Ga naar inhoud

Aanschaf Z3 - met of zonder airco?


Aanbevolen berichten

Hallo,

Eerste post op dit forum omdat ik overweeg een Z3 te kopen vooral om te toeren door Nederland (Europa) als het weer mooier wordt. De threads m.b.t. waarop te letten heb ik al gelezen. Op autotrader vond ik de volgende auto. Is deze bij iemand bekend? Het lijkt bijna te mooi om waar te zijn:

http://www.autotrader.nl/auto/kopen/voertu...al=26&pos=1

Het gaat om een:

Z3 1.8

164.000 km

zilvergrijs metallic

Onderhoudsboekjes aanwezig

ECC

Prijs Eur. 8.950,-

Te vinden bij Garage www.autocentrumnieuwvennep.nl

Los van bovenstaande Z3, vraag ik mij af of ik moet zoeken naar een exemplaar met airco of zonder, omdat het een cabrio is en je in de zomer met warm weer toch de kap omlaag doet.

(als het niet regent)

Heeft iemand hier ideeen over? Wel of geen airco....

Thanks

Wayne

Link naar reactie
  • Reacties 44
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Hi, ik heb ook een z3 zonder airco. Ik rij niet zoveel in de z, just 4 fun. En vaak, ook nu als het iets kouder is, zet ik m'n ramen iets omlaag. Gewoon om de wind te horen/voelen. Ik moet zeggen dat ik de airco niet echt mis, maar dat kan ik jouw geval wel anders zijn als je hele lange ritten gaat maken. De prijs is volgens mij ook scherper als je een auto koopt zonder airco.

--

O ja, als je echt een betrouwbare 1.8 wil kopen kijk dan ook eens op de site van onze Z3 dokter Roodkapje:

http://www.avvr.nl/index.php?option=com_au...d&Itemid=49

(daar staat nu één, maar volgens mij heeft hij nog wat 1.8-jes staan - ook zilvergrijs)

Link naar reactie

Neem ALTIJD een auto met airco .... als je de keuze hebt.

Wat hierboven al omschreven wordt:

- behalve koelen ook ontvochtigen

- bij regen en benauwd weer wil je wel koeling, maar geen open dak

- als je na 12 uur rijden met je verbrandde kop het dakje dichtdoet, wil je ook koeling!

Beste optie: Z3 Coupe.... (standaard airco)

Link naar reactie

Ik ken de bewuste auto niet. Ziet er op de foto niet verkeerd uit. Goeie prijs voor een 1.8 met ruim 160k op de teller. Goeie kleur ook. Er van uitgaande dat de wagen altijd netjes z'n onderhoud heeft gehad zou ik gewoon gaan kijken en een AKK laten uitvoeren. Als die positief is, kopen!

En idd zoals hierboven al werd gezegd, bij keuze altijd voor de auto met airco gaan. Z3 heeft een kleine binnenruimte die bij regen/'s winters snel kan beslaan en zomers (of bij een beetje zon) snel warm wordt.

Link naar reactie

De auto heeft wel een lastige schade rechstvoor.

Had voorheen een ZzZ zonder Airco, nu met. Het maakt mij persoonlijk weinig uit. Maar heb deze auto nog niet in de zomer bereden, dus misschien dat ik er dan anders over denk. :wave:

Brandstofverbruik met Airco ligt een stukje hoger. Heb zelf het idee dat dit verschil best behoorlijk is, als ik vergelijk met de vorige Z. Maar bij een 4cilinder zou ik mij niet zo druk maken over het brandstofverbruik bij een 6cil. overigens ook niet :thumbup:

Een km stand van +160K is geen enkel probleem voor een Z3, mits goed bereden en onderhouden natuurlijk, toch is het zo dat bij eventuele verkoop dit voor veel mensen een struikelblok is. Dus wil je de auto zelf lange tijd gaan rijden is, zou ik het gewoon doen. Wil je er binnen redelijk korte tijd weer vanaf, dan is een Z met iets lagere km stand misschien verstandig, spreek uit ervaring.

Link naar reactie
Hi, ik heb ook een z3 zonder airco. Ik rij niet zoveel in de z, just 4 fun. En vaak, ook nu als het iets kouder is, zet ik m'n ramen iets omlaag. Gewoon om de wind te horen/voelen. Ik moet zeggen dat ik de airco niet echt mis, maar dat kan ik jouw geval wel anders zijn als je hele lange ritten gaat maken. De prijs is volgens mij ook scherper als je een auto koopt zonder airco.

--

O ja, als je echt een betrouwbare 1.8 wil kopen kijk dan ook eens op de site van onze Z3 dokter Roodkapje:

http://www.avvr.nl/index.php?option=com_au...d&Itemid=49

(daar staat nu één, maar volgens mij heeft hij nog wat 1.8-jes staan - ook zilvergrijs)

Ik heb er 3 staan, ingeruild van forummmmembers in perfecte staat. :wave:

Link naar reactie

Ik heb nu een ZZZ met airco en tot op heden niet gebruikt. Alleen getest bij de aanschaf of deze wel werkte.

Afhankelijk van de inzet van de auto (1e, 2e of 3e auto) word de relevantie van airco steeds kleiner lijkt me.

Bij verkoop van de auto speelt het denk ik wel een rol in restwaarde.. alhoewel?

Link naar reactie

Kan me vinden in wat Bridders schrijft. In de sedan heb ik wel airco en die gaat alleen aan als de voorruit beslaat of als de kleine het in de zomer te warm krijgt. Maar hey, ze gaat niet mee in de Z en dat beslaan van ramen in de Z valt wel mee heb ik gemerkt. Ik mis het dus niet.

off-topic: Ruud, die 3 staan nog niet op je site. Mischien een idee om ze er wel snel op te doen :wave:

Link naar reactie

Waarom zou je je het comfort van een airco ontzeggen? Ik zal nooit meer een auto kopen zonder.

Nu kan ik niets zeggen over het airco-gebruik in een roadster; daar zul je vast en zeker vaak zonder kap rijden en dan heeft een airco natuurlijk geen nut. Maar toch... geen airo...ik weet het niet.

Het je nu een auto met airco?

Link naar reactie
In mijn M zit géén airco, reed voorheen ruim 20 jaar mét. Ik ben benieuwd of ik het ga missen.

Ben bang van wel.

Bij verkoop van de auto speelt het denk ik wel een rol in restwaarde.. alhoewel?
Rob, ik geef je 15k voor dat ding zonder airco :schater:

En nu serieus altijd gaan voor 1 met airco als je het gewend bent, ben je het niet gewend dan weet je ook niet wat je mist :rolleyes:

Link naar reactie

En wat een slap ge-ouwehoer weer van Thomas B. over het brandstof gebruik.

Als je de airco uit hebt staan, kost het geen extra brandstof natuurlijk...... :rolleyes:

Link naar reactie

Ook kapje omlaag en airco aan kan heerlijk zijn!

Vor de rest sluit ik me aan bij alle eerdere redenen om WEL aitco te nemen.

Ik heb altijd geroepen dat ik geen airco nodig heb (ook met targa dakje...)

Sinds ik een auto heb gehad MET airco wil ik nooit meer zonder!

Wijsheid gewenst,

Henk-Jan

Link naar reactie

Hallo Thomas; buiten je dilemma wel of geen Airco denk ik dat je over het algemeen eens goed na moet denken over zo'n wagen uit je aangegeven advertentie. Geen airco geeft in het buitenlandtijdens vakantie niet de mogelijkheid bij extreme zonneschijn en warmte de boel dicht te doen en gewoon verder te toeren. Verder zie ik een lelijke deuk in voorscherm en beschadigingen op de bumper . Kost zomaar 1000- 1200 Euro om op te knappen. Verder geen LM velgen,en 160000 km is ook niet niks. Ik bedoel aan te geven als niemand je kan vertellen, het hoe en waarom van deze wagen, zou ik verder zoeken . Er zijn er zoveel te koop ,schade vrij met complete historie ed. Ik kan natuurlijk niet in je portemonee kijken maar overweeg eens naar mijn oude Z3 2.8 te kijken die ingeruild is bij garage Evers in Ederveen. Is welliswaar een 2.8 maar compleet en perfect in orde. Kost ook meer maar is zeker schadevrij en probleemloos , incl airco 95000 km enz. Brandstof verbruik 1;11 bij normaal gebruik.

Link naar reactie

Thomas,welkom op 't forum.

zoals Roodkapje al zei,hij heeft er 3 te koop waaronder mijn ''ex'' maar die heeft geen airco,en ik heb 't in die anderhalf jaar ook niet gemist.

hier staan er ook nog een paar met airco.

Link naar reactie
Hallo Thomas; buiten je dilemma wel of geen Airco denk ik dat je over het algemeen eens goed na moet denken over zo'n wagen uit je aangegeven advertentie. Geen airco geeft in het buitenlandtijdens vakantie niet de mogelijkheid bij extreme zonneschijn en warmte de boel dicht te doen en gewoon verder te toeren. Verder zie ik een lelijke deuk in voorscherm en beschadigingen op de bumper . Kost zomaar 1000- 1200 Euro om op te knappen. Verder geen LM velgen,en 160000 km is ook niet niks. Ik bedoel aan te geven als niemand je kan vertellen, het hoe en waarom van deze wagen, zou ik verder zoeken . Er zijn er zoveel te koop ,schade vrij met complete historie ed. Ik kan natuurlijk niet in je portemonee kijken maar overweeg eens naar mijn oude Z3 2.8 te kijken die ingeruild is bij garage Evers in Ederveen. Is welliswaar een 2.8 maar compleet en perfect in orde. Kost ook meer maar is zeker schadevrij en probleemloos , incl airco 95000 km enz. Brandstof verbruik 1;11 bij normaal gebruik.

Beste Rewij,

Je hebt gelijk, die schade had ik ook al gezien. Dit exemplaar leek mij wel wat omdat ik dan (ruim) binnen mijn budget van ongeveer 10.000 blijf. Maar als ik voor iets meer geld wel een gave, originele en betrouwbare Z3 (ik denk toch wel met airco...) kan krijgen, moet ik deze misschien maar laten lopen.

Ik zoek wel een 1.8 / 1.9 om mee te beginnen.

Wat zijn trouwens de kosten van het vervangen van een softtop? Ik zag op autotrader nog een interessant exemplaar staan waarvan de softtop denk ik nog wel vervangen moet worden.

Wayne

Link naar reactie
En wat een slap ge-ouwehoer weer van Thomas B. over het brandstof gebruik.

Als je de airco uit hebt staan, kost het geen extra brandstof natuurlijk...... :rolleyes:

als ik mij niet vergis zit er een apparte riem voor de Airco, deze draaid constant mee, dat betekend continu weerstand op de motor.

Link naar reactie
als ik mij niet vergis zit er een apparte riem voor de Airco, deze draaid constant mee, dat betekend continu weerstand op de motor.

Je vergist je niet, maar bij een niet ingeschakelde airco laat hij louter de poulie meedraaien en niet de gehele aircocompressor.

Hiertussen zit namelijk een zogenaamde "magneetkoppeling". Als je de airco inschakelt, grijpt de magneetkoppeling aan en gaat de aircocompressor WEL meedraaien.

Waar denk je dat anders die aircoknop in je auto voor is? Om jou erop te wijzen dat er airco in zit o.i.d. :schater::rolleyes:

Link naar reactie

dat een ingeschakkelde airco meer verbruikt dan wanneer deze niet ingeschakeld is lijkt me duidelijk.

Een airco verhoogd het brandstofverbruik met 3 tot 10%. Zelfs als de airco uitstaat.

Dat is bij een sportieve rijstijl (gemiddeld 1 op 8), duidelijk merkbaar.

Link naar reactie
dat een ingeschakkelde airco meer verbruikt dan wanneer deze niet ingeschakeld is lijkt me duidelijk.

Een airco verhoogt het brandstofverbruik met 3 tot 10%. Zelfs als de airco uitstaat.

Dat is bij een sportieve rijstijl (gemiddeld 1 op 8), duidelijk merkbaar.

Het BMW boekje zegt:

Dynamo+Waterpomp+Stuurbekrachtiging = 6 pk verlies

Aircocompressor = 5 pk verlies

Link naar reactie

M.b.t. airco:

Wij waren afgelopen zomer in Italië... bloedheet en met alleen de kap open niet te doen.

Met kap open èn airco aan op de voetjes was het heerlijk toeven in de auto (want, koude lucht blijft laag hangen).

Zelfs een dag van ellende dicht moeten rijden (+40°) en dan is een airco ook erg lekker, zeker met een zwart dak...

Ik zelf dacht dat een airco in een cabrio een beetje onzin was, maar werd door de verkoper gewezen op het nut. Ik rij de Z als dagelijkse auto en zou de airco NOOIT meer willen missen...

O, trouwens, welkom hier :rolleyes:.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.