Ga naar inhoud

Prijsstabilisatie Z3 QP's


Botty

Aanbevolen berichten

In een autoleven gaat normaal gesproken de prijs die je voor een auto betaald vanaf de catalogusprijs per jaar gebruik omlaag.

Op een gegeven moment worden die prijzen redelijk stabiel. Mocht de auto een echte klassieker worden, dan stijgen ze vanaf een bepaald moment weer (zie E30-M3, dat gaat best omhoog de laatste jaren).

Waar denken jullie dat het stabiele prijsniveau voor de volgende auto's op uit gaat komen? (ok, beetje koffiedik kijken, maar toch .. :thumbup: )

-Z3 QP 2.8

-Z3 QP 2.8 automaat

-Z3 QP 3.0

-Z3 QP 3.0 steptronic

Groet, Pieter

Link naar reactie
  • Reacties 41
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

een zzz wordt meestal voor de fun gekocht, dat de zzz later nog een leuke waarde heeft is mooi meegenomen. Deze waarde is uiteraard afhankelijk van de staat van de auto, km-stand, onderhoud etc. en natuurlijk vraag en aanbod. Een investering in een auto is vaak niet de beste investering.

Link naar reactie

Als je een prijsstabiele wil kopen moet je een MQP (of roadster :thumbup: S54) kopen met weinig KM en volledige historie. En die Kmstand laag houden en de historie bijhouden. Dan vooral een paar jaren rijden en goed verzorgen. Af en toe een kaarsje aansteken en het komt allemaal goed :thumbup:

Link naar reactie
Als je een prijsstabiele wil kopen moet je een MQP (of roadster :thumbup: S54)
En bedankt Pierre, heb ik zo.n geldverslindende S50 in de garage staan :thumbup: ;) Maar even on topic ik denk, met alle respect dat de ZZZ niet zo,n tijdoze auto zou worden als b.v. een 911 dus dat het je altijd geld gaat kosten aan de andere kant hobby,s kosten nou eenmaal geld. Tot slot een auto is de meest zinloze aanschaf die je kan doen kost altijd bakken met geld ;)
Link naar reactie

Pieter, ga er gemakshalve maar van uit dat het stabilisatiepunt voor deze auto's nog niet bereikt is en voorlopig ook niet bereikt wordt. Denk zelf dat het zal nog wel minstens 4 á 5 jr duurt voor het zal stabiliseren op ongeveer 40% lager dan huidig prijsniveau van de 3.0 QP's, waarbij de door Pierre genoemde zaken (km stand, boekjes, goed verzorgd) uiteraard een cruciale rol meespelen: echter niet alleen bij aanschaf maar ook hoe je er zelf mee omgaat. Aanbod QP's is beperkt maar de vraag lijkt soms zelfs nog kleiner. Het is en blijft een auto voor een select publiek. De QP's van diverse forummers staan al geruime tijd te koop, toch een teken dat de rek er een beetje uit lijkt (of dat er teveel geld voor gevraagd wordt). Het is, precies wat Roger zegt, geen 911, bij voorkeur 993, maar 'gewoon' een BMW Z.

Of een S54 MQP echt stabieler is dan een M54 3.0 betwijfel ik (prijsniveau zal uiteraard wel altijd terecht hoger liggen), de :thumbup:'s lijken per definitie gebruikt voor zware rechtervoetjes terwijl de 3.0's soms nog wel door een wat rustiger publiek wordt aangeschaft.. De 2.8's zijn inmiddels zo breed verkrijgbaar dat de neerwaartse druk op prijzen wellicht nog wat langer aanhoudt, hiermee misschien wel voor alle niet-M QP's. Dit soort toko's lijkt karrevrachten QP's richting NL te halen, meestal 2.8's (niets mis mee) maar dat beinvloedt het stabilisatiepunt natuurlijk wel.

Het is overigens niet mn bedoeling voor eigen parochie te preken, heb er geen belang bij want mn QP 3.0 gaat zeker niet weg. Is iedere cent die ik er in gestopt heb waard, machine bezorgt echt extreem veel Freude am Fahren. Ik had nooit gedacht er zo veel plezier aan te beleven. Iedere km, de meetings, het forum, maar bovenal de power en souplesse onder de rechtervoet zorgen voor een mega-:thumbup: . De Tijd zal het wel leren allemaal ;)

Link naar reactie
Waar denken jullie dat het stabiele prijsniveau voor de volgende auto's op uit gaat komen? (ok, beetje koffiedik kijken, maar toch .. :thumbup: )

Als ze over 5 jaar 80.000 km weg hebben, of bijv. 220.000? :thumbup:

Link naar reactie

Is geen hogere wiskunde allemaal een kwestie van vraag en aanbod :rolleyes:

Het aanbod is een gegeven dat voortvloeit uit de produktieaantallen, dat alleen maar positief beinvloed wordt door de aantallen die op de sloop terechtkomen, dat zijn intussen heel veel ///M's oa door die mensen met die zware voeten. De S54's van de ///M zijn in hele kleine aantallen gemaakt dus hier is het aanbod erg klein.

De vraag is een andere kwestie daar kun je subjectiviteit proberen te objectiveren door naar de markt te kijken vanuit het heden en het verleden. Als ik dan zie wat de topmodellen van de oudere BMW's opbrengen tov de meer normale uitvoeringen (zie hier bijvoorbeeld de M3 e30 en heel bijzonder de Cecotto of Evo uitvoeringen of de M635i of de M5 touringE34) dan kan ik hier alleen maar de reeds genoemde conclusie uit trekken:

als ze dan al waarde gaan houden dan vooral de zeldzame modellen en dan echt progressief meer dan de meer gangbare modellen. (uiteraard rekening houdend met reeds genoemde factoren zoals historie, km stand, toestand enz)

En ja Roger voor mij is een auto een heel zinvolle geldbesteding, het is mijn hobby die ervoor zorgt dat ik een gelukkiger en tevredener mens ben en dat is IMO heel zinvol voor mezelf en mijn omgeving. :birthday:

Amen

aangepast door pierrez101
Link naar reactie
... het is mijn hobby die ervoor zorgt dat ik een gelukkiger en tevredener mens ben en dat is IMO heel zinvol voor mezelf en mijn omgeving. :rolleyes:

roerend mee eens... geluk en tevredenheid zijn ook nog eens niet in EUR uit te drukken!

Link naar reactie

Ik ben eventjes aan het bekijken wat zo'n 4 jaar QP me aan afschrijving zal gaan kosten. Ik bedoel qua prijsniveau niet het niveau wat bereikt zal gaan worden mocht het een klassieker worden (alhoewel ik daar ook mijn bedenkingen over heb, kijk naar de "jeugd", dus de toekomstige kopers, en de groene gekte van de laatste tijd, in Japan bv. is de autoverkoop redelijk gekelderd de laatste jaren omdat de jeugd het geld aan andere zaken besteed, maar goed dit is een hele andere discussie), maar meer zoiets als wat nu bv. bij de Fiat bootjes gebeurd, daar vind nu ook een zekere stabilisatie plaats.

Beetje knappe 3.0 QP van 2001 uit die Heimat gaat me zo'n 19 a 20 kosten, met tussen de 100 en 130.000 km op de klok. Tel daar na 4 jaar iets van 60.000 bij op, en wat iemand dan voor een 10 jaar oude auto met bijna 2 ton op de klok over heeft. Denk rond de 10 a 12 duizend? Dat is dan 2 a 2,5 duizend euro afschrijving per jaar nog ... :rant:

Link naar reactie

Van de Z lijkt de Z1 een redelijk stabiele prijs te hebben.

Voor een ZZZ denk ik niet dat ie er komt gezien de productieaantallen en daarmee gepaard gaande gemeengoed-auto.

Wil je praten over stabilisering van auto-prijzen en dan ga je al gauw richting klassiekers dan moeten we nog 20 jaar wachten en degene die dan nog een gaaf ZZZ exemplaar heeft met weinig KM doet waarschijnlijk goede zaken. Maar dan mag ie er bijna niet mee gereden hebben.!!! Wordt je daar nou gelukkig van .. Ik niet in ieder geval..

Link naar reactie

Je hoeft die QP toch niet 4 jaar te rijden....bovendien als je hem gunstig koopt in Duitsland rijd je zeker het 1e jaar gratis....geloof mij maar :m:

Weet je wel helemaal zeker dat je een Z3 Coupe wilt kopen ? Ik vraag dit omdat je je zo bezig houdt met de afschrijving en of het wel of geen klasieker wordt dat ik bijna zou denken dat je twijfels hebt. Als je een prijsstabiele auto wilt kopen ga dan voor een 911 of zo...een QP zal mischien ooit over een jaar of 20 is een keer geld waard worden IMHO...ik heb hem gewoon gekocht omdat ik verliefd werd op het model.....

Link naar reactie
Weet je wel helemaal zeker dat je een Z3 Coupe wilt kopen ?

ik heb hem gewoon gekocht omdat ik verliefd werd op het model.....

Dit is helemaal mijn idee :m:

De Z3 Qp is op zich al een buitenbeentje waar je op verliefd wordt of helemaal op afknapt.

De aankoop ervan kan je niet in rede bevatten, dat is louter magie.

Als je het nuchter en cijfermatig wil bekijken, is de aankoop van een sportcoupé zinloos geld weggooien :D

Ik heb naast een lease auto nog een gezinswagen en daarnaast de ZZZ Qp. Hij wordt dan ook veel te weinig gereden...

Als ik me ga bezighouden met aankoopprijs, afschrijving, restwaarde, enz. dan had ik 'm allang moeten wegdoen.

Link naar reactie

Een klassier wordt het meestal pas na ca. 20 jaar. Ook in de laatse postings wordt dit getal genoemd.

Maarre, wat koop je liever over 20 jaar? een Z3 coupe van gemiddeld 25-30 jaar oud, of een bloedmooie Z4 coupe van 15-20 jaar oud.

Het zullen m.i. maar een paar liefhebbers zijn die voor (het aparte, leuke, eigenzinnige) model van de Z3 coupe gaan.

Link naar reactie
Dit is helemaal mijn idee :m:

De Z3 Qp is op zich al een buitenbeentje waar je op verliefd wordt of helemaal op afknapt.

De aankoop ervan kan je niet in rede bevatten, dat is louter magie.

Als je het nuchter en cijfermatig wil bekijken, is de aankoop van een sportcoupé zinloos geld weggooien :(

Ik heb naast een lease auto nog een gezinswagen en daarnaast de ZZZ Qp. Hij wordt dan ook veel te weinig gereden...

Als ik me ga bezighouden met aankoopprijs, afschrijving, restwaarde, enz. dan had ik 'm allang moeten wegdoen.

Had het niet beter kunnen verwoorden denk ik .... :D

Link naar reactie
Weet je wel helemaal zeker dat je een Z3 Coupe wilt kopen ? Ik vraag dit omdat je je zo bezig houdt met de afschrijving en of het wel of geen klasieker wordt dat ik bijna zou denken dat je twijfels hebt. Als je een prijsstabiele auto wilt kopen ga dan voor een 911 of zo...een QP zal mischien ooit over een jaar of 20 is een keer geld waard worden IMHO...ik heb hem gewoon gekocht omdat ik verliefd werd op het model.....

Ik ben gewoon even een rekensommetje aan het maken, en wat zaken aan het afwegen. Dat leuke(re) dingen geld kosten weet ik al langer dan vandaag. Het klassiekerverhaal heb ik hierboven al uitgelegd, daar houd ik me niet mee bezig. De Z3 QP staat definately on the shortlist. De 3.0i dan :thumbup:

Link naar reactie
Met alle respect maar een Lancia kan je toch niet vergelijken met een BMW....

Ik denk dat de Delta Integrale het rally equivalent was van de M3-E30 Tourenwagen. Allebei nagenoeg onverslaanbaar in hun tijd. Het is de M3 alleen wat beter vergaan qua waarde ontwikkeling. Net als de Ur-Quattro van Audi. Heb jij wel eens in een Integrale gereden? Aanrader hoor.

Link naar reactie
Ik denk dat de Delta Integrale het rally equivalent was van de M3-E30 Tourenwagen. Allebei nagenoeg onverslaanbaar in hun tijd. Het is de M3 alleen wat beter vergaan qua waarde ontwikkeling. Net als de Ur-Quattro van Audi. Heb jij wel eens in een Integrale gereden? Aanrader hoor.

Ohh zo bedoelde ik het ook niet hoor....ik bedoelde puur qua onderhoudskosten en kwaliteit zeg maar....op dat gebied laten the Germans de Italiano's toch wel behoorlijk ver achter zich...

Ik heb het dus puur over Lancia als merk en niet een bepaald model...

Zou best is in zo'n Integrale Evo willen rijden hoor...zal vast een aparte ervaring zijn denk ik zo..

Link naar reactie
Ik ben gewoon even een rekensommetje aan het maken, en wat zaken aan het afwegen. Dat leuke(re) dingen geld kosten weet ik al langer dan vandaag. Het klassiekerverhaal heb ik hierboven al uitgelegd, daar houd ik me niet mee bezig. De Z3 QP staat definately on the shortlist. De 3.0i dan :thumbup:

Jaa jaa ik weet dat ik mijn 2.8 niet aan je kan slijten :schater::schater:

Op autoscout staan best een aantal leuke 3.0 ...sommige staan er ook al zeer geruime tijd op (heb zelf ook nog naar een 3.0 zitten kijken) en kunnen qua prijs dus best interresant zijn...

Link naar reactie
Op autoscout staan best een aantal leuke 3.0 ...sommige staan er ook al zeer geruime tijd op (heb zelf ook nog naar een 3.0 zitten kijken) en kunnen qua prijs dus best interresant zijn...

Zal vanavond effe op mijn gemakkie thuis kijken. Potverdikkeme, word ik net gebeld door mijn verzekering. Unigarant, waar ik de motoren (= gevaarlijk) al jaren heb wil geen Z3 doen. Nu ja!!! Ik ben 37, vanaf mijn 19e nooit een deuk ergens in gereden (alhoewel, bromfiets tegen een boom, dus de deuk was voornamelijk in mezelf gereden :thumbup: ) en woon in het Oosten van Nederland. Dat had ik dus niet verwacht. :thumbup:

Link naar reactie
Ohh zo bedoelde ik het ook niet hoor....ik bedoelde puur qua onderhoudskosten en kwaliteit zeg maar....op dat gebied laten the Germans de Italiano's toch wel behoorlijk ver achter zich...

Ben ik helemaal met je eens. Statistieken liegen niet. Vandaar dat ik na 19 jaar in de italo's nu naar een duits produkt wil. En ik vind het een machtig mooie auto, en BMW's 6L, die wil ik als techneut (nu ja, qua opleiding dan :thumbup: ) een keer onder de kap hebben gehad. Fantastisch masjien.

Link naar reactie

Nog even terugkomend op het onderwerp:

ANWB/BOVAG koerslijst:

Z3 3.0i QP:

jan/feb 00 (140.000 km)

inkoop: 15.200

verkoop: 21.100

jan/feb 01 (120.000 km)

inkoop: 18.100

verkoop: 24.100

jan/feb 02 (100.000 km)

inkoop: 21.500

verkoop: 28.000

Voor de Z3 M staan geen bedragen.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.