Ga naar inhoud

Importeren en verzekering

Aanbevolen berichten

Beste forum-leden,

de kogel is ook voor mij door de kerk, eind juli ga ik mijn Z4 ophalen in Aachen! Vooraf ben ik uiteraard al het nodige aan het rondvragen en op het forum vind ik ook heel wat info. Mijn vraag is eigenlijk de volgende: hebben jullie ook problemen als het gaat om het verzekeren van je auto voor de eerste dag(en) in Nederland? Zo niet, wat was dan jullie aanpak?

Mijn tussenpersoon zei dat het wettelijk verboden is om auto's zonder Nederlands kenteken te verzekeren via een Nederlandse maatschappij. Nu wil ik de auto een tijdje onder me houden ivm BPM dus heb ik wel behoefte aan een verzekering! Een collega zei dat ie op basis van het chassisnummer een verzekering kon afsluiten maar dat weigert mijn verzekeraar.

Groet,

Jeroen

<_<

Link naar reactie
  • Reacties 31
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Een collega zei dat ie op basis van het chassisnummer een verzekering kon afsluiten maar dat weigert mijn verzekeraar.

Hallo Jeroen en welkom hier.. Volgens mij heeft je collega helemaal gelijk. Dus misschien ook eens een andere verzekeraar raadplegen?

Link naar reactie

Simpel. Je vraagt aan de verkoper om een uitvoerkenteken te regelen (het Duitse kenteken waarvan je je altijd al afvroeg waarom het blauwe stukje rood is <_< ) Daarbij is een WA-verzekering inbegrepen voor heel Europa. Looptijd varieert van 14 dagen tot ik meen maximaal een half jaar. Voor 14 dagen kost het iets van 120 euro en dan kun je dus ook gewoon in NL rondrijden. Het verzekeren bij een NL-verzekeraar zonder dat de auto op kenteken staat gaat je niet lukken dus dit is de enige optie. Voor meer informatie kijk eens bij de ADAC op de site. Succes

Link naar reactie
In Nederland niet mogelijk......... <_<

Is wel mogelijk!!!

Ik heb zo een auto bij Daimler Chrysler Insurance Brokers verzekerd!!!

Beter is nog om dat Duitser te vragen (inclusief leuk klein contractje) of hij de auto tijdelijk op zijn naam verzekerd wil laten!!

Link naar reactie
Ik zou toch zeggen dat Frank (als broker) dit wel beter zou weten. Maar goed, je zal wel wel gelijk hebben :wave:

Scheer je nu weg en ga aan de zuip <_<

Ik weet alles van pensioenen Chris maar van schadeverzekeringen niet veel meer dan de meesten onder ons. Voorzover ik weet is het inderdaad wettelijk niet toegestaan om een ongekentekende auto in NL te verzekeren. Miscchien kan Bob01 wat licht in de duisternis brengen.

Link naar reactie
Ik weet alles van pensioenen Chris maar van schadeverzekeringen niet veel meer dan de meesten onder ons. Voorzover ik weet is het inderdaad wettelijk niet toegestaan om een ongekentekende auto in NL te verzekeren. Miscchien kan Bob01 wat licht in de duisternis brengen.

Ik zit zelf in de verzekeringen en winterthur wil hem wel verzekeren op het eendags kenteken met een beetje aandringen lukt dit ook het voertijg nummer

gr

Link naar reactie
Edwin en Nadia hebben de M ook op chassisnummer verzekerd gehad toen hij door Roodkapje uit Italie is gehaald.

André

Klopt en hiervoor zo'n beetje 542432132132654 verzekeringsmaatschappijen gebeld die het geen van alle doen.

Er is een tijdelijke WA mogelijk op chassis voor een paar dagen. Langere tijd in NL verzekeren terwijl je erin wilt rijden kun je schudden.

Dan is er alleen de optie zoals eerder voorgesteld via exportkenteken in DLD met WA verzekering. Alleen mag je ook daar officieel niet in NL mee rijden volgens mij tenzij je onderweg naar garage of RDW bent (maar dat weet ik niet zeker).

Link naar reactie
Ik zit zelf in de verzekeringen en winterthur wil hem wel verzekeren op het eendags kenteken met een beetje aandringen lukt dit ook het voertijg nummer

gr

maar een eendagskenteken krijg je alleen als de auto al in NL is volgens mij. Dus dat lukt niet vanuit DLD.

Link naar reactie
maar een eendagskenteken krijg je alleen als de auto al in NL is volgens mij. Dus dat lukt niet vanuit DLD.

Dat klopt !!!

Je dient dus een exportplaten te regelen en deze te verzekeren in het land van herkomst zolas eerder aangegeven

gr

Link naar reactie

Tja, het blijft een grijs gebied, dat blijkt wel uit bovenstaande bijdragen.

Ik kon de ZZZ op chassinr en exportplaten in NL verzekeren.

Chronologisch zag dat er als volgt uit:

1. FAX met chassisnr naar tussenpersoon

2. BMW dealer D ---> Verkehrsamt in de buurt (garageplaten + verzekering dealer D)

3. Export platen met D WA verzerking gehaald/-kocht bij Verkehrsamt en schimmig tussenpersoontje tegenover Verkehrsamt

4. FAX met gegevens export kenteken vanuit D naar tussenpersoon NL gestuurd. (nu dus feitelijk via D en NL verzekerd)

5. Rijden naar NL

6. Aangevraagd eendagskenteken van de RDW doorgefaxt aan tussenpersoon

7. RDW keuring en douane formaliteiten

8. Wachten op kenteken gegevens NL (auto was op dit moment dus nog via NL en D WA verzekerd)

9. Met NL kenteken gegevens definitieve verzekeringspolis laten opmaken

Het 'dubbele' verzekeren (tussen no. 4 en 9) was een bewuste keuze gezien de uiteenlopende berichten over geldigheid van de duitse Export WA verzekering in Nederland.

Succes!

Link naar reactie
Simpel. Je vraagt aan de verkoper om een uitvoerkenteken te regelen (het Duitse kenteken waarvan je je altijd al afvroeg waarom het blauwe stukje rood is :wave: ) Daarbij is een WA-verzekering inbegrepen voor heel Europa. Looptijd varieert van 14 dagen tot ik meen maximaal een half jaar. Voor 14 dagen kost het iets van 120 euro en dan kun je dus ook gewoon in NL rondrijden. Het verzekeren bij een NL-verzekeraar zonder dat de auto op kenteken staat gaat je niet lukken dus dit is de enige optie. Voor meer informatie kijk eens bij de ADAC op de site. Succes

Ik wil even een correctie hierop geven.

De internationale verzekering kan je kopen voor 7 , 14 of 30 dagen. De kosten voor 30 dagen is 68 euro's. Hiermee kan je gewoon mee rijden in Duitsland op weg naar Nederland. Eenmaal in Nederland moet je vrijstelling vragen bij de douane om met de auto in Ned te rijden zonder dat je BPM hebt betaald. Dit krijg je voor 14 dagen. Is gewoon via internet in te vullen. In deze tijd moet je het auto invoeren etc. Ik jouw geval is het wel anders.

Het verzekeren kan gewoon ook op de exportplaten in Nederland. Maar indien je de auto in je garage gaat stoppen is het wel nodig om een auto verzekering voor af te sluiten. ik zou het proberen bij mijn inboedelverzekering te zetten.

Jij bent niet de eerste die dit zo doet. Er zijn veel importeurs die het ook doen. Misschein kan je daar ook vragen. vb Adelaar.

In ieder geval succes. <_<

Link naar reactie
Tja, het blijft een grijs gebied, dat blijkt wel uit bovenstaande bijdragen.

Ik kon de ZZZ op chassinr en exportplaten in NL verzekeren.

Chronologisch zag dat er als volgt uit:

1. FAX met chassisnr naar tussenpersoon

2. BMW dealer D ---> Verkehrsamt in de buurt (garageplaten + verzekering dealer D)

3. Export platen met D WA verzerking gehaald/-kocht bij Verkehrsamt en schimmig tussenpersoontje tegenover Verkehrsamt

4. FAX met gegevens export kenteken vanuit D naar tussenpersoon NL gestuurd. (nu dus feitelijk via D en NL verzekerd)

5. Rijden naar NL

6. Aangevraagd eendagskenteken van de RDW doorgefaxt aan tussenpersoon

7. RDW keuring en douane formaliteiten

8. Wachten op kenteken gegevens NL (auto was op dit moment dus nog via NL en D WA verzekerd)

9. Met NL kenteken gegevens definitieve verzekeringspolis laten opmaken

Het 'dubbele' verzekeren (tussen no. 4 en 9) was een bewuste keuze gezien de uiteenlopende berichten over geldigheid van de duitse Export WA verzekering in Nederland.

Succes!

Wat jij voorsteld klopt ook, maarrrrr...

Hij wil de auto nog NIET invoeren ivm BPM. Wat je voorsteld is BPM meteen betalen, want dan pas krijg je kentekenpapieren. <_<

Link naar reactie

Ik zit bij FBTO en die vonden het geen enkel probleem om de auto alvast op Chassisnr. te verzekeren. Reactie van FBTO was "als je het kenteken hebt dan moet je dat maar doorgeven"

Geen enkel probleem dus. Wat niet wegneemt dat het natuurlijk officieel niet is toegestaan om als particulier met een exportkenteken te blijven rondrijden. Al heb ik er verder nooit problemen mee gehad.

Link naar reactie
Wat jij voorsteld klopt ook, maarrrrr...

Hij wil de auto nog NIET invoeren ivm BPM. Wat je voorsteld is BPM meteen betalen, want dan pas krijg je kentekenpapieren. :wave:

Voor het vraagstuk maakt het niet uit, of tussen moment van NL binnenrijden 1 dag (zoals ik beschreven had) of drie weken zitten, de auto zal hoe dan ook een tijdje op chassinr verzekerd dienen te worden als je veiligheidshalve naast je D exportverzekering een NL verzekering wilt hebben.

Of......de auto nog even in D laten staan en wachten op de verjaardag van de ZZZZ, is wel :thumbup:

Link naar reactie
Ik zit bij FBTO en die vonden het geen enkel probleem om de auto alvast op Chassisnr. te verzekeren. Reactie van FBTO was "als je het kenteken hebt dan moet je dat maar doorgeven"

Geen enkel probleem dus. Wat niet wegneemt dat het natuurlijk officieel niet is toegestaan om als particulier met een exportkenteken te blijven rondrijden. Al heb ik er verder nooit problemen mee gehad.

Grappig, ik zat ook bij FBTO en die gaven mij aan dat het niet kon. Dan gaat het om 2 maanden geleden.

Bovendien van verschillende verzekeraars gehoord dat er moeilijk wordt gedaan wanneer je, wel verzekerd, in een auto rond rijdt die eigenlijk niet de weg op mag. Oftewel wanneer je "illegaal" rond rijdt en een ongeluk krijgt kunnen ze moeilijk gaan doen omdat je de weg niet op mocht.

Link naar reactie
Grappig, ik zat ook bij FBTO en die gaven mij aan dat het niet kon. Dan gaat het om 2 maanden geleden.

Bovendien van verschillende verzekeraars gehoord dat er moeilijk wordt gedaan wanneer je, wel verzekerd, in een auto rond rijdt die eigenlijk niet de weg op mag. Oftewel wanneer je "illegaal" rond rijdt en een ongeluk krijgt kunnen ze moeilijk gaan doen omdat je de weg niet op mocht.

Je mag ook niet rijden, zo simpel is het. Maar je moet de auto toch alvast kunnen verzekeren tegen schades door (anonieme) anderen en/of diefstal?

Zoiets moet je ook niet vragen Edwin, zoiets moet je gewoon doen :thumbup:

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in