Ga naar inhoud

China

Harrie

Aanbevolen berichten

Hallo beste forumleden

We zijn net terug van een rondreis door China en ik had beloofd iets te zeggen over het "BMW gehalte" daar. We zijn begonnen in Shanghai (22 miljoen inwonersa!!), vervolgens naar Dongzin(32 miljoen inwoners!!) toen een cruise over de Yangtze van 3 dagen en vervolgens naar Xi'an en Bejing (ook met de omgeving erbij weer 14 miljoen inwoners).

Wat opvalt is de smog in alle grote steden. Het slaat je direct op de keel. Dat is niet fijn. In de grote steden is het een grote puinhoop en mierenhoop van fietsen, auto's , riksha's en bussen natuurlijk voor de toeristen. Er geldt in de steden maar 1 regel en dat is de regel van de sterkste. Voetgangers zijn daarbij het laagste niveau. Zebra's kun je net zo goed weghalen, want daar wordt ook niet op gelet. Je hebt zeker geen voorrang. Wel handig is, dat je bij verkeerslichten kunt zien, hoe lang het duurt in seconden dat een verkeerslicht weer op groen of op rood gaat staan.

Verder worden er gelet op de Olympische Spelen in 2008, nu al geen nieuwe kentekens meer uitgegeven in Bejing. Als je al een oude hebt, kun je je oude kenteken opnieuw gebruiken, maar een nieuwe kan niet worden aangeschaft. Ook daar werkt het met letters, zodat je kunt zien hoe oud een auto is, net als in Nederland.

Dan de BMW. Ik heb zegge en schrijve 1 BMW 7 serie gezien en dat was het dan. Laat staan de Z3. Wat veek voorkomt is Audi , wordt in China geassembleerd, en Volkswagen. Veelal de oude Santana. Voor de rest ook daar veel Japans en Koreaanse auto's.

Verer een prachtige vakantie gehad en als iemand er meer over wil weten, laat het dan weten. dan kan ik er nog wat meer over vertellen.

Link naar reactie
  • Reacties 16
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Beste Harry,

China staat nog op ons verlanglijstje. Ben benieuwd in welke vorm je er heen geweest (Groep, individueel, prive gids??)

Een paar mooie sfeer pictures zou ook leuk zijn. <_<

Ik wil best wat foto's sturen. Dat doe ik dan wel even per PB. Ik weet niet of iedereen hier op zit te wachten. Het was een groepsreis, omdat individuele reizen worden ontraden. Alleen al vanwege het feit dat je de taal niet machtig bent. Rijden kun je daaar niet, want je moet een aanvullend Chinees rijbewijs hebben. Rijden wil je daar ook niet zelf want het is een gekkenhuis. Zoals gezegd waren we met een groep van ongeveer 18 personen. Van alles wat. Daar moet je natuurlijk wel geluk mee hebben. Naast de standaard (OAD) gids die we hadden, was er op elke plek een Chinese gids, aangewezen door de nationale regering. Je komt dus helaas alleen maar op de plekken die je mag. Uiteraard kun je als je in een stad bent zelf op onderzoek gaan, maar neem dan een kaartje van je hotel mee, met de naam en het adres in het Chinees, dan kan je altijd weer terug met een taxi.

Wer zijn naar Shanghai geweest, daarna in de buurt rond gereden en overnacht in geweldige hotels. Dat wel. Vervolgens een 3-daags cruise over de Yangtze, die zolas je misschien weet door de daam die daar gebouwd is, ongeveer 12o meter is gestegen. Hele dorpen zijn verdwenen en de mensen(meestal boeren) zijn naar de stad getrokken, met een nieuw huis van de regering en een DVD speler, vertellen ze heel triomfantelijk. Ik kan me niet voorstellen, dat ze dat allemaal leuk hebben gevonden.

Daarna naar XIÁN dat heel indrukwekkend is vanwege het terracottaleger en de begraafplaats van de keizer. Daarna 3 dagen Bejing, dat al geheel in de sfeer van de Olympische Spelen is.

8-8-2008 's avond om 8 uur begint het. 8 is het getal van de volmaaktheid. Vandaar.

Totaal 16 dagen met 3 binnenlandse vluchten. Trein zou ik je niet aanraden.

Als we de foto's georganiseerd hebben stuur ik je er wel een aantal.

Groeten

Harrie

Link naar reactie
Ik wil best wat foto's sturen. Dat doe ik dan wel even per PB. Ik weet niet of iedereen hier op zit te wachten.
Harrie,

Er is meer dan alleen blik en zulke mooie reizen daar wil echt wel het grootste deel van het forum van meegenieten - je bent niet op Ibiza o.i.d. geweest! - dus svp heerlijke foto's van de hoogtepunten van je reis.

Zelf ben ik toch vaak een beetje te schijterig om zo ver weg te gaan (lekker Hollands truttig: "je weet het maar nooit met dat soort landen") maar ik kan wel enorm genieten van verhalen van degenen die het wél hebben gedaan.

Cheers

Link naar reactie
Harrie,

Er is meer dan alleen blik en zulke mooie reizen daar wil echt wel het grootste deel van het forum van meegenieten - je bent niet op Ibiza o.i.d. geweest! - dus svp heerlijke foto's van de hoogtepunten van je reis.

Zelf ben ik toch vaak een beetje te schijterig om zo ver weg te gaan (lekker Hollands truttig: "je weet het maar nooit met dat soort landen") maar ik kan wel enorm genieten van verhalen van degenen die het wél hebben gedaan.

Cheers

<_<

Heeeeeeeee, je bent toch jarig ???

Wat doe je daN weer achter die computer !

Scheer je weg en ga met de visite een biertje drinken !!! :schater:

:muur:

Link naar reactie
<_<

Heeeeeeeee, je bent toch jarig ???

Wat doe je daN weer achter die computer !

Scheer je weg en ga met de visite een biertje drinken !!! :schater:

:muur:

Bedankt voor de felicitatie maar we hebben vrijdag en zaterdag al iedereen gehad (m'n vrouw moet morgen weer vroeg naar de 1e meeting) dus de rust is alweer terug. :D

NB: Wel een topvrouw overigens want ik heb nieuwe wielen gehad van haar (ik moet ze alleen zelf nog vinden) dus er kunnen winterbanden onder de originele 15"

Link naar reactie
Bedankt voor de felicitatie maar we hebben vrijdag en zaterdag al iedereen gehad (m'n vrouw moet morgen weer vroeg naar de 1e meeting) dus de rust is alweer terug. :muur:

NB: Wel een topvrouw overigens want ik heb nieuwe wielen gehad van haar (ik moet ze alleen zelf nog vinden) dus er kunnen winterbanden onder de originele 15"

O.k., maar ik moet als mod. echt alles in de gaten houden, dus vandaar ! :schater:

Veel plezier met je zoektocht naar nieuwe velgen ! <_<

aangepast door Marvin
Link naar reactie

Welkom terug Harry, ik ben vorig jaar november in Hong Kong geweest en daar is zo weinig parkeerruimte dat er bijna geen partikuliere auto's rijden, maar wat er rijdt is wel erg dik, voor het overige maakt iedereen gebruik van het openbaar vervoer en dat is binnen 2 minuten in welke vorm danook beschikbaar. Ook daar dus geen ZZZ te bekennen

Link naar reactie
Mooie reis gemaakt Harry ! Je enthousiasme straalt er van af ! :)

Nu weer lekker van de ZZZ genieten, want die heb je toch lang moeten missen ! <_<

Zo is het precies Marvin. Op de winterbanden en nieuwe schokbrekers voor, kunnen we er weer tegenaan.

Groet

Harrie

Link naar reactie
Harrie,

Cheers

Zal ik doen als ik ze wat gesorteerd heb. Bedankt voor je reactie. Ik vind het geweldig om reizen te maken naar landen, waarvan je 20 jaar geleden dacht, "daar kom ik toch nooit". Maar je ziet het , het ligt echt wel onder handbereik en ik kan genieten van wat ik daar zie en dan weer blij zijn dat ik thuis ben met mijn hollandse dingetjes.

Groeten

Harrie

Link naar reactie
Welkom terug Harry, ik ben vorig jaar november in Hong Kong geweest en daar is zo weinig parkeerruimte dat er bijna geen partikuliere auto's rijden, maar wat er rijdt is wel erg dik, voor het overige maakt iedereen gebruik van het openbaar vervoer en dat is binnen 2 minuten in welke vorm danook beschikbaar. Ook daar dus geen ZZZ te bekennen

Hoi Bas

Ik was daar ook vorig jaar 2 dagen op doorreis en inderdaad daar ook dezelfde constatering gedaan. Inderdaad wel behoorlijke auto's. Iets minder chaos als in de rest van China vind ik.

Openbaar vervoer inderdaad klasse. Dat zal dan wel onder invloed van de Engelsen zijn geweest, want in Bejing en Shanghai was het minder vond ik. Bussen die prop- en propvol waren, vanaf 6 uur 's morgens.

Groeten

Harrie

Link naar reactie
Harrie

Dan de BMW. Ik heb zegge en schrijve 1 BMW 7 serie gezien en dat was het dan.

deze Chinese fabriek mogen we zeker niet vergeten

BMW in China

De BMW pagina van Brilliance het chinese automerk & de nieuwe 5-reeks + de oude E46 ?

:schater::schater::schater:

Mijn browser werkt niet met deze url, maar ik probeer het later nog wel eens.

Bedankt en de groeten

Harrie

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in