Ga naar inhoud

Z3 2.8 / Z4 2.5

Bob01

Aanbevolen berichten

• Reacties 8
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Forumleden,

Ik meen dat het al ergens op het forum ter sprake is gebracht maar kan het niet vinden.

Qua PK's maakt het niet veel uit. Betreft het hier dezelfde motoren?

Zijn er verder verschillen in bv overbrengingsverhoudingen / Nm?

Groet

bob

Probeer eens:

Z3 Roadster 2.8

en

Z4 Roadster 2.5

Ik neem tenminste aan dat je het voor de Roadster wil weten, de Z4 Coupe is namelijk alleen met 3 liter leverbaar.

Link naar reactie

de 2.8 in de Z3 is de M50B28 ENKEL Vanos motor, de 2.5 in de Z4 is de M54B25 DUBBEL Vanos motor.

De M52B28 produceert 282Nm op 3950 rpm, de M54B25 245Nm op 3500 rpm.

PK is identiek.

Verschil in cc is te wijten aan de slag (75mm vs 84mm). Boring is identiek.

edit: idd M52B28 en niet M50....

Link naar reactie
Verschil in cc is te wijten aan de slag (75mm vs 84mm). Boring is identiek.

Denk niet dat het alleen dat is.

In 2001 is BMW uitgekomen met een nieuwe serie 4cilinder motoren met valvetronic (klepbediening) techniek. Deze zijn niet meer in de Z3 van 2001/2002 terecht gekomen.

"Daarna" zouden alle 6 cilinder motoren volgen. (gelezen in artikel uit 2001)

Je mag aannemen dat de nieuwe 6 cilindermotoren wel in de Z4 werden/worden geplaatst.

Link naar reactie

De motorcode van een 2.8 is overigens M52 B28 voor de enkel vanos versie en M52tu B28 voor de dubbel vanos versie.

Geen M50 dus.

Link naar reactie

Voor de liefhebbers van Z4 motoren het volgende artikel uit het blad Auto & Motortechniek.

http:/www.shiraz.nl/valvetronic.pdf (kopieer dit even naar de adres regel)

(heb het maar even naar de eigen site gehaald voordat zij hun site reorganiseren en het artikel verdwijnt).

Link naar reactie
De motorcode van een 2.8 is overigens M52 B28 voor de enkel vanos versie en M52tu B28 voor de dubbel vanos versie.

Geen M50 dus.

klopt als een bus! Ik bedoelde M52B28.... TU versie is inderdaad de Bi-Vanos. Mag ik mijn vorige post nog editeren? :wave:

nog eentje: De M52B28 weegt 139,8 kg, de M54B25 weegt 118 kg.

mohikaan - valvetronic is niet gebruikt in de Z4 met M54 of S54 motoren, maar wel in de Z4 met N52 of N46 motoren (de facelifts en de allerlaatste prefacelifts).

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in