Ga naar inhoud

Z3 Cpe 3.0i aanschaf, waar op letten


Botty

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ben op zoek naar een ander vervoersmiddel en de keuze is gevallen op een Z3 cpe met 3.0i motor. Heb de gebruikelijke sites in Duitsland al geraadpleegt en daar staat best het e.e.a. tussen. Wel behoorlijke spreiding in de bedragen vind ik.

Wat zijn de aandachtspuntjes bij de 3.0? Is het VANOS systeem in deze motor betrouwbaar?

Zijn er verder typische Z3 cpe aandachtspunten waar ik op moet letten?

Hoe is de markt/prijzen voor Z3 cpe's in Duitsland, of, m.a.w. hoe sta ik in de onderhandeling?

Dank voor elke tip.

Gr-Botty

Link naar reactie
  • Reacties 174
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

:

Nu begrijp ik waarom je bent aangemeld als Botty :schater: :schater: :schater:

:schater:

Eigenlijk is het een verwijzing naar een ouwe held van me, Carl Fogarty (ofwel Foggy). Meervoudig WK Superbike kampioen.

Zijn de vragen die ik stel té lastig of zijn ze al uit en te na behandeld hier?

Groet, Pieter

Link naar reactie

Ik zou zeggen gebruik eerst de ZOEK-button is.....aangezien er genoeg over aankoopadviezen te vinden valt...

Prijzen voor de QP varieren nogal..afhankelijk van km's / staat van onderhoud / opties noem maar op....over het algemeen zijn ze in Duitsland goedkoper als hier !

Prijzen voor de 3.0 beginnen gemiddeld rond de 15500 tot ver in de 20K EX-BPM !

Link naar reactie
Ik zou zeggen gebruik eerst de ZOEK-button is.....aangezien er genoeg over aankoopadviezen te vinden valt...

Prijzen voor de QP varieren nogal..afhankelijk van km's / staat van onderhoud / opties noem maar op....over het algemeen zijn ze in Duitsland goedkoper als hier !

Prijzen voor de 3.0 beginnen gemiddeld rond de 15500 tot ver in de 20K EX-BPM !

eerlijk andwoord David, ondanks het feit dat je zelf een schitterende Z3 QP 2.8 te koop hebt met de prestaties van een 3.0l :offtopic:
Link naar reactie
En ik heb een Delta Integrale in de verkoop. :schater:
Doe maar eens foto`s dan van die intergrale als we het over een leuke auto hebben

vraag prijs

gr

Als het over aan-/verkoop van die Integrale gaat: e.e.a. per PM afhandelen, s.v.p.!

Dit is het Z3 forum, weet je wel? :thumbup:

aangepast door Rob
Link naar reactie
Ik zou zeggen gebruik eerst de ZOEK-button is.....aangezien er genoeg over aankoopadviezen te vinden valt...

Ja ja, maar écht veel problemen/aandachtspunten vind ik niet.

https://www.bmwzforum.nl/index.php?act=Search...ite=aanschaf+z3

https://www.bmwzforum.nl/index.php?act=Search...;highlite=vanos

Wat weer wel vertrouwen geeft in de aanschaf. :thumbup:

Weegt de 3.0i maar 1305 kg volgens de RDW?

https://www.bmwzforum.nl/index.php?showtopic=...p;hl=3\.0i

Folder zegt iets anders.

Link naar reactie
Botty, ik zal vanavond eens wat zaken op papier voor je zetten, ik rij nl. in een 3.0i QP.

Welkom hier op het forum!

Dank je wel! Heb afgelopen zaterdag al wat mooie folders gescoord op de Vehikel beurs in Utrecht. All part of the voorpret!

Ik denk aan importeren vanuit het buitenland, al wat ervaring mee in Italia. Dan zal Duitsland vast meevallen :thumbup: ;)

Link naar reactie

Botty,

niet gemakkelijk je vragen met ja of nee te beantwoorden. Zelf met de QP problemen gehad met achterwisser en achterruitverwarming. Verder zijn normale ZZZ kwaaltjes een QP niet vreemd (spiegelvoetjes). Daarbij ook heb ik onder de motorkap nogal paar roestplekjes ontdekt op de puntlassen, staat los van 3.0 of QP en zal vast niet de enige zijn hier. Motor 3.0 is M54 (net als 2.2 vanaf model 2001) weinig tot geen rare dingen kunnen vinden in mijn zoektocht destijds op forum en www. Betekent overigens niet dat ze niet bestaan maar heb ik geintepreteerd als 'redelijk veilig'. Wellicht een idee om Roodkapje een PM te sturen, wellicht dat hij je nog een aantal specifieke aandachtspunten kan geven.

Suf aandachtspunt misschien maar bemerk uit je vraagstelling dat je nog zoekende bent, ik heb & had nog een beetje dezelfde attitude. Investeer in kennis en kunde van een pro als je op het punt staat veel geld uit te geven. Laat keuring uitvoeren, bijv bij Dekra in buitenland of bij een kenner in NL. En ook: genoeg tips&tricks hier op het forum. ;)

Ikzelf heb bewust voor een ZZZ QP 3.0 gekozen die begin dit jaar bij BMW Den Haag te koop stond om aantal redenen:

- auto was helemaal zoals ik em wilde hebben (zwart - zwart, uitgebreid leerpakket, chroompakket, Styling 32 velgen)

- had in ZZZZ 3.0 gereden en viel niet voor die auto maar wel voor die motor..

- lage km stand (destijds 64k), 12 mnd garantie

- ik te lui en schijterig was om een dergelijke bijzondere auto te importeren: zuurverdiende centjes kan je maar 1x uitgeven en ik probeerde bepaalde (achteraf niet bestaande) risico's te vermijden

Achteraf gezien had ik met name op het laatste punt mn QP best kunnen importeren, al heb ik voor een paar kleine garantiedingetjes al gemerkt dat het niet onhandig is de dealer/ verkoper in de buurt te hebben. Het is een NL auto en ik hoop dat dit zich uiteindelijk weer uitbetaald. Let bij import in ieder geval op de opties, de standaard wil nogal uiteenlopen (PJ311's boordcomputer) en of je ZZZ ASC of DSC heeft (gebruik forum zoekfunctie voor toelichting).

Verder als je toch op zoek gaat naar een QP3.0, ga voor:

- zonnedak (kom maar op roadster grappenmakers ;) )

- uitgebreid leerpakket

- afdekscherm niet alleen horizontaal maar ook verticaal (scheelt bagage in je nek bij noodstop!)

- cruise control

- DSC ipv ASC

- altijd Harman Kardon erin: de 3.0 klinkt prachtig maar zo heel af en toe is een goeie sound uit de boxen heerlijk (ik klaag niet over de in het dak geintegreerde boxen maar is het IMHO eerder 'net niet' ipv 'net wel')

Som algemene staat, km-stand, opties, maakt de prijs. Met David eens: "Prijzen voor de QP varieren nogal..afhankelijk van km's / staat van onderhoud / opties noem maar op....over het algemeen zijn ze in Duitsland goedkoper dan hier. Prijzen voor de 3.0 beginnen gemiddeld rond de 15500 tot ver in de 20K EX-BPM". Voor minder dan 20k moet het echt lukken een lage km stand met complete boekjes, gekeurd en op kenteken hier rond te rijden. Ben eigenlijk wel benieuwd waarom de 2.8 is afgevallen in de praktijk is het verschil nou ook weer niet zooo groot, vind het prijsverschil zelf groter dan het prestatieverschil. Verschil is overigens wel merkbaar in de verbruikscijfers, rij zelf rond 9,5l/100km, rondje scheuren Duitsland 13l/100km en cruisen op B-wegen rond 7,5l/100km. Je rechtervoet bepaalt de pijn in je portemonnee ;)

En ja, 1305kg op het kenteken en niet 1330 massa ledig ;) en op regenachtige zondagmiddagen kan je na je rit, deze ook nog ff checken.

SUCCES :thumbup:

Link naar reactie

Potverdikkeme Martijn, heel erg bedankt. I owe you a beer! ;)

Dat mijn voorkeur uit gaat naar de 3.0i komt door een test die ik in het gezaghebbende blad Sportauto heb gelezen. Errug positief verhaal. Ik kan ook voor de M gaan (blijft leuk dat Top Gear filmpje met Clarkson) maar die vind ik voor mijn gebruik te veel van het goede.

Ik ga me rustig verder inlezen (en hoop in de tussentijd de niet-nader-te-noemen-auto-van-italiaanse-makelij :thumbup: te hebben verkocht). Merk aan de reacties vanuit de Oosterburen dat ze niet meteen wegvliegen daar, dus geduld zat.

O ja, verzekering en alarm, zijn daar nog hoofdbrekens in te verwachten?

Thanks! Pieter

Link naar reactie
Gast france bleue
:schater:

Eigenlijk is het een verwijzing naar een ouwe held van me, Carl Fogarty (ofwel Foggy). Meervoudig WK Superbike kampioen.

Zijn de vragen die ik stel té lastig of zijn ze al uit en te na behandeld hier?

Groet, Pieter

Ha Pieter, bedankt voor je uitleg vwb je skip. Martijn heeft alles netjes op een rijtje gezet en ik zou alleen maar willen toevoegen dat als je de keus had

altijd te kiezen voor DSC omdat het bochtenwerk er zoveel makkelijker en veiliger door wordt gemaakt. QP of roadster 1.8 /3.0 het rijden blijft big fun. :thumbup: ;)

greets fred.

Link naar reactie
Het is weliswaar geen 3.0 maar ik heb een 2.8 Coupe te koop :thumbup:

Ik heb in 1998 een midweek een Z3 cabrio met 2.8 kunnen rijden (voor mn werk, en nee, ik ben géén kapper ;) ) en toen was ik al erg tevreden. Maar de gedachte aan nog meer pk's en Nm-tertjes, tsja ;) Vind dat de 3.0i mooi tussen de 2.8i en M in ligt. En de gedachte dat ie de Ring doet in 8:34 vind ik ook wel prettig ;)

Link naar reactie
Ik heb in 1998 een midweek een Z3 cabrio met 2.8 kunnen rijden (voor mn werk, en nee, ik ben géén kapper ;) ) en toen was ik al erg tevreden. Maar de gedachte aan nog meer pk's en Nm-tertjes, tsja :thumbup: Vind dat de 3.0i mooi tussen de 2.8i en M in ligt. En de gedachte dat ie de Ring doet in 8:34 vind ik ook wel prettig ;)

It's all in the mind ... ;)

Dat eeuwige geleuter over die meer pk's en koppel van de 3.0 tov de 2.8. Ook op het duitse Z-forum heeft men daar al ellenlange threads aan gespendeerd.

Conclusie in gewone mensentaal : de 2.8 zal brutaler vertrekken en minder top hebben, de 3.0 heeft in de eerste meters wat moeite maar eens voorbij de 4000 tpm is er geen houden meer aan en zijn top is uiteraard wat hoger. En dat blijkt voor sommige onder ons doorslaggevend te zijn alhoewel je nergens meer hard mag rijden ;)

Persoonlijk heb ik nog geen 3.0 ontmoet die mij eraf rijdt (tenzij op "die Autobahn")

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.