Ga naar inhoud

Klokje uit, problemen met metertjes. Zekeringen ?


mad wim

Aanbevolen berichten

Vreemd, toen ik gisteren een ritje maakte met mijn Z3 bleek er na een tussenstop volgend probleem te zijn :

- het klokje op de middenconsole was volledig uit;

- lampje reserve brandstof brandde (en meter volledig links) terwijl de tank nog half vol was;

- metertje temperatuur ging volledig in het rood, bij stoppen aan de lichten terug volledig naar links en bij het rijden soms schommelend.

Iemand hetzelfde al voorgehad ? Als leek zou ik gokken dat er een zekering defect is ?

Alle hulp welkom. :hypocritesmiley:

Link naar reactie
  • Reacties 14
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

slechte massa verbinding?

Vermoedelijk niet. Op aanraden van een 'kenner' heb ik de batterij even losgekoppeld in de hoop dat het systeem zichzelf zou resetten. Helaas, alles bleef zoals het was...

Volgens een BMW-verdeler die ik volgende week een bezoekje breng is er wellicht niet veel aan te doen. Naar verluidt zijn er geen losse onderdelen te koop van zo'n dashboard en werkt BMW met een 'ruilsysteem'. Ik neem aan dat daar ook een stevig prijskaartje aan vasthangt...

Maar als er geen oplossing komt zit er niets anders op hé ? ;)

Link naar reactie
  • 4 weken later...
heb soortgelijk probleem.

alle meters op het dashbord zijn uitgevallen.

Heb melding :"MeldCode=".

Ook is er een groen balkje te zien

Maar even omhoog gehaald. Wie heeft dit eerder gehad en wat te doen?

Link naar reactie
Alle hulp welkom. :newblush:
Ik ben nog lang niet zover dat ik die electronica doorgrond en heb er ook weinig ervaring mee. Maar wil wel proberen mee te denken, dan voel je je misschien niet zo alleen in het probleem.

Gisteren geleerd dat de benzine en de temperatuur metertjes worden aangestuurd door een digitaal signaal. Eh -beter geformuleerd: je kunt je klokkenset in testmode schakelen en dan de benzinemeterstand en de motortemperatuur uitlezen, waarbij je een digitale (hexadecimale) waarde te zien krijgt.

Wat ik er maar mee wil zeggen: er zit nogal wat aan electronica op die printen. De storing zou dus weleens heel moeilijk te vinden kunnen zijn.

Maar ik zou in ieder geval:

- de accuspanning controleren;

- misschien de stekers van die klokkenunit eens lostrekken en weer vastdrukken. Een slecht contact of te lage spanning kan de gekste gevolgen hebben.

- in het schema gaan neuzen welke stekers er allemaal in het spel zijn en waar die zitten;

- inderdaad de zekeringen controleren en desnoods onderling wat (gelijke waarden!!) verwisselen. Als de storing zich verplaatst heb je 'm zo gevonden.

Succes!

EDIT: bedenk me nu opeens dat de digitale waarden van die twee metertjes inderdaad tegengesteld zijn.

Dus: een lage digitale waarde van de benzine-indicatie in het testdisplay, geeft een lage benzinemeterstand.

Een lage digitale waarde van de temperatuur-indicatie in het testdisplay, geeft een hoge temperatuurmeterstand.

Met de metertjes zelf is dus waarschijnlijk niks mis.

:newblush: Niet dat je hier nu zo heel veel wijzer van wordt ...

Link naar reactie
...............................waarbij je een digitale (hexadecimale) waarde te zien krijgt.

Wat ik er maar mee wil zeggen: er zit nogal wat aan electronica op die printen. De storing zou dus weleens heel moeilijk te vinden kunnen zijn.

Maar ik zou in ieder geval:

- de .............................................................

Ik zou...., zal....., kan....,(!) niets doen. (twee linker handen, weet je) :schater:

Is in ieder geval blijkbaar geen kwestie van kapotte zekering of even tegen de achterband schoppen of zo.

Ga gewoon naar roodkapje denk ik.

Maar in ieder geval bedankt voor mee willen denken

Link naar reactie
Ik zou...., zal....., kan....,(!) niets doen. (twee linker handen, weet je) :schater:

Is in ieder geval blijkbaar geen kwestie van kapotte zekering of even tegen de achterband schoppen of zo.

Ga gewoon naar roodkapje denk ik.

Maar in ieder geval bedankt voor mee willen denken

Henk, dit had ik kunnen schrijven...

Inderdaad, snel naar Ruud. Succes!

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Oops... Ik ben dit topic aanvankelijk begonnen en wist niet dat er nadien nog anderen hetzelfde probleem meldden. Mijn probleem heb ik inmiddels opgelost, en dit zonder 1 euro kosten... :thumbup:

Ik deed de wagen voor onderhoud binnen bij een handelaar die BMW en Mercedes verkoopt. Daar waar ik aan de telefoon begrepen had dat de printplaat zou 'geruild' worden (mijn defect exemplaar + cash in ruil voor een hersteld exemplaar), bleek dat een combi-pak' zou nodig zijn. Dit is een volledig pakket, met alle metertjes en toestanden. De juiste kilometerstand diende dan bij BMW zelf te worden ingesteld (in België hebben wij sedert enige tijd de 'carpass' die ervoor moet zorgen dat er niet geknoeid wordt met de kilometerteller). Prijs was nog niet gekend maar vast niet goedkoop.

Bij het poetsen van de wagen deed ik dan toch eens nazicht in het doosje met de zekeringen. Onmiddellijk zag ik dat een blauwe zekering doorgesmolten was. Ik verving de zekering met een identieke uit de zekeringdoos en... probleem opgelost !!! :rolleyes:

Link naar reactie
Oops... Ik ben dit topic aanvankelijk begonnen en wist niet dat er nadien nog anderen hetzelfde probleem meldden.

Ja, ... er is veel verborgen leed onder de Z3 rijders.

Heb elders een topic over km teller lopen. Mijn zekeringen zijn in iedergeval goed.

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.