Ga naar inhoud

Capaciteit benzinetank

mohikaan

Aanbevolen berichten

Iedereen weet dat de benzinetankmeter in het lage gebied zo onbetrouwbaar is als de gemiddelde haagse politicus.

Hoeveer kan je gaan?. Ik tank wel eens 43 liter. Ben ik een angsthaas of neem ik teveel risico?

Link naar reactie
  • Reacties 26
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Idd, is geen peil op te trekken.

Frapante is ook dat de ene keer leeg 39 liter is, en de andere keer 43 ofzo.

Als reserve gaat branden ga ik gewoon meteen tanken, geen zin om leeg te staan.

Link naar reactie
Iedereen weet dat de benzinetankmeter in het lage gebied zo onbetrouwbaar is als de gemiddelde haagse politicus.

Hoeveer kan je gaan?. Ik tank wel eens 43 liter. Ben ik een angsthaas of neem ik teveel risico?

Laatst 48,5 liter getankt. :rolleyes: Maar meestal gaat er 45 liter in. Kan meestal aan de km-stand wel nagaan of ie echt bijna leeg is

Link naar reactie

Ik begrijp nooit waarom men wacht tot het oranje lampje brand, zou wel de nederlandse zuinigeid zijn. Ik wacht het nooit af ik heb totaal geen vertrouwen in de brandstof meter en gooi hem bij een kwart vol. Sta overigens iedere dag bij het tankstation met mijn dagelijkse auto en ben het dus gewent :rolleyes:

Link naar reactie

ik geef mijn zzz drinken als er (ongeveer) 400KM op de dagteller staat

ik vertrouw dat metertje ook voor geen meter

Link naar reactie

Met de Z tank ik meestal wel in een vrij vroeg stadium omdat ik er alleen voor de fun in rij. Alle tijd dus, maar met de 325 altijd haast en geen tijd nemen om te tanken. Gaat dus regelmatig 60,5 of 61 liter in de 60 liter tank. :rolleyes: Hier geeft de boordcomputer aan hoeveel kilometer je nog kunt rijden en die werkt net zo precies als een Zwitserse klok. Dexe week kon ik nog 9 km rijden en daar vertrouw ik volledig op. De meter van de Z vertrouw ik echter voor geen meter.

@Roger

Ik begrijp nooit waarom men wacht tot het oranje lampje brand, zou wel de nederlandse zuinigeid zijn

:schater::schater: Je lijkt nu wel de mevrouw die pasgeleden op de TV zei dat ze altijd voor E25 tankt omdat dat goedkoper is

Link naar reactie
er zou 50 liter in moeten kunnen, dat is inclusief 7 liter 'reservetank'.. maar ik tank ook gewoon bij de 400km en gooi er dan meestal zo'n 41 liter in...

Waar zit in jouw auto de reservetank dan???

Link naar reactie

BMW Z3 instructie boekje heeft het over 51 liter, waarvan 8 liter "reserve".

"reserve" betekent in dit geval dat je nog 8 liter hebt als het lampje gaat branden.

Link naar reactie
In het lage gebied alleen? Die meter in de Z kun je net zo goed gelijk eruit slopen!

Na 100 km staat de meter nog op vol, na 200 is het 3/4, na 300 toch nog zeker 1/3-zowat 1/2 en na 400 begint dat lampje te branden. Is dat een beetje op te lossen want dat slaat nergens op.

Link naar reactie

:schater::schater:

Frank vind het altijd onzin om direct te gaan tanken als het lampje brand... vind mij een zeikerd dat ik dan ga "piepen" dat we toch echt snel een pomp moeten zoeken.

Nou, ik "piep" van nu af aan dus weer vrolijk verder :rant:.

Vertrouwde die meter namelijk ook voor geen meter...

Link naar reactie

:schater::schater:

Toch weer een Nederlander met een trekhaak op zijn Z. :thumbup::schater:

Ik vertrouw op mijn boordcomputer. Als deze aangeeft dat ik nog 20 km kan rijden, ga ik wel effe tanken.

Verder rij ik gewoon op het reservelampje.

Normaal kan ik wel iets meer dan 400 km bollen bij "normaal" gebruik.

Wie niet waagt..... blijft maagd... :rolleyes:

Benzinestations genoeg op mijn dagelijkse rit.

Link naar reactie

Wat ik in NL altijd zie is dat de prijzen vrij gelijk zijn tussen de verschillende pompen. Hier is dat helemaal niet zo, en je ziet regelmatig verschillen van 15 tot 20 Euro cent per liter verschil, ondanks dat de pompen soms een paar honderd meter van elkaar staan!

Ik tank voornamelijk Shell, en dat is niet altijd even makkelijk te vinden (voor een niet belachelijke prijs dan), dus als ik er een tegenkom pak ik hem.

Bij de X5 kan het verschile per tank zo'n 18 euro verschillen waar je tankt ...

Link naar reactie

heb m laatst zo leeg gereden dat er zelfs geen getallen opkwamen, maar gewoon 3 streepjes. Ik dacht van lap nu ga ik het sebiet zitten hebben.. gaan tanken en er ging 48l in, dus zat nog een 3 liter in de tank

Naar het einde toe zakt het aantal te rijden kilometers op de boordcomputer enorm snel maar als deze nog maar een paar km aangeeft, kan je weer veel verder rijden dan dat dat spel aangeeft, is wel een sterk staaltje german engineering ja :rolleyes:

Link naar reactie
heb m laatst zo leeg gereden dat er zelfs geen getallen opkwamen, maar gewoon 3 streepjes. Ik dacht van lap nu ga ik het sebiet zitten hebben.. gaan tanken en er ging 48l in, dus zat nog een 3 liter in de tank

Naar het einde toe zakt het aantal te rijden kilometers op de boordcomputer enorm snel maar als deze nog maar een paar km aangeeft, kan je weer veel verder rijden dan dat dat spel aangeeft, is wel een sterk staaltje german engineering ja :rolleyes:

Wat is dat? :schater::schater:

Link naar reactie
Ik vertrouw op mijn boordcomputer. Als deze aangeeft dat ik nog 20 km kan rijden, ga ik wel effe tanken.
Die boordcomputer is net zo gestoord als de benzinemeter zelf. Ik heb mijn Z3 nog niet zo lang, maar al de eerste keer (toen ik er mee naar de RDW reed voor de keuring) heb ik gezien dat zowel de benzinemeter als de boordcomputer erg optimistisch waren toen de tank bijna leeg was. Ik stond dan ook met een praktisch lege tank bij de RDW op de brug :rolleyes:

Erg storend in ieder geval en BMW onwaardig.

We moesten toch maar eens gaan onderzoeken of we hier niet iets aan kunnen doen....

Link naar reactie

Boordcomputer klinkt heel intelligent, maar heb zef het idee dat het als volgt werkt :

Hoogte bezineniveau wordt digitaal gemeten (signaal ook naar brandstofmeter).

Gegevens toetenteller wordt afgezet tegen snelheidsmeter (is keuze van de versnelling) hieruit wordt het brandstof verbruik berekend.

Als je dus over-, of terugschakelt naar een andere versnelling verandert de afstand die je nog kan rijden.

Als ik bovenstaande posting lees, denk ik dat de computer 0 km aangeeft als er nog 2 a 2,5 liter in de tank is.

Hier natuurlijk nooit onder gaan, om luchtbellen etc te voorkomen.

Tank zelf meestal tussen 35-40liter. Niet eerder, omdat ik een hekel heb aan tanken!

Link naar reactie

Theoretisch gezien zou "een kleinere hoeveelheid" tanken goedkoper zijn.

Wanneer je 30 liter minder meeneemt, scheelt dit ook (laten we zeggen) 28kg gewicht. Wat een positief gevolg op het verbruik zal hebben.*

Daarbij komt ook nog dat je het geld (ca. 45 euro) dat je hierbij niet investeert een langere periode in meer lucratievere fondsen achter kunt houden.

Natuurlijk is het ook mogelijk om geen snoep/chips meer te eten. Dit scheelt op de lange termijn ook 28kg en bespaar je dus benzine én huishoudgeld.

* in de rij bij de pomp staan, accelereren, tegenwind etc. etc. zijn verwaarloosbaar :schater:

bedtijd...

Link naar reactie
Theoretisch gezien zou "een kleinere hoeveelheid" tanken goedkoper zijn.

Eindelijk eens iemand die niet zomaar wat staat te roepen, maar het ook wetenschappelijk onderbouwt.

We zouden eigenlijk veel meer van dit soort afgestudeerden moeten hebben op het forum :rolleyes:

Link naar reactie
Deze avond dus gevuld, 48.1 liter erbij.

Dus nog een kleine 3 liter over.

Boordcomputer sprak van 34 km nog te rijden.

Klopt dus redelijk goed volgens mij. :rolleyes:

Deze ervaring heb ik ook, de boordcomputer klopt vrij precies. Als ik nog een actieradius van "80km" op de boordcomputer heb, kan ik 42-43 liter tanken. Uitgegaan van 1 op 10 (wat wel het doorsnee verbruik van de Z3 is) klopt dat dus wel.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in