Ga naar inhoud

DSC grijpt (te) snel in


z3bo

Aanbevolen berichten

Ik heb onlangs andere velgen/banden gemonteerd. Voor 18 225/40 en achter 18 255/35 (+20mm spoorverbreding). Volgens mij is het verschil in rolomtrek marginaal, maar sinds ik deze combinatie heb, grijpt DSC al snel in als ik een bocht een beetje vlot neem. Daarvoor had ik 16 225/50 voor en achter (ook 20mm spoorverbreding) maar nooit last.

Ruud heeft mijn schokdempers en veren gecontroleerd en daar ligt het niet aan.

Mijn theorie (als leek) is dat door de toename van de spoorbreedte achter het verschil in omwentelingen in een bocht tussen links en rechts groter is dan het was, daarbij komt een klein verschil in rolomtrek tussen voor en achter en een beetje uitbreekneiging bij een snelle bocht. Volgens mij allemaal signalen die de DSC in werking zetten. Overigens merk ik ook dat de wagen meer uitbreekneiging heeft met deze bandencombinatie.

Ik ben benieuwd of er forumleden zijn die dezelfde ervaring hebben en of iemand weet of en hoe je DSC minder gevoelig zou kunnen afstellen.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groet,

Bo

Link naar reactie
  • Reacties 14
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Je redenering kan ik wel volgen, maar je verdere bemerkingen niet.

Zelf ben ik overgegaan van 17" (225V/245A) naar 18" (225v/255A).

Rijgedrag is nog beter dan tevoren, bemerk geen uitbreekneigingen en heb nochtans afgelopen juni op Francorchamps gereden in de regen...

Mss zijn het de banden zelf ?

Link naar reactie

Aan de wielomtrek kan het niet liggen IMHO, heb je wel eens naar de banden gekeken, misschien hebben die weinig/minder grip :D Wat is de produktiedatum van de banden, er worden vaak oudere banden die al langer liggen als nieuw verkocht en rubber wordt nu eenmaal naar gelang de ouderdom harder en heeft dus minder grip. Verder is ieder bandenmerk weer verschillend.

Je zou net door de plattere/stuggere banden die ook nog breder zijn meer grip moeten hebben dus minder DSC. :mellow:

Link naar reactie
Aan de wielomtrek kan het niet liggen IMHO, heb je wel eens naar de banden gekeken, misschien hebben die weinig/minder grip <_< Wat is de produktiedatum van de banden, er worden vaak oudere banden die al langer liggen als nieuw verkocht en rubber wordt nu eenmaal naar gelang de ouderdom harder en heeft dus minder grip. Verder is ieder bandenmerk weer verschillend.

Je zou net door de plattere/stuggere banden die ook nog breder zijn meer grip moeten hebben dus minder DSC. :m:

Bedankt voor je reactie!

De banden zijn echt nieuw. Mijn vermoeden blijft dat de spoorbreedte de boosdoener is en ga binnenkort de verbreders er tussenuit halen om het verschil te merken. Misschien is het juist de toegenomen grip van de banden (dunlop sportmax 9000) in combinatie met de toegenomen spoorbreedte, waardoor het aantal omwentelingen in een bocht tussen het linker en rechter wiel groter is, die het veroorzaken.

Mijn z-tje heeft geen 25% differentieel, heeft dat eigenlijk nog invloed? Ik weet niet wat het verschil is tussen de standaard en de 25% differentieel. Kan iemand mij dat uitleggen? Ik kan er op het forum niets over vinden.

Link naar reactie

Het verschil tussen de diff's kan je van buitenaf niet zien.

Kort omschreven komt het er op neer dat wanneer je GEEN sperdiff zou hebben en volgas uit stilstand zou acceleren al het vermogen naar één achterwiel gaat. Je hebt dan dus veel wielspin, vertrekt niet helemaal recht etc. etc.

Een sperdifferentieel (25%) kan dit verschijnsel met 25% blokkeren en toch vermogen aan het andere wiel geven ...

Dit is even een jip-en-janneke uitleg,HIER meer info

Link naar reactie
Het verschil tussen de diff's kan je van buitenaf niet zien.

Kort omschreven komt het er op neer dat wanneer je GEEN sperdiff zou hebben en volgas uit stilstand zou acceleren al het vermogen naar één achterwiel gaat. Je hebt dan dus veel wielspin, vertrekt niet helemaal recht etc. etc.

Een sperdifferentieel (25%) kan dit verschijnsel met 25% blokkeren en toch vermogen aan het andere wiel geven ...

Dit is even een jip-en-janneke uitleg,HIER meer info

Dank voor je toelichting!

Groet,

Bo

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Probleem is opgelost. DSC schakelde in door onderstuur. Dit werd veroorzaakt door een relatief grote spoorbreedte achter (brede velg + spoorverbreders). De grip achter werd te groot met onderstuur tot gevolg. Inmiddels zijn er voor ook spoorverbreders geplaatst (op advies van Ruud) en is e.e.a. weer in balans.

Tegelijkertijd heeft Ruud originele M-veren en schokdempers geplaatst op mijn 2.2. Dat is echt een aanrader voor ieder die een betere wegligging wil, maar niet wil verlagen.

Ik wist niet dat je zo snel een bocht door kon zonder over te hellen!

Link naar reactie
Dat is echt een aanrader voor ieder die een betere wegligging wil, maar niet wil verlagen.

Maar M-veren zijn toch lager dan originele; ik dacht 20mm dus je hebt wel iets verlaging maar niet zoveel dat je steeds de grond raakt [ik spreek uit ervaring, extreme verlaging doe ik nooit weer] ;ik vind M-veren ideaal.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.