewoon overgevoelig is en door de setup van wat rubbers en draagarmen te wijzigen komt hier een stuk verbetering in, vlak ook de bandenkeuze niet uit dit kan een wereld van verschil maken.

André

Volgens mij is het juist de bandenkeuze die het grootste verschil maakt. In mijn ervaring (op aanraden van forum gebruikers overigens :thumbup:): de overstap naar NON-RFT.

Daarnaast wijst iemand mij erop dat het rechterrubber niet meer speling kan hebben vanwege de hitte van de uitlaat? Tjonge jonge, hoe wil je dit ondersteunen? Niet elke vorm van rubber is bestand tegen hitte. Ik trek de conclusie op basis van het feit dat het rubber links nog perfect is. Het rubber rechts heeft 1cm speling --> vandaar mijn conclusie: zal wel door de uitlaat komen die daar 5cm naast ligt. De overige rubbers van de draagarmen voor zijn nog precies hetzelfde.

Maar verder dan nog: een Z4 3.0 met ///M onderstel heeft dus géén M rubbers en M draagarmen? Wat is er dan M aan het M onderstel? Kan iemand het verschil laten zien?

Als ik dus bijvoobeeld als de achterste bussen vervang van de voorste draagarmen door M bussen, dan moet ik al verschil merken? Of kan ik dan het beste ook gelijk de draagarmen vervangen voor M draagarmen?

Link naar reactie
Daarnaast wijst iemand mij erop dat het rechterrubber niet meer speling kan hebben vanwege de hitte van de uitlaat? Tjonge jonge, hoe wil je dit ondersteunen? Niet elke vorm van rubber is bestand tegen hitte. Ik trek de conclusie op basis van het feit dat het rubber links nog perfect is. Het rubber rechts heeft 1cm speling --> vandaar mijn conclusie: zal wel door de uitlaat komen die daar 5cm naast ligt. De overige rubbers van de draagarmen voor zijn nog precies hetzelfde.

Jij trekt je conclusie "op basis van het feit dat het rubber links nog perfect is. De overige rubbers van de draagarmen voor zijn nog precies hetzelfde. Het rubber rechts heeft 1cm speling." Wie heeft dat gezegd? Heb ik je ergens de speling op het linkse rubber getoond?? Alle kogels op beide Febi draagarmen (dus links + rechts) zijn even slap na 6000 kms. Ik zou mij serieus zorgen beginnen te maken als de warmte van de uitlaat (trouwens mét hitteschild) ook maar enige invloed zou hebben de op levensduur van de kogels en bussen en dan nog enkel aan de linker zijde. Dit alles gebaseerd op de feiten: de Febi draagarmen en de OEM bussen liggen in mijn garage. Moet ik een filmpje maken van de andere driehoek met alle rubbers ook? Hoe wil JIJ je theorie ondersteunen? confused0006.gif

Ik zeg ook niet dat de Febi's effectief versleten zijn he. Het gebruikte rubber in de Meyle's is van een andere samenstelling zodat ze altijd stugger zullen blijven. Waarom plaatsen sommigen Powerflex bussen: om het stuurgevoel te verscherpen... ten koste van het comfort. In mijn ogen zijn de Meyle's het perfect compromis: véél betere stuurrespons (het gaat hier immers effectief over het GEVOEL... met de Febi's en zelfs met de originele Lëmforder draagarmen én bussen is de wagen zeer stabiel bij hoge snelheden) met quasi geen impact op het rijcomfort. Alleen waren de Febi's een enorme verbetering in het stuurgevoel tov de OEMs en zijn de Meyle's nogmaals een verbetering.

Maar verder dan nog: een Z4 3.0 met ///M onderstel heeft dus géén M rubbers en M draagarmen? Wat is er dan M aan het M onderstel? Kan iemand het verschil laten zien?

Het enige verschil met ///M sport ophanging op de niet ///M modellen zijn ANDERE dempers (Sachs Sport), 20 Nm straffere en kortere veren (-15mm), 25 mm voorste antirollbar en 19 mm achterste antirollbar (gewone ophanging 24/18). Bij de ///M sport ophanging zet men op de achteras ook 25' meer negatief camber.

Tussen haakjes: ik heb achteraan een volle 1° MINDER negatief camber dan OEM en vooraan bijna 1° MEER. Ietsje minder toespoor eveneens.

Voor meer info, kijk even op mijn site onder "suspension". Ikzelf heb de E46M voorste anti roll bar (26mm).

Als ik dus bijvoobeeld als de achterste bussen vervang van de voorste draagarmen door M bussen, dan moet ik al verschil merken? Of kan ik dan het beste ook gelijk de draagarmen vervangen voor M draagarmen?

Je moet dan wel de bussen nemen van de E85 ///M modellen (onderdeel nummer 31107836862 voor linkse beugel, onderdeel nummer 31107836863 voor de rechtse beugel en onderdeelnummer voor set rubbers 31107838575. Deze laatste zijn dus vervangbaar door ze in en uit de beugels te persen) . Dus niet de NIET ///M modellen, want die zijn met gewone of ///M onderstel IDENTIEK (onderdeel nummer 31126757623 voor de set. Rubbers zijn niet vervangbaar, zijn deel met de beugel).

Of de ///M draagarmen passen op een niet ///M wagen, weet ik niet (ben bijna zeker dat het niet past). Maar waarom zou je? Bijvoorbeeld de Meyle's zijn stukken goedkoper én de kogels zijn per stuk vervangbaar.

Volgens mij is het juist de bandenkeuze die het grootste verschil maakt. In mijn ervaring (op aanraden van forum gebruikers overigens :wave:): de overstap naar NON-RFT.

Hoe kan je weten dat de bandenkeuze het grootste verschil maakt? Heb je dan toch ook je draagarmen vervangen? :thumbup:

Ik denk dat iedereen die de RFTs op zijn of haar zzzz vervangen heeft door echte banden wel betaamt dat deze véél en véél beter zijn. Trouwens, toen ik mijn wagen in 2003 bestelde, had ik reeds de 18" (toen SMC Type D) met normale banden thuis liggen vooraleer de wagen geleverd werd... ik durf dan ook te stellen dat ik sindsdien op de verschillende fora de voordelen van de NON RFTs duidelijk in de verf heb gezet... ook aan jou!

Link naar reactie

Ook bandenspanning is erg belangrijk. vorige week met die hoge temperaturen stuurde mijn zzzz voor geen meter. Bleek de linkervoorband ,2 ato hoger te staan dan rechts, na correctie alles weer ok

Link naar reactie

WOW, niet zo pushen man!

Ik heb het over mijn rubbers. Als ik onder mijn eigen auto sta, wanneer deze op de brug staat, dan kan ik toch zeker zelf wel voelen hoeveel speling er op een rubber zit?

En hoe raar is mijn conclusie nou? Ik snap echt niet waar jij je zo druk om maakt man. Ik val je toch niet aan.

Ik vraag om een logische verklaring waarom mijn rechterrubber zoveel speling heeft, terwijl het linkerrubber nog perfect is. Hoe zou dit kunnen komen?

Link naar reactie
WOW, niet zo pushen man!

Ik heb het over mijn rubbers. Als ik onder mijn eigen auto sta, wanneer deze op de brug staat, dan kan ik toch zeker zelf wel voelen hoeveel speling er op een rubber zit?

En hoe raar is mijn conclusie nou? Ik snap echt niet waar jij je zo druk om maakt man. Ik val je toch niet aan.

Ik vraag om een logische verklaring waarom mijn rechterrubber zoveel speling heeft, terwijl het linkerrubber nog perfect is. Hoe zou dit kunnen komen?

Het schijnt zo te zijn dat normale rubbers minder stevig zijn dan rubbers die je voor de achterdeur gebruikt. Ik weet niet hoe het met jouw rubbers zit maar dit is het basisprincipe. :schater: Kortom, maak je niet zo druk mannen. :thumbup:

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.