Ga naar inhoud

Veel rook uit uitlaat...


Bas 1.9 Turbo

Aanbevolen berichten

heb de turbo door een bedijf laten bekijken en die waren van mening dat de turbo veel te heet geweest is..dit omdat hij alleen olie gekoeld is (terwijl de aansluitingen voor waterkoeling er gewoon op zitten :m: ) Dus die kunnen met niet al te veel moeite gewoon aangesloten worden..?

Ik begrijp niet helemaal waarom die turbo water gekoeld zou zijn.

Dat zou je eens na moeten vragen,

De meeste van die kleine turbo-tjes zijn namelijk ongekoeld. Kleine watergekoelde turbo's ken ik alleen maar uit de scheepvaart, of uit installaties waar ze proberen zoveel mogelijk warme van de motor terug te winnen (warmte kracht installaties).

Ik heb turbo's met 700+ graden C. zien draaien (op gasmotoren) ONGEKOELD!!

Die dingen waren gewoon kersen rood, en hebben trouwens gewoon standaard lagers.

Wel een grotere olie-doorstroom.

Als je het turbine huis gaat koelen heb je ook kans op lekkage!!!

Dit komt in scheeps turbo's vrij regelmatig voor.

Aan de ene kant heb je hete uilaatgassen, aan de andere koelwater. Beide hebben een slijtende werking op het huis.

Na verloop van tijd wordt zo'n huis dan plaatselijk zo dun dat het gaat lekken.

(Misschien is daarom het koelwater wel losgekoppeld - is het huis lek!!)

Nogmaals, ik zie in dit geval niet het nut van een gekoeld turbine huis.

Maar....., laat je gewoon even goed voorlichten.

(Bel even met Turbos-Hoet !!)

Link naar reactie
  • Reacties 48
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik begrijp niet helemaal waarom die turbo water gekoeld zou zijn.

Heb mosselman nog maar is gebeld... Volgens hun is de waterkoeling niet aangesloten omdat:

- het niet nodig is.

- en omdat het koelwater van de motor dan te warm wordt.

Dit zou wel mogelijk zijn als je met een thermostaat zou gaan werken... (naar mijn idee wordt dat een ingewikeld verhaal... :birthday: )

Link naar reactie
Voor de zekerheid vandaag even de compressie gemeten... elke cilinder heeft 14 bar...

Weet iemand wat de normale compressiedruk is?

De meter zou de de compressieverhouding aan moeten geven.

Bij het start toerental is je vullingsgraad bijna 100 % je comprimeerd b.v. 10:1 dan wordt je compressie einddruk 10 Bar (afgezien van het feit dat de lucht warm wordt en daardoor de druk hoger oploopt)

Compressie meters zijn doorgaans niet zo verschrikkelijk nauwkeurig, hoeft ook niet waar je in geïnteresseerd bent, is of alle cilinders dezelfde compressie einddruk hebben.

Bij garages testen ze het ook wel eens anders, dan doen ze een cilinder balans test.

Je laat de motor 1000 rpm draaien en schakelt met de test kast één cilinder uit (deze vonkt dan niet) en je meet hoever het toerental terug zakt.

Dit doe je voor alle cilinders en als het goed is zakt het toerental elke keer evenveel terug, alle cilinders werken dan even hard.

Is er eentje waarbij het toerental duidelijk minder terug zakt dan doet die minder mee en in het meest gunstige geval is het een gasklep die niet ver genoeg opent (bij motoren met meerdere gaskleppen) of erger er lekt een klep.

Als je daarna compressie meet is het de cilinder die het minste meedoet die een lagere compressie heeft als de rest.

14 Bar is hoog genoeg, lijkt me zelfs erg hoog voor een Turbo blok, hangt er ook een beetje vanaf of de zuigers gewijzigd zijn bij het plaatsen van de Turbo.

In het verleden plaatste men doorgaans redelijk lompe turbo's en werd de compressie verhouding verlaagt naar ca. 7:1.

Gevolg was dat het blok onderin liep als een kreupele slak en dat je een schop onder de kont kreeg zodra de turbo in kwam.

Tegenwoordig laat men de standaard compressie ongewijzigd en plaatst men een kleine turbo, die veel sneller op het gas reageert.

Omdat de compressie verhouding hetzelfde blijft reageert de motor onderin als standaard en gaat hij zodra de turbo op druk komt meer vermogen leveren.

Je hebt dan een veel kleiner turbo gat en het reageert allemaal wat vlotter en geleidelijker.

JCK

Link naar reactie
  • 3 weken later...
Heb de net de turbo er maar af gehaald en los onder de auto laten hangen... dus de olie en lucht leidingen gewoon aangesloten alleen de turbo van het spruitstuk af en de uitlaat los.

De motor gestart... wat een lawaai.. warm laten draaien... 15 min ... 30 min... tussen door gas.... en..... GEEN ROOK?! Toch niet de motor? Dus dat zou betekenen dat de turbo niet goed gereviseerd is...? :thumbup: Toch?

Ik ben geen turbo techneut maar die conclusie zou je inderdaad gaan trekken.

Link naar reactie

Je moet toch ook de turbo terugbrengen naar de zaak die hem heeft overhaalt.

Ik neem toch aan dat zij garantie op het geleverde werk geven.

Die garantie geldt alleen wanneer je hun in eerste plaats de mogelijkheid geeft het probleem te verhelpen.

Ga je naar een ander, dan kan je niets reclameren.

Leg hun al je bevindingen nog eens uit en probeer of ze de turbo nogmaals na willen kijken.

Link naar reactie
... tot dat ik hem vertelde dat de olie er zelfs uitdrupt als de motor niet draait :thumbup:.. ...

Volgens mij hebben ze dan een keerring volledig vergeten!!!

Vraag trouwens ook een overhaal rapport (daarin staan alle maten en spelingen bij demontage en montage genoteerd ) en niet vergeten...: EEN BALANCEER RAPPORT !!!

Dit laatste is misschien wat onduidelijk te lezen maar wanneer de turbo is overhaald en gereinigd, moet het asje opnieuw worden gebalanceerd.

Dit rapport moet er dus eigenlijk standaard al bij zitten, maar ik zeg het toch maar even.... Just in case !!

Op zich is dit geval wel het mooie van turbochargers.... Wanneer een overhaal niet juist is uitgevoerd, komt direct de aap uit de mouw.

En niet na bijv. 6 maanden wanneer de garantie termijn is verstreken!!

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.