Ga naar inhoud

Verbruik 1.9


Erwin B.

Aanbevolen berichten

als je in een 2.0 continu de prestaties van een :thumbup: probeert te evenaren denk ik.
Yep, ken het. Toen ik net de auto (1.8) leerde kennen wil je toch graag de leuke route volgen (bochtjes enzo) en dat is vaak veel gas en hoog in de toeren; gevolg 1 op 8,5-9.

Nu het meestal nat en/of glad is gewoon relaxed de autoweg naar het werk en max. 110 op de teller en gewoon 1 op 11-11,5.

Bij degenen die de Z niet als dagelijks vervoer gebruiken lijkt 1 op 10 me vrij normaal dus.

Link naar reactie
  • Reacties 41
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Waar maak je je _ iemand zich druk om, gewoon rijden met die Z 1 op 10 - 1 op 8 wat maakt het uiteindelijk uit? je hebt toch plezier met je open dakkie Z...of met een dakkie als het maar een Z is :thumbup:

Helemaal mee eens. Als je echt op het gebruik en de bezineprijs gaat letten wordt je niet vrolijk. Gewoon lekker rijden, want daarvan wordt je wel vrolijk. :P Echt veel geld scheelt het toch echt niet.

aangepast door Rob
Link naar reactie

Afgelopen zomer een aantal dagen met mijn pa, Jackie_P (ZZZ 1.9) op pad geweest in de Eifel. Zelf rijd ik een ZZZ 1.8.

Een mix van toeren, snelweg en hardcore-bochtenwerk ;-) leverde een verschil van een kleine 1 ltr per 100km op in het voordeel van de 1.9.....

Toen kon ik ook niets anders concluderen dat mijn 1.8 er toch net wat harder aan moest trekken.......

Per walkie talkie hebben we elkaar af en toe op de hoogte gebracht van de verbuikscijfers op de boordcomputer (voor wat het waard is), met name hoge kruissnelheden op de Autobahn en stevig bochtenwerk in (haarspeld)bochten waar vanuit lage toeren wordt opgepakt zijn (relatief) funest voor de 1.8 (a.k.a. de kleine stofzuiger). Dit zijn dan ook net de momenten dat je verlangt naar iets zwaarders.

Daarna niet meer naar gekeken naar het verbruik. Bij een paar duizend km per jaar zijn de euro-verschillen inderdaad marginaal.

Link naar reactie
Yep, ken het. Toen ik net de auto (1.8) leerde kennen wil je toch graag de leuke route volgen (bochtjes enzo) en dat is vaak veel gas en hoog in de toeren; gevolg 1 op 8,5-9.

Ik rijd nu 2jaar een 2.0l Z, dus ik denk eerder dat het een chronisch probleem is :D

toen ik 'm net reed wilde je helemaal niet weten wat ik verbruikte. :thumbup:

Moet wel zeggen dat ik normaal gesproken aardig wat stadswerk rijd.

Als je dan op de boardcomputer kijkt is 14l op 100km heel normaal.

Het zal er inderdaad mee te maken hebben dat je bij een vlotte rijstijl met een 2.0l continu hoger in toeren zit dan met bv een 2.8l of :P

Ik denk dat ook de hardtop die er nu op zit niet heel bevorderlijk is voor het verbruik.

vooral op de snelweg bij 120 km/u of hoger heb ik het idee dat de luchtweerstand hoger is (meer windgeruis), dan met de softtop.

Link naar reactie
  • 1 maand later...
  • Administrator

Mijn 2.8 verbruikt bij een gemiddelde snelheid van 100 km/h op snelwegen 1:13 / 1:14. Rijd ik 120 km/h gemiddeld, dan 1:11 / 1:12. Hangt er ook een beetje vanaf hoe je je rechtervoet gebruikt. Ik zal nu wel weer een ouwe lul en een Z3 onwaardige bestuurder worden genoemd, maar ik vind het heerlijk touren zo. Geen gestress, geen bekeuringen en een gunstiger verbruik. Helemaal leuk wordt het als je in Zwitserland wat bergpassen gaat rijden met een volle tank en hem na afloop weer volgooit... 1:16 :schater:

Link naar reactie
  • Administrator
Dat is mij met nog geen enkele ZZZ gelukt; niet met de 1.8, niet met de 2.8 en al helemaal niet met de M.

Laatst nog Hengelo - Arnhem (85 km), tot de strot toe vol gegooid aldaar, 100 km/h terug, met moeite 6 liter erin. Gedaan om eens te testen, want na veel stadsverkeer is het natuurlijk zo opgelopen.

Ter info, mijn verbruiksmeter geeft al sinds reset zomervakantie juni vorig jaar 8,5 aan...

Gr. Rob

Link naar reactie
  • Administrator

Oh ja en als je helemaal zuinig wilt rijden, ga dan achter een vrachtwagen rijden die een beetje doorrijdt (Duits/Russisch). Die rijden doorgaans rond de 100 km/h, hang je er 2 seconden achter, dan is het helemaal feest :rolleyes:

Link naar reactie
  • Administrator
Niemand had nog gevraagt welke benzine je erin stopt. Bij mijn oude 3.0 Z4, haalde ik ongeveer 10% meer uit super dan met 95.

Met mijn Z4M kan ik geen 95 tanken dus heb geen vergelijk.

95

Nog even een andere leuke: wat is de hoogste waarde van nog te rijden km's geweest?

Bij mij na tankstop vlak voor Basel (Pratteln), komende vanaf de Furka, Grimsel, Brunig, A2. Na ongeveer 30 km gereden te hebben, was de meter opgelopen tot 842. Heb pas vlak voor Venlo weer getankt in Duitsland, had nog ongeveer 70km te rijden op meter over.

Grootste radius met open kap 583 km. Arnhem - Basel en dan het laatste tankstation vóór de grens (Bad Bellingen), 10 liter voor de zekerheid getankt, vervolgens in Oftringen (CH) 42 liter (à € 1,15 de liter... waarom hebben ze dat in NL nou niet???) volgetankt met 711 km gereden. dus 52 liter in totaal.

Edit: Mét kofferrek en koffer, volle belading en 2 personen

Link naar reactie

Ik rij ook gemiddeld 1 op 10 denk ik. 1.9 automaat, met brede (225) banden. Dat maakt denk ik ook nog wel verschil in het verbruik.

Maar het voornaamste van een ZZZ blijft toch denk ik: genieten!!!! Als je je te druk gaat maken om de benzine moet je hem wegdoen en lekker een klein autotje kopen met een 1.1 motor...

Bas

Link naar reactie

Ik hou m'n verbruik al vanaf het begin bij [kms +liters] en moet m'n best doen om minder dan 1 op 8 te halen, de boordcomputer geeft daarbij exact 0.5 te weinig aan; 12L/100km is dus feitelijk 12.5L/100km.

Het laagste getal ooit op de BC was 9.1L waarbij het gemiddelde op de hele tank 9.5L/100km betrof [in feite dus 10L/100km].

Maar het gebeurt ook dat er meer dan 14L/100km op een hele tank verbruikt wordt; met name in de stad schiet het verbruik omhoog, hard rijden doet het verbruik niet echt omhoog schieten volgens de BC.

Link naar reactie
  • Administrator
Ik rij ook gemiddeld 1 op 10 denk ik. 1.9 automaat, met brede (225) banden. Dat maakt denk ik ook nog wel verschil in het verbruik.

Maar het voornaamste van een ZZZ blijft toch denk ik: genieten!!!! Als je je te druk gaat maken om de benzine moet je hem wegdoen en lekker een klein autotje kopen met een 1.1 motor...

Bas

Genieten kan ook (juist) met lagere snelheden. Dat daardoor het verbruik daalt en het je portomonnaie spaart is een prettige bijkomstigheid, want dat geld kun je weer voor andere leuke dingen gebruiken. Daarbij... waar kun je in Nederland nou nog echt hard rijden zonder gehinderd te worden door het overige verkeer of het risico te lopen op een forse bekeuring?

Link naar reactie
Oh ja en als je helemaal zuinig wilt rijden, ga dan achter een vrachtwagen rijden die een beetje doorrijdt (Duits/Russisch). Die rijden doorgaans rond de 100 km/h, hang je er 2 seconden achter, dan is het helemaal feest :rolleyes:

leg uit... doel je op de heerlijke vette dieselwalm die je het klimaat in je Z vergalt zodat je flauwvalt en de voet automatisch van het gas glijdt? :banaan: :drank: snap wel wat je bedoelt maar ontneem je jezelf niet heel veel plezier op deze manier? :thumbup:

aangepast door MdV
Link naar reactie
Helemaal leuk wordt het als je in Zwitserland wat bergpassen gaat rijden met een volle tank en hem na afloop weer volgooit... 1:16 :schater:

Ik heb een zelfde ervaring. Na een lange mooie rit in Zwitserland 1:15. 540km gereden en nog maar net over de helft met de meter. Toen maar wel gaan tanken, verliet Zwistserland (en idd heel goedkope benzine daar, we blijven toch NL-ers he :rolleyes:)

Gemiddeld verbruik normaal: 1:11,5 tot 1:13,5 (meestal tussen 1:12 en 1:13)

Autobahn verbruik (150 kruissnelheid): 1:10,5

Link naar reactie

mijn 1.9 doet gemiddeld (over de afgelopen 3 maanden) 7,2 liter op 100 km. de boordcomputer geeft 7,4 liter aan maar ik heb aan de hand van bonnen en kilometers berekend dat het 7,2 is. dat is dus zo'n 1 op 13,8. en dan rij ik veel, zo'n 30000 per jaar. op de snelweg rij ik niet zo heel hard, tussen de 100 en 130 ongeveer, daarna wordt het windgeruis irritant...

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.