Ga naar inhoud

How to...


ZZZ-Woudsend

Aanbevolen berichten

  • Reacties 13
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Mocht je het Duits machtig zijn, kan dit je mss helpen.

anleitungausbauairbageigd1.jpg

Zeer Belangrijk : koppel eerst een half uurtje vooraf je batterij af.

Dan achteraan het stuurwiel schroeven losmaken en airbag vooraan er voorzichtig uit tillen.

De kabeltjes losmaken (ik markeerde ze met een kleurenstift, zodat je weet wat waar terug hoort).

Airbag "rustig" neerleggen en dat kan je het stuur eraf schroeven. Let er wel op dat je wielen mooi rechtstaan, anders staat je nieuwe stuur scheef.

Succes

Link naar reactie

Minder werk als het console vervangen, en niet meer complex. Dit is vast vaker geschreven, maar goed:

- Accu loskoppelen. Je kunt gerust verder met de volgende stappen, half uur wachten is echt niet nodig.

- Nu maak je boven en onder de sierkappen los, zit met 1 schroef vast aan de onderzijde, als ik het nog goed herinner.

- Nu komt een lastig IMO, je moet het stuur 90 graden draaien, en aan de achterzijde de torxschroef losdraaien. Stuur 180 graden draaien en de andere zijde losdraaien. Ik draai ze los aan de onderzijde van het stuur, boven zit het console in de weg.

- Nu komt de airbag los en kun je de stekkertjes uittrekken.

- Je weet dat die niet kan ontploffen, maar toch zet ik mij altijd schrap als ik deze stap neem. :schater:

- Nu de grote centrale moer losdraaien. Maak van te voren een streepje of iets dergelijks, zodat je weet in welk tandje die terug moet.

- Maak de stekkertjes van de sleepring aan de onderzijde van het stuur (waar je dat kapje vanaf hebt gedraaid in stap 2) los, en je kunt het stuur verwijderen.

- Trek niet de gehele sleepring uit elkaar!!!! Weet niet meer precies hoe dit zat, maar met een beetje logisch nadenken kom je hier wel uit.

Link naar reactie
Minder werk als het console vervangen, en niet meer complex. Dit is vast vaker geschreven, maar goed:

- Accu loskoppelen. Je kunt gerust verder met de volgende stappen, half uur wachten is echt niet nodig.

- Nu maak je boven en onder de sierkappen los, zit met 1 schroef vast aan de onderzijde, als ik het nog goed herinner.

- Nu komt een lastig IMO, je moet het stuur 90 graden draaien, en aan de achterzijde de torxschroef losdraaien. Stuur 180 graden draaien en de andere zijde losdraaien. Ik draai ze los aan de onderzijde van het stuur, boven zit het console in de weg.

- Nu komt de airbag los en kun je de stekkertjes uittrekken.

- Je weet dat die niet kan ontploffen, maar toch zet ik mij altijd schrap als ik deze stap neem. :schater:

- Nu de grote centrale moer losdraaien. Maak van te voren een streepje of iets dergelijks, zodat je weet in welk tandje die terug moet.

- Maak de stekkertjes van de sleepring aan de onderzijde van het stuur (waar je dat kapje vanaf hebt gedraaid in stap 2) los, en je kunt het stuur verwijderen.

- Trek niet de gehele sleepring uit elkaar!!!! Weet niet meer precies hoe dit zat, maar met een beetje logisch nadenken kom je hier wel uit.

Thanks! Ga het morgen dan maar gewoon proberen en hopen dat ik niet mn neus breek :rolleyes:

Heb zo juist het stuur even goed bekeken. Wat me opviel is dat deze aan de linkerzijde meer versleten is dan aan de rechterzijde. Het lijkt wel of het glimmende toplaagje (lak?) van het stuur is verdwenen. Is hier een remedie voor? Tis niet echt storend maar ja...

Link naar reactie
Thanks! Ga het morgen dan maar gewoon proberen en hopen dat ik niet mn neus breek :rolleyes:

Heb zo juist het stuur even goed bekeken. Wat me opviel is dat deze aan de linkerzijde meer versleten is dan aan de rechterzijde. Het lijkt wel of het glimmende toplaagje (lak?) van het stuur is verdwenen. Is hier een remedie voor? Tis niet echt storend maar ja...

Doe zoals ik, laat er een extra leerlaag overtrekken.

2 vliegen in 1 klap : stuuromtrek wordt dikker en lelijke plek is weg.

Link naar reactie
Doe zoals ik, laat er een extra leerlaag overtrekken.

2 vliegen in 1 klap : stuuromtrek wordt dikker en lelijke plek is weg.

Potverdrie, dat is een simpele en dus slimme oplossing. Heb ik voor niets in een van mijn vorige auto's een stuur vervangen omdat een klein stukje los leer mij irriteerde. Soms is het leven simpel. :rolleyes:

Link naar reactie
- Nu komt een lastig IMO, je moet het stuur 90 graden draaien, en aan de achterzijde de torxschroef losdraaien. Stuur 180 graden draaien en de andere zijde losdraaien. Ik draai ze los aan de onderzijde van het stuur, boven zit het console in de weg.

als je van die imbus (L vormige) stijl torxen gebruikt, hoef je het stuur volgens mij niet te draaien (dacht ik, ik heb het eens gedaan) :rant:

Link naar reactie

Eindelijk. Stuur is binnen. :m:

Heb het oude stuur er bijna af. Airbag is losgekoppeld zonder dat ik mn neus heb gebroken. Moet nu nog de centrale bout er af draaien. Deze zit - verbaasd met uiteraard niets - muurvast :mellow: Ik krijg em dus niet los. Ik durf ook niet echt door te draaien. Ben bang dat ik iets forceer. Is dit normaal of is er een speciaal foefje wat ik over het hoofd zie? Wat is de truc? Met twee man wellicht? Een iemand houd het stuur vast en de ander draait? :D

Link naar reactie
Eindelijk. Stuur is binnen. :m:

Heb het oude stuur er bijna af. Airbag is losgekoppeld zonder dat ik mn neus heb gebroken. Moet nu nog de centrale bout er af draaien. Deze zit - verbaasd met uiteraard niets - muurvast :mellow: Ik krijg em dus niet los. Ik durf ook niet echt door te draaien. Ben bang dat ik iets forceer. Is dit normaal of is er een speciaal foefje wat ik over het hoofd zie? Wat is de truc? Met twee man wellicht? Een iemand houd het stuur vast en de ander draait? :D

Gewoon op stuurslot zetten en losdraaien ( linksom dus tegen de klok in )

Link naar reactie
Gewoon op stuurslot zetten en losdraaien ( linksom dus tegen de klok in )

Aha :D Wat is de oplossing toch soms eenvoudig. Gewoon op het stuurslot :mellow: Ik had de sleutel nog in het contact......

Ik hoop alleen dat ik nu niets heb geforceerd door het stuur te ver door te draaien bij mijn eerdere pogingen. Is die kans aanwezig en zo ja hoe kan ik dit controleren? Stuurstang is toch een vrij essentieel onderdeel...

Link naar reactie

Ja hoor! Hij zit er in. Wow! Ben erg tevreden met de nieuwe look. Maakt het weer totaal anders. Ben nooit echt een voorstander van het plaatsen van :mellow: spulletjes in een niet :m: auto maar voor dit stuur is er eerlijk gezegd geen beter alternatief voor handen. De binnenkant is nu wel voorlopig helemaal af! Heel...heel misschien dat ik de rode afdekplaatjes op het stuur alsnog verwissel voor de zwarte. Twijfel twijfel :D

dsc0026ss9.jpg

O ja...en zwarte vloermatten...

Link naar reactie
Het is ook geen echt M stuur, die hebben namelijk rood/blauwe stiksels. Het is een standaard accessoire, dus waarom zou het niet passen? Staat super, ik zou er niks meer aan veranderen, ook niet de rode pads, staan goed. :D

Ik wist dat het geen "echt" :mellow: stuur is door idd de ontbrekende gekleurde stiksels. Het is wel een origineel BMW stuur / accessoire. Er staat wel een :m: embleem op. (Waarom eigenlijk?? Het is namelijk ook niet zonder :m: te krijgen) Die letter had er van mij niet op gehoeven.

Enniewees...het staat super! Ik ben er heel blij mee. :m:

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.