Ga naar inhoud

TomTom voeding op spanning van asbaklampje?

RvE

Aanbevolen berichten

Voor ik begin: de robknop bracht veel hits op "asbak" en "lampje", veel referenties naar mensen die elkaar "rijdende ASBAK" noemen, mensen die een schakelpook zonder verlichting hebben en onder de ASBAK naar pookverlichtingskabel zochten. Maar niks wat mijn vraag beantwoorde. Dus als vragen vrij staat, hier mijn verzoek aan de techneuten onder ons:

Bij de dealer heb ik een "opbergbakje" besteld dat in plaats van de asbak in middenconsole van mijn Z3 komt. Nu zit er in de asbakhouder een mooi lampje wat ik niet meer gebruik na installatie van het "opbergvakje".

Ik zoek nog een mooi punt om 12 volt vandaan te halen voor de voeding van mijn tomtom en dacht dat ik de spanning van dat asbaklampje kan gebruiken om zo'n "sigarettenaansteker-contrastekker" aan vast te maken zodat die ergens rechts onder de voetenruimte van de passagier uitkomt. Zodoende heb ik geen last meer van de tomtom voeding in de aansteker, wat nogal lastig is met schakelen.

De vraag is of dat electrisch gezien zou gaan? Het lampje en draden ernaartoe zien er niet uit alsof het "high power" spul is. De tomtom voeding heeft als input 12/24volt en als output 5volt/2Ampere. Zou het gaan smeulen :nono: , of maakt het allemaal niks uit :newblush: ?

Ik kijk uit naar jullie adviezen. Dank! Ruud ;)

Als iemand nog een asbak wil, laat maar even weten, voor de prijs van verzenden is ie van jou! EDIT: reserveerd voor Shayman!

Link naar reactie
  • Reacties 6
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Populaire dagen

Beste reacties in dit topic

Mag volgens mij niet zo'n probleem zijn, als de output 5 volt 2 ampere is dan is het opgenomen vermogen dus maximaal 10 watt.

Zet er in ieder geval voor de zekerheid wel een zekering tussen.

Succes

Thanks voor het snelle antwoord!

Van een Nokia carkit heb ik idd nog van die "zwevende" zekeringen. Hoeveel Ampere zou die moeten zijn? 2 Ampere? of is dat weer anders als je het terugrekend naar 12 volt?

Link naar reactie
Je kan hem beter aftakken van de sigarenaansteker, deze bekabeling kan een wat hogere stroom aan.

Met Roodkapje, de lamp voor de asbak zit volgens mij achter de dimmer voor de dashboard verlichting.

De "dikke"plus op de de sigaren aansteker is een vaste (ongedimde) spanning.

JCK

Link naar reactie
de lamp voor de asbak zit volgens mij achter de dimmer voor de dashboard verlichting.

Aha, dat is inderdaad ook goed om te weten. De spanning van de aansteker aftappen had ik ook al aan gedacht, maar dan moet de middenconsole uit elkaar.

Het gevaar dat ik de hele dashboardverlichting lam leg is natuurlijk een risico dat ik niet wil nemen.

Link naar reactie
Aha, dat is inderdaad ook goed om te weten. De spanning van de aansteker aftappen had ik ook al aan gedacht, maar dan moet de middenconsole uit elkaar.

Het gevaar dat ik de hele dashboardverlichting lam leg is natuurlijk een risico dat ik niet wil nemen.

In dat geval veel simpeler om 'm achter je radio af te tappen. Heb ik ook gedaan voor TomTom.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in