Ga naar inhoud

BTW terugkrijgen bij invoer uit DLD


(S)toploss

Aanbevolen berichten

Ik weet best wel veel af van IB en VpB maar dit BTW vraagje heb ik geen antwoord op. Zoals een aantal van jullie weten ben ik op zoek naar een Z4 :m: Ik wil deze in principe in maart 2008 kopen ivm BPM. Nu zie ik er af en toe een die qua prijs wel aantrekkelijk is maar niet de uitvoering die ik zoek. Ik wil de auto uiteindelijk prive kopen en als ik nu al "The One" (waar heb ik dit toch eerder gehoord :fiew: ) tegenkom dan wil ik nu toeslaan. Ik heb daarbij het volgende bedacht:

1 ik koop de auto zakelijk en vraag de BTW in Duitsland terug.

2 tot maart blijft hij in de garage

3 in maart koop ik de auto van mijn bedrijf (voor bijvoorbeeld 2.000 minder dan ik betaald heb (afschrijving))

4 ik bespaar 19% BTW over 2.000 (380) plus 1.000 (2000 verlies in de BV minus belastingvoordeel IB en AB) = 1.380

Bij 3.000 afschrijving loopt het voordeel op tot 2.100 dus best de moeite waard. Ik vraag mij echter af of ik de Duitse BTW ook kan terugvorderen als ik de auto van een particulier koop??? Wie het weet mag het zeggen.

Link naar reactie
  • Reacties 26
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Ik vraag mij echter af of ik de Duitse BTW ook kan terugvorderen als ik de auto van een particulier koop??? Wie het weet mag het zeggen.

Nee, werkt hetzelfde als in Nederland je hebt marge auto's en BTW auto's.

Kijk in Duitsland naar MwSt. ausweisbar, dan is de BTW te verrekenen.

Verder een leuke constructie maar kijk even uit met de slurptax die ze begin volgend jaar gaan invoeren.

Waarschijnlijk ben je met een 3.0i motor meer kwijt aan slurptax dan je op BPM bespaart.

(En zorg voor een kilometer administratie voor de periode dat je de auto op de zaak hebt, niet meer dan 500km per jaar privé rijden, werkt ook naar rato)

Dus 50 km privé in januari en in februari verkopen naar privé en je kunt over januari een deel bijtelling afrekenen, zijn ze scherp op.

JCK

Link naar reactie

Je hebt inderdaad een btw auto nodig Frank, let op de prijzen. Als er MwSt bij staat is het een btw auto waarbij je de btw inderdaad kan verleggen na je bedrijf. Volgens mij zijn de meeste Z4 :thumbup: btw auto's in Duitsland worden particulier bijna niet verkocht. Zoals boven al staat omschreven moet je volgend jaar rekening gaan houden met de slurp tax. :m: Die kan flink aantikken voor een dergelijke auto waarna jij op zoek bent. Ik zal dus proberen dit jaar nog 1 aan te schaffen succes. :fiew:

Link naar reactie

Txs. Werd op het spoor gezet door een advertentie van een particulier die vermeldt :MwSt. ausweisbar (19%) Of hij heeft iets fout ingevoerd bij zijn advertentie of jullie hebben het mis ???? Overigens slurptax heb ik geen last van. Is een eenmalige toeslag op BPM over nieuwe auto's. In mijn geval betaal ik een percentage van de BPM die van toepassing zou zijn geweest als ik de auto nieuw in 2006 in NL had gekocht. Overigens valt die slurptax wel mee, zie tabel uit BMW prijslijst De pers maakt het allemaal weer een stuk dramatischer dan het is. Een 2.5i heeft een E-label en de ///M een G label.

Energie- Korting /

label toeslag bpm

A –€ 1000,-

B – € 500,-

C € 0,-

D + € 135,-

E + € 270,-

F + € 405,-

G + € 540,-

Link naar reactie
Txs. Werd op het spoor gezet door een advertentie van een particulier die vermeldt :MwSt. ausweisbar (19%) Of hij heeft iets fout ingevoerd bij zijn advertentie of jullie hebben het mis ???? Overigens slurptax heb ik geen last van. Is een eenmalige toeslag op BPM over nieuwe auto's. In mijn geval betaal ik een percentage van de BPM die van toepassing zou zijn geweest als ik de auto nieuw in 2006 in NL had gekocht. Overigens valt die slurptax wel mee, zie tabel uit BMW prijslijst De pers maakt het allemaal weer een stuk dramatischer dan het is. Een 2.5i heeft een E-label en de ///M een G label.

Energie- Korting /

label toeslag bpm

A –€ 1000,-

B – € 500,-

C € 0,-

D + € 135,-

E + € 270,-

F + € 405,-

G + € 540,-

Ik moest met de 3.0 ook al 540 EUR afrekenen, dus lekker die M inkoppen zeg ik.

André

Link naar reactie
Ik weet best wel veel af van IB en VpB maar dit BTW vraagje heb ik geen antwoord op. Zoals een aantal van jullie weten ben ik op zoek naar een Z4 :m: Ik wil deze in principe in maart 2008 kopen ivm BPM. Nu zie ik er af en toe een die qua prijs wel aantrekkelijk is maar niet de uitvoering die ik zoek. Ik wil de auto uiteindelijk prive kopen en als ik nu al "The One" (waar heb ik dit toch eerder gehoord :fiew: ) tegenkom dan wil ik nu toeslaan. Ik heb daarbij het volgende bedacht:

1 ik koop de auto zakelijk en vraag de BTW in Duitsland terug.

2 tot maart blijft hij in de garage

3 in maart koop ik de auto van mijn bedrijf (voor bijvoorbeeld 2.000 minder dan ik betaald heb (afschrijving))

4 ik bespaar 19% BTW over 2.000 (380) plus 1.000 (2000 verlies in de BV minus belastingvoordeel IB en AB) = 1.380

Bij 3.000 afschrijving loopt het voordeel op tot 2.100 dus best de moeite waard. Ik vraag mij echter af of ik de Duitse BTW ook kan terugvorderen als ik de auto van een particulier koop??? Wie het weet mag het zeggen.

lijkt heel mooi, echter op moment dat de auto de BV ingaat wordt deze geactiveerd voor de aanschafwaarde, waarop je kunt afschrijven. Op het moment dat de auto uit de BV gaat naar privé, moet een taxatiewaarde worden bepaald en die kan hoger liggen dan de boekwaarde op de balans van de BV. Maw de BV maakt een boekwinst en privé moet de taxatiewaarde worden betaald omdat er anders een voordeel ontstaat.

Link naar reactie

Al is het en Btw auto moet je die niet betalen in duitsland, excl. afrekenen moet je wel je btw nummer ( gewoon je sofie numer gebruiken ) doorgeven als ze dit niet natreken heb je die in je zak.

Ook geen gehannes in de boekhouding.

Belasting smult n.l van deze praktijken.

Link naar reactie

Grenzen slurptax definitief vastgesteld13 november 2007 · Tekst Alexander Iniac431fa78db4ea1cfd50951816812fb09.jpg

Een meerderheid van het kabinet is gisteren akkoord gegaan met de invoering van de zogenoemde slurptax. Ook accepteerde het kabinet de voorgestelde grenswaarden voor CO2-uitstoot.De grenswaarde voor benzineauto's is definitief vastgesteld op 232 gram per kilometer, voor de diesels is dit 192 gram per kilometer. In 2010 scherpt het kabinet de eisen verder aan tot respectievelijk 222 en 184 gram per kilometer.

De uiteindelijke grenswaarden zijn strenger dan degene die het kabinet in de oorspronkelijke kabinetsplannen noemde. Daarin stonden 240 gram per kilometer (benzineauto's) en 200 gram (diesels) als kritieke waarden vermeld.

De slurptax bedraagt 110 euro voor elke gram CO2 die een auto boven de grenswaarde uitstoot. De slurptax treft niet alleen exoten als de Lamborghini Murciélago of mega-SUV's als de Cadillac Escalade. Ook bijvoorbeeld alle uitvoeringen van de Chrysler 300C gaan meer kosten.

Link naar reactie
En in 2010 aangescherpt naar 222 g

Dan worden het 5060 euries :schater: wat zullen de prijzen van de :thumbup: 's omhoog schieten invoeren is niet meer interessant dan.

Voor zover ik weet wordt de slurptax net als de BPM afgeschreven, een paar jaar oude M heeft dan een deels afgeschreven BPM en ook een deels afgeschreven slurptax.

Misschien wordt het verschil over een jaar of twee nog wel interessanter dan nu.

JCK

Link naar reactie
Is de datum van invoering van die slurptax al bekend (zou 1 februari worden?)

Herhaalde oproep. Weet iemand dit?

In december komt onze nieuwe auto bij de dealer aan. (Willen hem in januari 2008 op kenteken laten zetten)

Link naar reactie
lijkt heel mooi, echter op moment dat de auto de BV ingaat wordt deze geactiveerd voor de aanschafwaarde, waarop je kunt afschrijven. Op het moment dat de auto uit de BV gaat naar privé, moet een taxatiewaarde worden bepaald en die kan hoger liggen dan de boekwaarde op de balans van de BV. Maw de BV maakt een boekwinst en privé moet de taxatiewaarde worden betaald omdat er anders een voordeel ontstaat.

Iets dergelijks realiseerde ik mij gisteren ook toen ik in bed lag. Onder de (volgens Nederlandse begrippen) marktwaarde verkopen zal als niet zakelijk worden gezien en dus ben je de l.. volgens de meetrek-, meesleur- of hoe het ook mag heten regeling. Tip van Ruud lijkt mij wel wat

Link naar reactie
Iets dergelijks realiseerde ik mij gisteren ook toen ik in bed lag. Onder de (volgens Nederlandse begrippen) marktwaarde verkopen zal als niet zakelijk worden gezien en dus ben je de l.. volgens de meetrek-, meesleur- of hoe het ook mag heten regeling. Tip van Ruud lijkt mij wel wat
De tip van Ruud houd dan ook in dat je hem prive aanschaft (zonder factuur) en niet zakelijk. De Duitse zakelijke verkoper dus met de btw zal ook zijn btw moeten afstaan ook al wordt de auto geexporteerd.
Link naar reactie
De tip van Ruud houd dan ook in dat je hem prive aanschaft (zonder factuur) en niet zakelijk. De Duitse zakelijke verkoper dus met de btw zal ook zijn btw moeten afstaan ook al wordt de auto geexporteerd.

Ik begrijp uit Ruud zijn verhaal dat je hem prive koopt en het fiscaalnummer van je BV afgeeft (voor een IB-onderneming is dat inderdaad je SoFi nummer met B.01 erachter). De Duitse (zakelijke) verkoper brengt vervolgens geen BTW in rekening en draagt dit dus ook niet af. De Z gaat de grens over en daar vraagt niemand naar een factuur. Je hangt als de Duitse overheid de gegevens doorgeeft aan de NL fiscus of als de NL overheid dit in Duitsland gaat navragen. Althans zo begrijp ik het.

Link naar reactie
Ik begrijp uit Ruud zijn verhaal dat je hem prive koopt en het fiscaalnummer van je BV afgeeft (voor een IB-onderneming is dat inderdaad je SoFi nummer met B.01 erachter). De Duitse (zakelijke) verkoper brengt vervolgens geen BTW in rekening en draagt dit dus ook niet af. De Z gaat de grens over en daar vraagt niemand naar een factuur. Je hangt als de Duitse overheid de gegevens doorgeeft aan de NL fiscus of als de NL overheid dit in Duitsland gaat navragen. Althans zo begrijp ik het.

Helder :m:

Link naar reactie
Ik begrijp uit Ruud zijn verhaal dat je hem prive koopt en het fiscaalnummer van je BV afgeeft (voor een IB-onderneming is dat inderdaad je SoFi nummer met B.01 erachter). De Duitse (zakelijke) verkoper brengt vervolgens geen BTW in rekening en draagt dit dus ook niet af. De Z gaat de grens over en daar vraagt niemand naar een factuur. Je hangt als de Duitse overheid de gegevens doorgeeft aan de NL fiscus of als de NL overheid dit in Duitsland gaat navragen. Althans zo begrijp ik het.

geef dan toch gewoon een fictief nummer, doch correct kwa samenstelling, op en klaar

Link naar reactie
Dit is dus de reden dat België naar de klo... gaat :m::schater:

:m:

belgië doet het goed.

btw tarief slechts 21%. dik 150d geen regering. (bijna) geen vermoorde politici, geen flikken die voetballers neerkogelen, minimaal 5 staten groot en toch gezamelijk bier z..pen. gezellige boel.

Link naar reactie

Officieel moet je als verkopende autohandelaar voor export verifieren of het BTW nummer van het kopende bedrijf uit Nederland klopt. Verder moet je zelfs bewijs hebben dat de auto daadwerkelijk is uitgevoerd (Het land heeft verlaten) om in je eigen land hard te kunnen maken dat je terecht ex BTW hebt verkocht. Ander mag je bij controle de BTW plus 100 % boete schuiven....

Kortom er kan voor een handelaar veel mis gaan ....Dus de meesten weten ondertussen erg goed waar ze mee bezig zijn.

FireSpy

Link naar reactie
geef dan toch gewoon een fictief nummer, doch correct kwa samenstelling, op en klaar

Was van plan om ons hard te maken dat, als Belgie wordt opgeheven, de belgische forum leden tot hollander genaturaliseerd kunnen worden (eerst inburgerings cursus natuurlijk) Maar na deze opmerking twijfel ik of we jou er bij willen hebben. :newblush:

Link naar reactie

ik wil geen brave Berry uithangen, maar misschien is het handiger om adviezen over illegale activiteiten direct aan elkaar te vertellen en niet via het forum. De laatste kan hier eventueel problemen mee krijgen.

[zo, die was braaf vandaag]

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.