Ga naar inhoud

Ervaringen gezocht met BMW 1 serie (116i)


joostvdl

Aanbevolen berichten

Hallo

Voor een eventuele nieuwe leasebak ben ik op zoek naar ervaringen met de 1 serie en dan met name de 116i (nieuwe model met nieuwe motor). Ook alle andere ervaringen zijn welkom. Wat ik niet wil horen: wat een BMW onwaardige auto, weinig auto voor veel geld en al dat soort opmerkingen, want die ken ik wel. Het gaat mij dus echt om rij impressies, hoe presteert die 1.6l motor nu en wat kan ik nog meer verwachten met dingen als wegligging, rijgedrag, interieur, exterieur, etc.

Daarnaast, mocht er iemand in de regio Arnhem, Nijmegen zo'n auto hebben staan, dan zou ik graag een keertje komen proefrijden. De BMW dealers kunnen er namelijk niet aan voldoen. Vraag je om een 116i, krijg je een oud model 118 mee.... tja ben ik nu dom of zijn zij het.... (geen reacties hierop :kisstogether: )

Link naar reactie
  • Reacties 18
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Zit er veel verschil tussen de nieuwe en oude 116i? Onderstaande is op basis van de oude 116i geschreven.

+ Rij eigenschappen, zoals een echte BMW hoort aan te voelen.

+ Best ruim voor zo'n opdondertje.

- Prestaties zijn niet geweldig.

- Interieur is in de standaard zwarte uitvoering een beetje kaal/saai.

Heb er niet lang mee gereden dus meer kan ik er niet over vertellen. :kisstogether:

Link naar reactie
Zit er veel verschil tussen de nieuwe en oude 116i? Onderstaande is op basis van de oude 116i geschreven.

+ Rij eigenschappen, zoals een echte BMW hoort aan te voelen.

+ Best ruim voor zo'n opdondertje.

- Prestaties zijn niet geweldig.

- Interieur is in de standaard zwarte uitvoering een beetje kaal/saai.

Heb er niet lang mee gereden dus meer kan ik er niet over vertellen. :kisstogether:

Verschil volgens de specs zijn:

BMW 116i HE		   0-100   10,1s   (122pk, 160Nm bij 4250tpm)
BMW 116i HE (oud) 0-100 10,9s (115pk, 150Nm bij 4300tpm)

Als je het hebt over Prestaties zijn niet geweldig. Waar vergelijk je dat dan mee?

Link naar reactie

rij zelf in een 3-deurs 118D. Rijden bevalt prima. Rijeigenschappen zijn goed. Had eerst verhalen gehoord over (te) harde onderstel maar valt me reuze mee.

Ook in een A3 gereden maar die vond ik veel meer stuiteren.

Van horen zeggen dat de prestaties van de 116 tegenvallen maar zelf nog nooit in gereden.

Link naar reactie

Heb er anderhalf jaar in gereden, met oude motor. Deze motor was dus duidelijk te zwak. Verder, wegligging als een skelter, wel erg stug door runflat banden.

Ruimte, voor excellent, achterin behelpen. Bagageruimte: houdt niet over, maar altijd meer dan in de zzz of zzzz.

Verder, prima auto, heb er nooit spijt van gehad

Link naar reactie

Kan niet zeggen hoe ie rijdt. Wel dat je ook eens naar de Volvo C30 moet kijken. Ja, achterkant is spuuglelijk, maar dat ding heeft echt een heerlijk onderstel en erg goeie stoelen. Ik vond het alleen irritant om maar 5 versnellingen te hebben. Hij is ook niet super rap (de 1.6) maar klinkt wel er ok (onverwachts)

Iets wat ik heb begrepen van de 1 serie is dat hij qua rijeigenschappen eigenlijk het comfort heeft van een grotere auto (Top Gear Magazine duurtest) Dat kan je van de C30 ook zeggen. Je hebt voor de prijs van een 116 wel een wat duurdere C30 :newblush:

Maar als ik moest kiezen zou ik ook voor de 116 gaan, een Volvo blijft immers maar een Volvo. :thumbup:

Link naar reactie
Nou, nou, nou... zo erg kan zo'n auto toch niet zijn...

Nee zeker niet. Mijn hele schoonfamilie rijdt er in. Vind een BMW alleen toch net iets leuker (en prettiger ook)

XC90 prima bak (voor een SUV) nieuwe S40, ook prima (lijkt veel op de C30 maar minder stabiel) V70 zelfde verhaal. Maar toch... het mist iets..... (een mooi logo? :newblush: )

Mijn punt over de C30 was ook eigenlijk omdat ik de achterkant van de 1 serie niet zo mooi vind (net als die C30) maar looks zijn ook niet alles.

Hoewel laatst een verlaagde 130 met dakspoiler gezien.... toch wel erg ok weer :thumbup:

Zoals deze (maar dan met dakspoiler, maakt de lijnen net wat prettiger)

BMW-130i_Dahler-4.jpg

1Series-RearTailgateSpoiler.jpg

in 't wit ook erg ok

140975.jpeg

Link naar reactie

Ik heb sinds een maand een 118d. Heb proefritten gemaakt in o.a. een 118i en een 120i. Vond de 118i al behoorlijk tegenvallen qua prestaties. Je merkt duidelijk dat het eco motoren zijn. Vertraging op het gas en een hele vlakke opbouw in vermogen. Zelf heb ik daarom uiteindelijk gekozen voor een 118d en deze laten chippen tot 175 pk. Wat betreft vermogen mag je denk ik niet veel van verwachten van de (nieuwe) 116i.

Wat betreft de rijeigenschappen echt een hele dikke plus! De auto is lekker 'bonkig' zonder oncomfortabel te zijn. Het in drie stappen instelbare DTC systeem werkt prachtig. Ik rij meestal in de 2e stap. Dit houdt in dat je af en toe lekker even het kontje een stap op zij kunt laten zetten maar zodra je over 'de grens' heen gaat grijpt het systeem in. Eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat ik hierdoor wel af en toe iets te overmoedig een bocht induik omdat ik weet dat het systeem me zal helpen.

Interieur is gewoon netjes en degelijk (maar zul je zelf ook al wel hebben gezien). Ik heb het geluk gehad dat ik met een december actie een extra pakket kreeg (met o.a. navigatie icm met Idrive en leren mf stuurwiel) en ik moet zeggen dat zo'n stuurtje veel lekkerder in de hand ligt dan het (grote) standaard stuurwiel. Ook erg prettig is de 'aux in' aansluiting voor bijvoorbeeld mijn I pod. Dit maakt een CD wisselaar overbodig en kan in mijn navigatie DVD laten zitten voor de kaartweergave.

Uiterlijk is de nieuwe 1-serie er in mijn ogen ook behoorlijk op vooruit gegaan. Het zijn wat kleine details die toch voor een heel ander aanzicht zorgen.

Al met al ben ik zeer content met mijn 1 serie. Ik weet niet wat voor rijder jij bent maar ik denk dat je je wel gaat ergeren aan het onvoldoende motorvermogen in een 116i. In mijn ogen verdient een auto met zo'n onderstel icm achterwielaandrijving meer.

Link naar reactie

Heb het idee dat de nieuwe 1 serie een slapper onderstel heeft.

Vorig jaar augustus kreeg ik van de dealer een nieuwe 1 mee toen alarm van mijn z4 nagekeken moest worden en ik moet zeggen dat ik me niet happy voelde, leek wel een franse auto in vergelijk met met mijn eigen ex 1.

Weet niet of er onder mijn ex 1 een sport onderstel zat (2e hands) maar was wel erg hard geveerd a la z4 met sport onderstel.

Vond dit toch een stuk prettiger rijden. Toen ik dit tegen de verkoper zei , beaamde hij de slappere wielophanging, hy vond de ""oude"" ophanging zelf ook beter.

Link naar reactie

krijg van BMW kalfsbeek bij onderhoud/reparaties regelmatig een 116i mee. Dit is volgens mij de oude motor, maar ik ben steeds positief verrast over hoe hij reed. Ik begrijp van Kalfsbeek dat de 116i vaak lekkerder door zijn toeren gaat dan de 118i. De nieuwe motor ken ik niet, maar PKs zijn dus niet het enige wat een lekker gevoel geeft. (niet verder op in gaan svp Huub :newblush: )

Verder kan de stoel lekker laag en zit je dus als chauffeur errug goed. Ik vind het een plezier om in die 116i te rijden. Positief dus.

Link naar reactie
"krijg van BMW kalfsbeek bij onderhoud/reparaties regelmatig een 116i mee"

Sta je dan zo vaak in de garage???

Mouah, het standaard onderhoud en enkele (veelal electronische) onhebbelijkheden (e.g. 1x DSC lampje dat gaat branden zonder noodzaak). Over de afgelopen 2 jaar denk ik 7-8 keer geweest. Ik vind het veel, maar misschien verwacht ik te veel. Gelukkig gaat het nu al 6 maanden zonder bezoek (ff afkloppen) en zullen we over 2 maanden de einde huisselectie onderzoek doen en dan sta ik zonder garantie. Hopelijk blijft het zonder veel gezeur, want ik wil er nog wel ff mee verder.

Link naar reactie

met ex z3 2 x garage voor apk/beurt (in 2 jaar)

met 1 serie 2 x beurt (in 1,5 jaar)

met z4 4 x garage omdat alarm bleef afgaan, na 4e bezoek interieur sensor vervangen.

Dus ik vind BMW een verademing na franse auto's met gemiddeld 1 bezoek in de 2 maanden en verdere storingen als niet starten etc (en dan spreek ik over nieuw aangeschafte auto's)

Link naar reactie

Hoewel ik niet geheel een duidelijke mening over de motor heb, kan ik wel de volgende punten vermelden:

- De 3-deurs versie voelt minder claustrofobisch aan dan de 5-deurs versie. De deuren hebben nu tenminste een normale lengte. Bij de 5-deurs versie heb je het gevoel dat je in een kabouter auto zit.

- Het interieur is niet zo spannend; de woorden "degelijk Duits" schieten hierbij door mijn hoofd.

- Het onderstel is wel wat hard, maar het voelen van de weg heeft zijn voordelen. Ik merk dat medepassagiers minder vaak wagenziek zijn door het gebrek aan deining.

- Een aanrader is het multifunctionele stuur; ligt goed in de hand en de radiobediening zit onder handbereik.

- De besturing is nogal... gevoelig. Als je niest lig je in de berm.

Al met al wel een aanrader. Maar dat is de mening van iemand die in een Z3 1.8 rijdt... :rolleyes:

Link naar reactie

Heb er laatst eentje meegekregen, was wel de oude 116i, met sportstoelen. Ik vind het een geweldige auto, ondanks de "zwakke"motor. Hij is lekker soepel, maar je moet hem wel constant in de toeren jagen om een beetje vooruit te gaan. Leuk als de motor warm is, maar als je s'ochtends ermee naar je werk ga en dat ding gelijk hoog in de toeren moet laten draaien om met de rest mee te kunnen, lijk me niet gezond voor het blokje. Hij is ook heel speels, maar vond zelf dat ie een beetje naar het onderstuur neigde. Om van A naar B te rijden, heel leuk. Anders ga je toch een beetje het vermogen missen. Ligt eraan wat je ermee wil doen. O ja en zo zuinig zijn ze volgens mij niet, als je constant volgas moet geven om vlot te gaan. Ik zou voor de 118i gaan, misschien minder soepel, maar wel meer vermogen. :newblush:

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.