Ga naar inhoud

Nieuwe BPM komt eraan


pierrez101

Aanbevolen berichten

aan te verdienen. Er wordt nl een nieuwe tabel ingevoerd per 1 januari, de kortingtarieven worden anders vastgesteld.

Voordeel dat er naast de nieuwe BPM bedragen die lager zijn een maandtarief wordt ingevoerd, nadeel dat alles een half jaar opschuift, de korting voor bijvoorbeeld 2 jaar geldt nu pas voor 2 jaar en 6 maanden. :blush::thumbup:

Bij de 330 die we voor paps gekocht hebben scheelt het in totaal ca 500 euro (in ons nadeel)

Zie ook hier!

aangepast door pierrez101
Link naar reactie
  • Reacties 22
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ja, klinkt leuk die BPM verlaging maar daar komt een 7% hogere wegenbelasting én een slurptax voor terug.

De slurptax is 110,- per gram uitstoot boven de grens van 232 gram/kilometer.

Voor het importeren van een M-roadster betekent dat dus: 268 gram - 232 gram = 36 gram x 110 euro = 3960 euro extra belasting....

Wat leven we toch in een prachtig land :blush:

Link naar reactie
In een artikel over de slurptax stond dat de datum eerste toelating hiervoor bepalend was. De slurptax wordt alleen geheven op auto's die na 1-2-2008 voor het eerst toegelaten zijn. Auto's van voor 1-2-2008 kunnen zonder slurptax op NL kenteken gezet worden.

:foto:

ik vermoed dat je met deze informatie, menig potentieel importeur van ZZZ speelgoed gerust stelt... er bestond bij sommigen vrees dat de slurptax bovenop het normale BPM tarief, het financieel onaantrekkelijk zou maken de droom-Z of :m: vanuit Duitsland deze kant op te halen, maar dat lijkt dus nog steeds een interessante optie te zijn. Dank voor je info! :foto:

Link naar reactie
:foto:

ik vermoed dat je met deze informatie, menig potentieel importeur van ZZZ speelgoed gerust stelt... er bestond bij sommigen vrees dat de slurptax bovenop het normale BPM tarief, het financieel onaantrekkelijk zou maken de droom-Z of :m: vanuit Duitsland deze kant op te halen, maar dat lijkt dus nog steeds een interessante optie te zijn. Dank voor je info! :foto:

Ik heb dit inderdaad ook nog even nagevraagd en het blijkt inderdaad alleen voor nieuwe auto's te gelden en dat is voor :m: ij dan weer goed nieuws !!

Link naar reactie
Het gaat over een dikke maand in en er is nog zo weinig over bekend? Heel vreemd ...

Dat is net zoiets als met het energielabel voor huizen, gaat over 2 weken in en er zijn lang niet voldoende gecertificeerde figuren om deze energiekeuring uit te voeren.

Hebben we het nog niet eens over het feit dat 1 en hetzelfde huis in een testcase 3 verschillende ver uiteenlopende labels kreeg.

Hebben we het er ook nog niet over dat de prijzen die voor een keuring gevraagd worden net zo ver uiteenlopen als de beoordeling van de energieklasse waartoe een bepaald huis zou moeten behoren...........

MAW...........geld zal er binnen kommen, dat roggelen we wiel.......de gevolgen ervan zijn voor de burger die zich wel moet schikken naar allerlei tentoon gespreide bestuurlijke onkunde.

Link naar reactie
Dat is net zoiets als met het energielabel voor huizen, gaat over 2 weken in en er zijn lang niet voldoende gecertificeerde figuren om deze energiekeuring uit te voeren.

Hebben we het nog niet eens over het feit dat 1 en hetzelfde huis in een testcase 3 verschillende ver uiteenlopende labels kreeg.

Hebben we het er ook nog niet over dat de prijzen die voor een keuring gevraagd worden net zo ver uiteenlopen als de beoordeling van de energieklasse waartoe een bepaald huis zou moeten behoren...........

MAW...........geld zal er binnen kommen, dat roggelen we wiel.......de gevolgen ervan zijn voor de burger die zich wel moet schikken naar allerlei tentoon gespreide bestuurlijke onkunde.

kom overeen met koper dat label niet nodig is en je bent spekkoper :-)

Link naar reactie

Omdat ik zoals bekend op zoek ben naar wat anders (een benzine slurpend en C02 kotsend monster) heb ik een en ander vorige week uitgezocht. Als slurptax bij mij geheven zou worden dan zou ik dus nog voor 1 januari 2008 een M Roadster gekocht hebben. Ik kwam er op basis van de info. op internet niet uit en heb daarom een mail gestuurd aan Bolsenbroek Van den Boogaard en Partners. Zij doen aan taxaties. Ik kreeg dit antwoord.

"Voor nieuwe 1e registraties (DUS NIET VOOR AUTO'S MET REGISTRATIE VAN VOOR 01-02-2008!!) vanaf ingangsdatum:

Onder voorbehoud van goedkeuring door de 1e kamer wordt het nieuwe BPM tarief per 1-2-2008 42,3% van de Netto Catalogus Prijs -/+ te bijbehorende bonussen en malussen.

Onder voorbehoud van goedkeuring door de 1e kamer gaat per 1-2-2008 de CO2 toeslag/korting ("slurptax") in.

Onder voorbehoud van goedkeuring door de 1e kamer gaat per 1-4-2008 de Fijnstof toeslag/korting ("roettax") in.

De Bruto BPM bedragen schrijven uiteraard weer af volgens werkelijke afschrijving na taxatie of conform te afschrijvingstabel."

Als u het nog een keer goed leest kunt u er uit opmaken dat u vanaf 1 januari 2008 WEL het nieuwe lagere BPM tarief betaalt 42,3 ipv 45,2% (-/- een iets lagere vaste aftrek) en dat de slurptax / roettax NIET van toepassing is op uw auto omdat deze vóór 01-02-2008 voor het eerst te naam is gesteld (nl. in 2006).

Ik hoop dat het u zo duidelijk is. Plaatst u nu een aardig berichtje in ons gastenboek op de site??

Met vriendelijke groet,

Bolsenbroek Van den Boogaard en Partners B.V.

Frank Th.M. Bolsenbroek

Dus als je een auto invoert die voor 2008 te naam is gesteld dan valt het allemaal wel mee. Maar bijvoorbeeld een M Roadster die in 2008 of later is geproduceerd zal aanmerkelijk duurder worden, ook bij toekomstige invoer.

Volgens de gebruikelijke economische wetten betekent dit dat (Z4) M Roadsters van 2006 en 2007 waarschijnlijk veel minder zullen afschrijven dan wanneer de oude wetgeving van kracht was gebleven. Ik voorspel dus dat deze auto's redelijk waardevast zullen zijn omdat er anders een gap zou ontstaan tussen 2006/2007 registraties enerzijds en 2008 en > registraties anderzijds

Overigens is de nieuwe BPM afschrijvingstabel niet per definitie ongunstiger. Bij sommige tusstenstapjes ben je voordeliger uit dan voorheen. Als je echter wacht tot een heel jaar voorbij is, ja dan was de oude tabel gunstiger. Ik wilde i.v.m. BPM een ///M van 2 jaar oud maar door de nieuwe tabel ben ik nu 2k duurder uit

Link naar reactie

Goede info Frank, ik ben nog een beetje huiverig, het wetsvoorstel ligt nog in de eerste kamer.

Bij de belastingtelefoon konden ze me melden dat alleen de nieuwe afschrijvingstabel zeker ingevoerd gaat worden, de rest is nog onzeker men wacht op de invoering van de nieuwe belastingwet 2008. Omdat hier echter ook nog veel andere maatregelen inzitten zal dit wel ingevoerd worden in januari.

En ja die nieuwe tabel is alleen gunstiger als je ergens tussen een heel jaar en zes maanden zit met je auto en geen vijf maanden wil wachten, anders is het per saldo pas 6 maanden later dat je op het oude jaartarief zit.

We hadden dus voor Pa net een 330 gezocht uit maart tot ik deze regelgeving las :foto: .

Is heel weinig ruchtbaarheid aan gegeven, hoopte eigenlijk op een lager tarief (waar ik wel al over gelezen had) maar op deze manier zijn we nu ook ca 500 euri meer kwijt. Echter per saldo toch nog veel goedkoper dan hier.

aangepast door pierrez101
Link naar reactie
...ik ben nog een beetje huiverig, het wetsvoorstel ligt nog in de eerste kamer.

dat zegt helaas weinig.. ik zit in de financiele wereld en het wetsvoorstel Depla/Blok omtrent bankspaarwetgeving is pas op 11/12/2007 behandeld en op 12/12/2007 (zonder stemming) bekrachtigd. Deze wet schopt per 01/01/2008 (!) de dienstverlening van banken en pensioenverzekeraars danig door de war.

Ik wil maar zeggen: staat je niet blind op 'ow moet nog door de eerste kamer' want dit soort zaken, waarbij de financiele consequenties gigantisch (kunnen) zijn en de belangen (in dit geval) van grote spelers slechts in beperkte mate worden meegewogen, zijn realiteit voordat normale burgers met hun ogen kunnen knipperen.

Men stelt dergelijke bekrachtiging juist vaak uit tot het laatste moment om te voorkomen dat 'de markt' een voorschot kan nemen op aanstaande wijzigingen in wet- en regelgeving. Als treffend voorbeeld weet eenieder vast nog wel hoe in een tijdsbestek van een aantal dagen, de fiscale mogelijkheden omtrent PC prive, sneuvelden.

Link naar reactie

Het is inderdaad een complex web van plussen en minnen. De basis BPM gaat omlaag, dan komt er een energielabel + of - (de energielabels zijn dan ook nog eens dynamisch), dan co2 + of -, dan de fijnstof + of -. Een heel gedoe.

Bij de BMW dealer hier in Echt, stond al een tijd een erg mooi uitgevoerde Z4M Coupe. (zwart metallic met mooie 18" velgen en licht interieur). Was laatst met mijn vrouw in onze Z3 coupe daar in de buurt en wilde haar even de Z4 coupe laten zien. "Weg" zegt de verkoper. "verkocht?" vraag ik. "nee op kenteken gezet vanwege dat dat ding zomaar duizenden euro's duurder zou zijn na 1-1 of 1-2". Het was hun toen nog niet eens duidelijk of het 1-1 of 1-2 zou zijn en hebben dus het zekere voor het onzekere genomen en 'm maar in 2007 op kenteken gezet.

Ik zou geen ondernemer in de autobranche willen zijn in ieder geval!

Link naar reactie
dat zegt helaas weinig.. ik zit in de financiele wereld en het wetsvoorstel Depla/Blok omtrent bankspaarwetgeving is pas op 11/12/2007 behandeld en op 12/12/2007 (zonder stemming) bekrachtigd. Deze wet schopt per 01/01/2008 (!) de dienstverlening van banken en pensioenverzekeraars danig door de war.

Ik wil maar zeggen: staat je niet blind op 'ow moet nog door de eerste kamer' want dit soort zaken, waarbij de financiele consequenties gigantisch (kunnen) zijn en de belangen (in dit geval) van grote spelers slechts in beperkte mate worden meegewogen, zijn realiteit voordat normale burgers met hun ogen kunnen knipperen.

Men stelt dergelijke bekrachtiging juist vaak uit tot het laatste moment om te voorkomen dat 'de markt' een voorschot kan nemen op aanstaande wijzigingen in wet- en regelgeving. Als treffend voorbeeld weet eenieder vast nog wel hoe in een tijdsbestek van een aantal dagen, de fiscale mogelijkheden omtrent PC prive, sneuvelden.

Ik bedoelde eigenlijk dat we nog maar moeten afwachten wat er uitkomt, het is pas definitief als het wetstraject afgerond is.

Heb idd wel vaker bij SoZa met die financienboys om tafel gezeten zo tegen het einde van het jaar over de gevolgen van de belastingmaatregelen op het loonstrookje, dan zie je pas hoe snel die ambtenaren kunnen werken als het af moet :foto:

Depla Blok is idd erg interessant maar zit er toch al meer dan een jaar aan te komen, weet niet waar je zit maar als je bij Woekerpolis BV zit moet je je toch zorgen maken. :schater:

Link naar reactie
Ik zou geen ondernemer in de autobranche willen zijn in ieder geval!

Zolang je maar suffe Astra's verkoopt of Toyota's naaimachine op wielen (Prius) is er niets aan de hand. Naast alle ambtenaren en leraren rijdt straks de andere helft van Nederland ook in deze "doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg" auto's.

PvdA rules en big brother is fucking you!

Link naar reactie

Ja kon me bijna niet voorstellen dat ze het BPM tarief zomaar verlagen en ja hoor daar verzinnen ze wel weer iets voor die rooie rakkers. Het ergste is dan ook nog dat ze het milieu gebruiken als excuus :foto:

Laatst gelezen dat die zogenaamde milieuvriendelijke auto's qua productieproces (o.a vanwege da produktie van de accuutjes) het milieu meer aantasten dan zo'n PC Hooft tractor gedurende zijn hele looptijd.

aangepast door pierrez101
Link naar reactie
Ik bedoelde eigenlijk dat we nog maar moeten afwachten wat er uitkomt, het is pas definitief als het wetstraject afgerond is. Heb idd wel vaker bij SoZa met die financienboys om tafel gezeten zo tegen het einde van het jaar over de gevolgen van de belastingmaatregelen op het loonstrookje, dan zie je pas hoe snel die ambtenaren kunnen werken als het af moet :kisstogether:

Depla Blok is idd erg interessant maar zit er toch al meer dan een jaar aan te komen, weet niet waar je zit maar als je bij Woekerpolis BV zit moet je je toch zorgen maken. :schater:

Zeker geen verrassing, voorbeeld dient ter illustratie dat besluitvorming plots snel kan gaan. Eerder post daaromtrent oogde enigszins naief. Zit niet bij Woekerpolis BV :schater:. We hanteren kennelijk een andere definitie van wat de financiele wereld inhoudt :kisstogether::groupwave:. Laat ik het zo zeggen, ík hoef me geen zorgen te maken.

Link naar reactie

Ik heb voor de grap zojuist even een berekening gemaakt wat de ///M Roadster meer gaat kosten door de slurptax.

Uitstoot is 292 gr Co2 per kilometer

De norm is 240 gr/Km en voor elke gram overschrijding betaal je 110 euro extra BPM

Dus 52 * 110 = 5.720 BPM extra. Verder gaat de heffing voor het G-label met 1.000 euro omhoog, Totaal ploft er dus 6.700 euro extra in de schatkist. Stel je koopt over twee jaar zo'n auto in Duitsland en er zou geen marktwerking zijn dan betaal je voor de auto uit december 2007 zo'n 42k plus 13k bpm is 55k. Voor de auto van februari 2008 betaal je dan 42 k plus 17k bpm is 59 k. Vandaar mijn eerdere opmerking over de waardevastheid van de 2006 en 2007 exemplaren.

Link naar reactie

De wet Belastingplan 2008 is door de 1e Kamer. Dus maatregelen gaan door:

- Lager BPM tarief vanaf 1 februari

- Andere afschrijftabel BPM nu op maandbasis echter per saldo hetzelfde kortingspercentage 6 maanden later dan de jaartabel.

- Slurptax en milieu keurmerk gelden niet voor auto ouder dan 1 februari

- Hogere wegenbelasting

- Hogere bijtelling

De heilige (melk)koe wordt verder uitgemolken

:thumbup::blink:

Voor de liefhebbers van sportauto's (slurpers) zoals ikke dus vooral shoppen voor auto's die ouder zijn dan 1 februari 2008.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.