Ga naar inhoud

na de koude start


pj311

Aanbevolen berichten

bij deze koude periode (eindelijk) misschien wel nuttig om eens te kijken wat de kenners ervan vinden: mijn z slaapt buiten en is meestal stief dichtgevroren. nu start ik hem en laat de motor draaien terwijl ik binnen een emmer warm water ga halen om de ruiten ijsvrij te maken en ondertussen de zetelverwarming zijn werk laat doen...

is het nu wel of niet aan te raden om de wagen stationair (stilstaand zonder gas te geven dus) enkele minuten te laten draaien vooraleer weg te rijden?

ivm met vanos, lagerschalen en andere horrorverhalen, misschien toch interessant om eens weg van de toog, van mening te wisselen

Link naar reactie
  • Reacties 63
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

bij deze koude periode (eindelijk) misschien wel nuttig om eens te kijken wat de kenners ervan vinden: mijn z slaapt buiten en is meestal stief dichtgevroren. nu start ik hem en laat de motor draaien terwijl ik binnen een warme emmer water ga halen om de ruiten ijsvrij te maken en ondertussen de zetelverwarming zijn werk laat doen...

is het nu wel of niet aan te raden om de wagen stationair (stilstaand zonder gas te geven dus) enkele minuten te laten draaien vooraleer weg te rijden?

ivm met vanos, lagerschalen en andere horrorverhalen, misschien toch interessant om eens weg van de toog, van mening te wisselen

Je doet wel erg veel moeite om je Z naar de kl..en te helpen. :schater: Warm water kan je ruit door barsten en lang stationair draaien bij koud weer daar wordt ie ook niet vrolijk van. Zullen we met zijn allen een keer langskomen met voorhamers ? Gaat sneller en zo hebben meer mensen er lol van

Link naar reactie
Je doet wel erg veel moeite om je Z naar de kl..en te helpen. :schater: Warm water kan je ruit door barsten en lang stationair draaien bij koud weer daar wordt ie ook niet vrolijk van. Zullen we met zijn allen een keer langskomen met voorhamers ? Gaat sneller en zo hebben meer mensen er lol van

ok lauw water dan. en even laten draaien he

mening nr 1 genoteerd, nu nog een iet of wat meer gefundeerd antwoord, dan hebben anderen er ook wat aan :kisstogether: ik ben (misschien anderen ook) niet zon echte techneut en zou "daar wordt ie niet vrolijk van" graag wat verduidelijkt willen zien.

frank: een voorhamer maakt op alles wat breekbaar is, een geweldig lawaai. dan kan je mijn z sparen

Link naar reactie
Dat vraag ik me nou ook af.... Kun je dit wat onderbouwen?

De enige mogelijke uitleg die IK hierbij zou kunnen geven is het volgende:

- Stationair = laag toerental = laag toerental oliepomp = weinig smering (maar ook weinig belasting van onderdelen)

- Koud = dikke olie = moeilijk rond de pompen (zeker voor een langzaam draaiende oliepomp)

Maarja daar tegenover staat gaan rijden met een ijskoude motor:

- belasting van de onderdelen terwijl de olie dik is als stroop en dus geen goede smering geeft.

Link naar reactie
De enige mogelijke uitleg die IK hierbij zou kunnen geven is het volgende:

- Stationair = laag toerental = laag toerental oliepomp = weinig smering (maar ook weinig belasting van onderdelen)

- Koud = dikke olie = moeilijk rond de pompen (zeker voor een langzaam draaiende oliepomp)

Maarja daar tegenover staat gaan rijden met een ijskoude motor:

- belasting van de onderdelen terwijl de olie dik is als stroop en dus geen goede smering geeft.

Dat dacht ik dus ook.

Link naar reactie
i krab m'n ruiten altijd schoon, start dan pas en rij weg... 't valt me alleen wel op dat 't zo onnozel lang duurt voor de kachel een beetje warme lucht de cabine inblaast, hebben jullie daar ook last van?

kouzy

eigenlijk helemaal niet: ik vind dat dit uitzonderlijk vlug gaat. na een 5tal minuten komt er al warme lucht in de auto

Link naar reactie
De enige mogelijke uitleg die IK hierbij zou kunnen geven is het volgende:

- Stationair = laag toerental = laag toerental oliepomp = weinig smering (maar ook weinig belasting van onderdelen)

- Koud = dikke olie = moeilijk rond de pompen (zeker voor een langzaam draaiende oliepomp)

Maarja daar tegenover staat gaan rijden met een ijskoude motor:

- belasting van de onderdelen terwijl de olie dik is als stroop en dus geen goede smering geeft.

dus?

Link naar reactie

Mijn vader had vroeger een transportbedrijf. 's Winters werder dunne olie gebruikt (tegenwoordig multigrade) Ondanks de dunne olie, was het de gewoonte om de motoren van de vrachtwagens eerst warm te draaien alvorens te gaan rijden.

Later kwam er in de transportwereld de trend (door ervaring!) dat het beter was de motor even stationairte laten draaien, todat de olie goed rond gepomt was en dan voorzichtig weg te rijden. Door de motor al snel te belasten werd hij eerder warm en werdde olie sneller dun, dan door lang staionair draaien.

Let op : voorzichtig wegrijden. De motorolie is nog koud en dik stroperig en moet door smalle kanaaltjes geperst worden. Er zal daardoor de eerste kilometer geen of nauwelijks olie tussen de glijlagers van drijfstangen en krukkenas zijn. Dus eerste minuut niet meer dan 2000, daarna 3000 toeren. Toerental zo geleidelijk opvoeren.

Link naar reactie

Ik doe het weer anders; ik start de moter en zet de stoelverwarming aan.

Daarna sproei ik de ruiten in met die vette zooi die ze laat ontdooien. Intussen zit ik zelf lekker naar de radio te luisteren en geef om de 5 seconden een straaltje gas (gewoon voor het geluid) en kijk tussendoor of de wissers het doen. Wanneer de wagen binnen en buiten schoon is dan rij ik weg.

Link naar reactie
Later kwam er in de transportwereld de trend (door ervaring!) dat het beter was de motor even stationairte laten draaien, todat de olie goed rond gepomt was en dan voorzichtig weg te rijden. Door de motor al snel te belasten werd hij eerder warm en werdde olie sneller dun, dan door lang staionair draaien.

Let op : voorzichtig wegrijden. De motorolie is nog koud en dik stroperig en moet door smalle kanaaltjes geperst worden. Er zal daardoor de eerste kilometer geen of nauwelijks olie tussen de glijlagers van drijfstangen en krukkenas zijn. Dus eerste minuut niet meer dan 2000, daarna 3000 toeren. Toerental zo geleidelijk opvoeren.

Dit is de juiste methode. Beter voor de motor en het milieu en je portemonee.

Link naar reactie
Mijn vader had vroeger een transportbedrijf. 's Winters werder dunne olie gebruikt (tegenwoordig multigrade) Ondanks de dunne olie, was het de gewoonte om de motoren van de vrachtwagens eerst warm te draaien alvorens te gaan rijden.

Later kwam er in de transportwereld de trend (door ervaring!) dat het beter was de motor even stationairte laten draaien, todat de olie goed rond gepomt was en dan voorzichtig weg te rijden. Door de motor al snel te belasten werd hij eerder warm en werdde olie sneller dun, dan door lang staionair draaien.

Let op : voorzichtig wegrijden. De motorolie is nog koud en dik stroperig en moet door smalle kanaaltjes geperst worden. Er zal daardoor de eerste kilometer geen of nauwelijks olie tussen de glijlagers van drijfstangen en krukkenas zijn. Dus eerste minuut niet meer dan 2000, daarna 3000 toeren. Toerental zo geleidelijk opvoeren.

super! begint er op te lijken! even stationair is dat dan een minuut of 5minuten?

ik merk bij het warm rijden dat het lang duurt voor hij 60 graden heeft, maar dat het dan vlugger omhoog gaat. ik hou als regel onder 60 graden is onder 3000 toeren en onder 1OO graden is onder 4OOO toeren.

we zijn dus nog altijd op zoek naar de ideale tijd om de motor stilstaand warm te laten draaien, bijgevolg...

Link naar reactie

Ik heb wel eens de tijd genomen om een instructieboekje door te nemen van de auto. Of dat het boekje van de ZZZ is weet ik nu niet zeker, maar volgens mij staat daar in dat het beter is de motor rustig warm te laten worden bij lichte belasting en niet stationair warm te draaien. Dat doe ik dan dus maar netjes :kisstogether: .

Dus, eerst ruiten krabben (geen warm water :kisstogether: , temp. verschil erg hoog + schrikeffect kan ruit doen barsten), auto starten en rustig warm rijden lijkt me de beste oplossing voor de auto, milieu en buurtjes :groupwave: .

Link naar reactie
Ik heb wel eens de tijd genomen om een instructieboekje door te nemen van de auto. Of dat het boekje van de ZZZ is weet ik nu niet zeker, maar volgens mij staat daar in dat het beter is de motor rustig warm te laten worden bij lichte belasting en niet stationair warm te draaien. Dat doe ik dan dus maar netjes :kisstogether: .

Dus, eerst ruiten krabben (geen warm water :kisstogether: , temp. verschil erg hoog + schrikeffect kan ruit doen barsten), auto starten en rustig warm rijden lijkt me de beste oplossing voor de auto, milieu en buurtjes :groupwave: .

En een beetje googelen bevestigt het verhaal van Bas. IMHO is het ook nooit anders geweest.

Link naar reactie
super! begint er op te lijken! even stationair is dat dan een minuut of 5minuten?

Doe zelf ca. 20 - 30 seconden. Gewoon even de olie rondpompen voor je gaat rijden. Het verhaal van bas sluit hier naadloos bij aan. (Neen aan dat hij niet direct wegrijdt na starten.

Link naar reactie

-starten

-ijsvrij krabben

-rustig wegrijden (zachtjes schakelen, weinig gas geven, weinig toeren)

zo doe ik het met de auto, dit lijkt me de beste oplossing. Het motorblok warmt normaal op, langer dan een minuut stationair laten draaien lijkt me overbodig als je toch rustig kunt vertrekken.

ivm verwarming, ik zet altijd de binnencirculatie aan als het ijskoud is. dan wordt de kou sneller gebroken in het interieur.

ps: welke olie (10W60 - 0W40) hebben ze in je motorblok gekiept bij het laatste onderhoud?

Link naar reactie

Even niet helemaal on-topic, maar hier in Engeland worden in deze periode de meeste auto's gestolen. Zoals net werd gezegt, de motor draait, je gaat naar binnen om een emmer water te halen - op dat moment slaat de dief toe en je auto is onverzekerd.

Link naar reactie
Even niet helemaal on-topic, maar hier in Engeland worden in deze periode de meeste auto's gestolen. Zoals net werd gezegt, de motor draait, je gaat naar binnen om een emmer water te halen - op dat moment slaat de dief toe en je auto is onverzekerd.

De oplossing:

Emmer met water pakken, naar buiten lopen (met de emmer), auto starten, ruiten ijsvrij maken, emmer in auto en wegrijden :groupwave:.

Frank gebruikt hiervoor een lege frisfles... staat wat minder lullig op de achterbank dan een emmer :kisstogether:.

Sorry, ook off-topic :kisstogether:

Maar, soort van on-topic... vanavond/morgenochtend ga ik waarschijnlijk een voorruit-verwarmertje uitproberen. Klein kacheltje met een timer om de voorruit te ontdooien. Zal nog wel ff laten weten of dat werkt (of dat ik een nieuwe ruit moet bestellen :thumbup:).

Link naar reactie
De oplossing:

Emmer met water pakken, naar buiten lopen (met de emmer), auto starten, ruiten ijsvrij maken, emmer in auto en wegrijden :groupwave: .

Frank gebruikt hiervoor een lege frisfles... staat wat minder lullig op de achterbank dan een emmer :kisstogether: .

Sorry, ook off-topic :kisstogether:

Maar, soort van on-topic... vanavond/morgenochtend ga ik waarschijnlijk een voorruit-verwarmertje uitproberen. Klein kacheltje met een timer om de voorruit te ontdooien. Zal nog wel ff laten weten of dat werkt (of dat ik een nieuwe ruit moet bestellen :thumbup: ).

Kijk uit met water over de voorruit gooien ! Koud water vriest bijna direct vast en warm / lauw water kan het scheuren of barsten van de voorruit tot gevolg hebben !

Beste oplossing is gewoon de ontdooispray die je bij ieder pompstation kan halen.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.