Ga naar inhoud

27-MC bakkie in de ZZZ


Excalibur

Aanbevolen berichten

Laatst las ik op internet dat niet alleen vrachtwagenchauffeurs, maar ook gewone auto's op tourtochten een 27-MC bakkie aan boord hebben. Het ging hier om tochten met 4x4 landrovers. Ze doen dit uit veiligheid om tijdens deze tochten elkaar te waarschuwen voor gevaarlijke situaties. Ook motorrijders hebben geloof ik een soortgelijk systeem om met elkaar in contact te blijven en elkaar niet kwijt te raken. Als ik dan op dit forum lees hoe men elkaar vooral tijdens de tochten in Duitsland nog wel eens kwijtraakt, is dit misschien iets om te overwegen om in te bouwen (niet duur en past in handschoenenkastje). De bijrijders kunnen dan met de andere voertuigen spreken en bijvoorbeeld afspreken waar de volgende stop is. Sinds de computer was volgens mij het"bakkie"helemaal verdwenen, maar het komt weer terug. Misschien is dit helemaal fout en off topic en heeft het een iets te hoog Dukes of Hazard gehalte, maar ik vroeg me toch af of sommigen van jullie zo'n apparaat in hun ZZZ hebben?

Link naar reactie
  • Reacties 30
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Beste Excalibur,

Ik denk dat het onderstaande aantal personen een 27MC bakkie in hun Z3 / Z4 hebben ingebouwd:

0

ik heb wel een carkit :schater:

Link naar reactie
Misschien is dit helemaal fout en off topic en heeft het een iets te hoog Dukes of Hazard gehalte, maar ik vroeg me toch af of sommigen van jullie zo'n apparaat in hun ZZZ hebben?
Hoezo fout, ik heb al 4 nummerborden met namen voor de voorruit, een senseo, t.v. en een matras achter de beide stoelen helaas past een 27 mc er niet meer bij Yippie Y Jee :schater:
Link naar reactie

tegenwoordig heb je hier ook kleine varianten van. Walkie talkies genaamd.

Soms tot 5km bereik en ruim voldoende tijdens een toerrit.

Deze worden dan ook regelmatig gebruikt.

Link naar reactie
Laatst las ik op internet dat niet alleen vrachtwagenchauffeurs, maar ook gewone auto's op tourtochten een 27-MC bakkie aan boord hebben. Het ging hier om tochten met 4x4 landrovers. Ze doen dit uit veiligheid om tijdens deze tochten elkaar te waarschuwen voor gevaarlijke situaties. Ook motorrijders hebben geloof ik een soortgelijk systeem om met elkaar in contact te blijven en elkaar niet kwijt te raken. Als ik dan op dit forum lees hoe men elkaar vooral tijdens de tochten in Duitsland nog wel eens kwijtraakt, is dit misschien iets om te overwegen om in te bouwen (niet duur en past in handschoenenkastje). De bijrijders kunnen dan met de andere voertuigen spreken en bijvoorbeeld afspreken waar de volgende stop is. Sinds de computer was volgens mij het"bakkie"helemaal verdwenen, maar het komt weer terug. Misschien is dit helemaal fout en off topic en heeft het een iets te hoog Dukes of Hazard gehalte, maar ik vroeg me toch af of sommigen van jullie zo'n apparaat in hun ZZZ hebben?

Jammer! Je intro was zo leuk. In een keer dat zorgvuldig opgebouwde imago naar z'n grootje door een post over een 27 MC Bakkie :m:

Breakie Break This was Excalibur :m:

Link naar reactie
tegenwoordig heb je hier ook kleine varianten van. Walkie talkies genaamd.

Soms tot 5km bereik en ruim voldoende tijdens een toerrit.

Deze worden dan ook regelmatig gebruikt.

Juist, zo´n Motorola Talkabout setje kost maar een paar tientjes.

Motorola-T5022.jpg

Vanaf 33 euro bij Digital Street.

Ik heb 2 setjes, werken echt super. Tourrit in Schotland echt heel veel gebruikt!

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Inderdaad, die WT's zijn de oplossing. Ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar voor een 'bakkie' heb je in België alvast een vergunning nodig, met de nodige restricties, jaarlijkse taksen,... Die WT's worden als speelgoed beschouwd en zijn dus niet vergunningsplichtig. Ik ben geen CB'er maar zendamateur (callsign OO0O) maar denk er niet aan zendapparatuur in mijn Z3 aan te brengen. Mensen die er anders over denken zouden zonder enige vorm van proces moeten opgeknoopt worden. :hypocritesmiley:

Link naar reactie
Ik ben geen CB'er maar zendamateur (callsign OO0O) maar denk er niet aan zendapparatuur in mijn Z3 aan te brengen. Mensen die er anders over denken zouden zonder enige vorm van proces moeten opgeknoopt worden. :hypocritesmiley:
Ik heb niet voor niets een groene Z3: ik overwoog om deze te monteren:

opstellingit8.jpg

Dat opknooptouw van jou kan ik goed gebruiken om de antenne af te spannen :schater::schater:

Link naar reactie

Vooruit, ook een serieuze reactie dan :hypocritesmiley: . Deze link is wat gedateerd, maar lijkt me redelijk verhelderend. Héél in het kort: ga voor PMR en niet voor LPD. Er is een digitale PMR op komst, maar daar weet ik verder niks vanaf.

En pas op met opgevoerde zenders in de auto. Volgens de handleiding van de Z3 is maximaal 10 Watt toegestaan en wordt aangeraden geen mobilofoons of andere mobiele zendinstallaties te gebruiken waarvan de antenne zich in het interieur bevindt of niet aan de buitenzijde van de auto is bevestigd. Ik ken in ieder geval één zendamateur waarbij de airco spontaan op maximaal sprong en alle lampjes in het display oplichtten toen die in de microfoon kneep en 100 Watt HF de lucht inslingerde :offtopic: (geen Z3 overigens).

Link naar reactie
tegenwoordig heb je hier ook kleine varianten van. Walkie talkies genaamd.

Helemaal geen gek idee van onze Excalibur. Ik gebruik zelf van die Motorola's op wintersport, omdat het via Oostenrijkse/Franse GSM netten SMSen/bellen kostentechnisch uit de klauwen liep. Daarbij kun je ze gewoon de hele dag "open" laten staan, waardoor je eerder een korte boodschap doorgeeft dan wanneer je met je GSM moet bellen.

Ze hebben idd een bereik van een aantal kilometer, zijn alleen waardeloos als er een berg tussen zit. Maar als ik de routes zie die bij "knallen in Duitsland" gereden worden, zal het met de bergen wel meevallen.

Link naar reactie
Inderdaad, die WT's zijn de oplossing. Ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar voor een 'bakkie' heb je in België alvast een vergunning nodig, met de nodige restricties, jaarlijkse taksen,... Die WT's worden als speelgoed beschouwd en zijn dus niet vergunningsplichtig. Ik ben geen CB'er maar zendamateur (callsign OO0O) maar denk er niet aan zendapparatuur in mijn Z3 aan te brengen. Mensen die er anders over denken zouden zonder enige vorm van proces moeten opgeknoopt worden. :thumbup:

Dacht dat dit onderwerp al lang gesloten was. Maar GELUKKIG wordt er weer gereageerd. Wat ontzettend leuk commentaar mad wim, vooral het einde. Ik heb in members gallery gekeken of je hier bij stond omdat ik nieuwsgierig ben naar hoe je z eruit ziet met zo'n naam. Plaats eens een foto. Maar één ding moet je me eens uitleggen over dat zenden op zo'n bakkie. Je vertelt dat je callsign 0000 is. Via Google heb ik begrepen dat dat dan je roepletters of cijfers zijn om je te identificeren. Hoe spreek je dat dan uit als je aan het zenden bent:

"Breakie break hier de 4 keer nul" of "Breakie break hier de dubbele dubbel nul??? :rolleyes:

Denk dat ik toch maar geen bakkie neem

Link naar reactie
"Breakie break hier de 4 keer nul" of "Breakie break hier de dubbele dubbel nul??? :rolleyes:

Volgens mij is het OO0O, met tweemaal een letter O, dan een 0 (nul), weer letter O.

dus "breakie breakie, hier oh - oh - nul - oh." (hier kan een plaatje van een teletubie....oh-oh...)

Denk dat ik toch maar geen bakkie neem

goed plan! dat opknopen schijnt ook niet alles te zijn....

Link naar reactie
Volgens mij is het OO0O, met tweemaal een letter O, dan een 0 (nul), weer letter O.

dus "breakie breakie, hier oh - oh - nul - oh." (hier kan een plaatje van een teletubie....oh-oh...)

goed plan! dat opknopen schijnt ook niet alles te zijn....

Oscar - Oscar - Zero - Oscar !!! :rolleyes:

:rolleyes:

Link naar reactie

De oplossing:

Sommige zijn nog niet bekend met het fenomeen "GSM a.k.a. mobiele telefoon".

A051202_ADA_NOKIA_6233_SK_05_N.JPG

Veel modellen zijn uitgerust met "voice dialing". Dan kan men bij de te bellen contactpersoon vooraf eerst een naam inspreken (bijv. Oscar Oscar Zero Oscar) en kan men vervolgens dmv een sneltoets en het uitspreken van deze tekst hem/haar eenvoudig bellen!!

De voordelen:

- Bijna wereldwijde dekking

- Compact

- Geen netspanning/12v nodig

- Heeft buiten de spraakmogelijkheden nog veel meer mogelijkheden

Link naar reactie
Je mist de essentie van het verhaal Martin, het gaat om een kosten besparende oplossing. Niet iedereen heeft een GSM van de zaak :rolleyes:

Als er iemand een GSM van de zaak heeft ben jij het wel!!! :schater:

Link naar reactie
Je mist de essentie van het verhaal Martin
En: je mag niet met je mobieltje in de hand rijden, dus dat moet handsfree :rolleyes: .

Die walkie talkie daarentegen mag je wel in de hand houden en gebruiken onder het rijden!

Mooi he, de Nederlandse wet :rolleyes:.

Link naar reactie
Je mag niets in je hand houden, behalve het stuur en indien nodig de versnellingspook. Boterhammen, blikjes drinken en andere zaken mogen officieel ook niet, maar worden gedoogd.

Verkeer en Waterstaat zegt...

Dat je de verkeersveiligheid niet in gevaar mag brengen ("Ome Koos"-regel) spreekt natuurlijk voor zich.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.