Ga naar inhoud

Daar gaat ons dagje knallen!!

Sjonnie Kroket

Aanbevolen berichten

Einde lijkt in zicht voor scheuren op Autobahn

Het ongelimiteerd hard rijden op de Duitse Autobahn lijkt zijn langste tijd gehad te hebben. Als eerste grote volkspartij heeft de Duitse sociaal-democratische SPD zich uitgesproken voor een maximumsnelheid van 130 kilometer per uur. In de Bondsdag bestaat nu een meerderheid van SPD, Groenen en Die Linke om dit voorstel door te zetten.

Berlijn

GPD

Duitsland is binnen de Europese Unie het enige land waar geen algehele maximumsnelheid geldt.

In een poging een linkser gezicht te krijgen heeft de SPD nu ook duidelijk stelling genomen in het debat over de maximumsnelheid op de Duitse autowegen. Op het partijcongres, afgelopen weekeinde in Hamburg, stemde een meerderheid voor het idee om de maximaal toegestane snelheid te beperken tot 130 kilometer per uur. Op de helft van de ruim 12.000 kilometer snelweg in Duitsland mag het gaspedaal nu nog ongelimiteerd worden ingedrukt.

De partijtop van de SPD had dit onderwerp eigenlijk willen doorschuiven naar een volgend partijcongres, want op een snelheidsbeperking rust in Duitsland een zelfde politiek taboe als op afschaffing van de hypotheekaftrek in Nederland. Ondanks het stemadvies van de partijtop tegen te stemmen, nam een minieme meerderheid het voorstel toch aan.

De Groenen en Die Linke reageerden meteen enthousiast en willen de SPD in de Bondsdag graag aan een meerderheid helpen om de snelheidsbeperking ook echt in te voeren. De drie partijen hebben samen 326 van de 613 zetels. „Zonder een snelheidslimiet kun je geen serieuze milieupolitiek bedrijven”, aldus Groenen-fractievoorzitter Fritz Kuhn.

SPD-minister Wolfgang Tiefensee van Verkeer is minder enthousiast, want hij moet het voorstel nu verdedigen bij coalitiegenoot CDU/CSU. De christen-democraten hebben al laten weten niets te voelen voor een algehele snelheidslimiet. Desondanks heeft de linkse vleugel van de SPD gisteren aangedrongen om het voorstel ook daadwerkelijk snel in te voeren.

Ook uit de auto-industrie en van de ADAC (de Duitse ANWB) kwamen afwijzende reacties. „Met een snelheidsbeperking wordt de CO2-uitstoot slechts met 0,4 procent verminderd; dat weegt niet op tegen de vrijheid die je de burger ontneemt”, aldus een woordvoerder van BMW, één van de sponsors van het SPD-partijcongres. „Zowel voor het milieu als voor de verkeersveiligheid levert een snelheidslimiet niets op”, aldus de ADAC. „In het verkeer ben je in Duitsland op de autobaan het veiligst.”

Gepubliceerd op: 29.10.07 16:19, bijgewerkt op: 29.10.07 16:43

Nog maar gauw een keer doen :newblush: suggesties mensen voordat we allemaal spontaan de bolides te koop zetten :schater:

Link naar reactie
  • Reacties 38
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

heb ik mij zzz te koop staan,mag ik niet meer ''knallen''.

moet ik

moet ik 'm er maar uit de verkoop halen??

ff serieus,moet ik 'm wel verkopen???????????delemma,delemma...........wat zeggen die gene die mijn zzz kennen..........Ruud....edwin...martin.....roger...HELP....

Verpatsen en z.s.m. een :newblush: je leeft tenslotte maar 1 maal bovendien is het allemaal nog niet zo zeker daar in die Heimat :newblush:
Link naar reactie
Verpatsen en z.s.m. een :holiday: je leeft tenslotte maar 1 maal bovendien is het allemaal nog niet zo zeker daar in die Heimat :holiday:

:newblush: thanx,roger.

ik ben nu een beetje gerust gesteld,nu nog verkopen........ :newblush:

nicole,een zwarte zzz kopen?

Link naar reactie
Einde lijkt in zicht voor scheuren op Autobahn

Proberen ze al eeuwen, zolang de auto industrie en van de grootste werkgevers van het land is zal dat nooit lukken.

In Nederland lukte dat wel we hadden alleen DAF werknermers. :schater:

Link naar reactie
--------------------

Ga je mee verdwalen ik weet de weg...loesje

leuke handtekening,Roger

ja,kijk,hier ben ik dus ook HEEL goed in......

we waren in venetie,boot heen naar en eiland,

en terug wist ik de weg wel.......dacht ik......

twee uur rond gelopen,we kwamen weer op 't zelfde punt uit.. kisstogether.gif thumbup.gif schater.gif schater.gif

sorry :newblush:

Link naar reactie
:newblush: thanx,roger.

ik ben nu een beetje gerust gesteld,nu nog verkopen........ :newblush:

nicole,een zwarte zzz kopen?

Sorry hoor maar deze kans laat ik aan mij voorbij gaan wil ik niet in een :holiday: terecht komen (die ik uiteraard ga winnen, maar toch.. wordt zo'n afgang voor Roger en kan hij zich niet meer met goed fatsoen :holiday: op dit forum vertonen) :schater:

Link naar reactie
--------------------

Ga je mee verdwalen ik weet de weg...loesje

ja,kijk,hier ben ik dus HEEL goed in......

we waren in venetie,boot heen naar en eiland,

en terug wist ik de weg wel.......dacht ik......

twee uur rond gelopen,we kwamen weer op 't zelfde punt uit.........

NIET NAAR MUTSEN LUISTEREN.............

IK BEN EEN (blonde)MUTS,DUS ERVARING............niet dus.......... :newblush: :newblush:

Maar als "Bram" je verteld dat "mutsen" de mode zijn, loop je mooi voorop en in de juiste richting!

Link naar reactie

Is al vaker geopperd, maar tot nu toe stond het gelijk aan politieke zelfmoord als je het ook daadwerkelijk uit wilde voeren.

Voor de achterban van de SPD is het natuurlijk mooi nieuws, maar ik durf te wedden dat ook een groot aantal van die kiezers (al of niet stiekem) hoopt :newblush: dat ze gaan stranden op de CDU/CSU.

Kortom: Ik vermoed dat het zo'n vaart niet zal lopen en dat de Duitse autoindustrie de economische ondergang van het land zal voorspellen als dit gerealiseerd zou worden...

De slogan "Freie Fahrt für freie Bürger" is toch een soort tatoeage op de ziel van autorijdend Duitsland... :newblush:

Link naar reactie

Dit is niet voor het eerst dat dit in Dld ter sprake komt. Destijds zeiden ze bij Top Gear dat Duitsland dan hun "reason too exist" verloor, en daar ben ik het helemaal mee eens. ;) Mijn vakantietrips naar het zuiden zouden dan zeker de 2-3 uur langer gaan duren :hypocritesmiley:

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in