Ga naar inhoud

Koppeling en vliegwiel


sledgehammer

Aanbevolen berichten

Mijn koppeling loopt langzaam op zijn einde, in de 4de en 5de versnelling begint hij te slippen. Dus nog geen reden voor paniek, maar wel iets dat de komende maanden vervangen zal moeten worden. Heb mij een beetje erin proberen te verdiepen, maar het is geen gemakkelijke stof.

Koppeling:

Over het algemeen bestaan hier drie soorten in:

- OEM, standaard.

- Sportkoppeling. Gelijk aan OEM uitvoering, alleen versterkt. Koppelt daardoor ook iets zwaarder.

- Racekoppeling. Geen slip, niet geschikt voor straat gebruik.

- M3/M5 koppeling, schijnt goedkoper uit te pakken? Alleen in combinatie met het juiste (lichtere) vliegwiel.

Eigenlijk bestaat hier maar één merk voor (dat ik in mijn auto wil hebben), en dat is Sachs.

Vliegwiel:

Onze Zetjes hebben een 2-massa vliegwiel. In principe twee vliegwielen die "elastisch" met elkaar verbonden zijn. Heb gelezen dat dit als een slijtagedeel gezien wordt, en daardoor ook vervangen of opnieuw gebalanceerd moet worden. Die laatste optie blijkt bijna niet mogelijk te zijn?

Dus wie er wat over te vertellen heeft, gooi het erin. :unsure: Ook als je ervaring hebt met de montage, schijnt een hele klus te zijn maar wil toch kijken of ik het zelf kan.

Link naar reactie
  • Reacties 24
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Danny, bedankt voor dit topic... mijn koppeling is ook aan vervanging toe.

Hij slipt nog niet, maar voelt niet helemaal fris meer aan vlak voordat hij helemaal aangrijpt.

Het merk "LUK" is overigens ook leverancier van deze koppelingen..

Ik hou dit topic beslist in de gaten, alternatieven op de "gewone" koppeling zijn altijd welkom ... heb wel al bedacht dat Ruud "the place to be" is!

Wat ik niet begrijp aan de sportkoppeling is het doel hiervan. Een sportkoppeling is leuk wanneer je een turbo/supercharger en NOS hebt en je door je standaardkoppeling heen slipt ... heeft weinig zin op onze standaard motoren IMHO...

Link naar reactie

LUK en Valeo zijn ook eerste montage merken inderdaad. Maar als ik €50,- meer moet uitgeven voor een Sachs doe ik dat graag. De LUK heb ik al voor €110,- kompleet.

Een sportkoppeling kan inderdaad meer vermogen verdragen (30% meer meen ik), waar een normale koppeling door het te hoge vermogen gaat slippen. Of de extra kosten voor een versterkt model het waard zijn moet ik voor mijzelf ook nog altijd afwegen.

Link naar reactie

Wat ik me met dit soort dingen altijd afvraag is: "wie doe ik een plezier met het aanschaffen van een duurder dan origineel onderdeel"?

Een koppeling, gaat bij normaal gebruik toch zeker 100.000 - 150.000km mee (dan heb ik het over het standaard onderdeel)

Wanneer je een duurdere (bv Sachs) aanschaft, dan gaat deze 125.000 - 175.000km mee ... hoe oud is de auto dan en van hoeveel eigenaren is deze ondertussen gewisseld?

Link naar reactie

Wat als die LUK nu 30K meegaat? Uitbouwen van een koppeling is vrij prijzig dus ik wil zeker weten dat hetgeen wat ik inbouw ook lang meegaat. Niet dat ik geen vertrouwen heb in LUK, ik verkoop ze zelf iedere zaterdag. :schater:

Daarnaast wil ik ook zonder problemen een paar rondjes op de ring doen ieder jaar, vraag mij af of de sport versies hier ook beter bestand tegen zijn.

Link naar reactie

Als de mijne het begeeft weet ik het wel: gewoon de standaard koppeling erin. Werkt goed en gaat lang mee. Wat ik belangrijk vind is dat de vervanger hetzelfde aanvoelt als het origineel. Volgens mij weet je dat alleen als je standaard vervangt door standaard. Een andere koppeling kan wellicht een aanrader zijn als het gebruik ook heel anders is dan standaard (bijvoorbeeld als je veel op een circuit rijdt en het uiterste vergt van e.e.a.) maar voor mij: standaard!

Ik heb ooit op een andere auto een niet-standaard uitlaat laten zetten en kreeg voor een paar tientjes besparing een hoop kabaal. Had flink de smoor in. Het kan dus ook verkeerd uitpakken.

Link naar reactie
Als de mijne het begeeft weet ik het wel: gewoon de standaard koppeling erin. Werkt goed en gaat lang mee. Wat ik belangrijk vind is dat de vervanger hetzelfde aanvoelt als het origineel. Volgens mij weet je dat alleen als je standaard vervangt door standaard. Een andere koppeling kan wellicht een aanrader zijn als het gebruik ook heel anders is dan standaard (bijvoorbeeld als je veel op een circuit rijdt en het uiterste vergt van e.e.a.) maar voor mij: standaard!

Ik heb ooit op een andere auto een niet-standaard uitlaat laten zetten en kreeg voor een paar tientjes besparing een hoop kabaal. Had flink de smoor in. Het kan dus ook verkeerd uitpakken.

Misschien moet je de gegevens van die uitlaat even posten, veel mensen schijnen juist méér geld uit te geven voor wat extra kabaal. :schater:<_<

Link naar reactie

Stel de vraag eens op www.problemcar.nl.

Dit is een forum over bmw auto's dat vnl. bevolkt wordt door professionals.

(trefwoorden zoekmachine o.a.: monteurs, beroeps, specialisten, technici, automonteurs, garage)

Link naar reactie

Hey sledgehammer,

Ik heb toevallig 2 maanden geleden mijn koppeling vervangen... Heb me er toen een beetje inverdiept... kwam uit op 3 opties:

1: Orgineel bmw

2: Power clutch... dit kost je 600 euro.. vond dit erg veel en je zou je huidige koppeling een week kwijt zijn want die zou dan omgebouwd worden..

3: Sachs.. deze koppeling zou iets sterker zijn als de orginele bmw.. en goedkoper ik was er ongeveer 200 euro aan kwijt (zonder montage).. en het bevalt erg goed... had namelijk bij m'n vorige koppeling problemen met weg trekken (hard) dat kon niet.. en met snel over schakelen... als hij eenmaal begon te slippen... dan bleef die dat doen.. ( dit probleem was er sinds dat de turbo erop gebouwd is, dus er komt dan wel meer vermogen op.. ) Maar met deze koppeling heb ik er geen last van... ik ben er erg tevreden over!

Link naar reactie

M3/M5 gaat niet passen op de 4 cil.

Race koppeling, onzin of je moet alleen maar cirquit rijden.

Vliegwiel afdraaien of lichter vliegwiel heeft als voordeel dat hij sneller in zijn toeren loopt, nadeel minder koppel. niet doen IMHO.

Vliegwiel vervangen als hij flink is beschadigd door de kopp. plaat klinknagels of helemaal blauw ziet ( warm is geweest ) of te veel speling ( meer dan 2 cm )tussen de 2 delen van het elastische gedeelte.

Gewoon Valeo nemen doen het prima. wel kompleet set Drukgroep, druklager en kopp.plaat. eventueel toplager.

Veel werk ??, je kan het sledge <_<

P.s. doe het wel op een brug.

Link naar reactie

Dat van minder koppel schijnt eigenlijk tussen de oren te zitten, een lichter vliegwiel kan minder koppel "opslaan", maar kent vanaf het aangrijpingspunt wel degelijk een stijging van het koppel. Vraag me niet het gehele verhaal, dat is hier na te lezen:

http://www.uucmotorwerks.com/flywheel/ther...torque_loss.htm

Afdraaien, ook iets waar ik mijn bedenkingen over heb, maar het schijnt dus mogelijk te zijn tot zekere mate. Je moet alleen weten waar je moet stoppen en de sterkte van de structuur afneemt.

En het monteren, bedankt voor je aanmoediging. <_< Mag ik vragen hoe jij de bovenste 2 bouten van het huis losmaakt? Sommige schijnen de motor te kantelen (BMW manier), maar heb ook al een manier gelezen met een vijftal verlengde doppen.

Link naar reactie

Even gekeken :

Verkopen zelf zeker Lichtere vliegwielen :schater:

Al zou het wekelijk zo zijn resteerd er maar één ding, waarom worden dan niet in alle auto's lichtere vliegwielen gemonteerd ?? scheelt weer materiaal dus goedkoper.

Is there any torque loss with a lightweight flywheel?

When you install a lightweight flywheel, there is no torque loss from the engine. End of story.

Link naar reactie
Mag ik vragen hoe jij de bovenste 2 bouten van het huis losmaakt? Sommige schijnen de motor te kantelen (BMW manier), maar heb ook al een manier gelezen met een vijftal verlengde doppen.

Eerst uitlaat en baksteun weghalen, aanrijfas wegnemen. bak kantelt iets naar beneden. pak 2 langeverlengstukken op je ratel en je kan erbij.

Link naar reactie
Verkopen zelf zeker Lichtere vliegwielen
Dat klopt ja, maar desalniettemin een verhaal dat wel logisch beredeneerd is, en ik niet zie als een verkooppraatje. Zwaarder vliegwiel is om het comfort te behouden, en transmissiegeluiden te reduceren, waar het 2-massa vliegwiel ook voor gemaakt is.
pak 2 langeverlengstukken op je ratel en je kan erbij.

Thx, hoop tegen die tijd nog wat meer van je kennis gebruik te mogen maken. <_<

Link naar reactie
Eerst uitlaat en baksteun weghalen, aanrijfas wegnemen. bak kantelt iets naar beneden. pak 2 langeverlengstukken op je ratel en je kan erbij.

Dus dat gaan we eerdaags doen!!! Zo eenvoudig als koffie-zetten dus!! <_<:lol:

Link naar reactie
no torque loss from the engine

Ik denk dat dit wel klopt. Koppel komt uit de motor, kan me wel voorstellen dat een lichter vliegwiel het koppel minder makkelijk overbrengt naar uiteindelijk de wielen. Daar draait het uireindelijk wel om.

Link naar reactie
Ik denk dat dit wel klopt. Koppel komt uit de motor, kan me wel voorstellen dat een lichter vliegwiel het koppel minder makkelijk overbrengt naar uiteindelijk de wielen. Daar draait het uiteindelijk wel om.

Vliegwiel heeft niets met geleverde koppel te maken.

Het zorgt er alléén voor dat de motor tussen de arbeid slagen blijft draaien.

Hoe meer cilinders hoe kleiner het vliegwiel kan zijn ( de tijd tussen de arbeid slagen is dan kort)

Bij stationair heb je het grootste vliegwiel nodig omdat een vliegwiel efficiënter wordt bij een hoger toerental ( E = 1/2 m v2)

Bij een hoog toerental wil je een zo licht mogelijk vliegwiel, de motor reageert dan sneller en je kunt sneller schakelen.

Vandaar dat ze bij o.a BMW een twee massa vliegwiel gebruiken boven een bepaald toerental laten ze een deel van de massa vrijlopen en heb je een licht vliegwiel, daalt het toerental dan wordt dat deel er weer bij gepakt en heb je een zwaarder vliegwiel.

JCK

Link naar reactie
Vandaar dat ze bij o.a BMW een twee massa vliegwiel gebruiken boven een bepaald toerental laten ze een deel van de massa vrijlopen en heb je een licht vliegwiel, daalt het toerental dan wordt dat deel er weer bij gepakt en heb je een zwaarder vliegwiel.

JCK

Massavliegwiel wordt gebruikt voor het soepel aangrijpen van de koppeling, tussen de 2 schijven zitten veren er draait dus niets vrij, heeft ook niets met toerental te maken.

Er worden de laatste tijd wel rare dingen geschreven hier :schater::schater:

Link naar reactie

Roodkapje heeft gelijk.

Er zijn merken die het op de door mij beschreven wijze doen en daar schelden ze het ook uit voor een twee massa vliegwiel.

Vandaar dat ik aan nam dat het bij BMW ook zo zit, maar volgens de ETK kom ik maar één lager tegen (het top lager) en zitten de twee massa's niet met een lager gescheiden.

Had beter eerst even in de ETK kunnen kijken.

JCK

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.