Ga naar inhoud

Condens door airco


D@ve

Aanbevolen berichten

Dag jongens,

Sinds een week of 2 zoiets hebben we dit probleem, bij warm weer en de kap gesloten: condens aan de buitenkant van de vooruit als de airco een tijdje aanstaat. Vandaag hebben we het weer gehad toen we even wilden gaan rijden. Tijdens het rijden kregen we het warm door het zonnetje wat zich liet zien, dus hebben we de airco even aangezet. Na ongeveer 2-3 minuten besloeg de voorruit langzaam maar zeker. Aangekomen op de bestemming (en vergeten dat het al een keer was voorgekomen dat de condens aan de buitenkant zat :rolleyes: ) gevoeld aan de buitenkant van de ruit: bleek de condens dus weer aan de buitenkant van de voorruit te zitten. Nou goed, wij weer huiswaarts, bleek de ruit beslagen te zijn van binnen, dus weer de airco aan. Fantastisch! Ruit weer ontwasemd en lekker koele lucht van de airco. Na een tijdje ALWEER condens op de buitenkant, dus ik de airco uitgezet. Maar ja, nu alweer condens op de binnenkant wat niet was weg te krijgen met de aanjager aan. Dus het risico maar weer genomen en de airco aangezet. En ja hoor: weer condens op de voorruit, dus de ruitenwissers maar aan op de intervalstand. Je zou toch normaal gesproken toch geen condens op de voorruit moeten krijgen als je de airco aan hebt staan? Het zou toch een beetje gek zijn dat als je het warm hebt dat je de airco uit moet zetten vanwege condens aan de buitenkant van de voorruit? ;) Of als je hem aan hebt staan dat je de condens telkens van de voorruit moet vegen met de ruitenwissers? Want die slijten er ook langzaam maar zeker door... :smart:

Heeft iemand hier een oplossing voor of een tip om de airco te gebruiken zonder dat de voorruit aan de buitenkant beslaat met condens en we de ruitenwissens moeten gebruiken om die condens eraf te krijgen? :angry:

Een kanttekening: het microfilter is voor zover ik uit het boekje kan afleiden nog niet vervangen... Om de hoeveel duizend kilometers moet deze vervangen worden? En wat zijn de tekens dat vervanging noodzakelijk is buiten nare luchtjes (waar ie nog geen last van heeft)?

Bij voorbaat dank voor jullie adviezen van een mede Z3 driver! :)

Gr.

Dave

Link naar reactie
  • Reacties 14
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Dit komt omdat de buitenlucht condities dan erg vochtig zijn en warm. maar vooral de hoge RV inde lucht is de boosdoener.

Dit hebt je bij elke auto als je de koude lucht uit je roosters direct op je voorruit laat blazen, omdat op dat punt dan een koudere oppervlakte temperatuur ontstaat.

En de hoge vochtigheid in de buitenlucht dan gaat condenseren.

Probeer het maar eens door de airco niet direct op je voorruit te laten blazen, maar via de roosters in je tussenconsole naar voren of langs de zijruiten.

Of gedeeltelijk op de voorruit en gedeeltelijk naar binnen.

Succes :(

Link naar reactie

We vertrouwden het weer niet zo, vandaar dat we de kap dicht hadden... ;) En het was zeker geen 30 graden... :( Als we met de kap open rijden, zetten we de airco meestal niet aan... :unsure:

Link naar reactie
We vertrouwden het weer niet zo, vandaar dat we de kap dicht hadden... ;) En het was zeker geen 30 graden... :( Als we met de kap open rijden, zetten we de airco meestal niet aan... :unsure:

Nooit bekennen dat je met je kap dicht rijdt, Dave. Dan heb je in no time de open-kap-politie op je dak.

Dat mag namelijk niet van veel members hier, daar komt al snel commentaar op. Terwijl ik vind dat je zelf prima kunt bepalen wanneer en waarom jij je kap open of dicht doet.

Link naar reactie
Nooit bekennen dat je met je kap dicht rijdt, Dave. Dan heb je in no time de open-kap-politie op je dak.

Dat mag namelijk niet van veel members hier, daar komt al snel commentaar op. Terwijl ik vind dat je zelf prima kunt bepalen wanneer en waarom jij je kap open of dicht doet.

Net zoals je ook prima kunt bepalen wanneer je je klep open of dicht houdt :schater:

Link naar reactie
Nooit bekennen dat je met je kap dicht rijdt, Dave. Dan heb je in no time de open-kap-politie op je dak.

Dat mag namelijk niet van veel members hier, daar komt al snel commentaar op. Terwijl ik vind dat je zelf prima kunt bepalen wanneer en waarom jij je kap open of dicht doet.

Heb jij je HT er al afgehaald Rob? Of laat je 'm zitten tot zondag? :(

Link naar reactie

HAHAHAHA :banaan: ;) :newblush:

Roadster rijders die met het dak dicht rijden :schater::schater::schater::schater::schater:

Link naar reactie
HAHAHAHA :banaan: ;) :newblush:

Roadster rijders die met het dak dicht rijden :schater::schater::schater::schater::schater:

QP rijders die met het dak open rijden,dat is pas raar :schater:

Link naar reactie
Dit komt omdat de buitenlucht condities dan erg vochtig zijn en warm. maar vooral de hoge RV inde lucht is de boosdoener.

Dit hebt je bij elke auto als je de koude lucht uit je roosters direct op je voorruit laat blazen, omdat op dat punt dan een koudere oppervlakte temperatuur ontstaat.

En de hoge vochtigheid in de buitenlucht dan gaat condenseren.

Probeer het maar eens door de airco niet direct op je voorruit te laten blazen, maar via de roosters in je tussenconsole naar voren of langs de zijruiten.

Of gedeeltelijk op de voorruit en gedeeltelijk naar binnen.

Succes :banaan:

Het perfecte antwoord... ;)

Het is me ook af en toe een geZapig weertje de laatste dagen, vochtig en warm.

Vergelijk het maar eens met een koud biertje uit de koelkast.

Het bier is je airco, het blikje je voorruit, Zet het op tafel en wat Zie je...condens dat van het blikje afdruipt.

Dus als het bij jullie nog eens voorkomt kun je het beste Zo spoedig mogelijk de ZZZ ergens in de berm parkeren en ergens eentje gaan vatten... :newblush:

Wat het microfilter betreft:

Ik heb in het boekje kunnen vinden dat dit altijd vervangen wordt tijdens de ölservice.

Let op, dit geld dan voor de E46, 39 en 38.

Hebben Z3's eigenlijk wel een mocrofilter ? Dat weet ik ff niet Zeker.

Link naar reactie

Jongens, het is al goed... Ik weet van een collega (is chef werkplaats/automonteur) van mij nu wat het is: ijs in de verdamper doordat we de aanjager niet aan hadden gezet wat eigenlijk wel moet. Doordat de verdamper z'n onttrokken warme/vochtige lucht niet kwijt kon, bleef die lucht in de verdamper waardoor deze bevroor. En als je de aanjager aanzet, gaat de lucht eruit en stroomt alles goed door. Het scheen zelfs dat als we zo door waren blijven gaan dat de verdamper eerstdaags de geest gaf wat een dure reparatie tot gevolg zou hebben. :thumbup: En jongens, mocht ik een 1 of ander typfoutje hebben gemaakt: ik weet het niet meer zo heel precies te vertellen. :rolleyes: We hebben er nu in ieder geval geen last meer van en da's het belanrijkste. :banaan: Dus wat mij betreft kan hier wel een slotje op. ;)

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.