Ga naar inhoud

Digitale Superzoom Camera


martinvh

Aanbevolen berichten

Ik ben op zoek naar een nieuwe digitale camera, ergens in de categorie tussen handzaam en spiegelreflex in.

Van deze apparatuur heb ik totaal geen verstand, maar een aantal forumleden die ik er altijd enthousiast mee bezig zie vast wel.

Op internet vond ik de volgende modellen, misschien kunnen de mensen met kennis hiervan e.e.a. toelichten of de lijst uitbreiden.

  • Canon Powershot S5 IS
  • Fuji Finepix S9600
  • Panasonic Lumix DMC FZ8
  • Olympus SP-560UZ (groothoekzoom????)

Waar zouden jullie voor gaan indien je; foto's van in- en exterieur van schepen maakt (relatief kleine ruimtes, machinekamer etc.), foto's van mensen, foto's van schepen in hun geheel (ca. 40meter op 1 foto) en natuurlijk foto's van Z3's.

Ik heb totaal geen verstand van lensverhoudingen, beeldchips of wat dan ook.....

Al mijn bevindingen heb ik overigens van www.digicamshop.nl

Link naar reactie
  • Reacties 14
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Dag Martin, ik zat 2 jaar geleden met dezelfde vraag. Uiteindelijk heb ik wel gekozen voor een digitale spiegelreflex camera, de Canon EOS 350 D. Geen moment spijt van gehad. Mocht je meer 'zoom' nodig hebben kun je er altijd een lens bijkopen. Het voordeel van zo een professionele camera is dat je er altijd 'amateur' foto's kunt maken en (na wat training) ook professionele foto's. imho uiteraard...

EOS350D.gif

Hier een 2,5 MB grote foto van m'n Z gemaakt met de EOS (zonder training).

Link naar reactie
Dag Martin, ik zat 2 jaar geleden met dezelfde vraag. Uiteindelijk heb ik wel gekozen voor een digitale spiegelreflex camera, de Canon EOS 350 D. Geen moment spijt van gehad. Mocht je meer 'zoom' nodig hebben kun je er altijd een lens bijkopen. Het voordeel van zo een professionele camera is dat je er altijd 'amateur' foto's kunt maken en (na wat training) ook professionele foto's. imho uiteraard...

EOS350D.gif

Hier een 2,5 MB grote foto van m'n Z gemaakt met de EOS (zonder training).

Helemaal mee eens, met een spiegelreflex zoals de Canon EOS 350D of de 400D (is de opvolger) worden gewoonweg mooiere foto's gemaakt.

Overigens is de 400D net iets compacter dan de 350D en is dus toch nog behoorlijk handzaam..

Veel succes met je keuze!

Link naar reactie

Eigenlijk wil ik speciaal niet voor een spiegelreflex kiezen, het personeel op de schepen moet namelijk zelfstandig foto's tijdens een feestje kunnen maken.

Het moet niet mis kunnen gaan zegmaar.... :schater:

Dus welke uit bovenstaand lijstje zouden jullie kiezen?

Link naar reactie

ik ben zelf niet zo'n sjouwer, wil graag, vooral op vakantie, een camera die in mijn zak past. Travelling light is mijn motto. Heb daarom een par jaar geleden een Canon IXUS 500 gekocht. Inmiddels een verouderd model, maar hij maakt wel nog steeds prachtige 5 Megapixel foto's. Nu populair is de IXUS 75, ook een erg handzame camera. Ongetwijfeld kun je met een spiegelreflex meer, dus tis maar net wat je zoekt.

In zijn algemeenheid; het zijn niet alleen de megapixels, maar ook de lenzen die het verschil maken. Canon en ook Nikon zijn daar goed in.

Als je je er serieus in wilt verdiepen, kijk dan eens op:

http://www.imaging-resource.com/TIPS/TESTS/TESTS.HTM

en op

http://www.dpreview.com/

hierop staan veel test van lui die er verstand van hebben. Ander kaliber dan vergelijk.nl (hoewel ook daar nuttige info te halen valt)

veel wijsheid toegewenst, want voor je het weet zie je door de bomen het bos niet meer.....

Link naar reactie
Het moet niet mis kunnen gaan zegmaar.... :schater:

Ook met de 'gewone' camera's kan het misgaan. Mijn ervaring met de EOS is dat ik er sprake is van direct vastleggen. Dus op het moment dat je de knop indrukt om te schieten dan wordt exact dat moment ook vastgelegd. Met andere camera's heb ik altijd een soort van vertraging waarbij het moment van vastleggen net een fractie van een seconde later is. Met de EOS kun je trouwens een stuk of 20 beeldjes achter elkaar schieten per 'klik' - klikerdeklikkerdeklikkerdeklikkerdekli..etc..

Maar goed, ik ben geen deskundige op het gebeid van fotografie en mischien kan dat ook met andere camera's. Ik heb overigens altijd een superkleine 2.0 megapixels sony u500 bij me. Als backup. Ik maak af en toe fotoreportages voor websites.

Link naar reactie

Ik denk dat voor jouw doel vooral de groothoek belangrijk is.

Misschien zou je eens kunnen kijken naar de Canon SD870 IS (IXUS 860 IS)

Het is een nog vrij nieuw toestel.

The highlights of the specification are as follows:

8.0 Megapixels and 3.8x zoom

Wide angle 28mm lens with Optical Image Stabilizer

DIGIC III with Advanced Noise Reduction and Face Detection AF/AE

Safety Zoom (limits digital zoom to avoid interpolation)

ISO 1600

High resolution 3.0" LCD

17 shooting modes including VGA movies (30 fps) with sound

kijk maar eens hier

http://www.dpreview.com/reviews/canonsd870is/

Link naar reactie
Ik ben op zoek naar een nieuwe digitale camera, ergens in de categorie tussen handzaam en spiegelreflex in.

[*]Olympus SP-560UZ (groothoekzoom????)

Prima ding heb ik net voor de vakantie gekocht, veel menu's met instellingen en een Guide, ideaal als je geen verstand hebt van alle fotografie termen.

André

Link naar reactie
Prima ding heb ik net voor de vakantie gekocht, veel menu's met instellingen en een Guide, ideaal als je geen verstand hebt van alle fotografie termen.

André

Ik heb hem gekocht Andre!!!

Link naar reactie
Ik denk dat voor jouw doel vooral de groothoek belangrijk is.

Misschien zou je eens kunnen kijken naar de Canon SD870 IS (IXUS 860 IS)

Het is een nog vrij nieuw toestel.

The highlights of the specification are as follows:

8.0 Megapixels and 3.8x zoom

Wide angle 28mm lens with Optical Image Stabilizer

DIGIC III with Advanced Noise Reduction and Face Detection AF/AE

Safety Zoom (limits digital zoom to avoid interpolation)

ISO 1600

High resolution 3.0" LCD

17 shooting modes including VGA movies (30 fps) with sound

kijk maar eens hier

http://www.dpreview.com/reviews/canonsd870is/

Spec's zien er inderdaad goed uit. Ga eens een kijkje in de winkel nemen. Heb zelf nog een van de eerste IXUS modellen maar deze is wel even tig generaties verder.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.