Ga naar inhoud

Winterbanden op 16" Z-star

z3dude

Aanbevolen berichten

Op mijn vriendin haar Z3 staan normaal gezien 18" velgen. Maar deze winter wil ze winterbandjes steken op de originele 16" Z-star BMW velgen die wij hier nog in de garage hebben liggen. Welke bandenmaat (winterband) moet eigenlijk op deze velgen; 225/50/16 of 205/55/16? Passen 205/55 banden op deze velgen of is dit de smal voor deze velg?? Dank voor de hulp...

Dank,

Link naar reactie
  • Reacties 49
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

• 1 jaar later...

Ik heb geen Z-star velgen maar ze zijn wel 16 inch. Nu wil ik hier winterbanden op gaan leggen en nu is voor mij nog de vraag:

205 of 225 breedte? 225 ziet er beter uit maar 205 is veiliger denk ik in verband met de verhoogde druk op de smallere band (drukt harder door de sneeuw/regen heen).

Dus " show us you wintertires...." Wie heeft welke maat?

Groeten, Rogier :newblush:

Link naar reactie
Ik heb geen Z-star velgen maar ze zijn wel 16 inch.

Deze velgen Rogier?

IMG_0222.jpg

Daar hoort 225/50-16 op, zitten er bij mij ook op, als winterset voor de 1.

225/50-16 is wel een "exotische" maat, dus zal duurder zijn dan de zeer gangbare 205/55-16.

Link naar reactie
Deze velgen Rogier?

IMG_0222.jpg

wow! Goed gedaan Ruud....ah ik weet het al...m'n handtekening ;)

maar eh, hoe rijden de 225-ers? Als er een significant verschil is tussen 205 en 225 qua grip dan ga ik liever voor veiligheid...

Aan de andere kant....een QP op 205-ers naaldhakjes is ook vreemd...

Wie heeft er ervaring met 225 en 205 winterbanden?

Groeten, Rogier :newblush:

Link naar reactie
wow! Goed gedaan Ruud....ah ik weet het al...m'n handtekening ;)

Duh :newblush:

maar eh, hoe rijden de 225-ers? Als er een significant verschil is tussen 205 en 225 qua grip dan ga ik liever voor veiligheid...

Weet ik niet, voor de coupe althans. (heb wel dezelfde velgen nog een keer, de ex-wielen van Per's coupe, maar die heb ik nog niet op de Z3 gehad).

Op de 1 rijd ik normaal met runflats in 205/50-17 voor en 225/45-17 achter (Pirelli's Eufori@) . De 16" 225/50-16's rondom op de 1 rijden wolliger, daar zitten Bridgestone's op (non run-flat).

Verder heb ik wel op mijn oude Passats en op Simone's daily (Seat Altea XL) met 205/55-16s winterbanden gereden. Dat rijdt ook goed, maar je merkt wel dat je ten opzichte van het zomerrubber (in beide gevallen 225/45-17 rondom) minder grip hebt bij uitaccelereren van bochten.

Ik gok dat voor jou 225/50-16 winterbanden vast hetzelfde rijdt als de banden die op je foto van je signature staan.

Link naar reactie
Ik gok dat voor jou 225/50-16 winterbanden vast hetzelfde rijdt als de banden die op je foto van je signature staan.

klopt alweer. Op de foto staan mijn oude zomerbanden (225 breed) die ik ga vervangen door winterbanden. Resultaat: ik heb 4 Michelin Pilot Sport (dacht ik) banden te koop.

Voor mijn begrip: hoe is de grip in de winter met goede winterbanden ten opzichte van de grip in de zomer met de zomerband? Duidelijk veel meer driftgevoelig of relatief opmerkelijk veel grip gezien de winterse omstandigheden?

Hopelijk is de vraag een beetje duidelijk :rolleyes:

Link naar reactie
Gast Z3-Widebody
Voor mijn begrip: hoe is de grip in de winter met goede winterbanden ten opzichte van de grip in de zomer met de zomerband? Duidelijk veel meer driftgevoelig of relatief opmerkelijk veel grip gezien de winterse omstandigheden?

Ik heb voor 225 en achter 255..ContiWinterContact TS 790 V

IMG_2189.jpg

als het vochtig weer is dan is de achterkant wat losser, in de winter..

dan op zomerbanden in de zomer.

Maar met veel sneeuw heb ik load's en load's of grip.

Gewoon easy on the throttle..

Link naar reactie
Wie heeft er ervaring met 225 en 205 winterbanden?

Ik heb gisteren de 205 winterset er weer onder gezet. Het is even wennen, maar rijdt prima. Merk wel het verschil met de 225 zomerset als je echt hard een bocht in knalt, maar verder geen klachten. Je mag volgende week wel even proefrijden.... :rolleyes:

Link naar reactie
Gast Z3-Widebody
Ik heb gisteren de 205 winterset er weer onder gezet. Het is even wennen, maar rijdt prima. Merk wel het verschil met de 225 zomerset als je echt hard een bocht in knalt, maar verder geen klachten. Je mag volgende week wel even proefrijden.... :rolleyes:

Ziet het er nou niet ongelooflijk lullig uit, als je er achter staat?

Link naar reactie
Ziet het er nou niet ongelooflijk lullig uit, als je er achter staat?

:rolleyes: Een beetje. Ik noem het zelf meer een retro-look..... :schater: Het ziet er niet slecht uit, maar een goedgevulde wielkast is het ook weer niet. De QP doet een beetje meer denken aan een MGbgt zo... MGB-GT-rear.jpg

Maar aangezien ik een setje winterbanden per jaar oprijd vind ik 205 wel prijzig genoeg... in de zomer alles weer naar 225, dan rijd ik daar ook een setje van op, en zo blijf ik vrolijk aan de gang. Bovendien is mijn ervaring dat winterbanden die te breed zijn niet zo veel zin hebben, dus dan maar iets minder mooi....

Link naar reactie
Gast Z3-Widebody
<_< Een beetje. Ik noem het zelf meer een retro-look..... :schater: Het ziet er niet slecht uit, maar een goedgevulde wielkast is het ook weer niet. De QP doet een beetje meer denken aan een MGbgt zo... MGB-GT-rear.jpg

Maar aangezien ik een setje winterbanden per jaar oprijd vind ik 205 wel prijzig genoeg... in de zomer alles weer naar 225, dan rijd ik daar ook een setje van op, en zo blijf ik vrolijk aan de gang. Bovendien is mijn ervaring dat winterbanden die te breed zijn niet zo veel zin hebben, dus dan maar iets minder mooi....

Even voor mij, (ik ben namelijk afentoe traag van begrip) maar zeg je hierboven nou echt dat je zeg maar twee setjes banden

(1 zomer & 1 winter) per jaar op rijdt?

PLaats eens een foto dan, van je retro look.. ben wel benieuwd..

Link naar reactie
  • Administrator
Even voor mij, (ik ben namelijk afentoe traag van begrip) maar zeg je hierboven nou echt dat je zeg maar twee setjes banden

Elk weekend naar de Nürburgring w.s. <_<

Ik heb mijn winterbanden (Dunlop) er al sinds 2004 onderliggen en nog steeds 4-5mm profiel erop. Meestal rijd ik van november t/m april op winter. Heb nu als zomer rondom Uniroyal Rainsports en om heel eerlijk te zijn bevallen mij die zo goed, dat ik geen moment meer twijfel om iets anders eronder te leggen. Gemiddeld doe ik 4 jaar met de voorbanden en 2 jaar met de achterbanden ('s winters op winter uiteraard).

Deze week gaan de Dunlops er weer onder.

Link naar reactie

Hoi Allemaal,

Bedankt voor de info...food for thought.

@ BMW-Z-CSi: Bedankt voor de tip, neem ik mee

@ OmeLo: Volgende week ben je toch bij mij voor het vervangen van je kabelboom, dan kan ik gelijk even kijken hoe het eruit ziet, handig!

@ Z3-Widebody: 255 als winterband <_< Jij bent zeker zo'n professionele Japanse drifter in het weekend :angry: !

Ik ga weer verder met nadenken wat ik nu moet gaan aanschaffen aan breedte.....

Link naar reactie
  • Administrator

Vergeten te melden:

Winter: Dunlop SP Winter 205/55/16 V/A op Z-Star velgen

Zomer: Uniroyal Rainsports 225/45/17 V, 245/55/17 A

Gooi overigens geen mix met de Rainsports voor of achter, want dat rijdt wél beroerd, zoals ik destijds heb ondervonden (achter Rainsports, voor Michellin Pilot Sport). 1 jaar op Conti's rondom gereden, maar dat was het niet. Vervolgens deze zomer ook voor Rainsports eronder en het rijdt super, zeker in natte omstandigheden. Had nog een goede set achter liggen en heb nieuwe voor gekocht à € 100,00 p/st (type I). Zeker qua prijs/kwaliteit is het een superband IMHO... Michellin's doet het ook goed, maar t.o.v. de Rainsports kan ik het enorme prijsverschil niet merken tijdens het rijden, ja in de regen blaas je iedereen voorbij <_<

Voordeel van de Dunlops is ook dat ik elk jaar voor naar achter gooi en andersom. De Rainsports laat ik volgend jaar links/rechts wisselen. Zo slijten ze ook nog eens minder snel :angry:

Gr. Rob

Link naar reactie

PLaats eens een foto dan, van je retro look.. ben wel benieuwd..

Elk weekend naar de Nürburgring w.s. :angry:

Hehe... was 't maar waar. Ik rijd 60000km per jaar, en de ZZZ is mijn daily drive. Dus dat is in ieder geval achter een setje winter en een setje zomerbanden, voor blijven zie iets langer goed... Maar ik heb wel de meeste funkilometers zo... :lol2:

vwb foto's: ik ben om het zo te zeggen fotografisch gehandicapt. Als mijn vriendinnetje weer eens zin heeft om foto's te maken lukt 't misschien wel, ik maak alleen foto's met de dop op de lens... <_< Maar ik zal weer eens een poging wagen...

Link naar reactie
Aah ok.. de achterbanden, dan snap ik het wel. :rolleyes:

Veel dwars gaan zeker en snel op trekken?

Ehm.... eigenlijk rijd ik meestal erg netjes :rolleyes: . Maar 30000km op je achterbanden is geloof ik toch wel 't maximum...

Link naar reactie
Dan heb je zeker ook zacht rubber?

Da's wel een heel persoonlijke vraag.... :newblush:

Bridgestone Potenza als zomerband, Toyo Snowprox als winterband (maar dat wordt volgende keer iets beters).

Ik geloof dat 30.000km met je achterbanden best netjes is, toch? Bij mijn vorige auto (Seat Leon II 2.0 TDI 170pk) gingen de voorbanden ook ongeveer zoiets mee, en ik heb wel gelezen dat sommige forummembers er bij 20k al doorheen zijn...

Link naar reactie
Ik heb mijn winterbanden (Dunlop) er al sinds 2004 onderliggen en nog steeds 4-5mm profiel erop. Meestal rijd ik van november t/m april op winter. Deze week gaan de Dunlops er weer onder.

Kogel is door de kerk. Er liggen 4 vers (WK 33 2009) ruikende Dunlop SP Wintersport 3D banden in de garage in maat 205/55/R16.

Komende week even op de velgen laten plaatsen en dan zijn we weer gereed voor de winter.

Bedankt voor de tips iedereen!

Groeten, Rogier <_<

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in