Ga naar inhoud

Stuurwiel verdraaien.


Kouzy

Aanbevolen berichten

dag allemaal, als ik volkomen rechtuit rijd, dan staat m'n stuurwiel niet helemaal recht. is het eenvoudig het stuurwiel eraf te halen en een fractie te verdraaien? ik neem namelijk aan dat het stuur op zo'n as zit met een heleboel kleine vertandingen. ik heb al een en ander gezocht op realoem en dit forum, maar kan eigenlijk geen handleiding vinden om het stuur eraf te halen.

Is het trouwens wel zo eenvoudig? je zit namelijk wel met die airbag...

tanx Kouzy

Link naar reactie
  • Reacties 19
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

dag allemaal, als ik volkomen rechtuit rijd, dan staat m'n stuurwiel niet helemaal recht. is het eenvoudig het stuurwiel eraf te halen en een fractie te verdraaien? ik neem namelijk aan dat het stuur op zo'n as zit met een heleboel kleine vertandingen. ik heb al een en ander gezocht op realoem en dit forum, maar kan eigenlijk geen handleiding vinden om het stuur eraf te halen.

Is het trouwens wel zo eenvoudig? je zit namelijk wel met die airbag...

tanx Kouzy

yep, je kunt het een tandje verdraaien.

accu los, kwartiertje wachten, airbag eruit, stuur verdraaien, airbag erin, ff wachten, accu vast, klaar <_<

heb je een :lol: stuur?

Link naar reactie
yep, je kunt het een tandje verdraaien.

accu los, kwartiertje wachten, airbag eruit, stuur verdraaien, airbag erin, ff wachten, accu vast, klaar <_<

heb je een :lol: stuur?

Ik heb geen M-stuur. Ik heb een Z3 1.9 uit 1996, met het originele stuurwiel...

Link naar reactie

Ik zou hem laten uitlijnen, staat je stuur ook exact recht.

Het zou toeval zijn al krijg je hem recht door het stuur een tandje naar rechts of naar links te zetten.

meestal net iets teveel naar links of rechts, gewoon laten uitlijnen, scheelt een hoop ergenis en je pakt 2 vliegen in één klap, stuur staat recht en je uitlijning klopt.

Link naar reactie
The original wheel was removed by first disconnecting the battery (make sure the cables cannot touch!) and then removing the lower shroud from the steering column. By this time the specified (post-’93) waiting period of five seconds – for the airbag system to drain itself of electricity – will have expired. Now unplug the orange (airbag) and horn (white) connectors which will be seen beneath the steering column.

Using a Torx key, release the air bag by removing the two screws at the back of the steering wheel. The airbag unit can now be drawn out, and the wiring disconnected. This involves one standard push-on connector (brown wire) which is part of the horn circuit, and the yellow airbag connector. This connector is a tight push-in fit, but can easily be levered out with a small screwdriver. Always place the airbag with the ‘driver’s side’ facing upwards, or in an accidental deployment the metal support frame will take to the air!

The centre bolt can now be removed (plenty of leverage is required) and the steering wheel slid off its splines.

The airbag and horn circuits are carried from the column to the steering wheel by means of a connector unit containing a spiral printed circuit – rather like a watch spring – with four conducting tracks deposited upon it. This is either wound up or expanded, depending on the direction in which the wheel is rotated, and must be set to its mid position when bolted to the steering wheel with the front wheels in the ‘straight ahead’ position.

This relationship is normally maintained on removal of the steering wheel by the plastic clip which is released when the centre bolt is removed, locking the connector unit to the wheel. As the connector unit will be removed, its position must be maintained by locking the unit’s rim to its body with tape.

Remove the small Torx screws holding the blue horn wire and the plastic locking clip, before removal of the screws securing the connector unit in position.

Bolt the adapter boss onto the RAID steering wheel, then fit the plastic clip and the connector unit to the boss. The original horn wires (brown and blue) are connected to the terminal block at the base of the wheel, using the black adapter wires supplied.

I find self-cancelling indicators to be a nuisance, as I always cancel the indicators manually (probably due to forty years of motorcycling) and often find that they self-cancel too early. I therefore cut off the curved vane from the back of the connector unit, which is responsible for tripping the indicator switch. To remind others who may also drive the Z3 I will later fit a small audible alarm, connected to the indicators.

Fit the boss to the column splines, noting the white pin at the eleven o’clock position, which locates the connector unit in position relative to the column. Carefully check the exact location of the wheel. Once you are sure of its location, fit the centre bolt and fully tighten.

Insert the yellow airbag connector, and carefully fit the bag into the wheel, securing it by the two Torx screws. Reconnect the orange (airbag) and white (horn) connectors below the column, making sure that everything is neat and secure before replacing the lower column shroud. Reconnect the battery, check the horn, and reset the various memory functions on the radio, which will have returned to the maker’s default settings.

foto's vind je eventueel hier:

http://www.zroadster.net/forum/viewtopic.php?t=9906

Het stelt weinig voor. dit is wat ik mij nog kan herinneren:

- Accu loskoppelen.

- Kapjes boven en onder losmaken.

- Stuur 90 graden draaien zodat je de torxschroef aan de achterzijde van het stuur los kan draaien. Nog eens 180 graden voor de andere kant. Wat het makkelijkste is.

- Dan kun je de airbag verwijderen door de nodige kabels los te trekken. Niet de sleepring uit elkaar trekken!!!

- Centrale bout van het stuur losdraaien en een tandje laten verspringen.

- Omgekeerde volgorde terugbouwen.

Link naar reactie
Ik zou hem laten uitlijnen, staat je stuur ook exact recht.

Het zou toeval zijn al krijg je hem recht door het stuur een tandje naar rechts of naar links te zetten.

meestal net iets teveel naar links of rechts, gewoon laten uitlijnen, scheelt een hoop ergenis en je pakt 2 vliegen in één klap, stuur staat recht en je uitlijning klopt.

Precies, hij is ook niet zomaar scheef komen te staan namelijk....

Link naar reactie

Graag wil ik mij als leek aansluiten bij wat dr Phil zegt. Ik heb in het verleden een Compact gehad en nu met onze Z3 die wij in maart dit jaar hebben gekocht heb ik vrijwel als eerste de auto laten uitlijnen. Het kost je even wat geld (bij de dealer betaalde ik in mei er 116 euro ex btw voor, bij de Compact was het destijds al 145 gulden!) maar dan heb je ook wat.

Wat ik ooit begrepen heb hoort een goed uitgelijnde auto altijd iets naar rechts te " trekken", tenminste dat was vroeger.

Volgens mij was het om te voorkomen dat je bij onwel worden achter het stuur in ieder geval niet op de " verkeerde" weghelft terecht komt. Daarbij: hoe meet je of je wagen lang genoeg rechtuit gaat? Is dat over een 100 meter of 500 meter? Dus hoe weet je nou of de auto zoals deze nu rijd echt goed uitgelijnd is? Daarbij: is het niet link om bij een 10 jaar oude auto met airbag stuur hier aan te gaan rommelen? Straks zet je het stuur er weer op en gaat je airbag lampje branden en dan? Nogmaals, dit zijn maar de woorden van een leek, correct me if I'm wrong! Hartelijke groet van, Mark.

Link naar reactie

je kan je Z3 het beste laten uitlijnen.

uiteindelijk is je stuur ook op deze manier scheef komen te zitten.

het verzetten van enkele tandjes is onnatuurlijk, zo is hij ook niet scheef komen te zitten.

zijn soort van 'jaarlijkse' onderhoudskosten.

wel de beste manier om hem uit te laten lijnen.

Succes ermee!

Van den Beemster

Link naar reactie
  • 5 jaren later...

Wij hebben hetzelfde probleem. Het stuur stond scheef (een klein beetje), bij rijden met een los stuur ging de auto wel in een rechte lijn. Na de bandenwissel was het stuur recht. Nu zijn de banden weer gewisseld en nu staat het stuur weer scheef....

Dit jaar de auto maar eens brengen naar iemand die er verstand van heeft :)

Link naar reactie

Het kan ook zijn dat de vorige eigenaar het stuur los heeft gehad en hem er scheef op terug gezet heeft. Ik heb vorig jaar een probleem gehad met

mijn sleepring (zit in het stuurhuis) die had ik per ongeluk kapot getrokken. Blackwwz heeft dit perfect gerepareeerd. Onderweg naar huis merktte ik op dat het stuur net niet recht stond.

Dit heb ik toen direct verholpen bij thuiskomst. Fluitje van een cent!!

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.