Ga naar inhoud

Olieverbruik?


Gil

Aanbevolen berichten

Hallo Iedereen,

Een vraagje :

Op vakantie met mijn Zzz bleek plots het oranje lampje van de olie te branden na het stilleggen vd motor. Na controle op de peilstok bleek er nog 1/3 olie op het middenste blokje te zitten. Dus vond ik het niet dringend om olie bij te vullen want ik had 8000 km gereden na de laaste oliewissel. Vandaag (2000 km later) controleerde ik het oliepeil en nu blijkt het plots onder het blokje vd peilstok te zitten(minimum?). Het oranje lampje heeft sindsdien niet meer gebrand. (btw het lampje is niet stuk).

Heb ik telaat gewacht of was het oliepeil niet laag genoeg voor een 2 de waarschuwing ? Heb ondertussen wel 0,5 liter bijgevuld...

Het gaat over een Zzz 3-liter uit 2002 met 35.000km.

Groeten

Gil

Link naar reactie
  • Reacties 27
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Heb toevallig ook een zzz 3-liter uit 2002 EN ook dat olielampje dat soms aangaat als je de motor afzet. Bij controle van de stand bleek dat ie iets onder het midden stond. Heb toen ook maar halve liter bijgevuld. Vraag me af wat normaal is als olieverbruik?

Zoals bij Gil 0,5 ltr. op de 10.000 km is normaal of weinig.

Het wordt pas schrikken als het een 1 liter is op de 1000 km, dan is het nodig de motor te reviseren.

Link naar reactie

Nadat ik er 0,5l bijvulde staat het olie niveau half. Dus denk ik dat het verbruik zo'n 1l per 10000km is. Wel, heb ik de laatste 5000 km wel stevig doorgereden (op de franse snelweg en in de bergen). Vorige keer heb ik pas na 16000 km, een litertje moeten bijvullen maar dat was bij een normale rijstijl. Ik vind het wel niet duidelijk wat het min. peil is op de peilstok.

Link naar reactie
Heb toevallig ook een zzz 3-liter uit 2002 EN ook dat olielampje dat soms aangaat als je de motor afzet. Bij controle van de stand bleek dat ie iets onder het midden stond. Heb toen ook maar halve liter bijgevuld. Vraag me af wat normaal is als olieverbruik?

bij de 3 liter is het zo als je de wagen uitzet en het lichtje aan gaaat: let op je moet zo vlug mogelijk bijvullen. het is gewoon een extra waarschuwing dat je er genoeg olie in moet houden. bij mij ging dat lichtje wel branden als hij nog 2/3 vol zat.

dus : lichtje aan 0.5 bijvullen: geen probleem

Link naar reactie
bij de 3 liter is het zo als je de wagen uitzet en het lichtje aan gaaat: let op je moet zo vlug mogelijk bijvullen. het is gewoon een extra waarschuwing dat je er genoeg olie in moet houden. bij mij ging dat lichtje wel branden als hij nog 2/3 vol zat.

dus : lichtje aan 0.5 bijvullen: geen probleem

Weet niet of ik me nu zorgen moet maken. Net even olie gecontroleerd: peil staat op 1/3 van het blokje (koude motor). Soms gaat na afloop van een rit het olielampje branden nadat ik de motor afzet. Nooit tijdens het rijden. Volgens het boekje moet je bij de eerstvolgende gelegenheid bijvullen. Maar als ik dan de peilstok controleer, blijkt dat ie op 1/3 vh blokje staat. Dus heb ik maar niet bijgevuld en bij de afgelopen paar keer is het lampje niet meer gaan branden??? Ik hou het maar in de gaten en zeker weet ik dat ze geen olie lekt. Onder de auto nooit olievlekken en motor mooi droog. Kan het zijn dat het lampje kuren heeft omdat ie soms wel en soms niet gaat branden zonder tussentijds bij te vullen?

Link naar reactie

Bekend verschijnsel. Heb ik met mijn 2.2 ook.

Voor de goede orde... er zijn twee olielampjes, 1 voor de oliedruk en 1 voor het oliepijl (deze heeft een golvend lijntje eronder). De laatste gaat af en toe branden na afzetten van de motor. Olie controleren bij koude motor geeft een correct oliepijl aan. Ik vermoed een iets te zenuwachtige sensor.

Link naar reactie
Weet niet of ik me nu zorgen moet maken. Net even olie gecontroleerd: peil staat op 1/3 van het blokje (koude motor). Soms gaat na afloop van een rit het olielampje branden nadat ik de motor afzet. Nooit tijdens het rijden. Volgens het boekje moet je bij de eerstvolgende gelegenheid bijvullen. Maar als ik dan de peilstok controleer, blijkt dat ie op 1/3 vh blokje staat. Dus heb ik maar niet bijgevuld en bij de afgelopen paar keer is het lampje niet meer gaan branden??? Ik hou het maar in de gaten en zeker weet ik dat ze geen olie lekt. Onder de auto nooit olievlekken en motor mooi droog. Kan het zijn dat het lampje kuren heeft omdat ie soms wel en soms niet gaat branden zonder tussentijds bij te vullen?

zoals ik net zei: na het afzetten van de motor brand het heel even als je moet bijvullen. het is altijd best met de olie tot boven vol te rijden. dat het lampje niet altijd aangaat is ook normaal: je zit net op de limiet van de sensor, soms net wel nog voldoende, soms niet. als je lang genoeg blijft doorrijden zal het wel permanent branden. vul nu gewoon een halve liter bij en dan is het opgelost. dat lampje gaat vrij vlug aan om problemen te vermijden! als het tijdens het rijden aangaat, heb je een probleem.

Link naar reactie
zoals ik net zei: na het afzetten van de motor brand het heel even als je moet bijvullen. het is altijd best met de olie tot boven vol te rijden. dat het lampje niet altijd aangaat is ook normaal: je zit net op de limiet van de sensor, soms net wel nog voldoende, soms niet. als je lang genoeg blijft doorrijden zal het wel permanent branden. vul nu gewoon een halve liter bij en dan is het opgelost. dat lampje gaat vrij vlug aan om problemen te vermijden! als het tijdens het rijden aangaat, heb je een probleem.

OK. Ik heb het gelijk maar gedaan.

Bedankt.

Link naar reactie
OK. Ik heb het gelijk maar gedaan.

Bedankt.

Nu we het toch over olie hebben, gelijk nog maar even een kort vraagje: Vorig jaar aan de BMW Dealer gevraagd wat voor olie ik moets gebruiken? Konden ze niet direct zeggen. Ik heb er nu Castrol Magnatec 5W-30a1 ingegooid. Het is een 3-liter uit 2002. Weet iemand of het echt verschil uitmaakt?

Link naar reactie
Weet niet of ik me nu zorgen moet maken. Net even olie gecontroleerd: peil staat op 1/3 van het blokje (koude motor). Soms gaat na afloop van een rit het olielampje branden nadat ik de motor afzet. Nooit tijdens het rijden. Volgens het boekje moet je bij de eerstvolgende gelegenheid bijvullen. Maar als ik dan de peilstok controleer, blijkt dat ie op 1/3 vh blokje staat. Dus heb ik maar niet bijgevuld en bij de afgelopen paar keer is het lampje niet meer gaan branden??? Ik hou het maar in de gaten en zeker weet ik dat ze geen olie lekt. Onder de auto nooit olievlekken en motor mooi droog. Kan het zijn dat het lampje kuren heeft omdat ie soms wel en soms niet gaat branden zonder tussentijds bij te vullen?

Heb dezelfde ervaring ... eigenlijk was ik aan het wachten tot het oranje lampje blijft branden met draaiende motor want in het instructieboekje staat dat je dan binnen de 50km olie moet bijvullen.(en dus nog niet moet panikeren)

Wanneer ik gisteren de peilstok contoleerde stond die echter op minimum zonder enige waarschuwing. Waarschijnlijk is het minimum op de peilstok nog niet het minimum volgens de sensor.?

Link naar reactie
Als toevoeging, pijl motorolie bij koude motor of wanneer de motor minstens een uur niet gelopen heeft. en kijk of de auto vlak staat.

Pijlstokaanduiding ( het geaxeerde gedeelte ) verschil tussen minium en maximum 1 liter.

Volgens het boekje moet je het oliepeil nemen met warme motor en dan 5 min wachten. Net zoals mijn 2 wieler beemer. Bij een koude motor krijg je een verkeerd oliepeil.

btw als het peil op min. staat zit er nog steeds 5,5 l in de motor.

Link naar reactie
Volgens het boekje moet je het oliepeil nemen met warme motor en dan 5 min wachten. Net zoals mijn 2 wieler beemer. Bij een koude motor krijg je een verkeerd oliepeil.

btw als het peil op min. staat zit er nog steeds 5,5 l in de motor.

Volgens het boekje :unsure:

{ bij een koude motor krijg je een verkeerd oliepijl } :rolleyes:

Link naar reactie

volgens mij komt de verkeerde weergave bij warme motor, doordat de olie zich dan nog verspreid door de motor bevindt. Daardoor dus eigenlijk niet te peilen is.

terwijl als de motor koud is, deze olie is teruggezakt, en daarom is dus het oliepeil beter te meten.

correct me if I'm wrong..

Link naar reactie
Nu we het toch over olie hebben, gelijk nog maar even een kort vraagje: Vorig jaar aan de BMW Dealer gevraagd wat voor olie ik moets gebruiken? Konden ze niet direct zeggen. Ik heb er nu Castrol Magnatec 5W-30a1 ingegooid. Het is een 3-liter uit 2002. Weet iemand of het echt verschil uitmaakt?

Ik Zou op dit moment voor de Castrol Edge Sport 0W-40 kieZen.

Moet ook voor de 3000cc'er een top olie Zijn. Voldoet aan de BMW Longlife 04 speceficaties.

Link naar reactie
volgens mij komt de verkeerde weergave bij warme motor, doordat de olie zich dan nog verspreid door de motor bevindt. Daardoor dus eigenlijk niet te peilen is.

terwijl als de motor koud is, deze olie is teruggezakt, en daarom is dus het oliepeil beter te meten.

correct me if I'm wrong..

Volgens mij moet je je oliepeil nemen bij koude of warme motor maar niet bij beiden, afhankelijk van wat de fabrikant voorschrijft. (bouw van motorblok)

Mijn beemer met 2 wielen (Moto) heeft duidelijk een hoger olie niveau bij warme motor dan bij koude motor. Met de BMW (auto) motoren moet het net hetzelfde zijn denk ik of niet?

Link naar reactie
Volgens mij moet je je oliepeil nemen bij koude of warme motor maar niet bij beiden, afhankelijk van wat de fabrikant voorschrijft. (bouw van motorblok)

Mijn beemer met 2 wielen (Moto) heeft duidelijk een hoger olie niveau bij warme motor dan bij koude motor. Met de BMW (auto) motoren moet het net hetzelfde zijn denk ik of niet?

Doe het bij de auto maar gewoon met koude motor :unsure:

Waarom ? als je hem op peil zet met warme motor bestaat het gevaar voor te veel olie in het blok wat ook zeker niet goed is.

Link naar reactie

De sensor voor het minimum niveau, kan tijdens het rijden af en toe gemaakt worden (bocht, remmen en acceleratie) is hij tijdens het rijden een keer gemaakt dan brand het lampje nadat je het contact af zet.

(Kan weinig kwaad, bij gelegenheid bijvullen)

Blijft hij tijdens het rijden gemaakt dan gaat het lampje ook aan tijdens het rijden.

(Niet te lang mee rijden en z.s.m. bijvullen)

De sensor heeft een vlotter en heeft weinig met oliedruk te maken, pas wanneer je het lampje heeel lang negeert kan de oliepomp tijdens een bocht, remmen en acceleratie lucht aanzuigen in plaats van olie, dit is echt fout, maar dan zal het rode olie lampje ook aangaan.

(Ben je eigenlijk al te laat, je had al bij moeten vullen)

Olie peilen bij een wet sump carter (Z3 hier wordt de olievoorraad onderin de pan bewaard) koud of minimaal 5 minuten nadat de motor is afgezet, de olie is dan voldoende teruggelopen in het carter.

Bij een dry sump carter (hier heb je aparte tank voor de olievoorraad) komt voor bij motor fietsen en sommige auto's hier peilen als de motor net is uitgezet.

Alle olie zit dan in de olietank, wacht je te lang dan kan de olie voor een deel terug gelekt zijn richting de motor en meet je een te laag peil.

Als je dan bijvult zit er teveel in.

Waarom dry sump? het carter kan kleiner (kan de motor lager in het voertuig geplaatst worden) en je hebt een buffer voorraad olie zodat de oliepomp altijd olie krijgt.

De terug voer pomp hapt af en toe wel lucht, maar die is er op gemaakt en de oliedruk lijdt hier niet onder.

JCK

Link naar reactie

Mijn tip, gebruik niet die dunne 0W30 is net water maar ga minimaal voor een 0W40.

Volgende tip, gewoon om de 15000 of ieder jaar nieuwe olie erop, de motor is er je dankbaar voor.

Anders onherroepelijk black sludge zeker bij veel korte stukken.

Ken een paar jongens die bij VW en BMW werken en daar levert longlife alleen maar veel geld op van stukgelopen 1.8 turbo's en BMW diesels. En die blokken zien er smerig uit als je ze uit elkaar haalt overal zwarte aanslag op, hetgeen weer leidt tot veel olieverbruik.

Laatste tip: af en toe een keertje de motor flushen bij een oliebeurt en hij is weer schoon.

Tenslotte gebruiken de meeste 3.0 liters wat olie zeker als je de 0W30 gebruikt in kombi met longlife.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.