Ga naar inhoud

beperken van BPM bij douane bij invoer: hoe ?


Aanbevolen berichten

Ik sta op het punt een afspraak te maken bij RDW en douane voor invoering van mijn nieuwe

aankoop: een Z3, 2.2 Sportline in de kleur Sterling Grey :thumbup: , maar als ik alle bedragen optel, cataloguswaarde en alle opties,

dan wordt ik er niet vrolijk van :muur: . Toegegeven, ik zal straks beter af zijn dan een aankoop van een Z bij de handel in

Nederland, maar toch.. :unsure:

Ik vraag me af of het zin heeft voor de keuring b.v. de lichtmetalen velgen te vervangen door oude stalen velgen,

dit is wel het meest eenvoudige om te doen. Maar trappen ze hierin ??

De vraag is dus: hoe houd ik de BPM zo laag mogelijk en hoe gaat de waardebepaling in zijn werk ?

Iemand ervaring ?

Uiteraard komen er later de foto's op het forum.

Link naar reactie
  • Reacties 44
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Iemand ervaring ?
Ik zit met hetzelfde probleem, een auto bomvol opties dus dat wordt lekker aftikken morgen. Heb maar besloten alles te laten zoals het is. Het zit nu goed. Ik ga niet voor een paar honderd euro een auto slopen, dan had ik hem beter kunnen laten staan. Mijn tip gewoon naar de douane gaan en het gelaten over je heen laten komen :thumbup:
Link naar reactie

Velgen eraf halen is een truc waar direct doorheen wordt geprikt. Of dacht je dat je de eerste bent die dit bedenkt :schater: Er wordt gewoon gekeken naar de specs van de 2.2.i S uit 2001 of 2002 en over de BPM van dat model betaal je minimaal. Let wel even op de alarminstallatie. Zal er wel niet inzitten bij jou dus goed nakijken of ze dat niet rekenen. Hetzelfde geldt voor cruise control. Ga dus niet slopen maar let op dit soort zaken. En als je mazzel hebt rekenen ze zaken zoals een ///M onderstel, sportstoelen en individual interieur niet mocht je dat hebben. Verder zoals Roger als zegt, gewoon ondergaan en afrekenen. Waarschijnlijk hoef je slechts 2,5K te betalen of zoiets.

Edit. De 2.2iS is in Duitsland niet geleverd. Daar moet je meestal alle opties er los bijkopen. In NL heb je vaak pakketuitvoeringen zoals de S en dat is veel goedkoper dan de som der delen. Ga dus richting douane altijd voor in dit geval de S uitvoering als uitgangspunt en alles wat er meer of minder op zit t.o.v. de S verreken je.

Link naar reactie
Daar teken ik morgen voor. Is wat anders als mijn berekening 5,5k BPM :unsure: Pasje van Nicole maar weer meenemen :thumbup::schater:

Jij moet niet mekkeren. Je hebt bijna een ///M maar hoeft slechts 5,5k te betalen. Voor een ///M uit begin 2006 moet je 14k aan BPM op tafel leggen. :muur:

Link naar reactie

Ze hebben gewoon een computersysteem, na invoeren van het chassisnummer (of de laatste cijfers daarvan) kunnen ze precies zien wat er vanaf de fabriek op die auto is geleverd....

Ik heb er ook al meerdere ingevoerd, en dat is de werkwijze.

Vaak controleren/bekijken ze de auto nog even om te checken of het systeem alles heeft kunnen vinden en/of die overeenstemt met de door jou ingevulde formulieren.

Link naar reactie
Ze hebben gewoon een computersysteem, na invoeren van het chassisnummer (of de laatste cijfers daarvan) kunnen ze precies zien wat er vanaf de fabriek op die auto is geleverd....

Klopt dus niet. Het systeem werkt zoals ik hierboven beschreven heb. Als jouw bewering klopt dan zou de gehele afwikkeling per computer kunnen plaatsvinden. Waarom zouden ze er nog naar kijken als alles al bekend is. Later ingebouwde zaken vallen sowieso buiten de BPM. In hun computer staan referentieauto's zoals die in Nederland geleverd zijn.

Link naar reactie
Klopt dus niet. Het systeem werkt zoals ik hierboven beschreven heb. Als jouw bewering klopt dan zou de gehele afwikkeling per computer kunnen plaatsvinden. Waarom zouden ze er nog naar kijken als alles al bekend is. Later ingebouwde zaken vallen sowieso buiten de BPM. In hun computer staan referentieauto's zoals die in Nederland geleverd zijn.

(nog) geen ervaring mee, maar dit klinkt plausibel Frank. Eigenlijk is het wel wat vreemd dat de restant BPM bij import op deze wijze nog wordt bepaald, anno 2008 zou je verwachten dat alle gegevens van bijvoorbeeld in Europa geleverde auto's, op basis van chassisnummer moeten kunnen worden achterhaald door de RDW. Dat dit niet werelddekkend is, logisch: maar voor de belangrijkste import/export markten... tja. Helemaal omdat de APK niet per se bij de RDW hoeft plaats te vinden en (naar ik van Roger begreep) geen randvoorwaarde is om een NL-kenteken te bemachtigen, komt het op mij op basis van de verhalen nogal subjectief en ouderwets over :thumbup:

Link naar reactie
Klopt dus niet. Het systeem werkt zoals ik hierboven beschreven heb. Als jouw bewering klopt dan zou de gehele afwikkeling per computer kunnen plaatsvinden. Waarom zouden ze er nog naar kijken als alles al bekend is. Later ingebouwde zaken vallen sowieso buiten de BPM. In hun computer staan referentieauto's zoals die in Nederland geleverd zijn.
En hiermee heeft Frank een punt, het is inderdaad zoals hij het zegt en ik kan het weten :newblush:
Link naar reactie

Cruise control levert geen extra BPM op is een energiebesparende optie.

Net zoiets als ABS/TCS is een veiligheidsvoorziening.

Toen ik hem invoerde keken ze eerst in de PC en daar rolde de meeste opties toen al uit.

Wel werd er nog even gekeken of het 16 of 17" inch lichtmetaal was, ter keuring aanbieden met stalen velgen heeft zin.

In de PC staat de staat waarin de auto is afgeleverd deze hoeft niet overeenkomstig de huidige staat te zijn.

Als er een HK systeem inzit, zou ik hem zonder radio aanbieden, is makkelijk te verwijderen, een hoop andere opties is een hoop werk en levert weinig op.

JCK

Link naar reactie

velgen ruilen heeft zin!scheelt € 1000 in het optelsommetje van opties,ben ook gematst met metallic lak en houtafwerking interieur.

Terwijl dat een carbon interieur was! Bij elkaar dus € 2300 euro lagere waarde in het optelsommetje.Ik schat netto een voordeel van enkele honderden euro's.

Suc6 bij de keuring!

Link naar reactie

Ik weet niet hoe het bij jullie is maar hier in het zuiden heeft de douane voor wat betreft BMW een hotlink met de importeur.

Ze vragen aan de hand van het chassisnummer de specs van je auto op. Dat gaat niet via de computer maar via de fax.

Ze brengen deze specs in autotelex in en het BPM bedrag rolt er zo uit. Je kunt dus alleen maar hopen dat je een slordige douanier hebben anders is het vol aftikken.

Als ze deze niet hebben mogen ze de auto niet invoeren, laatst met de 330 van pap moest ik wachten tot ze de fax binnenhadden: nee meneer we mogen BMW niet meer zo beoordelen alleen adhv de fax van de importeur. Konden we weer 10K afrekenen. :party:

Bij de meeste andere merken zoals VW en Audi werkt de importeur niet mee loont het je navigatie eruit te slopen :kisstogether:

Link naar reactie

Vandaag was het zover, naar Zwolle geweest voor de RDW keuring.

Het is i.d.d. een fluitje van een cent, voor zover ik kon zien zijn alleen de papieren

en het chassisnummer gecontroleerd.

Daarna door naar de douane waar je geduldig op je beurt moet wachten.

De douanier was kennelijk in een goede bui, temeer omdat ik volgens hem de formulieren correct had ingevuld.

Ik heb natuurlijk e.e.a. "vergeten" op te geven, zoals de electrische kap en het M onderstel.

Gelukkig is hij niet bij de Z wezen kijken, en ik kon de berekende BPM aftikken bij hem.

Worden we op de terugweg met het ééndagskenteken nog aangehouden door de politie die met een

controle bezig was. De agent in kwestie begint in het duits tegen ons te praten vanwege de witte platen.

Eéndagskenteken van het RDW ? nooit van gehoord, moet ik even navragen. B)

Uiteindelijk denk ik een zeer goede aankoop te hebben gedaan in Duitsland.

Over ca. drie dagen krijgen we het kenteken en kunnen we weer de weg op. Laat nu de zon maar komen B)

Bedankt iedereen voor de tips. B)

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Damn't B) net even formulier voor de BPM ingevuld. Komt nu op 5,8k.... Alles ingevuld volgens uitdraai gemaakt door BMW. Als ik dit formulier zo inlever betaal ik misschien te veel. Wat is wijsheid? :huh:

Er zitten dure zaken bij als Audiosysteem >1200 Eur , 18"Wielen > 1000 Eur, maar ook zaken als Matten en opbergpakket, spiegel opties. Of te wel hoe eerlijk alles in te vullen? Alles wat we niet hoeven te betalen is natuurlijk meegenomen.

Link naar reactie
18"Wielen > 1000 Eur

Uh Joost, die Styling 108 wielen zijn in de huidige prijslijst een meerprijsoptie van 3050 EUR :huh: (of 2006 EUR op een 3.0si)! De 3.0 (zonder si) staat niet meer in de prijslijst, dus ik weet niet wat het in 2004 voor prijzen waren, maar het is zowiezo een fiks bedrag.

Van die 3050 EUR is 800 EUR BPM!! Ik weet niet op hoeveel % BPM afschrijving je Z4 dadelijk zit maar het is misschien een goed plan om alvast ergens bij een bevriende Z3/4 bezitter "meer standaard" wielen te regelen voor de dag van de keuring.

Link naar reactie

Consumenten prijs in 2004 was 1770 Eur voor de Styling 108, De netto prijs was 1078

Ik heb zelf ook wel wat 17" wielen liggen. Maar volgens mij kijken ze toch naar de lijst die uit hun computer komt of nemen ze mijn aangifte formulier en lopen er dan langs?

Want als dat laatste zo is, dan kan ik het audiopakket er ook wel uitlaten in de aangifte (zeker omdat die 1910 Eur consprijs was). En op eenvoudigere wielen zetten scheelt dan ook zeker

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.