Ga naar inhoud

Olieverbruik


bridders

Aanbevolen berichten

Ik lees hier en daar (o.a. op bimmerfest forum) wisselende verhalen over het olieverbruik van de M54 motoren. Het varieert van 0 verbruik tot +/- 1 liter per 2000km. Nu maak ik me nog niet zo'n zorgen met een 0,5 liter op 10.000km, maar ik ben wel benieuwd naar andere ervaringen en eventuele groei in verbruik.

Irritant is wel het zeer zenuwachtige olieniveau-waarschuwingslampje die te pas en te onpas gaat branden na uitzetten van het contact, maar dat schijnt een bekend euvel te zijn.

Link naar reactie
  • Reacties 32
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Bij de vorige Z ging +/-25.000km na de oliewissel het olielampje even branden. Geloof dat er daarna een half litertje bij ging. Kilometerstand was toch al 170.000km, dus zegt wel iets over de slijtvastheid van de motoren. :thumbup:

Bij de huidige Z is de olie precies 5000km terug ververst. Vandaag even gepeild en zat nogsteeds bovenaan op de peilstok.

Nagenoeg geen verbruik dus, had ook niet veel anders verwacht bij een km stand van 24k

Beide auto's waren 2.0's van bouwjaar 2000

Link naar reactie

De M54 heeft vaker last van olieverbruik ligt echter mn aan het black sludge en longlife olie verhaal, veel korte stukken en longlife zijn killing. De rommel zet overal aan ook op de schraapveer die dan zijn werk niet meer goed kan doen.

Af en toe flushen doet wonderen :thumbup:

Link naar reactie

voor zover ik weet zit er in mijn 2,5 zzzz ook een M54 en heb er nu 40.000 op staan, waarvan 18000 na aflevering, olie nog steeds op max.

Moest alleen 2 maanden geleden een slokje koelvloeistof bijvullen, peilstok stond op minimum markering, nog geen waarschuwing, ging net een scheut bij,(denk zelfs minder dan een deciliter) weer op max en sinds die tijd op max blijven staan, dus ik denk dat ik mij daar ook geen zorgen over hoef te maken

rob

Link naar reactie

Mijn 3.0l M54 lust ook wel een slokje, ik rij er dagelijks stukken van 30 km mee (waar meer dan regelmatig in de file :thumbup: ). Het olielampje is inderdaad veel te gevoelig: als het aangaat en je peilt zit hij zeker nog boven de helft van de range aan, een bijvullen met minder dan 0.5 l is soms al voldoende. Er zit bij mij geen long-life in: dan maar een keer sneller helemaal verversen...

Link naar reactie
Bij de vorige Z ging +/-25.000km na de oliewissel het olielampje even branden. Geloof dat er daarna een half litertje bij ging. Kilometerstand was toch al 170.000km, dus zegt wel iets over de slijtvastheid van de motoren. :thumbup:

Bij de huidige Z is de olie precies 5000km terug ververst. Vandaag even gepeild en zat nogsteeds bovenaan op de peilstok.

Nagenoeg geen verbruik dus, had ook niet veel anders verwacht bij een km stand van 24k

Beide auto's waren 2.0's van bouwjaar 2000

maik, ik kan toch niet geloven dat je de olie er 25000km in laat zitten?! is dat dan de plaats om te besparen? in het hart van je motor...

Link naar reactie

Ik heb gewoon volgens de indicator op het dashboard de beurtjes uit laten voeren, dus als dat niet goed is geeft deze het verkeerd aan. :thumbup:

rijd ruim 25.000km per jaar, dus de olie zat er nog geen jaar in. Begrijp dat het een ander geval is als je 25k in 3jaar tijd rijd.

Is absoluut niet uit besparingsoverweging. Want olie wissel ik liever een keer teveel dan te weinig.

wat is een normale aantal kilometers om olie te wisselen dan?

Link naar reactie

mijn vorige 3.0 verbruikte ook opvallend veel, zonder enige lekkage trouwens.

@maik: elke 10000km vervangen is een zegen voor je motor. voor die kleine 100euro maak ik daar geen probleem van.

is mss niet helemaal hetzelfde maar je moet de olie van je versnellingsbak maar eens wisselen: zogenaamd zou die nooit vervangen moeten worden...

Link naar reactie

PJ,

Ik ben het helemaal met je eens. Ook ik vervang de olie iedere 10.000km.

Ben overigens erg tevreden over Kroon 5w40 .... daarmee is ie fluisterstil wanneer hij stationair draait.

Tussen de verversbeurten voeg ik overigens geen olie toe.

Van begin tot einde van 10.000km sessie verbruikt hij NUL liter.

Link naar reactie
is mss niet helemaal hetzelfde maar je moet de olie van je versnellingsbak maar eens wisselen: zogenaamd zou die nooit vervangen moeten worden...

is toch onderdeel Inspectie II?

Link naar reactie
Bedoel je hiermee dat de olie sneller ververst moet worden dan het normale interval om het olieverbruik te verlagen?

Waar komt die black sludge vandaan?

Olie sowieso ieder jaar of iedere 10-15K verwisselen en de longlife (ultradunne) 0W30 vervangen door een goede synthetische 0w 40.

Gaat je auto op winterstalling dan liefst voordat ie op stalling gaat nieuwe olie erop.

Flush is een middeltje dat je voordat je de olie vervangt kunt gebruiken om de motor van binnen te reinigen tegen black sludge.

Black sludge is de aanslag die ontstaat sinds we geen loodhoudende benzine meer gebruiken, lood reinigt nl.

Als je dit combineert met korte stukken en lang de olie laten zitten gaat dit aankoeken binnen in je motor.

Bekende kwaal ook bij de VAG 1.8 turbo en V6 blokjes waar respect. de turbo en de Ketting sneuvelen op den duur.

Link naar reactie
Mijn 2.8 verbruikt ook nul olie (Castrol synthetisch 5W40), ik ververs om de 15000km.

Gezien bovenstaande komt dan bij mij de vraag op;

Zijn de 3.0 ltrs van die zuipschuiten t.o.v. de 2.8 of is dit slechts toeval?

De M54 (2.2, 2.5 en 3.0) is een nieuwere motor met andere marges en materialen die is ontwikkeld op longlife olie, en dat is nu net het probleem. de oudere M50/52 hebben hier geen last van AFAIK.

Link naar reactie

Toevallig dat dit item opkomt terwijl ik net afgelopen zaterdag 4 liter olie heb moeten bijvullen, omdat af en toe het olie lampje gaat branden. Ik heb sinds de vorige beurt ongeveer 13.000 km gereden. Ik probeer elk weekend met de z3 2.8 te rijden en dat zijn wel vaak korte stukjes, hoewel ik ook een paar maanden lange stukken heb gereden.

Link naar reactie
Toevallig dat dit item opkomt terwijl ik net afgelopen zaterdag 4 liter olie heb moeten bijvullen, omdat af en toe het olie lampje gaat branden. Ik heb sinds de vorige beurt ongeveer 13.000 km gereden. Ik probeer elk weekend met de z3 2.8 te rijden en dat zijn wel vaak korte stukjes, hoewel ik ook een paar maanden lange stukken heb gereden.

Heb je VIER liter bij moeten vullen??? Weet je dit zeker?

Onmogelijk, dan zit er nog maar 1,5 liter olie in het blok. Dat kan nooit genoeg smering geven en i.i.g. zeker geen fatsoenlijke olietemperatuur houden.

Geef me even je kenteken, zodat ik zeker weet dat ik die auto niet per ongeluk koop!

Link naar reactie
Heb je VIER liter bij moeten vullen??? Weet je dit zeker?

Onmogelijk, dan zit er nog maar 1,5 liter olie in het blok. Dat kan nooit genoeg smering geven en i.i.g. zeker geen fatsoenlijke olietemperatuur houden.

Geef me even je kenteken, zodat ik zeker weet dat ik die auto niet per ongeluk koop!

:schater::schater::schater:

Link naar reactie
Toevallig dat dit item opkomt terwijl ik net afgelopen zaterdag 4 liter olie heb moeten bijvullen, omdat af en toe het olie lampje gaat branden. Ik heb sinds de vorige beurt ongeveer 13.000 km gereden. Ik probeer elk weekend met de z3 2.8 te rijden en dat zijn wel vaak korte stukjes, hoewel ik ook een paar maanden lange stukken heb gereden.

Olie moet je niet bijvullen via dat witte tankje hoor :thumbup: ;) , of heb je nu na ruitensproeien een hele vette voorruit?

Link naar reactie
Heb je VIER liter bij moeten vullen??? Weet je dit zeker?

Onmogelijk, dan zit er nog maar 1,5 liter olie in het blok. Dat kan nooit genoeg smering geven en i.i.g. zeker geen fatsoenlijke olietemperatuur houden.

Geef me even je kenteken, zodat ik zeker weet dat ik die auto niet per ongeluk koop!

Helaas was het wel mogelijk, ik stond zelf ook stomverbaasd te kijken hoe na elk klein beetje bijvullen nog niks op de peilstok te meten was. Over het kenteken hoef jij je helemaal niet druk te maken, deze Z3 gaat niet meer weg. Over een paar jaar mooi speelgoed voor mijn dochters. Overigens is de auto van een welbekend oud z3 forum lid van het eerste uur en steeds bij Roodkapje in onderhoud geweest. Ik moest overigens zaterdag met het bijvullen van de olie wel terugdenken aan 2 maanden geleden, toen ik met 230 km per uur (navigatie gaf 220 km/uur aan) in Duitsland heb gereden <_< . Straks bij Roodkpaje maar eens kijken of er wat aan de hand is en ja ik weet, vaker controleren!

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.