Ga naar inhoud

Voormalig olie-baas: olie verversen onnodig!


MdV

Aanbevolen berichten

wat moeten we hier nou weer mee... :kisstogether:

AMSTERDAM - De man die zelf directeur was van Castrol motorolie zegt nu dat olie verversen eigenlijk helemaal niet nodig is. Zelf rijdt hij al 350.000 kilometer op dezelfde smering. Het Grote Olieschandaal: honderden miljoenen euro's per jaar aan verspilling én een niet in geld uit te drukken schadepost voor het milieu. Henk de Groot, oud-directeur van Castrol Nederland, voert een kruistocht tegen wat hij noemt de 'olieververs maffia'.

De Groot stelt dat automobilisten, motorrijders en truckers onnodig op kosten worden gejaagd omdat ze met grote regelmaat de olie van hun motoren laten verversen. Want dat schrijven garages en fabrikanten immers voor. En wie wil nu het risico nemen dat de garantie op de heilige koe in gevaar komt... ,,Mijn auto rijdt al 350.000 kilometer op dezelfde motorolie. Daarbij ontzie ik mijn portemonnee én het milieu."

Henk de Groot heeft een peilstok met chip uitgevonden die aanwijzingen geeft wanneer het mis is met de kwaliteit van de motorolie. Een universeel apparaat, dat in vrijwel elke auto past. De praktijk leert, volgens de deskundige met een petrochemische én motortechnische achtergrond, dat het zwarte goedje pas na honderdduizenden kilometers of jaren van autogebruik hoeft te worden vervangen.

het hele verhaal hier

Link naar reactie
  • Reacties 12
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Tinus,

Dit heb ik inderdaad al eerder gelezen in een test van de ADAC (Duitse ANWB).

Het lijkt me wel verstandig om af en toe de oliefilter wél te vervangen ...

Link naar reactie

Mischien wel een slimme manier om z'n eigen 'family business' te promoten. Met zo een uitspraak scoor je genoeg media attentie, die weer te gebruiken is om je product ("Henk de Groot heeft een peilstok met chip uitgevonden") tzt te verkopen.

"..Henk de Groot is inmiddels 86 jaar oud, maar staat nog steeds op scherp. Troonopvolger Richard ( www.niveauplus.nl) neemt de erfenis van de oliegoeroe ooit over. Want opgeven, dat is voor vader noch zoon een optie."

Don't Believe The Hype: Public Enemy 1988

Link naar reactie

Tja ! Kan je dit geloven !? :wave:

Ik had in het verleden ook al een paar collega's die hun motor olie nooit vervingen. :blink:

Ik ben ook geneigt het verhaal te geloven, en dat we al jaren nutteloos onze olie vervangen ! :kisstogether:

MULTINATIONALS RULE THE WORLD ! :blink:

2z8w7ia.jpg

1o9gdh.jpg

r85icl.jpg

2lc8wf6.gif

Ect,ect !

:blink:

Link naar reactie

Haha

Wel twee uitersten altijd conform de tellerstand en nooit.

Zoals altijd >> de waarheid ligt in het midden.

De fabrikant gaat uit van de meest ongunstige omstandigheden.

Rijgedrag / stoffige omgeving / kostre ritjes / mindere benzine / ......

Juist en daar geeft hij een schema op af.

Rij je in Nederland / regelmatig langere stukken / goede benzine etc

Kan het helemaal geen kwaad om wat langer met je olie te doen.

En zwarte olie hoeft helemaal niet slecht van kwaliteit geworden te zijn.

Maar feit is : olie loopt terug in kwaliteit.

Oa door de koude start onstaan er zuren en vocht in de olie.

Ook de dope's ( toevoegingen voor speciale kwaliteiten) verouderen.

Dus smeert de olie minder ( zeker bij de koude start) en de slijtage wordt wat hoger .

Tja wil je dat wel met je dure M motor :kisstogether:

Nee he , dan wil je het beste of te wel je vervest de olie na 20 oookm voor 100€

Link naar reactie
Tja wil je dat wel met je dure M motor :kisstogether:

Nee he , dan wil je het beste of te wel je vervest de olie na 20 oookm voor 100€

nee wil ik zeker niet, regelmatig vers sap voor het :newblush: beestje

Link naar reactie

Verhaal is niet nieuw. Hier is al jaren geleden onderzoek naar uitgevoerd. Resultaat, motorblokken waar jaarlijks (of iedere 20k) olie volledig werd ververst vertoonden niet minder slijtage dan de motorblokken waar alleen werd bijgevuld (soms wel meer slijtage!). Verhaal is dus wel plausibel maar niet (meer) omdat meneer De Groot dit zegt, hij is immers niet onafhankelijk (meer) aangezien hij zijn geld verdient met de slimme peilstok. Daarnaast gaat het verhaal ook alleen op indien je regelmatig (dagelijks) gebruik maakt van je auto (en dus ook periodiek moet bijvullen). Ik rij bijvoorbeeld (met een ander merk) 's winters bijna nooit en over een heel jaar maximaal 4k. Dus daar gaat lekker ieder jaar bij de jaarbeurt nieuwe olie en remvloeistof in. Zou een beetje verkeerde zuinigheid zijn. Veel van de moderne auto's die dagelijks worden gereden en veel kilometers maken zijn leaseauto's en/of rijden op longlife olie. Volgens mij is die slimme peilstok daar ook niet aan besteed. Ik zie dus nog niet direct een hele grote afzetmarkt.

Link naar reactie

ik heb ook een passat tdi.

ik ververs de olie om de 50000km.

omdat hij maar 1 x per jaar bij de garage komt voor de apk.

loopt nog prima

nu 4ton gelopen.

ik heb zelf de laatste 220000km gereden.

1x een probleemje gehad.

lekke waterpomp.

voor de rest nooit wat gehad.

ik geloof dat olie verhaal wel.

Link naar reactie
  • 5 weken later...

En zo heb je altijd baas boven baas...:

Een gemiddelde (grote vaart) scheepsmotor draait ongeveer 6000 uur/jaar gedurende 30 jaar.

Wanneer we stellen dat een auto gemiddeld 60km/uur rijdt, zou dit neerkomen op 360.000 km/jaar.

Wanneer we dit 30 jaar volhouden komen we op 10.800.000 km.

En al die tijd wordt de smeerolie NIET vervangen !!

Het wordt altijd bijgevuld en met seperatoren gereinigd en met filters gefilterd.

Eens in de zoveel tijd worden monsters geanaliseerd en de nodige dopes toegevoegd, maar dat is dan ook alles.

Nu draaien die motoren wel wat minder toeren... (de grootste rond de 100rpm.) maar ze leveren ook een slokje meer vermogen... (de grootste rond de 97.000 kW.).

Wanneer je het echt wilt weten zou je om de zoveel tijd een olie analyse moeten laten uitvoeren.

Weet je precies de kwaliteit van je olie.

Het probleem is dan weer dat die analyse waarschijnlijk duurder is dan de olieververs-beurt zelf....... En zijn we weer terug bij af.

Link naar reactie

BMW beweert toch al jaren dat zij zo'n olie-analyse (en meer) continue doen (condition based services). Mijn 5 meldt afhankelijk van mijn rijden wanneer ik de olie moet verversen. Waar dit op gebaseerd is weet ik niet: statistische derivaten maal het aantal toeren onder verschillende temperaturen?, frictiemetingen aan de zuigerstang?, uitlaatgasmetingen?, een combinatie?: ik weet het niet. Het zou wel interessant zijn om dit uit te vinden.

Link naar reactie

Ik dacht dat de volgende zaken werd gemeten.

Gevraagd vermogen (rijstijl)

Aantal koude starts

Bedrijfstemperaturen en -tijd.

Volgens mij heb je het dan wel gehad.

(Hier kan je ook al heel wat mee bepalen natuurlijk.)

Maar.... net wat je zegt, het zou leuk zijn om dit zeker te weten.

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Als bij mijn 5 de olie is vervangen rijdt 'ie toch net even iets lekkerder. Ik kan met natuurlijk vergissen...

De tip om bij je Z3 na zo'n 10 jaar de versnellingsbakolie te verversen (officieel ook helemaal niet nodig) werkt toch wel: schakelen wordt ineens veel soepeler.

De waarheid zal wel in het midden liggen, maar verse olie vindt het beestje gewoon lekker! :rolleyes:

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.