Ga naar inhoud

veiligheidsgordel en veiligheid


MarQ!

Aanbevolen berichten

Beste forumgenoten,

Hierbij wil ik jullie weer om advies vragen en heb ik een vraag over de veiligheid van de Z3:

Mijn 1e vraag is: mijn vrouw heeft als passagier altijd last van de veiligheids gordel. Zij heeft RSI klachten waardoor met name haar rechterkant en schouder gevoelig voor druk zijn. Helaas komt bij de Z3 de gordel dus van achteren over je schouder heen waardoor de gordel altijd van achteren een beetje "trekt". Wij hebben al bij Halfords van die kussentjes gekocht die je om je gordel kan wikkelen maar dit helpt ook niet erg. Zou zo'n racy 4- / 5 punts gordel een optie zijn?

Past zoiets in de Z3 met de normale "basic" stoelen? Hebben jullie alsjeblieft een advies? Nota bene: als bestuurder heeft mijn vrouw niet zo'n last van de gordel maar kan zij weer helaas door haar RSI klachten niet zo lang sturen :blink:

Mijn 2e vraag is: wat gebeurt er eigenlijk als je met de Z3 over de kop gaat? Wij hebben niet van die rolbeugels die ingeval van een ongeluk razendsnel uitklappen zoals Mercedes en Audi die hebben. Fungeert de stalen construktie van de soft top

als beschermkooi en hoe gaat het dan als je cabrio rijd? Ik ben niet zo lang (1.80 meter) maar steek toch boven de hoofdsteun van de stoel uit, bij een ongeluk worden volgens mij de gordels aangespannen dus kan je dan wel weg duiken?

Het is denk ik wel een beetje een macabere vraag maar het gaat toch om je eigen leven en die van de passagier(e) niet?

Wederom bij voorbaat dank voor jullie reactie en hartelijke groet van Mark.

Link naar reactie
  • Reacties 10
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Populaire dagen

Beste reacties in dit topic

Er zijn zogenaamde gordelstoppers

deze worden bevestigd om de gordel heen en zorgen ervoor dat deze niet verder in kan rollen, deze neemt de trekking van de gordel ook weg, wanneer nodig blokkeert de gordel nog wel gewoon.

Nadeel is dat de gordel dan niet meer in te rollen is wat een wat slordig gezicht is.

Je zou de gordel dan uit de gordelgeleider van de stoel kunnen halen, en achter de stoel op kunnen bergen als deze niet in gebruik is, dan valt het niet zo op.

Heb zelf ook overwogen deze erop te zetten, vind de gordel van de Z nogal snel blokkeren, wat er regelmatig voor zorgt dat ik nogal strak in m'n stoel zit (anderen die hier ook last van hebben?), voordeel is wel dat de gordel je in geval van koprol of ongeluk netjes op z'n plaats houd.

Heb de gordelstoppers er trouwens zelf niet opgezet omdat ik het toch een slordig gezicht vond.

oa. bij halfords te krijgen:http://www.halfords.nl/NL/Auto/Catalog/Pro...roductId=204242

Bij koprol houd de kapconstructie helemaal niets tegen, deze kan het gewicht van de auto nooit dragen.

Alle kracht komt dus op de stijl van de voorruit, welke uiteraard verstevigd zal zijn, maar of deze sterk genoeg is om het gewicht van de hele auto te dragen? :newblush:

Link naar reactie

Laat rolbeugels monteren, doe het zelf of via Roodkapje, die de nodige ervaring heeft met onze ZZZ'tjes. De ruit en de raamstijl vormen bij geen enkele cabrio onderdeel van de kooiconstructie van de auto. Sterker, een cabrio heeft geen kooiconstructie en is daardoor kwetsbaarder dan een niet-cabrio. Helaas, het is niet anders. Bescherming kun je alleen verwachten van rolbeugels, autogordels en airbags, en daar houdt het verhaal mee op.

Adriaan

Link naar reactie

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat je dakje een draagkracht heeft van 38Kg, dus dat helpt alleen als je een vliegende schroef maakt en het asfalt licht schampt :newblush:

Over je 4/5punt-gordel vraag; deze kun je niet in combinatie met de originele stoelen gebruiken. Het probleem is een vast doorvoerpunt van de twee banden die over je schouder lopen. Bij een 5puntsgordel zul je ook een gat in de stoelzitting moeten maken.

Ik heb weleens gehoord van een speciale ontheffing voor gordelgebruik ivm gezondheidsklachten, zodat alleen de heupgordel gebruikt hoefde te worden. Het is onveiliger, maar misschien ook de oplossing?

Link naar reactie
Mijn 2e vraag is: wat gebeurt er eigenlijk als je met de Z3 over de kop gaat?

Dat heb ik me ook wel eens afgevraagt, maar ben daar mee gestopt. Maak ik me onnodig druk en ik kan er toch niks aan veranderen.

Gewoon verantwoord rijden, de kans dat je dan gaat rollen is dan erg klein.

En als het toch mis gaat... ach, wat is een mooiere plaats om ooit te eindigen dan in je eigen Z :newblush:

vind de gordel van de Z nogal snel blokkeren, wat er regelmatig voor zorgt dat ik nogal strak in m'n stoel zit (anderen die hier ook last van hebben

Ja!

Zit regelmatig volledig verankerd in de Z, kan dan geen kant meer op... handig met inparkeren... :thumbup:

Maar, het geeft in ieder geval een erg veilig gevoel :m:

Link naar reactie

Rolbeugels en verstevigde voorruitstijl ´helpen´ bij een koprol, maar uiteraard is het verstandiger om de auto op 4 wielen te houden.

Overigens zijn alleen de OEM BMW rolbeugels en de chromen ACS variant veilig, alle overige beugels zijn ´versiersels´. En is de auto uit 1996, controleer dan goed of de voorbereiding wel aanwezig is.

Oude foto:

z3_053002_02.jpg

Link naar reactie
vind de gordel van de Z nogal snel blokkeren, wat er regelmatig voor zorgt dat ik nogal strak in m'n stoel zit (anderen die hier ook last van hebben?),

Klopt, de gordel grijpt je inderdaad heel snel vast. Ik ervaar dit persoonlijk overigens in het geheel niet als vervelend, vind het wel lekker juist. Lekker strak in je stoel. Maar kan me voorstellen dat dit voor sommigen als vervelend wordt ervaren.

Link naar reactie

Het snel aangrijpen van de gordel ken ik ook. Inderdaad een veilig gevoel, maar als je wel eens rustig naar voren wilt bewegen in de auto, dan kan het wel eens hinderlijk overkomen als ie ook dan aangrijpt.

Verder zou ook ik rolbeugels monteren op de Zzz. Al zou de raamstijl helpen bij een koprol, dan nog is het de vraag of je hoofd niet de grond zal raken. Een beugel geeft toch een veiliger gevoel. Of in de praktijk bij een koprol de raamstijl en rolbeugel ook daadwerkelijk zal helpen? Laten we hopen dat we dat in werkelijkheid niet hoeven te ervaren.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.