Ga naar inhoud

Winterbanden op 16" Z-star

z3dude

Aanbevolen berichten

Kogel is door de kerk. Er liggen 4 vers (WK 33 2009) ruikende Dunlop SP Wintersport 3D banden in de garage in maat 205/55/R16.

Hehe.... blij dat mijn 'QP op naaldhakken' er nog goed genoeg uitziet om je te overtuigen.... <_<

Link naar reactie
  • Reacties 49
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Goedemorgen allemaal,

Ik heb een Z3 2.8 1997 iets verlaagd, met voor 225/50/17 en achter 245/50/17 gewone banden maar wil er andere originele(?) velgen (Z star?) opgooien met winterbanden omdat we vaak in Duitsland zitten.

Ik overweeg rondom 225/50/16 (standaard) maar lees hier zelfs dat 205/55/16 gebruikt worden (niet standaard voor mijn Z3 2.8, al zit ik daar niet mee)

Nou ben ik niet zo in de banden maten, maar wat maakt het voor een verschil (zichtbaar en qua rijden) of ik een "55" of "50" of zelfs "60" maat neem?

Omdat ik zeer goede ervaringen heb met Michelin, lijkt me de Alpin een mooie band erop.

Link naar reactie
Ik overweeg rondom 225/50/16 (standaard) maar lees hier zelfs dat 205/55/16 gebruikt worden (niet standaard voor mijn Z3 2.8, al zit ik daar niet mee)

Nou ben ik niet zo in de banden maten, maar wat maakt het voor een verschil (zichtbaar en qua rijden) of ik een "55" of "50" of zelfs "60" maat neem?

De 55, 50 of 60 staat voor de verhouding van de bandhoogte/bandbreedte in % en hangt dus altijd samen met de breedte van je band. Als je alleen het middelste cijfer zou verhogen krijg je een veel groter wiel en klopt er van je snelheidsmeter, odometer en differentieelverhoudingen niet veel meer. Je zult waarschijnlijk ook merken dat je langzamer optrekt en een hogere topsnelheid hebt. Wel verstandig om altijd de totale wielmaat - ongeveer - hetzelfde te houden dus....

Link naar reactie
Uit de berichten lees ik hier dat 205/55/16 rondom wel erg gangbaar is, die ga ik nu incl. velgen zoeken.

Lijkt me dat dat de originaliteit van de Z3 niet aantasten?

Zolang je je oorspronkelijke velgen houdt voor zomerband is er niks aan de hand natuurlijk. Als je zomer en winter op van die 'naaldhakken' rondrijdt denk ik dat je de eigenschappen van je auto tekort doet.... En sowieso denk ik dat je niet moet proberen om 'm te verkopen als 'ie op 205's staat.... :thumbup:

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Inmiddels de gelukkige eigenaar van 4 als nieuwe 1 1/2 jaar (productie datum) jonge winterbanden Michelin Alpin nog-wat 205 x 55 x 16 met minimaal 7 mm profiel.

Ze kwamen helaas van een Mercedes dus voor de banden een promotie :offtopic:

Door de mats prijs kón ik deze niet laten lopen.

En werkelijk vrijwel gloednieuwe Z-star velgen gekocht via Markplaats.

Op het plaatje zagen ze er redelijk uit, maar in de praktijk bleek dat ze meer binnen onder de doek hadden gestaan als meters met de BMW hadden afgelegd!

Iedereen bedankt voor de adviezen!

Link naar reactie

Ik heb inmiddels ook de winter 'naadhakjes' met 205-55 R16 eronder zitten, maar ondanks dat dit rubber zachter is heb je met die smalle bandjes toch wel heeeel veel minder grip tov een breedset als het droog is - merkte ik gister tot mijn blijde verrassing :kisstogether: .

Link naar reactie
Ik heb een nieuwe term geïntroduceerd :D NAALDHAKJES :wave:

Grappig zeg.

Ben overigens nog steeds op zoek naar spoorverbreders.... het scheelt momenteel 40 mm per kant met de zomerbandjes....

Precies! En onder de dikke kont van een QP staan die naaldhakken helemaal niet raar..... :thumbup:

Link naar reactie

Super ervaring met Michelin Primacy Alpin op 205/55/r16

Sowieso rijdt de Z3 in de sneeuw fantastisch!

Wat een super fijne traction control zit er op, en wat laat ie zich lekker bespelen zónder.

Gisteren bij een Pannenkoek restaurant met ruime parkeerplaats geweest, bleek een 3 serie vast te hebben gezeten (moest er door personeel uitgeduwd worden :unsure: )

Onze ZZZ steelde de show met een aantal prachtige pirouettes.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in